Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kolejność działań przy naliczaniu list płac
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak identyfikatora logowania w oknie logowania.
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.16.1330 – 27.06.2025
        • Wersja 2025.1.15.1329 – 12.06.2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2024.1.24.1304

    Data publikacji: 27.08.2024

    Księgowość

    Usprawnienie

    Usprawnienie przeglądania zapisów księgowych i wyszukiwania ich po kwocie i po opisie zapisu księgowego

    Dodano możliwość przeglądania zapisów księgowych oraz wyszukania ich po dodanych filtrach, m. in. po kwocie i po opisie zapisu księgowego.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory w programie nie było takiej funkcjonalności.

    Co zrobiono?
    W górnym pasku „Menu” na rozwijanej liście „Księgowość” pojawiła się dodatkowa opcja zawierająca funkcjonalność o nazwie „Przeglądanie zapisów księgowych”.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach dokonanych w module „FK”, użytkownik otrzymuje nową funkcjonalność umożliwiającą przeglądanie oraz wyszukiwanie odpowiednich danych w zapisach księgowych, które są elementem dokumentu księgowego. „Przeglądanie zapisów księgowych” jest dostępne dla wszystkich typów lat obrotowych, czyli dla „Księgi Handlowej”, „Księgi Przychodów i Rozchodów” oraz „Ryczałtu”.

    Nowa funkcjonalność składa się z okna głównego wyświetlającego zapisy księgowe wraz z polami służącymi do wyszukiwania w górnej części tego okna oraz z okna bocznego jako panel filtracji zapisów księgowych. Okno „Przeglądanie zapisów księgowych” wyświetla zapisy księgowe tylko dla wybranego roku obrotowego i jeśli użytkownik chce wyświetlić zapisy księgowe z innego roku obrotowego, należy wybrać z dolnego paska szybkiego dostępu inny rok obrotowy. Dla każdego roku obrotowego możemy skorzystać z wyszukiwania po „Opisie zapisu” zawartego w zapisie księgowym oraz po „Kwocie”. Dodatkowo dla roku o typie „Księga Handlowa” otrzymujemy możliwość wyszukiwania po „Masce konta” (w domyśle konta księgowego) oraz po „Wybranych kontach” (w domyśle, konta księgowe wybrane z planu kont dla firmy oraz roku w którym jesteśmy zalogowani).

    W polu wyszukiwania „Opis zapisu”, użytkownik może wpisać tylko wycinek szukanego słowa w celu zawężenia wyników wyszukiwania, natomiast pole wyszukiwania „Kwota zapisu” domyślnie uwzględnia wyszukiwanie zapisów księgowych wyrażonych w walucie PLN. Jeżeli użytkownik chce wyszukać kwoty z zapisów, które są wyrażone w walucie obcej, należy w bocznym panelu filtracji wpisać odpowiedni „Kod waluty” (dane zostaną znalezione nawet jeśli kolumny dotyczące zapisów walutowych są w zasobniku kolumn). Przy wpisywaniu danych do wyszukiwania ignorowana jest wielkość liter, czyli można wpisać przykładowo „pLn”, czy „przeElEW”, a program i tak powinien wyświetlić zapisy księgowe zawierające te dane niezależnie od wielkości liter. Dla pola wyszukiwania „Maska konta”, użytkownik może skorzystać z podpowiedzi do tego pola, która jest ukryta pod ikonką informacji „i”. Pole „Wybrane konta” służy do wyboru kont księgowych na których faktycznie zostały dokonane zapisy, czyli jeśli konto syntetyczne ma różne poziomy kont analitycznych, to zawsze należy wybierać konta z najniższego poziomu analitycznego.

    Kolejnym udogodnieniem do zawężania wyników wyszukiwania, z którego użytkownik może skorzystać jest boczny panel filtracji umieszczony po lewej stronie okna głównego i działający na tej samej zasadzie, co w innych miejscach w programie, np. w „Dokumentach księgowych”.

    W polach do wyszukiwania oraz w panelu filtracji do zatwierdzania wpisanych lub wybranych danych, należy użyć klawisza „Enter” lub przejść do innego pola, można też zatwierdzić za pomocą lewego przycisku myszki klikając w oknie głównym wyników wyszukiwania. Do usuwania danych wpisanych przy pomocy klawiatury komputera możemy skorzystać z klawisza „Backspace” oraz „Delete”, natomiast w polach tylko z możliwością wyboru do usunięcia wybranego zakresu danych należy skorzystać wyłącznie z klawisza „Delete”.

    Domyślnie w widoku okna głównego są dostępne następujące kolumny wraz danymi:
    * Kod dziennika,
    * Numer dokumentu księgowego,
    * Data księgowania,
    * Numer dowodu źródłowego,
    * Data dowodu,
    * Kontrahent (nazwa skrócona),
    * Kontrahent NIP,
    * Konto Wn (jeśli wybrany jest rok o typie „Księga Handlowa”),
    * Konto Ma (jeśli wybrany jest rok o typie „Księga Handlowa”),
    * Opis zapisu,
    * Kwota w PLN,
    * Kolumna księgi (jeśli wybrany jest rok o typie „Księgi Przychodów i Rozchodów”),
    * Stawka ryczałtu (jeśli wybrany jest rok o typie „Ryczałt”).

    Dodatkowo w można skorzystać z danych, które znajdują się w kolumnach ukrytych w zasobniku kolumn, takich jak:
    * Identyfikator dokumentu księgowego,
    * Kod waluty,
    * Kwota waluty,
    * Status,
    * Typ dokumentu.

    Ważną kolumną z danymi może okazać się „Identyfikator dokumentu księgowego”. Jest to unikatowy numer nadany dla dokumentu księgowego, więc jeśli w bazie będzie więcej dokumentów księgowych mających ten sam numer źródłowy, można skorzystać z danych zawartych w tej kolumnie dla lepszego znalezienia lub grupowania poszczególnych zapisów księgowych.

    Z poziomu okna „Przeglądanie zapisów księgowych” na samym dole po prawej stronie użytkownik ma też do dyspozycji przyciski akcji takie jak: „Edytuj”, „Powiel”, „Stornuj”, „Zamknij”, a dla roku o typie „Księga Handlowa” dodatkowy przycisk „Sumuj zapisy”, który wylicza sumę i saldo po stronie „Wn” i „Ma” dla zaznaczonych zapisów księgowych. Jeśli nie wyszukamy żadnych zapisów księgowych przyciski akcji są wyszarzane, czyli stają się nieaktywne. Z przycisków akcji możemy też skorzystać pod prawym przyciskiem myszki, z tak zwanego menu kontekstowego.

    Z poziomu okna „Przeglądanie zapisów księgowych” użytkownik otrzymuje też możliwość drukowania zaznaczonych zapisów księgowych, lecz jako wydruk będzie to cały dokument księgowy z którego pochodzi zaznaczony zapis księgowy lub zaznaczone zapisy księgowe. Niezależnie od liczby zaznaczonych zapisów księgowych, program wydrukuje zawsze pojedynczy dokument księgowy z którego pochodzą zapisy księgowe, czyli przykładowo, jeśli cztery zaznaczone zapisy księgowe pochodzą z dwóch dokumentów księgowych, to program wydrukuje te dwa dokumenty księgowe.

    Jeśli system nie jest w stanie wyświetlić wszystkich odnalezionych wyników wyszukiwania, użytkownik zostanie o tym poinformowany. W takim przypadku należy zawęzić zakres wyszukiwania, co pozwoli na wyświetlenie odpowiedniej liczby zapisów księgowych.

    Usprawnienie

    Dodanie na oknie "Polecenie przelewu" możliwości wybrania nowego symbolu formularza podatkowego: "CIT-10Z"

    Dodano możliwość wybrania nowego symbolu formularza podatkowego „CIT-10Z” na oknie „Polecenie przelewu”.

    Usprawnienie

    Dodanie informacji o kontrahencie w zestawieniu "Zapisy dzienników"

    Dodano informację o kontrahencie w zestawieniu „Zapisy dzienników”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory zestawienie dostępne w menu: „Zestawienia” -> „Zestawienia – Księgowość” -> „1. Księga handlowa” -> „Zapisy dzienników” -> „Podgląd danych” oraz „Podgląd wydruku” nie prezentowało informacji prezentującej nazwę kontrahenta, jaki został wybrany w nagłówku dokumentu księgowego, z jakiego pochodzi dany zapis, figurujący w zestawieniu „Zapisy dzienników”.

    Co zrobiono?
    1. Dodano w menu: „Zestawienia” -> „Zestawienia – Księgowość” -> „1. Księga handlowa” -> „Zapisy dzienników” -> „Podgląd danych” nową kolumnę „Kontrahent”, która prezentuje nazwę skróconą kontrahenta, jaki został wybrany w nagłówku dokumentu księgowego, z jakiego pochodzi dany zapis (o ile takowy został wybrany).
    2. Dodatkowo nowe pole „NAZWA_KONTRAHENTA” dodano do projektanta wydruku, co daje możliwość samodzielnego przeprojektowania wzorcowego wydruku lub utworzenia nowego wydruku, w którym można wykorzystać nowe pole, prezentujące nazwę skróconą kontrahenta, umieszczając je na wydruku wedle upodobania.

    Jak to działa po zmianach?
    Podgląd danych zestawienia „Zapisy dzienników” zawiera nową kolumnę „Kontrahent”, która prezentuje nazwę skróconą kontrahenta, jaki został wybrany w nagłówku dokumentu księgowego, z jakiego pochodzi dany zapis (o ile takowy został wybrany), zaś wydruk ww. zestawienia można przeprojektować tak, aby zawierał kolumnę „Kontrahent”.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "field KSEF_NR_FAKTURY not found" pojawiającego się podczas próby dołączenia rozrachunku do dokumentu księgowego

    Poprawiono błąd „field KSEF_NR_FAKTURY not found” pojawiający się podczas próby dołączenia rozrachunku do dokumentu księgowego.

    Poprawka

    Poprawienie błędu drukowania dokumentów księgowych

    Poprawiono wykonywanie wydruku „Dokument księgowy” w przypadku zaznaczenia wielu dokumentów księgowych do wydruku.

    Poprawka

    Poprawienie prezentowania daty uzyskania przychodu na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, po rozksięgowaniu dokumentu wzorcem księgowań

    Poprawiono błąd polegający na prezentowaniu nieprawidłowej daty uzyskania przychodu na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, po rozksięgowaniu dokumentu wzorcem księgowań.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory po rozksięgowaniu dokumentów wzorcem, na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, w kolumnie „Data uzyskania przychodu” widoczna była data „1899-12-30”, co było błędne. Dopiero po edycji dokumentu, data na oknie przeglądowym prezentowała się właściwie, zgodnie z ustawieniami parametru roku „Podpowiadaj datę uzyskania przychodu”.

    Co zrobiono?
    Poprawiono prezentację daty uzyskania przychodu na oknie przeglądowym dokumentów księgowych tak, aby od razu po rozksięgowaniu dokumentu wzorcem, kolumna wskazywała prawidłową datę uzyskania przychodu.

    Jak to działa po zmianach?
    Po rozksięgowaniu dokumentu wzorcem, na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, w kolumnie „Data uzyskania przychodu”, widoczna jest data, zgodna z ustawieniami w parametrach roku (parametr „Podpowiadaj datę uzyskania przychodu”).

    Poprawka

    Poprawienie błędnego sumowania pozycji "Pasywa" w sprawozdaniu "Bilans - wersja CIT estoński" po eksporcie ww. sprawozdania do "Excel`a" (dla celów e-sprawozdania)

    Poprawiono błędne sumowanie pozycji „Pasywa” w sprawozdaniu „Bilans – wersja CIT estoński” po eksporcie ww. sprawozdania do „Excel`a” (dla celów e-sprawozdania).

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Dodanie nowych pól: POZYCJE_WLASNE."ILOSC_ZREALIZOWANA", POZYCJE."ILOSC_ZREALIZOWANA" w słownikach danych w Generatorze Raportów, dla wydruku "Faktura pro forma" i "Zamówienie od odbiorcy"

    Dodano, do słownika danych w generatorze raportów, pola: POZYCJE_WLASNE.”ILOSC_ZREALIZOWANA” oraz POZYCJE.”ILOSC_ZREALIZOWANA”, które użytkownik ma możliwość dołożenia na wydruki dokumentów „Faktura pro forma” i „Zamówienie od odbiorcy”.

    Nowa cecha

    Umożliwiono dodawanie email i telefon z zamówienia Baselinker również do pola Telefon i Email w Adresie dostawy kontrahenta w Raks

    Przy włączonym parametrze  DownloadOrdersPhoneAndEmailInDeliveryAddress w pliku bl.settings.json, adres email i numeru telefonu z zamówienia Baselinker przeniesie się do pól Email i Telefon w Adresie Dostawy w RaksSQL oraz do sekcji Telefony i Internet jako typ Telefon z zamówienia online i E-mail z zamówienia online. Przy wyłączonym parametrze, adres email i numer telefonu z zamówienia Baselinker przeniesie się jedynie do sekcji Telefony i Internet. Wersja Integratora Baselinker 4.41.1058.

    Usprawnienie

    Zmiany w zestawieniu "Stan zamówień towarów"

    Wykonano usprawnienia w zestawieniu: Stan zamówień towarów.
    – Dodano kolumny:
    „Stan – rezerwacje”. Pokazuje się w tej kolumnie stan towarów po odjęciu rezerwacji.
    „Stan+ZD-ZO”. Pokazuje się w tej kolumnie stan towarów uwzględniając towary, które zostaną dostarczone przez dostawców ZD i  odebrane przez odbiorców ZO.
    – Poprawiono wykazywanie ilości towaru w kolumnie „Zarezerwowano”, tak aby w tej kolumnie była wykazywana ilość rezerwacji uwzględniająca już zrealizowane zamówienia.

    Usprawnienie

    Ustalanie ilości progowych w kartotece artykułów w sekcji: "Minimalne ilości na dokumentach" do czterech miejsc po przecinku

    W kartotece artykułów w oknie: „Definicja artykułu” na zakładce: Ilości progowe w sekcji „Minimalne ilości na dokumentach” zmieniono możliwość ustawienia ilości progowych z dwóch do czterech miejsc po przecinku.

    Usprawnienie

    Dodanie informacji o przeniesieniu do archiwum towaru posiadającego stan na magazynie

    Podczas przenoszenia towaru/towarów do archiwum, które posiadają stan na magazynie, pokazuje się nowe okno z potwierdzeniem informujące o tym użytkownika, który może zdecydować czy na pewno chce kontynuować proces archiwizacji.

    Usprawnienie

    Uaktualnianie pól "Zmienił" i "Data zmiany" w przypadku, gdy użytkownik w kartotece artykułów przeciągnie towar do innej grupy podstawowej

    Jeżeli użytkownik w kartotece artykułów przeciągnie towar do innej grupy podstawowej, to uaktualniają się poprawnie pola w kolumnach: „Zmienił” i „Data zmiany”.

    Usprawnienie

    Dodanie kolejnej możliwości parsowania pola Adres z zamówienia BL na trzy pola Ulica, Dom, Lokal w kartotece kontrahenta w RaksSQL

    W Integratorze Baselinker wersja 4.41.1058 dodano kolejną możliwość parsowania adresu kontrahenta z zamówienia Baselinker. Poprzez nowy parametr DownloadOrdersSplitContactAddresses znajdujący się w pliku bl.settings.json, pole Adres (Dane do faktury i Adres Dostawy) z zamówienia Baselinker, rozbijane jest na trzy pola w Raks (Ulica, Dom, Lokal). Domyślnie parametr jest wyłączony i import do kartoteki kontrahenta działa na poprzednich zasadach tzn. pole Adres z zamówienia Baselinker importowane jest do jednego pola Ulica w RaksSQL.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w programie.

    Nowa cecha

    Obsłużenie nowego formatu eksportu poleceń przelewów dla "mBanku" (format SEPA)

    Obsłużono nowy format eksportu poleceń przelewów dla „mBanku” (format SEPA).

    W nowym formacie przyjmowane będą wyłącznie polecenia przelewów w walucie „EUR”, zgodnie z wytycznymi banku.

    Wspólne

    Poprawka

    Zmiana podpowiadanej drukarki w "Parametrach wydruku", w przypadku pracy na terminalu (pulpicie zdalnym)

    Zmieniono domyślne podpowiadanie drukarki, przy wydrukach z RaksSQL, podczas pracy na terminalach (pulpitach zdalnych).
    Do tej pory wybór drukarki odbywał się na podstawie parametru wyboru drukarki z domyślnych ustawień na terminalu. Po zmianie, parametr podpowiadanej drukarki, jest brany z domyślnych ustawień stacji roboczej (środowiska lokalnego).

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook