Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
post
  • Strona główna
  • Administrator
    • Instalacja
    • Pierwsze uruchomienie
    • Administrator
    • Zarządzanie dostępem do programu
    • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
      • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
      • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
      • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
  • Księga Handlowa, Środki Trwałe
    • Ustawienia FK
    • Parametry FK
    • Kontrahenci
    • Środki trwałe
    • Księgowanie
    • Deklaracje i raporty
    • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
    • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
    • Wzorce księgowań
      • Plik wzorców księgowań
      • Faktura sprzedaży
      • Wyciąg bankowy
      • Lista płac
  • KPiR
    • Ustawienia FK KPiR
    • Kontakty
    • Środki Trwałe
    • Księgowanie KPiR
    • Wydruk księgi i deklaracje
  • Ryczałt
    • Ustawienia FK Ryczałt
    • Odbiorcy i pracownicy
    • Ewidencja przychodów
    • Wydruk ewidencji i deklaracje
  • Finanse i Księgowość
    • Rozrachunki
      • Generowanie rozrachunków
      • Rozliczanie rozrachunków
    • Archiwizacja rozrachunków
    • Współpraca z bankiem
  • Kadry i Płace
    • Ustawienia KP
    • Pracownicy
    • Umowy o pracę
      • Umowa o pracę
      • Bilanse otwarcia
      • Zdarzenia
      • Lista płatnicza dla umów o pracę
    • Umowy cywilnoprawne
      • Umowa cywilnoprawna
      • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
    • Umowa o pracę cd.
    • Umowa cywilnoprawna cd.
    • Deklaracje PIT-11
      • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
    • Wyliczanie wynagrodzeń
      • Przykłady
    • E-Pracownik
      • Wymagania techniczne
      • Instalacja aplikacji
        • Informacje ogólne
        • Przykład instalacji i aktualizacji
        • Aktualizacja aplikacji
          • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
          • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
          • Konfiguracja encodera PHP
          • Instalacja E-Pracownika
        • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
          • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
          • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
          • Konfiguracja enkodera PHP
          • Instalacja E-Pracownika
      • Konfiguracja i wdrożenie
        • Zarządzanie aplikacją
        • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
        • Parametry i informacje o aplikacji
        • Logowanie do programu
        • Zarządzanie użytkownikami
        • Tworzenie struktury organizacyjnej
        • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
        • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
      • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
        • Pulpit pracownika
      • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
        • Kierownik
        • Akceptant
        • Kadrowa i Księgowa
      • Lista obecności
      • Grafik urlopów i nieobecności
      • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
      • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
      • Historia wersji
    • Praca za granicą (UE)
  • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
    • Sprzedaż usług
      • Ustawienia modułu
      • Usługi
      • Sprzedaż usług
    • Sprzedaż towarów i usług
      • Ustawienia
      • Dostawcy i odbiorcy
      • Towary
      • Magazyn
      • Zakup towarów
      • Sprzedaż towarów
    • Cenniki
      • Cenniki zakupowe
      • Cenniki sprzedażowe
    • Zarządzanie produkcją
      • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
      • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
      • Etap 3: Planowanie produkcji
      • Etap 4: Wykonanie produkcji
    • KSEF – informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
    • BaseLinker
      • Instrukcja użytkowa
        • Integrator
        • Konfiguracja
        • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
        • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
        • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
        • Synchronizacja zamówień
        • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
        • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
        • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
        • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Stany magazynowe
      • Instrukcja techniczna
        • Katalog roboczy Integratora
        • Pliki konfiguracyjne
        • Bazy danych SQLite
        • API Integratora
        • Pliki konfiguracyjne 3.0
  • CRM
    • Logowanie do modułu CRM
    • Kontakty w CRM
    • Terminarze
    • Zarządzanie pracą
    • Zarządzanie sprzedażą
  • Filmy instruktażowe
    • Księgowość
    • Kadry i płace
    • Sprzedaż
    • Ogólne
    • Administrator
    • Moduły dodatkowe
    • JPK
  • Wskazówki
    • Księgowość
      • Automatyczna numeracja kont
      • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
      • Brak danych Udziałowca na deklaracji
      • Brak imienia właściciela na deklaracjach
      • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
      • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
      • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
      • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
      • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
      • Brak zgodności rozrachunków i księgowań
      • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
      • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
      • Dane udziałowca i udziały w źródłach
      • Deklaracja – brak widoczności na liście.
      • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
      • Dodawanie kodu kraju
      • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
      • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
      • Import planu kont z poprzedniego roku
      • Import schematu księgowego
      • Import Wyciągów bankowych
      • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
      • Jak dodać ulgę na złe długi
      • Jak wystawić notę korygującą
      • JPK V7 – Informacje
      • JPK V7 – od 2022 r.
      • JPK V7 – Deklaracje 2022
      • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
      • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
      • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
      • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
      • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
      • KONTA NKUP – definiowanie
      • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
      • Korekta amortyzacji środka trwałego
      • Korekta JPK V7
      • Księgowanie VAT marża
      • Nie liczy się podatek dla udziałowca
      • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
      • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
      • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
      • Obsługa zwolnienia z PDOF
      • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
      • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
      • Procedury WSTO_EE oraz IED
      • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
      • Puste zestawienie – brak danych
      • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
      • Składka zdrowotna w modułach FK
      • Składki ZUS i DRA w module FK
      • Spis z natury – remanent w KPiR
      • Status 300 – wysyłka deklaracji
      • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
      • Środki Trwałe – zmiana wartości
      • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
      • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
      • Wprowadzenie tabel odsetkowych
      • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
      • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
      • Zerowy – RZiS lub Bilans
      • ZUS DRA w modułach księgowych
      • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
    • Kadry i Płace
      • Archiwizacja pracownika
      • Bilans urlopowy – automatycznie
      • Bilans urlopowy pracownika
      • Błędy przy dodawaniu realizacji
      • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
      • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
      • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
      • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
      • Dzień wolny za święto w sobotę
      • Eksport do Płatnika
      • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
      • Eksport składek PPK do pliku XML
      • Ekwiwalent za niewykorzystany urlop
      • Ekwiwalent za urlop
      • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
      • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
      • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
      • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
      • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
      • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
      • Nadgodziny dla pracownika
      • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
      • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
      • Nie nalicza się Fundusz Pracy
      • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
      • Nie naliczają się składki ZUS
      • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
      • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
      • Otwieranie nowego okresu płatniczego
      • Odprawa emerytalna/pośmiertna
      • Podatek dla osoby do 26 roku życia
      • Pobieranie danych stałych
      • Podwójna kwota wynagrodzenia
      • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
      • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
      • Przelewy do listy płatniczej
      • Składka zdrowotna niższa niż 9%
      • Składki ZUS i DRA w module KP
      • Składki ZUS właściciela
      • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
      • Tworzenie wzorca kalendarza
      • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
      • Urząd Skarbowy pracownika
      • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
      • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
      • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
      • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
      • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
      • ZUS Z-3
      • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
    • Sprzedaż i Magazyn
      • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
      • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
      • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
      • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
      • Brak towaru na magazynie
      • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
      • Dodanie numeru BDO na fakturze
      • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
      • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
      • Faktura do paragonu
      • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
      • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
      • Faktura zaliczkowa do zamówienia
      • Faktura pro forma
      • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
      • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
      • Korekta faktury na wartość „0”
      • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
      • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
      • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
      • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
      • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
      • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
      • Nie przenoszą się dane na Intrastat
      • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
      • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
      • Parametry drukarek fiskalnych
      • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
      • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
      • Realizacja zamówienia
      • Sposób liczenia cen netto i brutto
      • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
      • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
      • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
      • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
      • Ustawienie podzielnej jednostki miary
      • Usuwanie rezerwacji na towarze
      • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
      • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
      • Zmiana ilości miejsc po przecinku
      • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
      • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
      • Zły rachunek bankowy na fakturze
    • Administracja
      • Access violation at address […] in module „[…]’.
      • Aktualizacja programu RAKS
      • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
      • Archiwizacja i przywracanie Firmy
      • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
      • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
      • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
      • Brak górnego paska z zakładkami
      • Definiowanie rachunku bankowego
      • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
      • Format daty w programie
      • Instalacja programu RAKS
      • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
      • Konfiguracja połączenia z bazą danych
      • Konfiguracja pracy zdalnej
      • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
      • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
      • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
      • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
      • Nadawanie uprawnień użytkownikom
      • Nie widać menu zestawień
      • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
      • Odtworzenie kopii zapasowej
      • Przeniesienie programu na nowy komputer
      • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
      • Tworzenie drugiej konfiguracji
      • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
      • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
      • Ustawienia połączeń wychodzących
      • Usuwanie ustawień użytkownika
      • Wgranie licencji
      • Wolno działająca baza danych Firebird
      • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
      • Zniknął dolny pasek
      • XML – zmiany
  • Opis zmian RAKSSQL
    • 2023
      • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
      • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
      • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
      • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
      • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
      • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
    • 2022
      • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
      • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
      • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
      • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
      • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
      • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
      • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
      • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
      • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
      • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
      • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
      • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
      • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
      • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
      • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
      • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
      • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
      • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
      • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
      • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
      • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
      • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
      • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
      • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
      • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
      • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
      • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
      • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
      • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
      • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
      • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
      • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
      • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
    • 2021
      • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
      • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
      • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
  • Moduły dodatkowe – opisy zmian
    • Analizator Excel
    • Import kalendarzy i zdarzeń
    • Import z UBER’a
    • Importer JPK
    • Łącznik JPK
    • Pulpit Księgowego
    • RMK
    • Rozdzielnik płac
    • Windykator
    • ZSMOPL

Wersja 2022.1.9.1198

Data publikacji: 04.02.2022

Księgowość

Nowa cecha

Wprowadzenie i obsługa formularza "F-01/I-01" według wzoru obowiązującego na 2022 rok

Wprowadzono i obsłużono formularz „F-01/I-01” według wzoru obowiązującego na 2022 rok.

Nowa cecha

Obsłużenie tzw. ulgi dla klasy średniej dla przedsiębiorców rozliczających PDOF miesięcznie według skali podatkowej na deklaracji "Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej" (v. 2), obowiązującej do 1 stycznia 2022 roku

Jak to działało do tej pory?

Do tej pory było tak, że podstawę obliczenia podatku (w tym zaliczki na PDOF) stanowił dochód po odliczeniu różnych kwot (m. in. składek na ubezpieczenie społeczne, czyli składki emerytalnej, rentowej, chorobowej i wypadkowej). Nie funkcjonowała „ulga dla klasy średniej”, która byłaby odliczana od dochodu.

Co zrobiono?

W związku z zapisami Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zwanej Polskim Ładem, dodano możliwość odliczenia ulgi dla klasy średniej od PDOF rozliczanego miesięcznie według skali podatkowej, poprzez wprowadzenie nowej wersji  formularza deklaracji „Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej” (w wersji 2), obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.
Poprzedni wzór deklaracji „Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej”  w wersji 1., obowiązujący do końca 2021 roku, pozostaje bez zmian.

Jak to działa po zmianach?

Aby obsłużyć ulgę dla klasy średniej na deklaracji „Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej” w wersji 2., rozbudowano sekcję D formularza.
W części D.1 dotychczas znajdowały się 2 punkty:
– pkt. 1 – „Składki na ubezpieczenia społeczne – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 13a ustawy”
– pkt. 2 – „Odliczenia od dochodu – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5-6a i 9 ustawy”.

Po zmianach w części D.1 znajdują się 3 punkty:
– pkt. 1 – „Składki na ubezpieczenia społeczne – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 13a ustawy”
– pkt. 2 –  „Ulga dla klasy średniej na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”
– pkt. 3 – „Odliczenia od dochodu – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5-6a i 9 ustawy”.

Nowy punkt „Ulga dla klasy średniej – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”, zawiera trzy pola: 31a, 31b i 31c.

Pole 31a to znacznik, który wskazuje, czy użytkownik chce skorzystać z ulgi. Zaznaczony znacznik oznacza, że użytkownik korzysta z ulgi dla klasy średniej.
W przypadku, gdy użytkownik nie będzie chciał skorzystać z ulgi, znacznik w polu 31a powinien być odznaczony. Wtedy dane zawarte w polu 31b i 31c automatycznie będą miały wartość „0” (jakakolwiek próba wpisania innej wartości do pola z podstawą ulgi (31b) przy odznaczonym znaczniku, będzie skutkowała zamianą na „0”).
Domyślnie znacznik w polu 31a jest zaznaczony. Stan znacznika zapisany na deklaracji automatycznie przenosi na następną deklarację, ale każdorazowo można zmienić jego ustawienie bezpośrednio na formularzu.

Pole 31b to kwota podstawy ulgi (wyliczana przez program). Jest to pole edytowalne. Użytkownik może się nie zgodzić z jego wartością i zmienić kwotę ręcznie.

Pole 31c to kwota ulgi dla klasy średniej. Jest to pole zablokowane do edycji, użytkownik nie może się nie zgodzić z jego wartością, ponieważ jest ona wyliczona przez program na podstawie wzoru, zgodnie z art. 26 ust. 4a ustawy o PDOF.

Ulga dla klasy średniej polega na odliczeniu od dochodu pewnej kwoty, której wysokość będzie uzależniona od poziomu przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne). Będzie przysługiwać tylko tym podatnikom, którzy osiągają przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) i tak obliczona kwota (narastająco od początku roku) będzie się mieścić w przedziale od 68.412 zł do 133.692 zł. Przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) niższe i wyższe niż te dwie kwoty graniczne (czyli kwota niższa niż 68.412 zł oraz wyższa niż 133.692 zł rocznie) wyeliminują przedsiębiorcę z prawa do skorzystania z ulgi dla klasy średniej.
Program weryfikuje ww. kwoty graniczne i zgodnie z przepisami, w przypadku podstawy niższej niż 68.412 zł i wyższej niż 133.692 zł (rocznie) nie nalicza ulgi dla klasy średniej. W przypadku straty, która jest kwotą niższą niż 68.412 zł, program również nie naliczy ulgi dla klasy średniej.

Jeżeli podstawa ulgi (w polu 31b) ulegnie zmianie, to wartość ulgi (w polu 31c) zostanie automatycznie przeliczona przez program.

Kwota podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b) wyliczana jest w oparciu o przychody/koszty zaprezentowane w sekcji B deklaracji.
Użytkownik może się nie zgodzić z wyliczoną przez program podstawą ulgi (w polu 31b), zmieniając ją na dwa sposoby:
– przez ręczną zmianę wartości w polu podstawy ulgi (31b),
– przez ręczną zmianę wartości przychodów/kosztów w częściach J-L deklaracji (dodanie/zmianę/usunięcie), wpływając tym samym na zmianę przychodów/kosztów w sekcji B, które to mają wpływ na wyliczenie podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b).
Edytowalność tego pola podyktowana jest m.in. tym, że użytkownik będzie miał możliwość skorygowania podstawy ulgi dla klasy średniej o wartość składek społecznych, gdyby zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z przepisami, do wyliczenia podstawy ulgi dla klasy średniej, składki społeczne powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności.
Każda zmiana w polu podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b), automatycznie powoduje ponowne przeliczenie ulgi (w polu 31c).

W przypadku, gdy użytkownik dokona ręcznej zmiany kwoty w polu podstawy ulgi (31b), a następnie wprowadzi kolejną ręczną zmianę w przychodach/kosztach w sekcjach J-L (które to mają pośrednio wpływ na wyliczenie podstawy ulgi), program wyświetli komunikat: „Na deklaracji zostały wprowadzone zmiany. Czy przeliczyć podstawę ulgi dla klasy średniej?”. Do wyboru będą dwie odpowiedzi TAK lub NIE.
– Wybranie „TAK” spowoduje, że w polu podstawy ulgi zostanie przeliczona wartość na podstawie aktualnych danych zaprezentowanych na deklaracji. Jeżeli po tym użytkownik po raz kolejny dokona zmiany mającej wpływ na wysokość podstawy ulgi (w sekcjach J-L), komunikat nie zostanie już wyświetlony, a podstawa ulgi dla klasy średniej zostanie przeliczona przez program.
– Wybranie odpowiedzi „NIE” spowoduje, że podstawa ulgi (31b) pozostanie w takiej wartości, jaką wcześniej użytkownik wprowadził ręcznie.

Kwota ulgi dla klasy średniej będzie odliczona od dochodu w sekcji G, w polu 39, zgodnie z formułą opisaną przy tym polu.

Nowa cecha

Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego miesięcznie według skali podatkowej z poziomu deklaracji "Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej" (v. 2), obowiązującej do 1 stycznia 2022 roku

Zlikwidowano możliwość odliczenia od 1 stycznia 2022 roku składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego miesięcznie według skali podatkowej poprzez zmianę na formularzu deklaracji „Rozliczenie miesięczne wg skali podatkowej” w wersji 2., obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku.

Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF polega na tym, że zablokowano do edycji pole 43. „Składka na ubezpieczenie zdrowotne…” i wpisano w nie domyślnie wartość „zero”.

Oczywiście w poprzedniej wersji deklaracji „Rozliczenie miesięczne wg skali podatkowej” (v. 1), obowiązującej do końca 2021 roku, pole 43. „Składka na ubezpieczenie zdrowotne…” nadal jest aktywne i działa tak, jak działało do tej pory. Nic się tam nie zmieniło. Zmiana dotyczy tylko wersji 2., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

Nowa cecha

Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego kwartalnie według skali podatkowej z poziomu deklaracji "Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej" (v. 2), obowiązującej do 1 stycznia 2022 roku

Zlikwidowano możliwość odliczenia od 1 stycznia 2022 roku składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego kwartalnie według skali podatkowej poprzez zmianę na formularzu deklaracji „Rozliczenie kwartalne wg skali podatkowej” w wersji 2., obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku.

Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF polega na tym, że zablokowano do edycji pole 43. „Składka na ubezpieczenie zdrowotne…” i wpisano w nie domyślnie wartość „zero”.

Oczywiście w poprzedniej wersji deklaracji „Rozliczenie kwartalne wg skali podatkowej” (v. 1), obowiązującej do końca 2021 roku, pole 43. „Składka na ubezpieczenie zdrowotne…” nadal jest aktywne i działa tak, jak działało do tej pory. Nic się tam nie zmieniło. Zmiana dotyczy tylko wersji 2., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

Nowa cecha

Obsłużenie tzw. ulgi dla klasy średniej dla przedsiębiorców rozliczających PDOF kwartalnie według skali podatkowej na deklaracji "Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej" (v. 2), obowiązującej do 1 stycznia 2022 roku

Jak to działało do tej pory?

Do tej pory było tak, że podstawę obliczenia podatku (w tym zaliczki na PDOF) stanowił dochód po odliczeniu różnych kwot (m. in. składek na ubezpieczenie społeczne, czyli składki emerytalnej, rentowej, chorobowej i wypadkowej). Nie funkcjonowała „ulga dla klasy średniej”, która byłaby odliczana od dochodu.

Co zrobiono?

W związku z zapisami Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zwanej Polskim Ładem, dodano możliwość odliczenia ulgi dla klasy średniej od PDOF rozliczanego kwartalnie według skali podatkowej, poprzez wprowadzenie nowej wersji formularza deklaracji „Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej” (w wersji 2), obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.
Poprzedni wzór deklaracji „Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej” w wersji 1., obowiązujący do końca 2021 roku, pozostaje bez zmian.

Jak to działa po zmianach?

Aby obsłużyć ulgę dla klasy średniej na deklaracji „Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej” w wersji 2., rozbudowano sekcję D formularza.
W części D.1 dotychczas znajdowały się 2 punkty:
– pkt. 1 – „Składki na ubezpieczenia społeczne – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 13a ustawy”
– pkt. 2 – „Odliczenia od dochodu – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5-6a i 9 ustawy”.

W miejsce dotychczasowego punktu 2. dodano wiersz „Ulga dla klasy średniej na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”, a dotychczasowy pkt 2. został przeniesiony do pkt 3.
Nowy punkt 2 – „Ulga dla klasy średniej – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”, zawiera trzy pola: 31a, 31b i 31c.

Pole 31a to znacznik, który wskazuje, czy użytkownik będzie korzystać z ulgi. Zaznaczony znacznik oznacza, że użytkownik korzysta z ulgi dla klasy średniej (domyślnie znacznik jest zaznaczony).
W przypadku, gdy użytkownik nie będzie chciał skorzystać z ulgi, znacznik w polu 31a powinien być odznaczony. Wtedy dane zawarte w polu 31b i 31c automatycznie przybiorą wartość „0” (jakakolwiek próba wpisania innej wartości do pola z podstawą ulgi (31b) przy odznaczonym znaczniku, będzie skutkowała zamianą na „0”).

Pole 31b to kwota podstawy ulgi (wyliczana przez program). Jest to pole edytowalne. Użytkownik może się nie zgodzić z jego wartością i zmienić kwotę ręcznie.

Pole 31c to kwota ulgi dla klasy średniej. Jest to pole zablokowane do edycji, użytkownik nie może się nie zgodzić z jego wartością, ponieważ jest ona wyliczona przez program na podstawie algorytmu podanego przez Ministerstwo Finansów.
Jeżeli podstawa ulgi (w polu 31b) ulegnie zmianie, to wartość ulgi (w polu 31c) zostanie automatycznie przeliczona przez program.

Kwota podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b) wyliczana jest w oparciu o przychody/koszty zaprezentowane w sekcji B deklaracji.
Użytkownik może się nie zgodzić z wyliczoną przez program podstawą ulgi (w polu 31b), zmieniając ją na dwa sposoby:
– przez ręczną zmianę wartości w polu podstawy ulgi (31b),
– przez ręczną zmianę wartości przychodów/kosztów w częściach J-L deklaracji (dodanie/zmianę/usunięcie), wpływając tym samym na zmianę przychodów/kosztów w sekcji B, które to mają wpływ na wyliczenie podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b).
Każda zmiana w polu podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b), automatycznie powoduje ponowne przeliczenie ulgi (w polu 31c).

W przypadku, gdy użytkownik dokona ręcznej zmiany kwoty w polu podstawy ulgi (31b), a następnie wprowadzi kolejną ręczną zmianę w przychodach/kosztach w sekcjach J-L (które to mają pośrednio wpływ na wyliczenie podstawy ulgi), program wyświetli komunikat: „Na deklaracji zostały wprowadzone zmiany. Czy przeliczyć podstawę ulgi dla klasy średniej?”. Będzie do wyboru dwie odpowiedzi TAK lub NIE.
– Wybranie „TAK” spowoduje, że w polu podstawy ulgi zostanie przeliczona wartość na podstawie aktualnych danych zaprezentowanych na deklaracji. Jeżeli po tym użytkownik po raz kolejny dokona zmiany mającej wpływ na wysokość podstawy ulgi (w sekcjach J-L), komunikat nie zostanie już wyświetlony, zgodnie z wcześniejszą deklaracją, a podstawa ulgi dla klasy średniej zostanie przeliczona przez program.
– Wybranie odpowiedzi „NIE” spowoduje, że podstawa ulgi (31b) pozostanie w takiej wartości, jaką wcześniej użytkownik wprowadził ręcznie. System w tej sytuacji będzie wyświetlał ten komunikat za każdym razem, po dokonaniu jakiejkolwiek zmiany danych mającej wpływ na wysokość podstawy ulgi dla klasy średniej.

Kwota ulgi dla klasy średniej będzie odliczona od dochodu w sekcji G, w polu 39, zgodnie z formułą opisaną przy tym polu.

Ulga dla klasy średniej polega na odliczeniu od dochodu pewnej kwoty, której wysokość będzie uzależniona od poziomu przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne). Będzie przysługiwać tylko tym podatnikom, którzy osiągają przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) i tak obliczona kwota będzie się mieścić w przedziale od 68.412 zł do 133.692 zł rocznie. Przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) niższe i wyższe niż te dwie kwoty graniczne (czyli kwota niższa niż 68.412 zł oraz wyższa niż 133.692 zł rocznie) wyeliminują przedsiębiorcę z prawa do skorzystania z „ulgi dla klasy średniej”.

Przedsiębiorca, który będzie się mieścił w limicie: od 68.412 zł do 133.692 zł rocznie będzie mógł skorzystać z ulgi, jej wysokość będzie ustalana na podstawie udostępnionego przez Ministerstwo Finansów algorytmu.
W części D.1 dotychczas znajdowały się 2 punkty:
– pkt. 1 – „Składki na ubezpieczenia społeczne – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 13a ustawy”
– pkt. 2 – „Odliczenia od dochodu – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5-6a i 9 ustawy”.

Po zmianach w części D.1 znajdują się 3 punkty:
– pkt. 1 – „Składki na ubezpieczenia społeczne – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 13a ustawy”
– pkt. 2 – „Ulga dla klasy średniej na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”
– pkt. 3 – „Odliczenia od dochodu – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5-6a i 9 ustawy”.

Nowy punkt „Ulga dla klasy średniej – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2aa ustawy”, zawiera trzy pola: 31a, 31b i 31c.

Pole 31a to znacznik, który wskazuje, czy użytkownik chce skorzystać z ulgi. Zaznaczony znacznik oznacza, że użytkownik korzysta z ulgi dla klasy średniej.
W przypadku, gdy użytkownik nie będzie chciał skorzystać z ulgi, znacznik w polu 31a powinien być odznaczony. Wtedy dane zawarte w polu 31b i 31c automatycznie będą miały wartość „0” (jakakolwiek próba wpisania innej wartości do pola z podstawą ulgi (31b) przy odznaczonym znaczniku, będzie skutkowała zamianą na „0”).
Domyślnie znacznik w polu 31a jest zaznaczony. Stan znacznika zapisany na deklaracji automatycznie przenosi na następną deklarację, ale każdorazowo można zmienić jego ustawienie bezpośrednio na formularzu.

Pole 31b to kwota podstawy ulgi (wyliczana przez program). Jest to pole edytowalne. Użytkownik może się nie zgodzić z jego wartością i zmienić kwotę ręcznie.

Pole 31c to kwota ulgi dla klasy średniej. Jest to pole zablokowane do edycji, użytkownik nie może się nie zgodzić z jego wartością, ponieważ jest ona wyliczona przez program na podstawie wzoru, zgodnie z art. 26 ust. 4a ustawy o PDOF.

Ulga dla klasy średniej polega na odliczeniu od dochodu pewnej kwoty, której wysokość będzie uzależniona od poziomu przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne). Będzie przysługiwać tylko tym podatnikom, którzy osiągają przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) i tak obliczona kwota (narastająco od początku roku) będzie się mieścić w przedziale od 68.412 zł do 133.692 zł. Przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności (z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) niższe i wyższe niż te dwie kwoty graniczne (czyli kwota niższa niż 68.412 zł oraz wyższa niż 133.692 zł rocznie) wyeliminują przedsiębiorcę z prawa do skorzystania z ulgi dla klasy średniej.
Program weryfikuje ww. kwoty graniczne i zgodnie z przepisami, w przypadku podstawy niższej niż 68.412 zł i wyższej niż 133.692 zł (rocznie) nie nalicza ulgi dla klasy średniej. W przypadku straty, która jest kwotą niższą niż 68.412 zł, program również nie naliczy ulgi dla klasy średniej.

Jeżeli podstawa ulgi (w polu 31b) ulegnie zmianie, to wartość ulgi (w polu 31c) zostanie automatycznie przeliczona przez program.

Kwota podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b) wyliczana jest w oparciu o przychody/koszty zaprezentowane w sekcji B deklaracji.
Użytkownik może się nie zgodzić z wyliczoną przez program podstawą ulgi (w polu 31b), zmieniając ją na dwa sposoby:
– przez ręczną zmianę wartości w polu podstawy ulgi (31b),
– przez ręczną zmianę wartości przychodów/kosztów w częściach J-L deklaracji (dodanie/zmianę/usunięcie), wpływając tym samym na zmianę przychodów/kosztów w sekcji B, które to mają wpływ na wyliczenie podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b).
Edytowalność tego pola podyktowana jest m.in. tym, że użytkownik będzie miał możliwość skorygowania podstawy ulgi dla klasy średniej o wartość składek społecznych, gdyby zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z przepisami, do wyliczenia podstawy ulgi dla klasy średniej, składki społeczne powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności.
Każda zmiana w polu podstawy ulgi dla klasy średniej (w polu 31b), automatycznie powoduje ponowne przeliczenie ulgi (w polu 31c).

W przypadku, gdy użytkownik dokona ręcznej zmiany kwoty w polu podstawy ulgi (31b), a następnie wprowadzi kolejną ręczną zmianę w przychodach/kosztach w sekcjach J-L (które to mają pośrednio wpływ na wyliczenie podstawy ulgi), program wyświetli komunikat: „Na deklaracji zostały wprowadzone zmiany. Czy przeliczyć podstawę ulgi dla klasy średniej?”. Do wyboru będą dwie odpowiedzi TAK lub NIE.
– Wybranie „TAK” spowoduje, że w polu podstawy ulgi zostanie przeliczona wartość na podstawie aktualnych danych zaprezentowanych na deklaracji. Jeżeli po tym użytkownik po raz kolejny dokona zmiany mającej wpływ na wysokość podstawy ulgi (w sekcjach J-L), komunikat nie zostanie już wyświetlony, a podstawa ulgi dla klasy średniej zostanie przeliczona przez program.
– Wybranie odpowiedzi „NIE” spowoduje, że podstawa ulgi (31b) pozostanie w takiej wartości, jaką wcześniej użytkownik wprowadził ręcznie.

Kwota ulgi dla klasy średniej będzie odliczona od dochodu w sekcji G, w polu 39, zgodnie z formułą opisaną przy tym polu.

Poprawka

Poprawienie błędu w podglądzie "Deklaracji miesięcznej" do pliku JPK_V7M w nazwie pola dotyczącego rodzaju okresu, jakiego dotyczy deklaracja

Poprawiono błąd w podglądzie „Deklaracji miesięcznej” do pliku JPK_V7M w nazwie pola, które dotyczy okresu, za jaki sporządzana jest deklaracja.

Błąd polegał na wyświetleniu nazwy „Kwartał” zamiast „Miesiąc” (mimo, że sama deklaracja prezentowała dane z miesiąca).

Sprzedaż

Usprawnienie

Kasowanie listów przewozowych

Umożliwiono kasowanie listów przewozowych z zakładki: Przesyłki. Operacja jest dostępna z menu podręcznego.

Usprawnienie

Zmiana sposobu określania kwoty pobrania przez kuriera

W kartotece firm kurierskich w oknie edycyjnym:  Definicja firmy kurierskiej dodano kontrolkę: „Kwota pobrania”:
Dostępne są tam opcje:
– Nie generuj pobrania
– Kwota pobrania tylko z nierozliczonych kwot ze sposobu zapłaty zgodnego z powyższym (definiowany w kontrolce: Sposób zapłaty)
– Kwota pobrania tylko z nierozliczonych kwot ze wszystkich sposobów zapłaty
Na podstawie zdefiniowanych parametrów w kontrolce: „Kwota pobrania” będzie podpowiadać się odpowiednia kwota pobrania podczas generowania przesyłki.

Usprawnienie

Limit wagi pojedynczej paczki i przesyłki wielopaczkowe

W oknie „Definicja firmy kurierskiej” dodano kontrolkę: „Maksymalna waga pojedynczej paczki w przesyłce w kg” w której to użytkownik może wpisać odpowiednią wartość.
Podczas generowania przesyłki w oknie: „Informacja o paczce” będzie tworzyć się automatycznie odpowiednia liczba paczek, jeśli waga całego towaru na fakturze przekroczy limit wagowy.
Dodano również możliwość samodzielnego tworzenia i kasowania paczek użytkownikowi w oknie: „Informacja o paczce”.
Dla każdej paczki zostanie wygenerowana etykieta adresowa.

Usprawnienie

Dodanie okna "Przesyłki kurierskie" prezentujęce listę wystawionych przesyłek kurierskich

W oknie faktur sprzedaży i dokumentów WZ na zakładce: „Przesyłki” w menu podręcznym dodano opcję: Pokaż wszystkie listy przewozowe.
Wyświetlane są tam wszystkie wystawione listy przewozowe, które mogą być odpowiednio filtrowane na podstawie definicji filtra w oknie.
Można tam również:
– kasować przesyłki,
– drukować etykiety do zaznaczonych,
– drukować raport z listą przesyłek na podstawie ustawień okna.

Usprawnienie

Generowanie przesyłek kurierskich na podstawie dokumentów wydania zewnętrznego WZ

Umożliwiono generowanie przesyłek kurierskich z okna dokumentów wydań zewnętrznych WZ. Opcja dostępna jest po wybraniu kontrolki: Operacje>Wygeneruj przesyłkę.

Drukuj
Table of Contents
Privacy policy
Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook