Księgowość
Obsługa zmian w wyliczaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej w zakresie ustalenia dochodu z uwzględnieniem różnic remanentowych wykazywanych w "KPiR"
W związku ze zmianami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jakie wprowadzono Ustawą z dnia 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, obsłużono następujący zapis ustawowy:
“Art. 36. Przy ustalaniu w 2022 r. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie powiększa się dochodu, o którym mowa w art. 81 ust. 2 i ust. 2c pkt 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, o różnicę określoną w art. 24 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.”
Zmiana dotyczy przedsiębiorców prowadzących “KPiR”. Przy obliczaniu składki zdrowotnej z działalności prowadzonej w formie “KPiR”, uwzględnianie będą tzw. różnice remanentowe (czyli różnica między remanentem początkowym a remanentem końcowym). Różnice remanentowe będą uwzględniane przy obliczaniu miesięcznej składki zdrowotnej przez osoby sporządzające remanent w trakcie roku. W odniesieniu do roku 2022 przedsiębiorca nie będzie musiał zwiększać dochodu dla celów składki zdrowotnej, jeżeli remanent końcowy, sporządzony w trakcie roku, będzie wyższy od remanentu początkowego.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory różnice remanentowe, dla celów ustalania podstawy opodatkowania PIT, bez względu na to, czy dotyczyły remanentów rocznych, czy tzw. “śródrocznych”, działały tak samo, tj. bez względu na to, czy remanent końcowy (ustalany na ostatni dzień roku lub w trakcie roku – na koniec jakiegoś okresu (miesiąca) był większy (kwotowo) niż remanent początkowy, czy na odwrót: remanent końcowy był mniejszy niż remanent początkowy, to do kosztów dodawany był remanent początkowy i odejmowany był remanent końcowy. Czyli dodatnia różnica remanentowa między remanentem końcowym a początkowym powiększała koszty, a ujemna – pomniejszała. Tak samo działało to w przypadku ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. W programie działało i nadal działa to tak, że spis z natury (czyli remanent) był uwzględniany w wyliczeniu dochodu (oraz składki zdrowotnej), jeśli w danym okresie wystąpiły co najmniej dwa dokumenty księgowe o typie “Spis z natury” z wybraną kolumną “Zakupy towarów handlowych”. Pierwszy tego typu dokument w danym okresie to remanent początkowy, ostatni taki dokument księgowy jest traktowany jako remanent końcowy danego okresu (mogą one mieć datę: 1 stycznia i 31 grudnia – wówczas spis z natury z datą 1 stycznia jest spisem początkowym, a spis z natury z datą 31 grudnia jest spisem końcowym danego roku, ale można też wprowadzać tzw. remanenty „śródroczne” z datami np. na koniec jakiegoś miesiąca, np. 31 marca, 30 czerwca – wówczas spisy z natury z datami 31 marca, 30 czerwca są spisami “śródrocznymi” odpowiednio dla marca i czerwca danego roku). Bez względu na to, czy remanent końcowy (roczny lub “śródroczny”) był większy niż remanent początkowy, czy remanent końcowy (roczny lub “śródroczny”) był mniejszy niż remanent początkowy, do kosztów dodawany był remanent początkowy i odejmowany był remanent końcowy. Tak działały wyliczenia deklaracji “Rozliczenie dochodu” oraz algorytm wyliczania składki zdrowotnej.
Jak to będzie działać po zmianach?
Po zmianach dla celów ustalania podstawy opodatkowania PIT nic się nie zmieni, tj. różnice remanentowe, bez względu na to, czy będą dotyczyły remanentów rocznych, czy “śródrocznych”, będą działały tak jak do tej pory, tj. dodatnia różnica remanentowa będzie powiększała koszty, a ujemna – pomniejszała. Inaczej natomiast będzie w przypadku ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Dla remanentów “śródrocznych” (i tylko takich), uczestniczących w ustalaniu podstawy składki zdrowotnej za okresy z 2022 roku (i tylko za te okresy), jeżeli remanent końcowy, sporządzony w trakcie roku, będzie wyższy od remanentu początkowego, to różnica nie będzie powiększała dochodu.
Co zrobiono w programie?
Obsłużono zmiany w algorytmie wyliczania podstawy wymiaru składek zdrowotnych w sytuacji wystąpienia w 2022 roku tzw. remanentów “śródrocznych”. Od teraz, gdy różnica między kwotą remanentu końcowego wprowadzonego w trakcie roku (np. na koniec jakiegoś miesiąca, np. na dzień 30 czerwca 2022 roku) będzie większa niż kwota remanentu początkowego wprowadzonego na początku roku (np. na 1 stycznia 2022 roku), nie będzie ona powiększała podstawy wymiaru składki zdrowotnej, mimo, że dla celów ustalenia dochodu podatkowego, będzie ona działała tak, jak dotychczas (tutaj algorytm się nie zmienił). Wizualnie nie zmieni się nic ani w wyglądzie okien “Składki ZUS i DRA” oraz na deklaracji “Rozliczenie dochodu”, czy też na wydruku “KPiR”, który prezentował i nadal prezentuje wykonane spisy z natury na końcu wydruku, pod poszczególnymi kolumnami “KPiR”. Inaczej będzie jedynie wyliczana podstawa składek zdrowotnych w sytuacji wystąpienia w 2022 roku tzw. remanentów “śródrocznych”, o ile będą one wyższe od remanentu początkowego.
UWAGA 1: Jakich remanentów końcowych (dokumentów księgowych o typie „Spis z natury”), dodanych z datą księgowania z 2022 roku, nowy sposób liczenia dotyczy? Tych, które mają datę księgowania od 1 stycznia 2022 roku do 30 listopada 2022 roku włącznie, bo one są remanentami „śródrocznymi” 2022 roku.
UWAGA 2: Jakich remanentów końcowych (dokumentów księgowych o typie „Spis z natury”), dodanych z datą księgowania z 2022 roku, nowy sposób liczenia NIE dotyczy? Tych, które mają datę księgowania od 1 grudnia 2022 roku, bo one będą podstawą do wyliczenia składki zdrowotnej za styczeń 2023 roku i one mają być i dla celów PIT i dla celów składki zdrowotnej policzone tak, jak do tej pory.
Obsługa zmian w wyliczaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej ustalanej w oparciu o "KPiR" w zakresie niepowiększania dochodu ze sprzedaży środka trwałego o odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed 1 stycznia 2022 r.
W związku ze zmianami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jakie wprowadzono Ustawą z dnia 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, obsłużono następujący zapis ustawowy:
Art. 35. W przypadku ustalania dochodu, o którym mowa w art. 81 ust. 2 i 2c ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, od przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.5)), dochód ustalony z uwzględnieniem art. 24 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest powiększany o odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.”
Zmiana dotyczy sprzedaży w 2022 roku środków trwałych u przedsiębiorców prowadzących “KPiR”, które to środki trwałe przed 2022 r. były amortyzowane. Od teraz do obliczenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej z działalności prowadzonej w formie “KPiR” (i tylko na tę potrzebę), dochód ze sprzedaży środków trwałych nie będzie powiększany o odpisy amortyzacyjne dotyczące sprzedawanego środka trwałego, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przed 1 stycznia 2022 r.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory dochód ze sprzedaży środka trwałego u przedsiębiorcy prowadzącego “KPiR” w taki sam sposób wpływał na rozliczenia podatkowe (podatek PIT), jak i na ustalenie podstawy wymiaru składki zdrowotnej (składki ZUS). Nie było tutaj żadnego rozróżnienia. W związku z tym w systemie nie było żadnego specjalnego oznaczenia, że dany wpis do “KPiR” dotyczy sprzedaży środka trwałego, bo nie miało to znaczenia ani dla celów PIT ani dla celów ZUS. Dochód z takiej transakcji, stanowiący podstawę wymiaru składki zdrowotnej, był tożsamy z dochodem podatkowym.
Jak to będzie działać po zmianach?
W celu obsłużenia przepisu mówiącego o tym, że dochód ustalany na potrzeby obliczenia wymiaru składki zdrowotnej ma nie być powiększany o odpisy amortyzacyjne sprzed 1 stycznia 2022 r., dodano możliwość wskazania, że dany wpis do “KPiR” dotyczy takiej sytuacji (sprzedaży środka trwałego) oraz umożliwiono podanie kwoty odpisów amortyzacyjnych sprzedawanego środka trwałego, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.
Co zrobiono w programie?
W roku o typie “KPiR”, w oknie edycyjnym dokumentu księgowego, przy wyborze kolumny: “Pozostałe przychody”, która służy do wprowadzania danych o transakcji sprzedaży środków trwałych, obok sekcji “Rozrachunek” pojawia się nowa sekcja o nazwie: “Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)”.
UWAGA: W przypadku wyboru innych lat obrotowych niż “KPiR” i wyboru w roku “KPiR” kolumn innych niż “Pozostałe przychody”, okno wygląda tak, jak dotychczas, nowej sekcji nie widać. Nowej sekcji nie widać także w przypadku wyboru alternatywnego wprowadzania danych do dokumentu księgowego (nie została tam obsłużona).
Jak to działa?
W przypadku wprowadzania nowego wpisu do kolumny “Pozostałe przychody” w nowej sekcji “Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)” pojawia się pole “Sprzedaż środka trwałego”, które jest domyślnie odznaczone.
Jeżeli dany wpis do kolumny “Pozostałe przychody” nie dotyczy sprzedaży środka trwałego, nie należy zaznaczać pola “Sprzedaż środka trwałego” w nowej sekcji. Można do tej sekcji w ogóle nie przechodzić i nie uzupełniać jej. Dla systemu jest to sygnał, że sprawa (dany wpis do “KPiR”) nie dotyczy sprzedaży środka trwałego, która miałaby wpływ na wymiar składki zdrowotnej.
Jeżeli dany wpis do kolumny “Pozostałe przychody” dotyczy sprzedaży środka trwałego, w szczególności takiej, gdzie środek trwały był amortyzowany przed 2022 rokiem, należy zaznaczać pole “Sprzedaż środka trwałego” w nowej sekcji. Będzie to dla systemu sygnał, że dany wpis dotyczy sprzedaży środka trwałego i wówczas uaktywnią się pozostałe kontrolki znajdujące się w tej sekcji, czyli “Sprzedany środek trwały” oraz “Umorzenie do 2021-12-31”.
Pola “Sprzedany środek trwały” oraz “Umorzenie do 2021-12-31” działają następująco:
1. Jeżeli w danej licencji lub w profilu logowania nie ma “Środków Trwałych”, to kontrolka “Sprzedany środek trwały” jest niewidoczna. Użytkownik nie może wtedy wskazać sprzedanego środka trwałego z kartoteki środków trwałych (bo nie ma do niej dostępu), ale może podać kwotę odpisów amortyzacyjnych sprzedanego środka trwałego, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r. Do tego służy kontrolka “Umorzenie do 2021-12-31”.
2. Jeżeli w danej licencji lub w profilu logowania są “Środki Trwałe”, to kontrolka “Sprzedany środek trwały” jest widoczna. Użytkownik może za jej pomocą wskazać sprzedany środek trwały z kartoteki środków trwałych. Środek trwały można wybrać klikając w przycisk z prawej strony kontrolki lub używając (stojąc kursorem na kontrolce) skrótu klawiszowego “Alt+Down”. Pojawia się wtedy okno z listą sprzedanych po 2021 roku środków trwałych.
3. Po wybraniu sprzedanego środka trwałego system oblicza kwotę umorzenia na koniec 2021 roku na podstawie wprowadzonych wydarzeń “Umorzenie miesięczne” z datami sprzed 2022 roku. Na podstawie tych wyliczeń w kontrolce “Umorzenie do 2021-12-31” podpowiadana jest kwota umorzenia na koniec 2021 roku. Użytkownik może ją zatwierdzić lub zmienić, jeśli uzna, że jest ona nieprawidłowa.
4. W oknie wyboru środka trwałego (a raczej wyboru wydarzenia jego sprzedaży) widać kolumnę „Wybrany we wpisie do KPiR”. Jeżeli środek trwały został już wybrany do jakiegoś dokumentu księgowego, zostanie to w tej kolumnie zaznaczone. Jeżeli użytkownik zdecyduje się wybrać ponownie ten sam środek trwały do zapisu księgowego, pojawi się komunikat ostrzegający o tym fakcie.
Kwota wprowadzona do kontrolki “Umorzenie do 2021-12-31” (wszystko jedno, czy została ona wprowadzona “ręcznie”, czy została podpowiedziana przez system i użytkownik zaakceptował tę podpowiedź) ma znaczenie w ustalaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej, ponieważ z automatu pomniejsza dochód stanowiący podstawę składki zdrowotnej (w obliczeniach bazujących na miesiącu, jaki występuje w dacie księgowania danego wpisu z wypełnioną kontrolką “Umorzenie do 2021-12-31”). Kwota podana w kontrolce “Umorzenie do 2021-12-31” nie ma wpływu na wyliczenie zaliczki na PDOF. Dzięki temu, że użytkownik wskaże przy wpisie dotyczącym sprzedaży środka trwałego kwotę umorzeń sprzed 2022 roku, nie trzeba pamiętać o sprzedaży środka trwałego i pomniejszeniu dochodu o kwotę umorzeń sprzed 2022 roku na etapie wyliczania składki zdrowotnej (wykonywanym z poziomu menu: “Księgowość >> “Składki ZUS i DRA”). Nie trzeba ręcznie poprawiać podstawy składki zdrowotnej zmniejszając ją o kwotę odpisów amortyzacyjnych sprzedanych środków trwałych, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2022 r.
UWAGA: Sekcji “Odliczenie od dochodu (podstawa składki zdrowotnej)” nie widać w przypadku wyboru alternatywnego sposobu wprowadzania danych do dokumentu księgowego w roku o typie “KPiR”, dlatego chcąc z niej skorzystać, czyli chcąc wprowadzić kwotę umorzeń sprzed 2021 roku w przypadku sprzedaży środka trwałego, należy w parametrach roku odznaczyć ten wariant wprowadzania danych do dokumentu księgowego i skorzystać z widoku standardowego, gdzie tę sekcję widać.
Obsłużenie ostrzegania o istnieniu deklaracji „VIU-DO”, w przypadku próby dokonania zmian w rejestrze OSS w okresie objętym deklaracją
Obsłużono ostrzeganie o istnieniu deklaracji „VIU-DO”, w przypadku próby dokonania zmian w rejestrze OSS w okresie objętym deklaracją.
Ostrzeżenie zadziała pod warunkiem, że w danym roku, w jakim będzie dokonywana próba dokonania zmian w rejestrze OSS, został zaznaczony parametr: “Informuj o wystąpieniu deklaracji VAT lub pliku JPK”.
Obsłużenie w module "Analizy, budżetowanie i kontroling" w zestawieniu „Budżetowanie i kontroling” >> „Metoda oparta o TB, RW, RPP" nowej wersji "Bilansu" oraz nowej wersji "RZiS" (wersje obowiązujące od 2016 roku)
Dodano możliwość sporządzenia w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” nowej wersji „Rachunku Zysków i Strat” (wariant porównawczy i kalkulacyjny) oraz nowej wersji “Bilansu” wykorzystywanych do sporządzenia sprawozdania finansowego w wersji obowiązującej od 2016r.
Jak to działało do tej pory?
Użytkownicy nie mieli możliwości sporządzenia “Rachunku Zysków i Strat” oraz “Bilansu” w aktualnej wersji (obowiązującej od 2016r.) w module “Analizy, Budżetowanie i Kontroling”.
Co zrobiono?
Umożliwiono sporządzenie w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” powiązanego z kontami księgowymi “Rachunku Zysków i Strat” (w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym) w wersji obowiązującej od 2016 roku oraz powiązanego z kontami księgowymi “Bilansu” w wersji obowiązującej od 2016 roku.
Jak to działa po zmianach?
Aby skorzystać z możliwości utworzenia nowej wersji „Rachunku Zysków i Strat” w module „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” oraz nowej wersji “Bilansu”, należy w module “Finanse i Księgowość” w „Parametrach roku” wybrać nową wersję „RZiS” w wariancie porównawczym lub kalkulacyjnym z 2016r. oraz nową wersję “Bilansu” obowiązującą od 2016r. Następnie w module „Finanse i Księgowość” trzeba powiązać konta księgowe z pozycjami sprawozdań finansowych. Powiązania kont z pozycjami sprawozdań finansowych można dokonać zarówno od strony “Planu kont”, czyli edycji danego konta księgowego, jak i od strony menu: „Księgowość” >> „Sprawozdania finansowe” >> „Powiązania RZiS z Planem Kont” oraz: “Księgowość” >> Sprawozdania finansowe” >> “Powiązania Bilansu z Planem Kont”. Po wykonaniu tej czynności należy zmienić moduł na „Analizy, Budżetowanie i Kontroling” i w górnym menu należy wybrać „Analizy” >> „Analizy” >> „dla RaksSQL” >> „Budżetowanie i kontroling” >> „Metoda oparta o TB, RW, RPP – wersja od 2016 r.”.
Zostanie wywołane okno parametrów, na którym należy wypełnić niezbędne dane, aby wygenerować „Rachunek Zysków i Strat” wraz z „Bilansem”:
– rok i miesiąc dotyczący analizowanego okresu,
– zakres przeliczanych danych,
– firmę,
– rodzaj “RZiS” (kalkulacyjny lub porównawczy) – tu należy wybrać wersję obowiązującą od początku 2016 roku,
Po zatwierdzeniu odpowiednio uzupełnionego okna parametrów, zostanie wygenerowany arkusz “Excel” zawierający m.in. aktualny „Rachunek Zysków i Strat” (obowiązujący od 2016 roku) oraz „Bilans”. W przypadku wybrania wariantu kalkulacyjnego będzie się on znajdował w zakładce 8., jeżeli wybierzemy wariant porównawczy, będzie on w zakładce 5. arkusza. “Bilans” znajduje się w zakładce 9., bez względu na wybraną wersję “RZiS”.
Poniżej opisano zmiany, które zostały naniesione na arkusz „Rachunku Zysków i Strat” oraz „Bilans”.
Zmiany w wariancie porównawczym „Rachunku Zysków i Strat w stosunku do dotychczasowego wzoru:
– W części „D. Pozostałe przychody operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
– W części „D. Pozostałe przychody operacyjne” dodano pozycję „III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”, a dotychczasowa pozycja „III. Inne przychody operacyjne” zmieniła numerację na „IV. Inne przychody operacyjne”.
– W części „E. Pozostałe koszty operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
– W części „G. Przychody finansowe”, w pozycji „III. Zysk ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. „Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
– W części „G. Przychody finansowe”, w pozycji „IV. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
– W części „H. Koszty finansowe”, w pozycji „II. Strata ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „II. „Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
– W części „H. Koszty finansowe”, w pozycji „III. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
– W części „I. Zysk (strata) z działalności gospodarczej” zmieniono nazewnictwo na „L. Zysk (strata) brutto”.
– Usunięto część „J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”. Ma to związek z tym, że od 2016 roku usunięto z ustawy o rachunkowości pojęcie zysków nadzwyczajnych oraz strat nadzwyczajnych. W zamian przychody oraz koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie będą kwalifikowane od 2016 roku do pozostałych kosztów i pozostałych przychodów operacyjnych i będą uwzględnione w wyniku z działalności operacyjnej, ale kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie trzeba będzie ujawniać w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, a nie tak jak do tej pory w odrębnej pozycji w “RZiS”.
– W związku z usunięciem części „J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”, przeliterowaniu uległy wszystkie kolejne pozycje. W miejscu dotychczasowej części „J” znajduje się „J. Podatek dochodowy”. Następne części to: „K. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)” oraz „L. Zysk (strata) netto”.
Zmiany w wariancie kalkulacyjnym „Rachunku Zysków i Strat” w stosunku do dotychczasowego wzoru:
– W części „G. Pozostałe przychody operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
– W części „G. Pozostałe przychody operacyjne” dodano pozycję „III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”, a dotychczasowa pozycja „III. Inne przychody operacyjne” zmieniła numerację na „IV. Inne przychody operacyjne”.
– W części „H. Pozostałe koszty operacyjne” zmieniła się nazwa pozycji I. (było: „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”, jest: „Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”).
– W części „J. Przychody finansowe”, w pozycji „III. Zysk ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. „Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych”
– W części „J. Przychody finansowe”, w pozycji „IV. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
– W części „K. Koszty finansowe”, w pozycji „II. Strata ze zbycia inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „II. „Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych”.
– W części „K. Koszty finansowe”, w pozycji „III. Aktualizacja wartości inwestycji” zmieniono nazewnictwo na „III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych”.
– W części „L. Zysk (strata) z działalności gospodarczej” zmieniono nazewnictwo na „L. Zysk (strata) brutto”.
– Usunięto część „M. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”. Ma to związek z tym, że od 2016 roku usunięto z ustawy o rachunkowości pojęcie zysków nadzwyczajnych oraz strat nadzwyczajnych. W zamian przychody oraz koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie będą kwalifikowane od 2016 roku do pozostałych kosztów i pozostałych przychodów operacyjnych i będą uwzględnione w wyniku z działalności operacyjnej, ale kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie trzeba będzie ujawniać w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, a nie tak jak do tej pory w odrębnej pozycji w “RZiS”.
– W związku z usunięciem części „M. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych”, przeliterowaniu uległy wszystkie kolejne pozycje. W miejscu dotychczasowej części „M” znajduje się „M. Podatek dochodowy”. Następne części to: „N. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)” oraz „O. Zysk (strata) netto”.
Zmiany w „Bilansie” w stosunku do dotychczasowego wzoru:
– W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „Rzeczowe aktywa trwałe” zmieniła się treść pkt. 1 lit. b (było: „budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, jest: „budynki, lokale, prawa do lokali i obiekty inżynierii lądowej i wodnej”).
– W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „III. Należności długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
– W „Aktywach”, w części „A. Aktywa trwałe”, w pozycji „IV. Inwestycje długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
– W „Aktywach”, w części „B. Aktywa obrotowe”, w pozycji „I. Zapasy” zmieniła się treść pkt. 5. (było: „Zaliczki na dostawy”, jest: „Zaliczki na dostawy i usługi”).
– W „Aktywach”, w części „B. Aktywa obrotowe”, w poz. „Należności krótkoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria).
– W „Aktywach” doszła część „C. Należne wpłaty na kapitał (fundusz) podstawowy”. Do tej pory należne wpłaty na kapitał podstawowy były prezentowane w „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny”, w pozycji „II. Należne wpłaty na kapitał podstawowy” jako wielkość ujemna, teraz będą prezentowane w „Aktywach” jako wielkość dodatnia.
– W „Aktywach” doszła część „D. Udziały (akcje) własne”. Do tej pory udziały (akcje) własne były prezentowane w „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny”, w pozycji „III. Udziały (akcje) własne” jako wielkość ujemna, teraz będą prezentowane w „Aktywach” jako wielkość dodatnia).
– W „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny” usunięta została pozycja „II. Należne wpłaty na kapitał podstawowy (wielkość ujemna)”. Została ona przeniesiona do „Aktywów”, do części C.
– W „Pasywach”, w części „A. Kapitał (fundusz) własny” usunięta została pozycja „III. Udziały (akcje) własne (wielkość ujemna)”. Została ona przeniesiona do „Aktywów”, do części D.
– W „Pasywach”, w części „B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, w pozycji „II. Zobowiązania długoterminowe” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria), a dodatkowo wprowadzono bardziej szczegółowy podział zobowiązań wobec pozostałych jednostek (doszły zobowiązania wekslowe).
– W „Pasywach”, w części „B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”, w pozycji „III. Zobowiązania krótkoterminowe” ” został wprowadzony nowy podział wg innych kryteriów (były 2 kryteria, będą 3 kryteria), dodatkowo zmieniła się treść punktu dotyczącego zaliczek (było: „e) zaliczki otrzymane na dostawy”, jest: „e) zaliczki otrzymane na dostawy i usługi”).
Poprawienie błędu w deklaracji "Rozliczenie za wybrany okres" w wykazywaniu podstawy opodatkowania, w przypadku wypełnienia poz. 28 znajdującej się w sekcji C.3. "Kwoty zwiększające podstawę opodatkowania / zmniejszające stratę"
Poprawiono błąd w deklaracji “Rozliczenie za wybrany okres” w wykazywaniu podstawy opodatkowania w poz. w 31. w sekcji C.4, w przypadku wypełnienia poz. 28. znajdującej się w sekcji C.3. “Kwoty zwiększające podstawę opodatkowania / zmniejszające stratę”.
Poprawienie błędu w podpowiadaniu stawki VAT w pozycji wpisu do "Rejestru OSS"
Poprawiono błąd w podpowiadaniu stawki VAT w pozycji wpisu do “Rejestru OSS”.
W przypadku wybrania rodzaju wpisu: “Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie identyfikacji”, system błędnie podpowiadał stawkę VAT właściwą dla państwa prowadzenia działalności zamiast dla państwa wskazanego jako państwo konsumpcji.
Poprawienie błędu w wyliczaniu podstawy składek zdrowotnych dla przypadku wystąpienia straty w miesiącu występującym pomiędzy miesiącami z dochodem
Poprawiono błąd w wyliczaniu podstawy składek zdrowotnych dla przypadku wystąpienia straty w miesiącu występującym pomiędzy miesiącami z dochodem.
Poprawienie błędu w wykazywaniu w części ewidencyjnej plików: JPK_V7M oraz JPK_V7K wpisów do rejestru VAT zakupów ze stawką 4% i powodami opodatkowania ze zwrotem "częściowe odliczenie VAT"
Poprawiono błąd w wykazywaniu w części ewidencyjnej plików: JPK_V7M oraz JPK_V7K wpisów do rejestru VAT zakupów ze stawką 4% i powodami opodatkowania ze zwrotem “częściowe odliczenie VAT”.
Poprawienie błędu polegającego na niezaktualizowaniu informacji o rozliczonym rozrachunku w oknie "Wyciągu bankowego" w przypadku użycia operacji "Rozlicz rozrachunki zgodne co do kwoty pozostałej do rozliczenia"
Poprawiono błąd polegający na niezaktualizowaniu informacji o rozliczonym rozrachunku w oknie “Wyciągu bankowego” w przypadku użycia operacji “Rozlicz rozrachunki zgodne co do kwoty pozostałej do rozliczenia”.
Umożliwienie zaimportowania dokumentu księgowego w przypadku takiego samego numeru dowodu źródłowego, takich samych dat, ale różnych kontrahentów
Dodano możliwość zaimportowania dokumentu księgowego w formacie XML, w przypadku gdy zawiera on taki sam numer dowodu źródłowego, jak już istniejący w danej bazie, taką samą datę wystawienia, jak już istniejący w danej bazie, ale dokument jest wystawiony dla innego kontrahenta.
Do tej pory nie było możliwości zaimportowania dokumentu księgowego w przypadku gdy posiadał on taki sam numer dowodu źródłowego, jak już istniejący w danej bazie, takie same daty, jak już istniejący w danej bazie, ale innego kontrahenta. W parametrach importu dokumentu księgowego, w części “Opcje importu”, użycie opcji “pomiń” działało tak, że jeżeli istniał już dokument o tym samym numerze i takiej samej dacie, lecz wystawiony był dla innego kontrahenta, to taki dokument był pomijany podczas importu.
W parametrach importu dokumentu księgowego, w części “Opcja importu” dodano nową opcję o nazwie: “pomiń tylko dla tego samego kontrahenta”. Wybranie tej opcji umożliwia import dokumentów w formacie XML, zawierających ten sam numer dowodu źródłowego, taką samą datę, ale różnych kontrahentów.
Poprawienie treści komunikatu, który pojawia się podczas rozksięgowania dokumentu typu: "Tax Free" w tym samym czasie, gdy trwa edycja tego samego dokumentu źródłowego w module "Sprzedaż"
Poprawiono treść komunikatu, który pojawia się podczas rozksięgowania dokumentu typu: “Tax Free” w tym samym czasie, gdy trwa edycja tego samego dokumentu źródłowego w module “Sprzedaż”.
Poprawienie działania okna parametrów deklaracji "CIT-ST" w zakresie edycji pól w tym oknie
Poprawiono działanie okna parametrów deklaracji “CIT-ST” w zakresie możliwości edycji pól: “Firma” oraz “Rodzaj informacji” w tym oknie.
Wcześniej można było wpisać firmę i rodzaj informacji ręcznie, a powinno dać się je wybrać tylko z okna dialogowego lub listy rozwijanej. To zostało poprawione.
Dodanie na oknie "Ulga na złe długi" i na oknie "Korekta KUP i VAT" komunikatu informującego o braku dokumentu księgowego dla wybranego rozrachunku
Dodano na oknie “Ulga na złe długi” i na oknie “Korekta KUP i VAT” komunikat informujący o braku dokumentu księgowego dla wybranego rozrachunku.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym "Poleceń przelewów" informacji o kodzie dokumentu zastosowanym dla danego "Polecenia przelewu"
Wprowadzono możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym “Poleceń przelewów” informacji o kodzie dokumentu wybranym dla danego “Polecenia przelewu” poprzez dodanie nowej kolumny “Kod dokumentu”.
Kolumna ta nie jest od razu widoczna na oknie przeglądowym, znajduje się w zasobniku kolumn.
Aby móc skorzystać z informacji o kodzie dokumentu zastosowanym dla danego “Polecenia przelewu” należy wybrać nową kolumnę z zasobnika kolumn na okno przeglądowe.
Możliwość zaprezentowania na oknie przeglądowym "Poleceń przelewów" informacji o tym, kto i kiedy utworzył dane "Polecenie przelewu"
Umożliwiono zaprezentowanie na oknie przeglądowym “Poleceń przelewów” informacji o tym, kto i kiedy utworzył dane “Polecenie przelewu”.
W tym celu dodano nowe kolumny: “Utworzył”, “Data utworzenia”, “Zmodyfikował”, “Data modyfikacji”, które są dostępne w zasobniku kolumn.
Aby były one widoczne na oknie przeglądowym, należy wybrać je z zasobnika kolumn.
Dodanie w oknie edycyjnym "Wyciągu bankowego" kolumn prezentujących numer analityki FK dla kontrahenta wybranego w danej operacji bankowej
Umożliwiono zaprezentowanie na oknie edycyjnym “Wyciągu bankowego” kolumn z informacją o numerach analityk FK wybranego kontrahenta.
W tym celu dodano nowe kolumny: “Konto FK odbiorcy”, “Konto FK dostawcy”, “Konto FK akwizytora”, “Konto FK pracownika”, które są dostępne w zasobniku kolumn.
Aby były one widoczne na oknie edycyjnym, należy je wybrać z zasobnika kolumn.
Możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP
Dodano możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory tabele kursowe, jakie można było pobierać automatycznie zaznaczając parametr “Importuj automatycznie tabele kursowe z NBP” dostępny w menu: “Administracja” -> “Parametry” -> “Parametry programu” -> “Wspólne”, system z automatu dodawał do tabel o typie “Tabele nieprzypisane” (menu: “Słowniki” >> “Finanse” >> “Tabele kursowe”), bowiem ten import był wzorowany na imporcie tabel kursowych za pomocą kafelka “Pobierz tabele kursowe z NBP”, a ten mechanizm dodaje tabele kursowe do słownika tabel kursowych o typie “Tabele nieprzypisane”. Nie można było zdecydować, żeby było inaczej.
Co zrobiono?
Dodano możliwość zdecydowania, do którego typu tabel kursowych mają pobierać się tabele kursowe automatycznie importowane z NBP poprzez dodanie nowej opcji parametrów automatycznego importu tabel kursowych z NBP o nazwie “Typ tabeli kursowej”.
Jak to działa po zmianach?
W menu: “Administracja” -> “Parametry” -> “Parametry programu” -> “Wspólne” -> parametr “Importuj automatycznie tabele kursowe z NBP” dodano nową opcję importu o nazwie “Typ tabeli kursowej”. Do wyboru są dwie możliwości:
– “Tabele nieprzypisane”
– “Tabela domyślna”
Domyślnie wybrana jest pierwsza opcja, czyli “Tabele nieprzypisane”, bo do takiego typu tabel kursowych system pobierał tabele do tej pory i tego nie zmieniono z automatu. Takie ustawienie działa dopóki użytkownik go nie zmieni. Jeśli użytkownik wybierze opcję “Tabela domyślna”, to automatycznie importowane tabele kursowe będą dodawane do słownika tabel kursowych do tego typu tabel kursowych, który użytkownik oznaczył jak domyślny.
Poprawienie błędu związanego z wyborem w oknie "Składki ZUS i DRA" udziałowca, który ma udziały w tzw. firmie spoza systemu
Poprawiono błąd związany z wyborem w oknie “Składki ZUS i DRA” udziałowca, który ma udziały w tzw. firmie spoza systemu.
Od teraz system generuje komunikat informujący o tym, że nie można wykonać rozliczenia składek ZUS i DRA dla udziałowca, który nie ma udziałów w firmie zdefiniowanej w systemie.
Wspólne
Zbiorcze usuwanie wielu kontaktów (firm/osób fizycznych/pracowników)
Dodano możliwość zbiorczego usuwania wielu kontrahentów/pracowników.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas można było usunąć pojedynczy kontakt (firmę/osobę fizyczną/pracownika).
Dotychczas program usuwając kontakt:
1. sprawdzał uprawnienia do usuwania kontaktów w zależności o typu usuwanego rekordu;
2. uniemożliwiał usunięcie kontaktu “Sprzedaż detaliczna”;
3. uniemożliwiał usunięcie pracownika posiadającego wypłacone wynagrodzenie;
4. jeśli pracownik miał podpięte umowy (o pracę lub cywilnoprawne), ale nie miał wypłaconych wynagrodzeń, program informował, że zostaną one usunięte wraz z danymi pracownika i użytkownik miał możliwość wycofania się z operacji usuwania;
5. uniemożliwiał usunięcie pracownika powiązanego z aktualnie zalogowanym użytkownikiem poprzez schemat organizacyjny;
6. uniemożliwiał usunięcie pracownika powiązanego z innymi aktualnie zalogowanymi użytkownikami poprzez schemat organizacyjny;
7. sprawdzał, czy kontakt został użyty w nagłówku dokumentu księgowego (rozpoznawał, czy jest to dokument w “Koszu dokumentów księgowych”, czy też nie) i pozwalał kontynuować lub przerwać operację;
8. podejmował próbę usunięcia kontaktu, jeśli nie można było usunąć wybranego kontaktu, ponieważ był on powiązany z innymi danymi – generował komunikat;
9. wraz z kontaktem usuwał wartości powiązanych z nim pól dodatkowych.
Co zrobiono?
Dodano możliwość zbiorczego usuwania wielu firm/osób fizycznych/pracowników poprzez zaznaczenie (podświetlenie na zielono) kontaktów, które mają zostać usunięte i kliknięcie w dotychczasowy przycisk “Usuń”.
Jak to działa po zmianach?
Wszystko, co powyżej działa również przy zbiorczym usuwaniu kontaktów, jednak w nieco zmienionej formie tzn. dostosowanej do zbiorczego usuwania.
Jakie są reguły działania zbiorczego usuwania kontaktów?
1. brak uprawnień do usuwania kontaktów spowoduje odpowiedni komunikat i zakończenie operacji;
2. wybranie jednego typu kontaktu i brak uprawnień do jego usuwania spowoduje odpowiedni komunikat i zakończenie operacji;
3. wybranie różnych typów kontaktu i brak uprawnień do jednego z nich spowoduje wyświetlenie takiego problemu w raporcie;
4. pozostałe sprawdzenia są zgodne z wcześniej wymienionymi;
5. wszystkie pominięte kontakty zostaną zaraportowane;
6. na końcu raportu znajduje się krótkie podsumowanie prezentujące, ile kontaktów wybrano do usunięcia, ile pominięto i ile usunięto;
7. w sytuacji, gdy wszystkie zaznaczone kontakty uda się bez przeszkód usunąć, zostaje wyświetlona informacja o sukcesie całej operacji.