Księgowość
Umożliwienie wybiórczego zastosowania dla poszczególnych udziałowców kwoty zmniejszającej podatek (ze skutkiem w deklaracjach PIT wyliczających podatek wg skali podatkowej)
Dodano możliwość zastosowania kwoty zmniejszającej podatek dla poszczególnych udziałowców (ze skutkiem w deklaracjach PIT wyliczających podatek wg skali podatkowej).
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory kwota zmniejszająca podatek dochodowy dla osób rozliczających się wg skali podatkowej (menu: “Słowniki” -> “Księgowość” -> “Stawki podatku dochodowego” -> “Plus kwota”), dotyczyła wszystkich udziałowców dodanych w programie (menu: “Kartoteki” -> “Źródła przychodów, udziałowcy, udziały”). Użytkownik nie miał możliwości różnicowania, dla którego udziałowca zastosować lub nie stosować kwoty wolnej od podatku, jeśli oblicza podatek dochodowy według skali podatkowej.
Co zrobiono?
W oknie danych udziałowca (menu: “Kartoteki” -> “Źródła przychodów, udziałowcy, udziały”) na zakładce “Informacje dodatkowe” w sekcji “Rozliczenie podatku dochodowego” dodany został nowy “checkbox” “Uwzględniaj kwotę zmniejszającą podatek”. “Checkbox” jest dostępny dla sposobu rozliczania podatku dochodowego “miesięcznie, według skali podatkowej” i “kwartalnie, według skali podatkowej”.
Jak to działa po zmianach?
Dodany nowy “checkbox” “Uwzględniaj kwotę zmniejszającą podatek” jest zawsze zaznaczony, co oznacza, że dla wszystkich udziałowców jest zastosowana kwota zmniejszająca podatek dochodowy rozliczających się na skali podatkowej, tak jak to miało miejsce dotychczas w programie i nie ma żadnej potrzeby działań ze strony użytkownika. Jeśli u danego udziałowca występuje sytuacja, w której nie chcemy mu potrącać kwoty wolnej od podatku przy wyliczaniu zaliczki na PDOF, należy odznaczyć dodany nowy “checkbox”. Odznaczenie skutkuje nieuwzględnianiem kwoty zmniejszającej podatek przy wyliczeniach w każdej wersji deklaracji, czyli na wersji 1, na wersji 2. oraz na wersji 3. Status zaznaczenia “checkboxa” dla danego udziałowca przenosi się do kolejnego roku kalendarzowego, jeśli zaznaczoną mamy opcję “Importuj źródła przychodów, udziałowców i udziały”.
Poprawienie błędu obliczania kwot na "PIT-28" (v. 25) w części F.2
Poprawiono obliczanie kwot na PIT-28 (v. 25) w części F.2. W niektórych przypadkach mogły występować nieprawidłowe różnice wyliczeń pomiędzy polami w części F.2.
Poprawienie błędu pojawiającego się na deklaracji "VIU-DO" (v. 1) polegającego na błędnym pobieraniu danych do części C.2 i C.3
Poprawiono błąd na deklaracji “VIU-DO” (v. 1) w pobieraniu danych z rejestru OSS do części C.2 i C.3 deklaracji.
Błąd dotyczył przenoszenia danych z rejestru OSS, wprowadzonych dla tego samego państwa konsumpcji, ale różnych rodzajów wpisów. Polegał na tym, że wszystkie te wartości zsumowane były na deklaracji w części C.2, zamiast w C.2 i C.3 odpowiednio dla każdego rodzaju wpisu.
Ukrycie zestawienia "Obroty miesięczne" dla lat o typie: "Ryczałt" i "Księga Handlowa"
W programie ukryto zestawienie “Obroty miesięczne” dla lat o typie: “Ryczałt” i “Księga Handlowa”.
Zestawienie było dostępne z poziomu menu: “Zestawienia” we wszystkich typach lat (“Ryczałt” lub “Księga Handlowa” również).
Ponieważ jest właściwe tylko dla roku o typie “Księga Przychodów i Rozchodów”, będzie widoczne tylko dla tego typu roku.
Poprawienie wyświetlania numeru NIP w "Planie kont" w przypadku powiązania konta z kartoteką inną niż "Kontakty"
Poprawiono wyświetlanie numeru NIP w “Planie kont” w przypadku powiązania konta z kartoteką inną niż “Kontakty”.
Kadry i płace
Uwzględnienie w programie zmian prawnych wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy - unijne dyrektywy
W dniu 23.03.2023 r. Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (tzw. ustawa nowelizacyjna), która wchodzi w życie 26.04.2023 r.. Jej celem jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych:
– dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z 20.06.2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej,
– dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20.06.2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE (tzw. dyrektywa work-life balance).
Z uwagi na to, że powyższe dyrektywy zmierzają do poprawy warunków zatrudnienia pracowników na rynku pracy, ich implementacja do polskiego prawa wymagała nowelizacji Kodeksu Pracy.
Program Raks został dostosowany do zmian wynikających z dyrektywy work-life balance. Zmiany zostały wprowadzone w obszarze uprawnień związanych z rodzicielstwem, w której zwrócono uwagę na trudności w utrzymaniu przez pracujących rodziców równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zwłaszcza w warunkach coraz większej powszechności wydłużonych godzin pracy oraz zmiennych rozkładów pracy.
W ramach dokonanych w tym obszarze modyfikacji dostosowaliśmy program w następujących obszarach. Dodaliśmy i obsłużyliśmy w naliczeniach następujące zdarzenia:
– Nowe wartości rozliczeń dla nieobecności związanych z rodzicielstwem
Urlop macierzyński
Urlop macierzyński (81,5%)
Urlop rodzicielski
Urlop rodzicielski (70%)
Urlop rodzicielski (81,5%)
– Urlop opiekuńczy
Nowelizacja wprowadza do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu – urlop opiekuńczy. Zgodnie z art. 173.1 § 1 k.p. urlop ten przysługuje pracownikowi w ciągu roku kalendarzowego w wymiarze 5 dni w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga tej opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Urlop opiekuńczy można wykorzystać jednorazowo lub w częściach. Udzielany jest w dni robocze zgodnie z obowiązującym pracownika rozkładem czasu pracy.
Uwaga !!!
Urlop opiekuńczy ma charakter bezpłatny. Oznacza to, że za okres urlopu pracownikowi nie będzie przysługiwać wynagrodzenie (wynika to z art. 80 k.p.), jednak będzie się on wliczał do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
– Zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej
W związku z nowelizacją Kodeksu pracy powstało nowe uprawnienie dla pracowników. Jest to zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika (art. 148.1 § 1 k.p.).
Zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej przysługuje w wymiarze 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym. O sposobie jego wykorzystania decyduje pracownik w pierwszym złożonym w danym roku kalendarzowym wniosku o udzielenie zwolnienia. Jeśli ze zwolnienia w wymiarze godzinowym korzysta pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, wymiar zwolnienia ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełna godzina zwolnienia od pracy jest zaokrąglana w górę do pełnej godziny.
Uwaga!!!
W okresie zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości 50% wynagrodzenia.
Wynagrodzenie za okres zwolnienia od prazy z powodu działania siły wyższej oblicza się jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.
Dodatkowo w kartotece pracownika w przebiegu zatrudnienia Pracownicy>> Kartoteki kadrowe>> Przebieg zatrudnienia. Została dodana zakładka „Inne zdarzenia”. Po kliknięciu na zakładkę pojawia się okno z sekcjami „Praca zdalna okazjonalna”; „Urlop opiekuńczy”; „Zwolnienie z powodu siły wyższej i „Zwolnienie z art. 188 (opieka nad zdrowym dzieckiem). Przy każdej sekcji znajduje parametr do ręcznego uzupełniania o liczba dni lub godzin wykorzystanego zdarzenia w bieżącym roku kalendarzowym u poprzedniego pracodawcy.
Poprawienie błędnego dodawania do realizacji ostrzeżenia o braku powiązania zdarzenia z dzieckiem
Poprawiono błąd niepotrzebnego dodawania do realizacji ostrzeżenia o braku powiązania zdarzenia z dzieckiem.
Poprawienie błędu podczas sprawdzania limitu 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku
Poprawiono błąd polegający na tym, że program źle sprawdzał limitu 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku.
Poprawienie błądu na zestawieniu "Karta urlopowa" w wykazywaniu wymiaru urlopu w sytuacji równoległego zatrudnienia pracownika u dwóch rożnych pracodawców.
Poprawienie błądu na zestawieniu “Karta urlopowa” w wykazywaniu wymiaru urlopu w sytuacji równoległego zatrudnienia pracownika u dwóch rożnych pracodawców.
Usunięcie błędnego zapisu na wzorcowym szablonie rozwiązania umowy zlecenie i dzieło
Usunięto błędny zapis o możliwości odwołania się do sądu pracy na wzorcowym szablonie rozwiązania umowy zlecenie i dzieło.
Sprzedaż
Zamówienia od odbiorców - uwzględnianie ceny zakupu w "Raporcie sprzedażowym o dokumencie"
W oknie edycyjnym: “Zamówienie od odbiorcy” pod kontrolką: Operacje znajduje się “Raport sprzedażowy o dokumencie”.
W raporcie tym dodano podpowiadanie domyślnej cena zakupu (największej, najmniejszej, średniej, ostatniej), która jest pobierana na podstawie ustawień z parametrów firmy z sekcji Ceny i rabaty>Domyślna cena podpowiadana na dokumentach zakupu.
Na podstawie podpowiadanej ceny zakupu w raporcie użytkownik ma przedstawiony potencjalny zysk.
Obsłużenie współpracy z firmą kurierską DHL
Dodano możliwość generowania listów przewozowych korzystając z firmy kurierskiej DHL w module Sprzedaż.
Po zdefiniowaniu parametrów dla firmy kurierskiej w kartotece (Kartoteki>Firmy kurierskie) z okna głównego faktur sprzedaży po ustawieniu się na odpowiedniej fakturze i wybraniu kontrolki: “Operacje” dostępna jest opcja: Wygeneruj przesyłkę. Po wybraniu tej opcji pokaże się okno: “Informacja o paczce” w którym można podać: wagę, długość, szerokość, wysokość, opis zawartości oraz kwotę pobrania.
Jeżeli jest to przesyłka kurierska pobraniowa i w sposobie zapłaty wybrano odpowiedni wcześniej zdefiniowany sposób zapłaty np. “Pobranie kurier”, to w kontrolce kwota pobrania pojawi się wartość brutto z faktury. Oczywiście użytkownik wartość tą może zmienić.
Jeżeli natomiast faktura wraz z przesyłką została zapłacona (odpowiedni sposób zapłaty na fakturze), to pole: “Pobranie” w oknie edycyjnym “Informacja o paczce” uzupełni się wartością 0 PLN.
Po zatwierdzeniu okna: “Informacja o paczce” zostanie wygenerowany list przewozowy, który jest widoczny w dolnym oknie: “Sprzedaż – paragony, faktury” na zakładce: Przesyłki. Ustawiając się na właściwym można klikając prawym myszy wywołać menu z którego można wydrukować etykietę.
Dodanie kolumny "Cechy" w oknie podglądu pozycji na ekranie "Zamówienia od odbiorców gotowe do realizacji"
Dodano kolumnę “Cechy” w oknie: “Zamówienia od odbiorców gotowe do realizacji” gdzie prezentowany jest podgląd pozycji zamówienia.
Usprawnienie ma na celu pokazanie jakie rozmiary (cechy) posiadają artykuły, które znajdują się na zamówieniu.
Umożliwienie zbiorczej zmiany wybranych dany w zamówieniu od odbiorców
Jeżeli użytkownik zaznaczy wybrane zamówienia od odbiorców ZO, po czym wybierze kontrolkę: Edytuj>Edytuj właściwości zaznaczonych zamówień Shift+F2, to pokaże się okno: Zmiana wybranych danych zaznaczonych zamówień.
Do zmiany do wyboru umożliwiono takie dane jak:
– Źródło zamówienia
– Priorytet
– Stan zamówienia
Po odpowiednim wybraniu i zatwierdzeniu zmiany zostaną wykonane dla wcześniej zaznaczonych zamówień od odbiorców ZO.
Dodanie możliwości ustawienia domyślnego terminu ważności rezerwacji dla zamówień od odbiorców
W parametrach firmy dla Sprzedaży w sekcji: Dokumenty, dodano nowy parametr: “Domyślny termin ważności rezerwacji (dni) na ZO”, gdzie można ustawić ilość dni. Termin ważności rezerwacji podpowie się na dokumencie “Zamówienie od odbiorcy” na podstawie tego parametru i ustawiany jest od “Daty wystawienia dokumentu”.
Sprawdzanie unikalności numeru zamówienia wg nabywcy w obrębie tego samego kontrahenta na zamówieniach od odbiorców
Dodano sprawdzanie unikalności numeru zamówienia wg nabywcy w obrębie tego samego kontrahenta na zamówieniach od odbiorców. Jeżeli program trafi na taki numer, to pokaże się odpowiedni komunikat.
Dodanie parametru dotyczącego pytania o rozliczenie dokumentu korekty
W parametrach firmy w gałęzi Sprzedaż>Dokumenty dodano dwa parametry:
– Proponuj rozliczenie korekty z fakturą (sprzedaż)
– Proponuj rozliczenie korekty z fakturą (zakup)
Domyślnie parametry są zaznaczone i program działa jak dotychczas, czyli np. przy sposobie zapłaty: “Przelew” zaproponuje podczas zapisywania dokumentu korekty rozliczenie z fakturą. Jeżeli parametr będzie odznaczony, to program nie zaproponuje rozliczenia.
Zwiększenie ilości znaków w "Zamówieniu od odbiorców" w polu: Numer zamówienia wg nabywcy
W zamówieniu od odbiorców ZO w polu: “Numer zamówienia wg nabywcy” zwiększono ilości znaków z 20 na 30.
Dodanie parametru do przenoszenia znaczników z WZ na FS
Okno parametrów pokazujące się przy generowaniu faktury do dokumentu WZ, zostało rozszerzone o nowy parametr “Przenieś znaczniki główki dokumentu”. Ustawienie tego parametru decyduje czy dla tworzonej faktury znaczniki z WZ mają się przenieść czy też nie.
Poprawienie "literówki" w oknie parametrów importu z xml dla FZ i PZ
W oknie parametrów importu z xml, które dotyczy faktur zakupu i przyjęć zewnętrznych w kontrolce: Stawka VAT w wyrażeniu: “Pobiez z pliku” była literówka. Teraz wyrażenie jest poprawne: “Pobierz z pliku”
Poprawienie błędu wykazywania niepoprawnej ilości opakowań zbiorczych na powielonej fakturze sprzedaży
Poprawiono błąd wykazywania niepoprawnej ilości opakowań zbiorczych na powielonej fakturze sprzedaży.
Poprawienie błędu "Access violation" podczas importu pozycji z zamówienia ZO na fakturę sprzedaży FS wygenerowaną na podstawie WZ
Poprawiono błąd “Access violation”, który pojawiał się podczas importu pozycji z zamówienia ZO na fakturę sprzedaży FS, która została wygenerowana na podstawie WZ.
Finanse
Wprowadzenie 2. wersji "Sprawozdania w zakresie terminów zapłaty stosowanych w transakcjach handlowych" (sporządzanego za 2022 rok)
Zgodnie z ustawą z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych, duże podmioty, czyli podatnicy, których wartość rocznych przychodów przekracza 50 mln euro, będą zobowiązane sporządzać “Sprawozdanie w zakresie terminów zapłaty stosowanych w transakcjach handlowych”.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas użytkownik miał możliwość wygenerowania “Sprawozdania w zakresie terminów zapłaty” w 1. wersji, której zakres danych dotyczył lat 2020 i 2021.
Co zrobiono?
Dodano nową wersję “Sprawozdania”, które będzie składane za rok 2022 w terminie do 30 kwietnia 2023r.
Jak to działa po zmianach?
“Sprawozdanie” dostępne jest w module „Finanse i Księgowość”, w oknie przeglądowym rozrachunków, w menu: “Finanse” -> “Rozrachunki”. Po kliknięciu w prawym górnym rogu w ikonkę drukarki należy wybrać “Sprawozdanie w zakresie terminów zapłaty” na rozwiniętej liście, a następnie “Sprawozdanie (od 2022r.)”. Można je również wywołać w oknie rozrachunków, po kliknięciu prawym klawiszem należy wybrać “Drukuj”, po czym na rozwiniętej liście “Sprawozdanie w zakresie terminów zapłaty” oraz “Sprawozdanie (od 2022r.)”.
Po wejściu w ww. menu otwiera się okno parametrów, w którym wybiera się rok, za który ma być sporządzone sprawozdanie. Zawsze będzie to rok kalendarzowy, bez względu na to, czy pokrywa się z rokiem obrotowym.
Sprawozdanie przedstawione jest z formie graficznej (wydruk wygenerowany za dany rok). Poprzednia wersja “Sprawozdania” (dotycząca lat 2020 i 2021) została oznaczona jako “Sprawozdanie (do 2021r.)” i działa bez zmian, w odniesieniu do ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych i wymaganych danych w niej wyszczególnionych.
“Sprawozdanie w zakresie terminów zapłaty” zawiera Informacje o świadczeniach pieniężnych otrzymanych i spełnionych w danym roku kalendarzowym, a także o świadczeniach pieniężnych nieotrzymanych i niespełnionych, czyli tych, których termin rozliczenia przypadał w danym roku kalendarzowym, za który jest sporządzane sprawozdanie, lub też wypadał w latach wcześniejszych, a które to w dalszym ciągu pozostają nieotrzymane/niespełnione.
Zakres danych, które należy zamieścić w “Sprawozdaniu” został określony w art. 13a ust. 4 ww. ustawy i obejmuje:
1. firmę (nazwę) i numer identyfikacji podatkowej;
2. wartość świadczeń pieniężnych otrzymanych i spełnionych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie;
3. wartość świadczeń pieniężnych nieotrzymanych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie, w przypadku których przekroczono ten termin o: nie więcej niż 5 dni, 6 do 30 dni, 31 do 60 dni, 61 do 120 dni, więcej niż 120 dni;
4. wartość świadczeń pieniężnych niespełnionych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie, w przypadku których przekroczono ten termin o: nie więcej niż 5 dni, 6 do 30 dni, 31 do 60 dni, 61 do 120 dni, więcej niż 120 dni;
5. udział procentowy świadczeń pieniężnych niespełnionych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych, do których spełnienia zobowiązany był ten podmiot w poprzednim roku;
6. udział procentowego świadczeń pieniężnych nieotrzymanych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych należnych podmiotowi w poprzednim roku.
Celem zrealizowania obowiązku sprawozdawczego, dane wyliczone przez program, a wykazane na wydruku sprawozdania, można przenieść na formularz elektroniczny, udostępniony udostępniony przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, na portalu biznes.gov.pl w części „Usługi online”, korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Umożliwienie wybrania w oknie "Polecenie przelewu" innego numeru rachunku bankowego zleceniodawcy niż ten, do którego jest zalogowany użytkownik
Dodano możliwość wybrania w oknie “Polecenie przelewu” innego numeru rachunku bankowego zleceniodawcy niż ten, do którego jest zalogowany użytkownik.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory nie było możliwości wyboru innego numeru rachunku bankowego na oknie “Polecenie przelewu” niż ten, do którego jest zalogowany użytkownik.
Co zrobiono?
Umożliwiono wybór innego rachunku bankowego dla zleceniodawcy w oknie “Polecenie przelewu” niż ten, do którego jest zalogowany użytkownik.
Jak to działa po zmianach?
Po wybraniu w menu: “Finanse” >> “Polecenia przelewu” i kliknięciu “Dodaj” wyświetli się okno edycyjne “Polecenie przelewu”.
W sekcji “Zleceniodawca” kontrolka “Nr rachunku” jest aktywna, domyślnie naczytywany jest tu numer rachunku bankowego, do którego zalogowany jest użytkownik. Po kliknięciu w trzykropek otworzy się kartoteka rachunków bankowych firmy (wszystkich), spośród których użytkownik będzie mógł dokonać wyboru.
Jeżeli użytkownik wybierze rachunek walutowy, to automatycznie okno “Polecenia przelewu” dostosuje się do tego typu przelewu.
Dodatkowo na oknie wyboru rachunków bankowych została dodana kolumna z informacją o walucie rachunku.
Bez zmian pozostaje sprawdzenie, czy rachunki zleceniodawcy i odbiorcy wybrane na oknie “Polecenie przelewu” są w tej samej walucie. Zmodyfikowano jedynie treść komunikatu, który pojawia się w przypadku niezgodności waluty rachunku zleceniodawcy i odbiorcy. Nowy komunikat informuje o sprawdzeniu rachunku odbiorcy z rachunkiem wybranym dla zleceniodawcy (a nie z zalogowanym rachunkiem bankowym, jak dotychczas).
Jeżeli “Polecenie przelewu” zostanie wystawione na inny rachunek niż zalogowany, to nie będzie widoczne na oknie przeglądowym “Polecenia przelewu”.
Aby zobaczyć je na oknie przeglądowym “Polecenia przelewu”, należy przelogować się na rachunek bankowy, który wybrany był na oknie “Polecenie przelewu”.
Jeżeli użytkownik nie ma uprawnień do jakiegoś rachunku bankowego, to nie będzie mógł go wybrać na oknie “Polecenie przelewu”.
Wspólne
Nowa szata graficzna Instalatora RAKSSQL
Dodano nową szatę graficzną w Instalatorze RAKSSQL.
Usprawnienia w instalatorze RaksSQL dotyczące wykrywania poprawnej wersji Firebird podczas aktualizacji i restartu RAKSSQL
Usprawniono w instalatorze RAKSSQL sprawdzenie zainstalowanej poprawnej wersji Firebird podczas aktualizacji i restartu RAKSSQL.
Poprawienie działania tabulacji w oknie parametrów deklaracji
Poprawiono działanie tabulacji w oknie parametrów deklaracji.