Księgowość
Dodanie możliwości zbiorczej zmiany kontrahentów, sygnatury, mechanizmu podzielonej płatności w wielu rozrachunkach jednocześnie
Dodano możliwość zbiorczej zmiany kontrahenta, sygnatury i mechanizmu podzielonej płatności w wielu rozrachunkach jednocześnie.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory użytkownik w programie mógł zmienić kontrahenta, sygnaturę i mechanizm podzielonej płatności tylko dla pojedynczego rozrachunku.
Co zrobiono?
Do programu dodano dodatkowe trzy nowe operacje, za pomocą których dla zaznaczonych rozrachunków użytkownik może zmienić zbiorczo: kontrahenta, sygnaturę oraz mechanizm podzielonej płatności. Nowe operacje są dostępne w rozrachunkach pod prawym przyciskiem myszy oraz pod przyciskiem “Operacje” i otrzymały następujące nazwy: “Zmień kontrahenta dla zaznaczonych rozrachunków”, “Zmień mechanizm podzielonej płatności dla zaznaczonych rozrachunków” i “Zmień sygnaturę dla zaznaczonych rozrachunków”.
Jak to działa po zmianach?
Po wprowadzaniu tego usprawnienia do programu, użytkownik może dla zaznaczonych rozrachunków zbiorczo zmienić: kontrahenta, sygnaturę i mechanizm podzielonej płatności. Zmiana zbiorcza kontrahenta i mechanizmu podzielonej płatności dla zaznaczonych rozrachunków nie jest możliwa, gdy dla danego rozrachunku istnieje: różnica kursowa, dokument źródłowy, kompensata. W przypadku wszystkich trzech nowych operacji system nie pozwoli na zmianę, jeżeli inny użytkownik już edytuje wybrany rozrachunek. W przypadku niepowodzenia wykonania zmiany rozrachunku zostanie pokazany raport z informacją o niezmienionych rozrachunkach. Natomiast jeżeli wszystkie wybrane rozrachunki uda się zmienić pokazana zostanie jedynie informacja o powodzeniu wykonanej operacji. Uprawnienia do wykonania nowych operacji mają użytkownicy z przyznanym dostępem do rozrachunków i w przypadku zmiany kontrahenta z przyznanym dostępem do przeglądania kontrahentów.
Zmiana adresu serwisu obsługującego pobieranie danych firmy z GUS oraz służącego sprawdzaniu statusu kontrahenta w VAT i w VIES
Wprowadzono zmianę adresu serwisu obsługującego pobieranie danych firmy z GUS oraz służącego sprawdzaniu statusu kontrahenta w VAT i w VIES.
Nowy adres to https://goose.raks.pl/ i zastępuje on poprzedni adres https://raksgoose.raks.pl:444/.
Dodanie nowego adresu nie powoduje zmian w samym działaniu wyszukiwarek: GUS, VAT, VIES.
Administratorzy sieci powinni upewnić się, że nowy adres nie jest u nich blokowany, ponieważ może to powodować problemy z pobieraniem danych z GUS, VAT, VIES.
Poprawienie błędu polegającego na nietworzeniu się dekretów po rozksięgowaniu "Wyciągu bankowego" wzorcem księgowania
Poprawiono błąd polegający na nietworzeniu się dekretów w przypadku rozksięgowania “Wyciągu bankowego” wzorcem księgowania.
Finanse
Dostosowanie działania funkcjonalności importu tabel kursowych do zmian w NBP
Dostosowano działanie funkcjonalności importu tabel kursowych do zmian w NBP.
Dostosowanie nastąpiło zgodnie z instrukcją udostępnioną na stronie NBP pod adresem: https://nbp.pl/statystyka-i-sprawozdawczosc/kursy/instrukcja-pobierania-kursow-walut/.
Nowy sposób pobierania plików w formacie XML z kursami walut udostępniony przez NBP i wdrożony do programu nie powoduje zmiany w samym działaniu importu tabel kursowych z NBP.
Zgodnie z wytycznymi NBP zmieniony został adres, pod którym znajdują się pliki, dzięki którym program jest w stanie odczytać archiwalne tabele kursowe.
Informacja dla administratorów sieci: zmianie ulega domena, ścieżka i protokół (HTTPS) dostępu do kursów walut. Adres URL do pliku dir.txt, zawierającego listę nazw plików XML jest następujący: https://static.nbp.pl/dane/kursy/xml/dir.txt. Analogicznej zmianie ulegają również adresy plików XML i mają one następującą postać: https://static.nbp.pl/dane/kursy/xml/xnnnzrrmmdd.xml, gdzie ciąg “xnnnzrrmmdd” jest odpowiednią nazwą z pliku dir.txt. Poprzednie adresy to: dla plików dir.txt: http://www.nbp.pl/kursy/xml/dir.txt, dla plików w formacie XML: http://www.nbp.pl/kursy/xml/xnnnzrrmmdd.xml.
Wspólne
Usprawnienie logowania do firm związane z przechodzeniem między profilami logowania oraz firmami
Usprawniono logowanie do firm związane z przechodzeniem między profilami logowania oraz firmami.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas w przypadku przechodzenia między profilami logowania lub firmami, użytkownik otrzymywał komunikat dotyczący problemów z licencją („Nie można wybrać tego roku obrotowego. Twoja licencja nie pozwala na wybór tego typu roku.”), a następnie po wyjściu z okna pojawiała się informacja o zamknięciu systemu („Nie zalogowano do roku obrotowego. Program zostanie zamknięty.”). W tej sytuacji użytkownik każdorazowo był zmuszony ponownie uruchamiać program, aby zalogować się do roku o innym typie lub do innej firmy, która miała zdefiniowany rok o innym typie.
Co zrobiono?
Usprawniono logowanie do firm związane z przechodzeniem między profilami logowania lub firmami, polegające na wprowadzeniu możliwości ponownego zalogowania się, bez konieczności wyjścia z programu.
Jak to działa po zmianach?
W przypadku przechodzenia między profilami logowania lub firmami, użytkownik (jak dotychczas) otrzyma komunikat dotyczący problemów z licencją („Nie można wybrać tego roku obrotowego. Twoja licencja nie pozwala na wybór tego typu roku.”). Następnie po wyjściu z okna z komunikatem pojawi się pytanie dotyczące ponownego logowania do programu („Nie udało się zalogować do roku obrotowego. Czy chcesz ponownie zalogować się do programu?”).
Po naciśnięciu „Tak” użytkownik będzie mógł dokonać logowania, ale już bez konieczności ponownego uruchomienia programu, co skróci i przyspieszy proces przelogowania się między profilami lub firmami.