Migracja Firebird 2.5 do 4.0

System RAKSSQL został dostosowany do najnowszej wersji bazy danych Firebird 4.0. Obecnie większość instalacji naszego programu wykorzystuje starszą wersję Firebird 2.5. Zachęcamy naszych Klientów do wykonania migracji posiadanych danych do najnowszej wersji. Głównie podyktowane jest to względami bezpieczeństwa i wydajności całego programu. Najnowsza wersja zapewnia szyfrowaną transmisję danych, co jest szczególnie ważne w kontekście RODO.

Warunkiem wykonania migracji jest wypełnienie w całości poniższej ankiety. Po jej otrzymaniu nasi pracownicy skontaktują się z Państwem w celu podjęcia dalszych kroków.


FAQ – Najczęściej zadawane pytania:

  1. Czy migracja na Firebird 4.0 jest możliwa?

Tak, od listopada 2022 rozpoczęliśmy proces migracyjny na silnik bazy danych Firebird do wersji 4.0.

  1. Jakie są korzyści z migracji na Firebird 4.0?

Przede wszystkim pewność, że pracuję na najnowszej, najnowocześniejszej wersji oprogramowania. Ponadto od teraz transmisja danych będzie szyfrowana, co gwarantuje większe bezpieczeństwo danych w związku z RODO. W Firebird 4.0 wprowadzono wiele usprawnień oraz funkcji które zwiększają możliwości rozwoju programu RAKSSQL.

  1. Czy po migracji na Firebird 4.0 będzie możliwy powrót wrócić do starej wersji Firebird?

Nie, proces migracji jest nieodwracalny.

Jedyna możliwość powrotu do pracy na Firebird 2.5 to przywrócenie poprzedniego porządku instalacyjnego oraz  odtworzenie kopii zapasowej baz danych z przed migracji.

  1. Czy migracja jest bezpieczna?

Tak, proces migracji jest bezpieczny w trakcie jego przeprowadzania za pomocą specjalnie przygotowanego narzędzia Migrator. Pozostawiamy bazy danych w nienaruszonej formie w oryginalnej lokalizacji oraz dodatkowo tworzymy kopię zapasową baz danych.

  1. Jak mogę się zmigrować na FB 4?

W celu przystąpienia do programu migracji należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na naszej stronie (Przejdź do formularza >>)

  1. Czy migrację mam przeprowadzić samodzielnie? Nie posiadam umiejętności technicznych – nie poradzę sobie z migracją.

Nasz zespół jest przygotowany i nie zostawimy nikogo bez wsparcia. Prosimy o zgłaszanie takiej potrzeby poprzez nasz serwis: wsparcie@raks.pl

  1. Czy muszę się teraz migrować?

Nie, decyzję o terminie migracji podejmą Państwo samodzielnie.

  1. Kiedy jest najlepszy moment na migrację?

Prosimy nie zwlekać z decyzją o migracji zbyt długo, w późniejszym terminie okres oczekiwania na wsparcie naszych specjalistów może być znacznie wydłużony.

  1. Czy migracja jest konieczna? Jest dobrze tak jak jest, nie chcę niczego zmieniać.

Tak, migracja jest konieczna. Wsparcie dla wersji programu RAKSSQL opartej na silniku bazy danych Firebird 2.5 będzie docelowo wygaszane.

  1. Po udanej migracji dodatkowa stacja robocza nie łączy się z serwerem. Dlaczego?

Przyczyn może być kilka:

  • Migrator w związku procedurami bezpieczeństwa pozostawia oryginalne bazy danych w niezmienionej lokalizacji, a dla baz danych po migracji zakłada nowy katalog. W związku z tym konieczne może być poprawienie konfiguracji programu RAKSSQL na dodatkowych stacjach roboczych zgodnie z konfiguracją serwera.
  • Konieczna również jest aktualizacja wersji RAKSSQL do wersji zgodnej z serwerem. W takim przypadku, jeżeli stacja robocza w przeszłości pełniła funkcję serwera, może posiadać aktywną wersją Firebird 2.5 i w związku z tym w skrajnych przypadkach może być konieczne skopiowanie plików klienta Firebird 4.0 z serwera. Są to pliki GDS32.dll ,  FBCLIENT.dll oraz GBAK.EXE.
  1. Na dodatkowych komputerach mam zainstalowaną wersję RAKSSQL NetClient. Jak zaktualizować ją do Firebird 4.0?

W takim przypadku nie należy podejmować żadnych działań – program będzie działał prawidłowo.

  1. Po migracji nie mogę korzystać z mojego E-Pracownika. Co robić?

W taki przypadku prosimy o kontakt z działem wsparcia (wsparcie@raks.pl), ponieważ moduły dodatkowe takie jak E-Pracownik oraz Analizator Excel posiadają własne pliki konfiguracyjne. W związku tym, że Migrator odtwarza bazy danych w nowej lokalizacji, niezbędne jest również ponowne skonfigurowanie tych dwóch modułów dodatkowych.

  1. Narzędzia dodatkowe przestały działać prawidłowo. Dlaczego? Jak temu zaradzić?

Narzędzia mogą nie działać prawidłowo ponieważ zostały zmienione miejsca położenia baz danych (konfiguracja „Data4”) – Analizator excel, E-Pracownik.

Należy poprawić formuły, aby wskazywały właściwe ścieżki.

Jeżeli proces migracji przebiegł prawidłowo, należy odtworzyć bazy w pierwotnej lokalizacji (nie rekomendujemy).

  1. Gdzie znajdują się kopie baz danych wykonane przez Migrator?

Migrator wykonuje kopie zapasowe do katalogu plików tymczasowych „Temp”. Domyślnie lokalizacja ta znajduje się: C:\Users\nazwaużytkownika\AppData\Local\Temp\raks-migrator-xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxx

W niektórych przypadkach dostęp do tych plików może być utrudniony przez Windows – dostęp do niego wymaga uprawnień Administratora. Należy wówczas nadać użytkownikowi takie uprawnienia w systemie Windows.

  1. Posiadam już program RAKSSQL działający na Firebird 4.0. Jak to możliwe?

Obecnie dla nowych użytkowników program RAKSSQL instaluje się już razem z silnikiem bazy danych Firebird w wersji 4.0. W takich przypadkach migracja nie jest już konieczna.

  1. Nie mogę zainstalować RAKSSQL z bazą Firebird 4.0. Program za każdym razem instaluje Firebirda 2.5. Dlaczego?

Program RAKSSQL podczas instalacji sprawdza, czy na serwerze jest już zainstalowany silnik Firebird. Jeżeli nie – instaluje Firebird w wersji 4.0. Natomiast w przypadku gdy na serwerze jest już zainstalowany Firebird 2.5 – program dostosuje instalację do tej wersji silnika. W takim przypadku jeżeli chcemy zainstalować program RAKSSQL na komponentach Firebird 4.0, należy w pierwszej kolejności odinstalować obecną wersję Firebird.

  1. Czy jest możliwa instalacja dwóch baz Firebird na jednym serwerze?

Tak, jest taka możliwość.

  1. Migracja baz danych na FB 4.0 za pomocą Migratora wykryła uszkodzone bazy danych i pominęła je w migracji – nie zostały zmigrowane. Jak mam dalej pracować?

Bez obaw, Migrator dbając o bezpieczeństwo Państwa baz danych w procesie migracji pozostawił bazy danych z przed procesu w oryginalnej formie w pierwotnej lokalizacji. Migracja jest procesem, który również weryfikuje stan baz danych – nie uszkadza ich, ale wykrywa uszkodzenia.

W związku z tym należy skontaktować się z działem wsparcia w celu przywrócenia instalacji oraz konfiguracji z przed procesu migracji. Poprosimy o przekazanie baz danych w celu analizy i naprawy. Migracja będzie możliwa dopiero po naprawie uszkodzonych baz danych.