Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2022.1.23.1212

    Data publikacji: 28.04.2022

    Księgowość

    Nowa cecha

    Obsługa zmian w wyliczaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej w zakresie ustalenia dochodu z uwzględnieniem różnic remanentowych wykazywanych w "KPiR"

    W związku ze zmianami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jakie wprowadzono Ustawą z dnia 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, obsłużono następujący zapis ustawowy:

    „Art. 36. Przy ustalaniu w 2022 r. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie powiększa się dochodu, o którym mowa w art. 81 ust. 2 i ust. 2c pkt 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, o różnicę określoną w art. 24 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

    Zmiana dotyczy przedsiębiorców prowadzących „KPiR”. Przy obliczaniu składki zdrowotnej z działalności prowadzonej w formie „KPiR”, uwzględnianie będą tzw. różnice remanentowe (czyli różnica między remanentem początkowym a remanentem końcowym). Różnice remanentowe będą uwzględniane przy obliczaniu miesięcznej składki zdrowotnej przez osoby sporządzające remanent w trakcie roku. W odniesieniu do roku 2022 przedsiębiorca nie będzie musiał zwiększać dochodu dla celów składki zdrowotnej, jeżeli remanent końcowy, sporządzony w trakcie roku, będzie wyższy od remanentu początkowego.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory różnice remanentowe, dla celów ustalania podstawy opodatkowania PIT, bez względu na to, czy dotyczyły remanentów rocznych, czy tzw. „śródrocznych”, działały tak samo, tj. bez względu na to, czy remanent końcowy (ustalany na ostatni dzień roku lub w trakcie roku – na koniec jakiegoś okresu (miesiąca) był większy (kwotowo) niż remanent początkowy, czy na odwrót: remanent końcowy był mniejszy niż remanent początkowy, to do kosztów dodawany był remanent początkowy i odejmowany był remanent końcowy. Czyli dodatnia różnica remanentowa między remanentem końcowym a początkowym powiększała koszty, a ujemna – pomniejszała. Tak samo działało to w przypadku ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. W programie działało i nadal działa to tak, że spis z natury (czyli remanent) był uwzględniany w wyliczeniu dochodu (oraz składki zdrowotnej), jeśli w danym okresie wystąpiły co najmniej dwa dokumenty księgowe o typie „Spis z natury” z wybraną kolumną „Zakupy towarów handlowych”. Pierwszy tego typu dokument w danym okresie to remanent początkowy, ostatni taki dokument księgowy jest traktowany jako remanent końcowy danego okresu (mogą one mieć datę: 1 stycznia i 31 grudnia – wówczas spis z natury z datą 1 stycznia jest spisem początkowym, a spis z natury z datą 31 grudnia jest spisem końcowym danego roku, ale można też wprowadzać tzw. remanenty „śródroczne” z datami np. na koniec jakiegoś miesiąca, np. 31 marca, 30 czerwca – wówczas spisy z natury z datami 31 marca, 30 czerwca są spisami „śródrocznymi” odpowiednio dla marca i czerwca danego roku). Bez względu na to, czy remanent końcowy (roczny lub „śródroczny”) był większy niż remanent początkowy, czy remanent końcowy (roczny lub „śródroczny”) był mniejszy niż remanent początkowy, do kosztów dodawany był remanent początkowy i odejmowany był remanent końcowy. Tak działały wyliczenia deklaracji „Rozliczenie dochodu” oraz algorytm wyliczania składki zdrowotnej.

    Jak to będzie działać po zmianach?
    Po zmianach dla celów ustalania podstawy opodatkowania PIT nic się nie zmieni, tj. różnice remanentowe, bez względu na to, czy będą dotyczyły remanentów rocznych, czy „śródrocznych”, będą działały tak jak do tej pory, tj. dodatnia różnica remanentowa będzie powiększała koszty, a ujemna – pomniejszała. Inaczej natomiast będzie w przypadku ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Dla remanentów „śródrocznych” (i tylko takich), uczestniczących w ustalaniu podstawy składki zdrowotnej za okresy z 2022 roku (i tylko za te okresy),  jeżeli remanent końcowy, sporządzony w trakcie roku, będzie wyższy od remanentu początkowego, to różnica nie będzie powiększała dochodu.

    Co zrobiono w programie?
    Obsłużono zmiany w algorytmie wyliczania podstawy wymiaru składek zdrowotnych w sytuacji wystąpienia w 2022 roku tzw. remanentów „śródrocznych”. Od teraz, gdy różnica między kwotą remanentu końcowego wprowadzonego w trakcie roku (np. na koniec jakiegoś miesiąca, np. na dzień 30 czerwca 2022 roku) będzie większa niż kwota remanentu początkowego wprowadzonego na początku roku (np. na 1 stycznia 2022 roku), nie będzie ona powiększała podstawy wymiaru składki zdrowotnej, mimo, że dla celów ustalenia dochodu podatkowego, będzie ona działała tak, jak dotychczas (tutaj algorytm się nie zmienił). Wizualnie nie zmieni się nic ani w wyglądzie okien „Składki ZUS i DRA” oraz na deklaracji „Rozliczenie dochodu”, czy też na wydruku „KPiR”, który prezentował i nadal prezentuje wykonane spisy z natury na końcu wydruku, pod poszczególnymi kolumnami „KPiR”. Inaczej będzie jedynie wyliczana podstawa składek zdrowotnych w sytuacji wystąpienia w 2022 roku tzw. remanentów „śródrocznych”, o ile będą one wyższe od remanentu początkowego.

    UWAGA 1: Jakich remanentów końcowych (dokumentów księgowych o typie „Spis z natury”), dodanych z datą księgowania z 2022 roku, nowy sposób liczenia dotyczy? Tych, które mają datę księgowania od 1 stycznia 2022 roku do 30 listopada 2022 roku włącznie, bo one są remanentami „śródrocznymi” 2022 roku.

    UWAGA 2: Jakich remanentów końcowych (dokumentów księgowych o typie „Spis z natury”), dodanych z datą księgowania z 2022 roku, nowy sposób liczenia NIE dotyczy? Tych, które mają datę księgowania od 1 grudnia 2022 roku, bo one będą podstawą do wyliczenia składki zdrowotnej za styczeń 2023 roku i one mają być i dla celów PIT i dla celów składki zdrowotnej policzone tak, jak do tej pory.

    Nowa cecha

    Obsługa zmian w wyliczaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej ustalanej w oparciu o "KPiR" w zakresie niepowiększania dochodu ze sprzedaży środka trwałego o odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed 1 stycznia 2022 r.

    W związku ze zmianami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jakie wprowadzono Ustawą z dnia 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, obsłużono następujący zapis ustawowy:

    Art. 35. W przypadku ustalania dochodu, o którym mowa w art. 81 ust. 2 i 2c ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, od przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.5)), dochód ustalony z uwzględnieniem art. 24 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest powiększany o odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.”

    Zmiana dotyczy sprzedaży w 2022 roku środków trwałych u przedsiębiorców prowadzących „KPiR”, które to środki trwałe przed 2022 r. były amortyzowane. Od teraz do obliczenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej z działalności prowadzonej w formie „KPiR” (i tylko na tę potrzebę), dochód ze sprzedaży środków trwałych nie będzie powiększany o odpisy amortyzacyjne dotyczące sprzedawanego środka trwałego, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed 1 stycznia 2022 r.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory dochód ze sprzedaży środka trwałego u przedsiębiorcy prowadzącego „KPiR” w taki sam sposób wpływał na rozliczenia podatkowe (podatek PIT), jak i na ustalenie podstawy wymiaru składki zdrowotnej (składki ZUS). Nie było tutaj żadnego rozróżnienia. W związku z tym w systemie nie było żadnego specjalnego oznaczenia, że dany wpis do „KPiR” dotyczy sprzedaży środka trwałego, bo nie miało to znaczenia ani dla celów PIT ani dla celów ZUS. Dochód z takiej transakcji, stanowiący podstawę wymiaru składki zdrowotnej, był tożsamy z dochodem podatkowym.

    Jak to będzie działać po zmianach?
    W celu obsłużenia przepisu mówiącego o tym, że dochód ustalany na potrzeby obliczenia wymiaru składki zdrowotnej ma nie być powiększany o odpisy amortyzacyjne sprzed 1 stycznia 2022 r., dodano możliwość wskazania, że dany wpis do „KPiR” dotyczy takiej sytuacji (sprzedaży środka trwałego) oraz umożliwiono podanie kwoty odpisów amortyzacyjnych sprzedawanego środka trwałego, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.

    Co zrobiono w programie?
    W roku o typie „KPiR”, w oknie edycyjnym dokumentu księgowego, przy wyborze kolumny: „Pozostałe przychody”, która służy do wprowadzania danych o transakcji sprzedaży środków trwałych, obok sekcji „Rozrachunek” pojawia się nowa sekcja o nazwie: „Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)”.

    UWAGA: W przypadku wyboru innych lat obrotowych niż „KPiR” i wyboru w roku „KPiR” kolumn innych niż „Pozostałe przychody”, okno wygląda tak, jak dotychczas, nowej sekcji nie widać. Nowej sekcji nie widać także w przypadku wyboru alternatywnego wprowadzania danych do dokumentu księgowego (nie została tam obsłużona).

    Jak to działa?
    W przypadku wprowadzania nowego wpisu do kolumny „Pozostałe przychody” w nowej sekcji „Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)” pojawia się pole „Sprzedaż środka trwałego”, które jest domyślnie odznaczone.

    Jeżeli dany wpis do kolumny „Pozostałe przychody” nie dotyczy sprzedaży środka trwałego, nie należy zaznaczać pola „Sprzedaż środka trwałego” w nowej sekcji. Można do tej sekcji w ogóle nie przechodzić i nie uzupełniać jej. Dla systemu jest to sygnał, że sprawa (dany wpis do „KPiR”) nie dotyczy sprzedaży środka trwałego, która miałaby wpływ na wymiar składki zdrowotnej.

    Jeżeli dany wpis do kolumny „Pozostałe przychody” dotyczy sprzedaży środka trwałego, w szczególności takiej, gdzie środek trwały był amortyzowany przed 2022 rokiem, należy zaznaczać pole „Sprzedaż środka trwałego” w nowej sekcji. Będzie to dla systemu sygnał, że dany wpis dotyczy sprzedaży środka trwałego i wówczas uaktywnią się pozostałe kontrolki znajdujące się w tej sekcji, czyli „Sprzedany środek trwały” oraz „Umorzenie do 2021-12-31”.

    Pola „Sprzedany środek trwały” oraz „Umorzenie do 2021-12-31” działają następująco:
    1. Jeżeli w danej licencji lub w profilu logowania nie ma „Środków Trwałych”, to kontrolka „Sprzedany środek trwały” jest niewidoczna. Użytkownik nie może wtedy wskazać sprzedanego środka trwałego z kartoteki środków trwałych (bo nie ma do niej dostępu), ale może podać kwotę odpisów amortyzacyjnych sprzedanego środka trwałego, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r. Do tego służy kontrolka „Umorzenie do 2021-12-31”.
    2. Jeżeli w danej licencji lub w profilu logowania są „Środki Trwałe”, to kontrolka „Sprzedany środek trwały” jest widoczna. Użytkownik może za jej pomocą wskazać sprzedany środek trwały z kartoteki środków trwałych. Środek trwały można wybrać klikając w przycisk z prawej strony kontrolki lub używając (stojąc kursorem na kontrolce) skrótu klawiszowego „Alt+Down”. Pojawia się wtedy okno z listą sprzedanych po 2021 roku środków trwałych.
    3. Po wybraniu sprzedanego środka trwałego system oblicza kwotę umorzenia na koniec 2021 roku na podstawie wprowadzonych wydarzeń „Umorzenie miesięczne” z datami sprzed 2022 roku. Na podstawie tych wyliczeń w kontrolce „Umorzenie do 2021-12-31” podpowiadana jest kwota umorzenia na koniec 2021 roku. Użytkownik może ją zatwierdzić lub zmienić, jeśli uzna, że jest ona nieprawidłowa.
    4. W oknie wyboru środka trwałego (a raczej wyboru wydarzenia jego sprzedaży) widać kolumnę „Wybrany we wpisie do KPiR”. Jeżeli środek trwały został już wybrany do jakiegoś dokumentu księgowego, zostanie to w tej kolumnie zaznaczone. Jeżeli użytkownik zdecyduje się wybrać ponownie ten sam środek trwały do zapisu księgowego, pojawi się komunikat ostrzegający o tym fakcie.

    Kwota wprowadzona do kontrolki „Umorzenie do 2021-12-31” (wszystko jedno, czy została ona wprowadzona „ręcznie”, czy została podpowiedziana przez system i użytkownik zaakceptował tę podpowiedź) ma znaczenie w ustalaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej, ponieważ z automatu pomniejsza dochód stanowiący podstawę składki zdrowotnej (w obliczeniach bazujących na miesiącu, jaki występuje w dacie księgowania danego wpisu z wypełnioną kontrolką „Umorzenie do 2021-12-31”). Kwota podana w kontrolce „Umorzenie do 2021-12-31” nie ma wpływu na wyliczenie zaliczki na PDOF. Dzięki temu, że użytkownik wskaże przy wpisie dotyczącym sprzedaży środka trwałego kwotę umorzeń sprzed 2022 roku, nie trzeba pamiętać o sprzedaży środka trwałego i pomniejszeniu dochodu o kwotę umorzeń sprzed 2022 roku na etapie wyliczania składki zdrowotnej (wykonywanym z poziomu menu: „Księgowość >> „Składki ZUS i DRA”). Nie trzeba ręcznie poprawiać podstawy składki zdrowotnej zmniejszając ją o kwotę odpisów amortyzacyjnych sprzedanych środków trwałych, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.

    UWAGA: Sekcji „Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)” nie widać w przypadku wyboru alternatywnego sposobu wprowadzania danych do dokumentu księgowego w roku o typie „KPiR”, dlatego chcąc z niej skorzystać, czyli chcąc wprowadzić kwotę umorzeń sprzed 2021 roku w przypadku sprzedaży środka trwałego, należy w parametrach roku odznaczyć ten wariant wprowadzania danych do dokumentu księgowego i skorzystać z widoku standardowego, gdzie tę sekcję widać.

    Usprawnienie

    Obsłużenie ostrzegania o istnieniu deklaracji „VIU-DO”, w przypadku próby dokonania zmian w rejestrze OSS w okresie objętym deklaracją

    Obsłużono ostrzeganie o istnieniu deklaracji „VIU-DO”, w przypadku próby dokonania zmian w rejestrze OSS w okresie objętym deklaracją.

    Ostrzeżenie zadziała pod warunkiem, że w danym roku, w jakim będzie dokonywana próba dokonania zmian w rejestrze OSS, został zaznaczony parametr: „Informuj o wystąpieniu deklaracji VAT lub pliku JPK”.

    Poprawka

    Obsłużenie w module "Analizy, budżetowanie i kontroling" w zestawieniu „Budżetowanie i kontroling” >> „Metoda oparta o TB, RW, RPP" nowej wersji "Bilansu" oraz nowej wersji "RZiS" (wersje obowiązujące od 2016 roku)

    Dodano możliwość sporządzenia w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” nowej wersji „Rachunku Zysków i Strat” (wariant porównawczy i kalkulacyjny) oraz nowej wersji „Bilansu” wykorzystywanych do sporządzenia sprawozdania finansowego w wersji obowiązującej od 2016r.

    Jak to działało do tej pory?

    Użytkownicy nie mieli możliwości sporządzenia „Rachunku Zysków i Strat” oraz „Bilansu” w aktualnej wersji (obowiązującej od 2016r.) w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling”.

    Co zrobiono?

    Umożliwiono sporządzenie w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” powiązanego z kontami księgowymi „Rachunku Zysków i Strat” (w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym) w wersji obowiązującej od 2016 roku oraz powiązanego z kontami księgowymi „Bilansu” w wersji obowiązującej od 2016 roku.

    Jak to działa po zmianach?

    Aby skorzystać z możliwości utworzenia nowej wersji „Rachunku Zysków i Strat” w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” oraz nowej wersji „Bilansu”, należy w module „Finanse i Księgowość” w „Parametrach roku” wybrać nową wersję „RZiS” w wariancie porównawczym lub kalkulacyjnym z 2016r. oraz nową wersję „Bilansu” obowiązującą od 2016r. Następnie w module „Finanse i Księgowość” trzeba powiązać konta księgowe z pozycjami sprawozdań finansowych. Powiązania kont z pozycjami sprawozdań finansowych można dokonać zarówno od strony „Planu kont”, czyli edycji danego konta księgowego, jak i od strony menu: „Księgowość” >> „Sprawozdania finansowe” >> „Powiązania RZiS z Planem Kont” oraz: „Księgowość” >> Sprawozdania finansowe” >> „Powiązania Bilansu z Planem Kont”. Po wykonaniu tej czynności należy zmienić moduł na „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” i w górnym menu należy wybrać „Analizy” >> „Analizy” >> „dla RaksSQL” >> „Budżetowanie i kontroling” >> „Metoda oparta o TB, RW, RPP – wersja od 2016 r.”.
    Zostanie wywołane okno parametrów, na którym należy wypełnić niezbędne dane, aby wygenerować „Rachunek Zysków i Strat” wraz z „Bilansem”:
    – rok i miesiąc dotyczący analizowanego okresu,
    – zakres przeliczanych danych,
    – firmę,
    – rodzaj „RZiS” (kalkulacyjny lub porównawczy) – tu należy wybrać wersję obowiązującą od początku 2016 roku,

    Po zatwierdzeniu odpowiednio uzupełnionego okna parametrów, zostanie wygenerowany arkusz „Excel” zawierający m.in. aktualny „Rachunek Zysków i Strat” (obowiązujący od 2016 roku) oraz „Bilans”. W przypadku wybrania wariantu kalkulacyjnego będzie się on znajdował w zakładce 8., jeżeli wybierzemy wariant porównawczy, będzie on w zakładce 5. arkusza. „Bilans” znajduje się w zakładce 9., bez względu na wybraną wersję „RZiS”.

    Poniżej opisano zmiany, które zostały naniesione na arkusz „Rachunku Zysków i Strat” oraz „Bilans”.

    Zmiany w wariancie porównawczym „Rachunku Zysków i Strat w stosunku do dotychczasowego wzoru:

    – W części „D. Pozostałe przychody operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
    – W części „D. Pozostałe przychody operacyjne” dodano pozycję „III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”, a dotychczasowa pozycja „III. Inne przychody operacyjne” zmieniła numerację na „IV. Inne przychody operacyjne”.
    – W części „E. Pozostałe koszty operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
    – W części „G. Przychody finansowe”, w pozycji „III. Zysk ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. „Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
    – W części „G. Przychody finansowe”, w pozycji „IV. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
    – W części „H. Koszty finansowe”, w pozycji „II. Strata ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „II. „Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
    – W części „H. Koszty finansowe”, w pozycji „III. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
    – W części „I. Zysk (strata) z działalności gospodarczej” zmieniono nazewnictwo na „L. Zysk (strata) brutto”.
    – Usunięto część „J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”. Ma to związek z tym, że od 2016 roku usunięto z ustawy o rachunkowości pojęcie zysków nadzwyczajnych oraz strat nadzwyczajnych. W zamian przychody oraz koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie będą kwalifikowane od 2016 roku do pozostałych kosztów i pozostałych przychodów operacyjnych i będą uwzględnione w wyniku z działalności operacyjnej, ale kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie trzeba będzie ujawniać w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, a nie tak jak do tej pory w odrębnej pozycji w „RZiS”.
    – W związku z usunięciem części „J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”, przeliterowaniu uległy wszystkie kolejne pozycje. W miejscu dotychczasowej części „J”  znajduje się „J. Podatek dochodowy”. Następne części to: „K. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)” oraz „L. Zysk (strata) netto”.

    Zmiany w wariancie kalkulacyjnym „Rachunku Zysków i Strat” w stosunku do dotychczasowego wzoru:

    – W części „G. Pozostałe przychody operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
    – W części „G. Pozostałe przychody operacyjne” dodano pozycję „III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”, a dotychczasowa pozycja „III. Inne przychody operacyjne” zmieniła numerację na „IV. Inne przychody operacyjne”.
    – W części „H. Pozostałe koszty operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
    – W części „J. Przychody finansowe”, w pozycji „III. Zysk ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. „Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
    – W części „J. Przychody finansowe”, w pozycji „IV. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
    – W części „K. Koszty finansowe”, w pozycji „II. Strata ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „II. „Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych”.
    – W części „K. Koszty finansowe”, w pozycji „III. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
    – W części „L. Zysk (strata) z działalności gospodarczej” zmieniono nazewnictwo na „L. Zysk (strata) brutto”.
    – Usunięto część „M. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”. Ma to związek z tym, że od 2016 roku usunięto z ustawy o rachunkowości pojęcie zysków nadzwyczajnych oraz strat nadzwyczajnych. W zamian przychody oraz koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie będą kwalifikowane od 2016 roku do pozostałych kosztów i pozostałych przychodów operacyjnych i będą uwzględnione w wyniku z działalności operacyjnej, ale kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie trzeba będzie ujawniać w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, a nie tak jak do tej pory w odrębnej pozycji w „RZiS”.
    – W związku z usunięciem części „M. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”, przeliterowaniu uległy wszystkie kolejne pozycje. W miejscu dotychczasowej części „M”  znajduje się „M. Podatek dochodowy”. Następne części to: „N. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)” oraz „O. Zysk (strata) netto”.

    Zmiany w „Bilansie” w stosunku do dotychczasowego wzoru:

    – W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „Rzeczowe aktywa trwałe” zmieniła się treść pkt. 1 lit. b (było: „budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, jest: „budynki, lokale, prawa do lokali i obiekty inżynierii lądowej i wodnej”).
    – W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „III. Należności długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
    – W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „IV. Inwestycje długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
    – W „Aktywach”, w części „B. Aktywa obrotowe”, w pozycji „I. Zapasy” zmieniła się treść pkt. 5. (było: „Zaliczki na dostawy”, jest: „Zaliczki na dostawy i usługi”).
    – W „Aktywach”, w części „B. Aktywa obrotowe”, w poz. „Należności krótkoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
    – W „Aktywach” doszła część „C. Należne wpłaty na kapitał (fundusz) podstawowy”. Do tej pory należne wpłaty na kapitał podstawowy były prezentowane w „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny”, w pozycji „II. Należne wpłaty na kapitał podstawowy” jako wielkość ujemna, teraz będą prezentowane w „Aktywach” jako wielkość dodatnia.
    – W „Aktywach” doszła część „D. Udziały (akcje) własne”. Do tej pory udziały (akcje) własne były prezentowane w „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny”, w pozycji „III. Udziały (akcje) własne” jako wielkość ujemna, teraz będą prezentowane w „Aktywach” jako wielkość dodatnia).
    – W „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny” usunięta została pozycja „II. Należne wpłaty na kapitał podstawowy (wielkość ujemna)”. Została ona przeniesiona do „Aktywów”, do części C.
    – W „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny” usunięta została pozycja „III. Udziały (akcje) własne (wielkość ujemna)”. Została ona przeniesiona do „Aktywów”, do części D.
    – W „Pasywach”, w części „B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, w pozycji „II. Zobowiązania długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria), a dodatkowo wprowadzono bardziej szczegółowy podział zobowiązań wobec pozostałych jednostek (doszły zobowiązania wekslowe).
    – W „Pasywach”, w części „B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, w pozycji „III. Zobowiązania krótkoterminowe” ” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria), dodatkowo zmieniła się treść punktu dotyczącego zaliczek (było: „e) zaliczki otrzymane na dostawy”, jest: „e) zaliczki otrzymane na dostawy i usługi”).

     

    Poprawka

    Poprawienie błędu w deklaracji "Rozliczenie za wybrany okres" w wykazywaniu podstawy opodatkowania, w przypadku wypełnienia poz. 28 znajdującej się w sekcji C.3. "Kwoty zwiększające podstawę opodatkowania / zmniejszające stratę"

    Poprawiono błąd w deklaracji „Rozliczenie za wybrany okres” w wykazywaniu podstawy opodatkowania w poz. w 31. w sekcji C.4, w przypadku wypełnienia poz. 28. znajdującej się w sekcji C.3. „Kwoty zwiększające podstawę opodatkowania / zmniejszające stratę”.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w podpowiadaniu stawki VAT w pozycji wpisu do "Rejestru OSS"

    Poprawiono błąd w podpowiadaniu stawki VAT w pozycji wpisu do „Rejestru OSS”.

    W przypadku wybrania rodzaju wpisu: „Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie identyfikacji”, system błędnie podpowiadał stawkę VAT właściwą dla państwa prowadzenia działalności zamiast dla państwa wskazanego jako państwo konsumpcji.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w wyliczaniu podstawy składek zdrowotnych dla przypadku wystąpienia straty w miesiącu występującym pomiędzy miesiącami z dochodem

    Poprawiono błąd w wyliczaniu podstawy składek zdrowotnych dla przypadku wystąpienia straty w miesiącu występującym pomiędzy miesiącami z dochodem.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w wykazywaniu w części ewidencyjnej plików: JPK_V7M oraz JPK_V7K wpisów do rejestru VAT zakupów ze stawką 4% i powodami opodatkowania ze zwrotem "częściowe odliczenie VAT"

    Poprawiono błąd w wykazywaniu w części ewidencyjnej plików: JPK_V7M oraz JPK_V7K wpisów do rejestru VAT zakupów ze stawką 4% i powodami opodatkowania ze zwrotem „częściowe odliczenie VAT”.

    Poprawka

    Poprawienie błędu polegającego na niezaktualizowaniu informacji o rozliczonym rozrachunku w oknie "Wyciągu bankowego" w przypadku użycia operacji "Rozlicz rozrachunki zgodne co do kwoty pozostałej do rozliczenia"

    Poprawiono błąd polegający na niezaktualizowaniu informacji o rozliczonym rozrachunku w oknie „Wyciągu bankowego” w przypadku użycia operacji „Rozlicz rozrachunki zgodne co do kwoty pozostałej do rozliczenia”.

    Poprawka

    Umożliwienie zaimportowania dokumentu księgowego w przypadku takiego samego numeru dowodu źródłowego, takich samych dat, ale różnych kontrahentów

    Dodano możliwość zaimportowania dokumentu księgowego w formacie XML, w przypadku gdy zawiera on taki sam numer dowodu źródłowego,  jak już istniejący w danej bazie, taką samą datę wystawienia, jak już istniejący w danej bazie, ale dokument jest wystawiony dla innego kontrahenta.

    Do tej pory nie było możliwości zaimportowania dokumentu księgowego w przypadku gdy posiadał on taki sam numer dowodu źródłowego, jak już istniejący w danej bazie, takie same daty,  jak już istniejący w danej bazie, ale innego kontrahenta. W parametrach importu dokumentu księgowego, w części „Opcje importu”, użycie opcji „pomiń” działało tak, że jeżeli istniał już dokument o tym samym numerze i takiej samej dacie, lecz wystawiony był dla innego kontrahenta, to taki dokument był pomijany podczas importu.

    W parametrach importu dokumentu księgowego, w części „Opcja importu” dodano nową opcję o nazwie: „pomiń tylko dla tego samego kontrahenta”. Wybranie tej opcji umożliwia  import dokumentów w formacie XML, zawierających ten sam numer dowodu źródłowego, taką samą datę, ale różnych kontrahentów.

    Poprawka

    Poprawienie treści komunikatu, który pojawia się podczas rozksięgowania dokumentu typu: "Tax Free" w tym samym czasie, gdy trwa edycja tego samego dokumentu źródłowego w module "Sprzedaż"

    Poprawiono treść komunikatu, który pojawia się podczas rozksięgowania dokumentu typu: „Tax Free” w tym samym czasie, gdy trwa edycja tego samego dokumentu źródłowego w module „Sprzedaż”.

    Poprawka

    Poprawienie działania okna parametrów deklaracji "CIT-ST" w zakresie edycji pól w tym oknie

    Poprawiono działanie okna parametrów deklaracji „CIT-ST” w zakresie możliwości edycji pól: „Firma” oraz „Rodzaj informacji” w tym oknie.

    Wcześniej można było wpisać firmę i rodzaj informacji ręcznie, a powinno dać się je wybrać tylko z okna dialogowego lub listy rozwijanej. To zostało poprawione.

    Poprawka

    Dodanie na oknie "Ulga na złe długi" i na oknie "Korekta KUP i VAT" komunikatu informującego o braku dokumentu księgowego dla wybranego rozrachunku

    Dodano na oknie „Ulga na złe długi” i na oknie „Korekta KUP i VAT” komunikat informujący o braku dokumentu księgowego dla wybranego rozrachunku.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Usprawnienie

    Możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym "Poleceń przelewów" informacji o kodzie dokumentu zastosowanym dla danego "Polecenia przelewu"

    Wprowadzono możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym „Poleceń przelewów” informacji o kodzie dokumentu wybranym dla danego „Polecenia przelewu” poprzez dodanie nowej kolumny „Kod dokumentu”.

    Kolumna ta nie jest od razu widoczna na oknie przeglądowym, znajduje się w zasobniku kolumn.

    Aby móc skorzystać z informacji o kodzie dokumentu zastosowanym dla danego „Polecenia przelewu” należy wybrać nową kolumnę z zasobnika kolumn na okno przeglądowe.

    Usprawnienie

    Możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym "Poleceń przelewów" informacji o tym, kto i kiedy utworzył dane "Polecenie przelewu"

    Umożliwiono zaprezentowanie na oknie przeglądowym „Poleceń przelewów” informacji o tym, kto i kiedy utworzył dane „Polecenie przelewu”.

    W tym celu dodano nowe kolumny: „Utworzył”, „Data utworzenia”, „Zmodyfikował”, „Data modyfikacji”, które są dostępne w zasobniku kolumn.

    Aby były one widoczne na oknie przeglądowym, należy wybrać je z zasobnika kolumn.

    Usprawnienie

    Dodanie w oknie edycyjnym "Wyciągu bankowego" kolumn prezentujących numer analityki FK dla kontrahenta wybranego w danej operacji bankowej

    Umożliwiono zaprezentowanie na oknie edycyjnym „Wyciągu bankowego” kolumn z informacją o numerach analityk FK wybranego kontrahenta.

    W tym celu dodano nowe kolumny: „Konto FK odbiorcy”, „Konto FK dostawcy”, „Konto FK akwizytora”, „Konto FK pracownika”, które są dostępne w zasobniku kolumn.

    Aby były one widoczne na oknie edycyjnym, należy je wybrać z zasobnika kolumn.

    Usprawnienie

    Możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP

    Dodano możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory tabele kursowe, jakie można było pobierać automatycznie zaznaczając parametr „Importuj automatycznie tabele kursowe z NBP” dostępny w menu: „Administracja” -> „Parametry” -> „Parametry programu” -> „Wspólne”, system z automatu dodawał do tabel o typie „Tabele nieprzypisane” (menu: „Słowniki” >> „Finanse” >> „Tabele kursowe”), bowiem ten import był wzorowany na imporcie tabel kursowych za pomocą kafelka „Pobierz tabele kursowe z NBP”, a ten mechanizm dodaje tabele kursowe do słownika tabel kursowych o typie „Tabele nieprzypisane”. Nie można było zdecydować, żeby było inaczej.

    Co zrobiono?
    Dodano możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP poprzez dodanie nowej opcji parametrów automatycznego importu tabel kursowych z NBP o nazwie „Typ tabeli kursowej”.

    Jak to działa po zmianach?
    W menu: „Administracja” -> „Parametry” -> „Parametry programu” -> „Wspólne” -> parametr „Importuj automatycznie tabele kursowe z NBP” dodano nową opcję importu o nazwie „Typ tabeli kursowej”. Do wyboru są dwie możliwości:
    – „Tabele nieprzypisane”
    – „Tabela domyślna”

    Domyślnie wybrana jest pierwsza opcja, czyli „Tabele nieprzypisane”, bo do takiego typu tabel kursowych system pobierał tabele do tej pory i tego nie zmieniono z automatu. Takie ustawienie działa dopóki użytkownik go nie zmieni. Jeśli użytkownik wybierze opcję „Tabela domyślna”, to automatycznie importowane tabele kursowe będą dodawane do słownika tabel kursowych do tego typu tabel kursowych, który użytkownik oznaczył jak domyślny.

    Poprawka

    Poprawienie błędu związanego z wyborem w oknie "Składki ZUS i DRA" udziałowca, który ma udziały w tzw. firmie spoza systemu

    Poprawiono błąd związany z wyborem w oknie „Składki ZUS i DRA” udziałowca, który ma udziały w tzw. firmie spoza systemu.

    Od teraz system generuje komunikat informujący o tym, że nie można  wykonać rozliczenia składek ZUS i DRA dla udziałowca, który nie ma udziałów w firmie zdefiniowanej w systemie.

    Wspólne

    Usprawnienie

    Zbiorcze usuwanie wielu kontaktów (firm/osób fizycznych/pracowników)

    Dodano możliwość zbiorczego usuwania wielu kontrahentów/pracowników.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas można było usunąć pojedynczy kontakt (firmę/osobę fizyczną/pracownika).

    Dotychczas program usuwając kontakt:
    1. sprawdzał uprawnienia do usuwania kontaktów w zależności o typu usuwanego rekordu;
    2. uniemożliwiał usunięcie kontaktu „Sprzedaż detaliczna”;
    3. uniemożliwiał usunięcie pracownika posiadającego wypłacone wynagrodzenie;
    4. jeśli pracownik miał podpięte umowy (o pracę lub cywilnoprawne), ale nie miał wypłaconych wynagrodzeń, program informował, że zostaną one usunięte wraz z danymi pracownika i użytkownik miał możliwość wycofania się z operacji usuwania;
    5. uniemożliwiał usunięcie pracownika powiązanego z aktualnie zalogowanym użytkownikiem poprzez schemat organizacyjny;
    6. uniemożliwiał usunięcie pracownika powiązanego z innymi aktualnie zalogowanymi użytkownikami poprzez schemat organizacyjny;
    7. sprawdzał, czy kontakt został użyty w nagłówku dokumentu księgowego (rozpoznawał, czy jest to dokument w „Koszu dokumentów księgowych”, czy też nie) i pozwalał kontynuować lub przerwać operację;
    8. podejmował próbę usunięcia kontaktu, jeśli nie można było usunąć wybranego kontaktu, ponieważ był on powiązany z innymi danymi – generował komunikat;
    9. wraz z kontaktem usuwał wartości powiązanych z nim pól dodatkowych.

    Co zrobiono?
    Dodano możliwość zbiorczego usuwania wielu firm/osób fizycznych/pracowników poprzez zaznaczenie (podświetlenie na zielono) kontaktów, które mają zostać usunięte i kliknięcie w dotychczasowy przycisk „Usuń”.

    Jak to działa po zmianach?
    Wszystko, co powyżej działa również przy zbiorczym usuwaniu kontaktów, jednak w nieco zmienionej formie tzn. dostosowanej do zbiorczego usuwania.

    Jakie są reguły działania zbiorczego usuwania kontaktów?
    1. brak uprawnień do usuwania kontaktów spowoduje odpowiedni komunikat i zakończenie operacji;
    2. wybranie jednego typu kontaktu i brak uprawnień do jego usuwania spowoduje odpowiedni komunikat i zakończenie operacji;
    3. wybranie różnych typów kontaktu i brak uprawnień do jednego z nich spowoduje wyświetlenie takiego problemu w raporcie;
    4. pozostałe sprawdzenia są zgodne z wcześniej wymienionymi;
    5. wszystkie pominięte kontakty zostaną zaraportowane;
    6. na końcu raportu znajduje się krótkie podsumowanie prezentujące, ile kontaktów wybrano do usunięcia, ile pominięto i ile usunięto;
    7. w sytuacji, gdy wszystkie zaznaczone kontakty uda się bez przeszkód usunąć, zostaje wyświetlona informacja o sukcesie całej operacji.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook