Księgowość
Dodanie dodatkowych opcji generowania opisu rozrachunku, gdy rozrachunek jest tworzony automatycznie na podstawie dekretu
Dodano dodatkowe dwie opcje generowania opisu rozrachunku, gdy rozrachunek jest tworzony automatycznie na podstawie dekretu.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w parametrach roku obrotowego (“Administracja” -> “Parametry” -> “Parametry roku obrotowego” -> sekcja “Rozrachunki” -> “Opis automatycznego rozrachunku”) mieliśmy do wyboru dwie opcje generowania opisu rozrachunków: “Numer dowodu, data dowodu” i “Opis dekretu”.
Co zrobiono?
Do kontrolki w parametrach roku obrotowego (“Administracja” -> “Parametry” -> “Parametry roku obrotowego” -> sekcja “Rozrachunki” -> “Opis automatycznego rozrachunku”) dodano dwie nowe opcje: “Numer dowodu” oraz “Numer dowodu, data dowodu oraz opis dekretu”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach dokonanych w programie, w parametrach roku obrotowego użytkownik ma do wyboru cztery opcje generowania opisu rozrachunku. Dwie pierwsze opcje generowania opisu, które już były w programie: “Numer dowodu, data dowodu” i “Opis dekretu”. oraz dwie nowe opcje: “Numer dowodu” oraz “Numer dowodu, data dowodu oraz opis dekretu”.
Wydłużenie (zwiększenie rozmiaru) pola "Opis" w oknie dekretu do 370 znaków
Zwiększono możliwość wprowadzenia do 370 znaków w polu “Opis” okna dekretu, w dokumencie księgowym w roku o typie “KH”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w programie była możliwość wprowadzenia do 100 znaków w polu “Opis” dekretu.
Co zrobiono?
Usprawniono pole “Opis” w dekrecie zwiększając liczbę znaków, jaką użytkownik może wprowadzić.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach w programie użytkownik w polu “Opis” dekretu ma możliwość wprowadzenia do 370 znaków.
Konsekwencją wydłużenia pola “Opis” w oknie dekretu jest zmieniona wersja i zawartość pliku XML dokumentu księgowego. Dotychczasowa wersja oznaczona numerem 17.0 ma numer 18.0, zaś właściwość “Opis operacji” zwiększyło rozmiar do 370 znaków.
UWAGA: Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie dokumentów księgowych z “RaksSQL” powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższej zmiany.
Jeżeli dokument księgowy zostanie wyeksportowany do formatu XML w wersji dotychczasowej (tj. w wersji 17.0), która zawierała krótszy rozmiar pola “Opis” (do 100 znaków), to przy próbie zaimportowania go do systemu, który będzie obsługiwał najnowszą wersję XML (tj. wersję 18.0), czyli będzie miał pole “Opis” wydłużone (do 370 znaków), system wygeneruje stosowny komunikat o niezgodności wersji eksportu z obsługiwaną wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach wynikających z tej niezgodności. Dokument mimo tego komunikatu zostanie zaimportowany. Jeżeli dokument nie miał wypełnionego pola “Opis” liczbą znaków większą od 100, to pomimo ostrzeżenia, wszystkie dane zostaną zaimportowane tak, jak dotychczas i żadnych problemów z nim nie będzie. Ale jeżeli wyeksportowany w dotychczasowej wersji dokument zawierał w polu “Opis” liczbę znaków większą od 100, to po imporcie pola “Opis” zaimportuje się niepełny opis, zostanie on przycięty do maksymalnej wielkości w bazie (100 znaków włącznie).
Dodanie możliwości prezentacji danych w kolumnie "Znaczniki" oraz "Grupy operacji" na podglądzie danych oraz informacji o "Grupach operacji" na podglądzie wydruku zestawienia "Zapisy dzienników"
Dodano możliwość prezentacji danych w kolumnie “Znaczniki” oraz “Grupy operacji” na podglądzie danych oraz informację o “Grupach operacji” na podglądzie wydruku zestawienia “Zapisy dzienników”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory na podglądzie danych zestawienia “Zapisy dzienników” nie było prezentacji danych dotyczących “Znaczników” i “Grup operacji”, a na podglądzie wydruku tego zestawienia nie było informacji o “Grupach operacji”.
Co zrobiono?
Dodano informację dotyczącą “Znaczników” oraz “Grup operacji” na podglądzie danych zestawienia “Zapisy dzienników” oraz informację dotyczącą “Grup operacji” na podglądzie wydruku.
Jak to działa po zmianach?
Po wybraniu zestawienia w menu: “Zestawienia” >> “01. Księga Handlowa” >> “Zapisy dzienników” >> “Podgląd danych”/”Podgląd wydruku”, pojawi się okno parametrów, na którym w sekcji “Zakres dokumentów” dodano kontrolkę “Grupy operacji” wraz z możliwością zaznaczenia “Tylko przypisane do grup”.
Klikając w trzykropek przy nowej kontrolce “Grupy operacji” można wybrać grupę (jedną lub wiele) przypisaną do dokumentów. Po kliknięciu w “Wybierz”, na oknie parametrów zestawienia, w kontrolce “Grupy operacji” będzie widoczna liczba wybranych grup.
Po wybraniu w menu: “Zestawienia” >> “01. Księga Handlowa” >> “Zapisy dzienników” >> “Podgląd danych” oraz zatwierdzenia okna parametrów, pojawi się widok okna podglądu, do którego dodano nowe kolumny: “Znaczniki” oraz “Grupy operacji”, które znajdują się w zasobniku kolumn. Aby zaprezentować dane dotyczące “Grup operacji” oraz “Znaczników”, należy wyciągnąć je z zasobnika na okno podglądu zestawienia.
Po wybraniu w menu: “Zestawienia” >> “01. Księga Handlowa” >> “Zapisy dzienników” >> “Podgląd wydruku” oraz zatwierdzenia okna parametrów, pojawi się podgląd wydruku, na którym w nagłówku będą widoczne “Grupy operacji” wybrane na oknie parametrów zestawienia.
Dodatkowo w “Generatorze raportów” (menu: “Zestawienia” >> “Generator raportów”), w trybie projektowania raportu, użytkownik może wybrać z zestawu danych “Zapisy” dwa nowe pola: “Nazwa grupy operacji” i “Znaczniki”.
Poprawienie błędu "Nie można zapisać" pojawiającego się podczas generowania plików "JPK_KR" na bazach z dużą ilością danych
Poprawiono błąd pojawiający się podczas generowania plików “JPK_KR” na bazach z dużą ilością danych (od około 300 MB).
Błąd pojawiał się podczas generowania pliku “JPK_KR” na bazie, w której wprowadzone/importowane były bardzo duże liczby dokumentów księgowych, z rozbudowanym planem kont.
Podczas generowania pliku “JPK_KR” pojawiał się komunikat: “Podczas generowania JPK wystąpił wyjątek o treści: “Nie można zapisać (…)””.
Poprawienie błędu minimalnej podstawy wymiaru rocznej składki zdrowotnej, gdy w jakimś miesiącu wystawiono korektę składek ZUS
Poprawiono błąd minimalnej podstawy wymiaru, roczną składkę oraz sumę należnych składek dla rocznej składki zdrowotnej, gdy w jakimś miesiącu wystawiono korektę składek ZUS.
Po zmianach dokonanych w programie, użytkownik wyliczając roczną składkę zdrowotną i posiadając wystawione miesięczne korekty składek ZUS, otrzyma w polach “podstawa wymiaru składki”, “roczna składka” i “suma należnych składek” tylko kwoty z tych miesięcy, dla których zostały dokonane rozliczenia składek ZUS z uwzględnieniem tylko ostatniego rozliczenia składek ZUS dla danego miesiąca.
Poprawienie błędu wyliczania składki zdrowotnej za styczeń dla udziałowca, który rozlicza PDOF na więcej niż jeden sposób opodatkowania
Poprawiono błąd wyliczania składki zdrowotnej za styczeń dla udziałowca, który rozlicza podatek dochodowy na więcej niż jeden sposób opodatkowania i został wprowadzony więcej niż jeden raz do kartoteki udziałowców z tymi samymi danymi, ale innym sposobem opodatkowania.
Jeśli program odnajdzie dwóch takich samych udziałowców z tym samym numerem NIP/PESEL, to przy wyliczeniu składki zdrowotnej za styczeń, a tym samym pobrania dochodu do wyliczeń z grudnia, zastosuje dodatkowy warunek identyfikacji, czyli po sposobie opodatkowania, aby odnaleźć prawidłowego udziałowca. Jeśli udziałowiec jest wprowadzony tylko jeden raz do kartoteki udziałowców, to w programie nie ma żądanych zmian i przy wyliczaniu składki zdrowotnej za styczeń nadal jest identyfikowany po numerze NIP/PESEL.
Umożliwienie prezentowania "Daty wystawienia" (dowodu źródłowego) lub "Daty operacji gospodarczej" jako "Daty uzyskania przychodu" na zestawieniu "Ewidencja Przychodów" oraz w pliku "JPK_EWP" w roku o typie "Ryczałt"
Dodano możliwość zaprezentowania “Daty wystawienia” (dowodu źródłowego) lub “Daty operacji gospodarczej” jako “Daty uzyskania przychodu” na zestawieniu “Ewidencja Przychodów” oraz w pliku “JPK_EWP” w roku o typie “Ryczałt”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory nie było możliwości zaprezentowania jako “Daty uzyskania przychodu” innej daty niż “Daty wystawienia”, bo tylko taką datę program przedstawiał na zestawieniu “Ewidencja Przychodów oraz w pliku “JPK_EWP” jako “Datę uzyskania przychodu”.
Co zrobiono?
Umożliwiono zaprezentowanie “Daty uzyskania przychodu” na zestawieniu “Ewidencja Przychodów” oraz w pliku “JPK_EWP” innej niż tylko “Data wystawienia”.
Jak to działa po zmianach?
Na dokumencie księgowym, w sekcji “Dane dodatkowe”, dodano nową kontrolkę z datą “Data uzyskania przychodu”.
Do parametrów roku do sekcji “Dokument księgowy” dodano nowy parametr: “Podpowiadaj datę uzyskania przychodu”. Parametr ten zawiera opcje do wyboru:
– “Data wystawienia”
– “Data operacji gospodarczej”,
– “Data wystawienia lub data operacji gospodarczej (wcześniejsza z dat)”
Ostatnia opcja oznacza wybór wcześniejszej spośród tych dwóch dat na dokumencie.
Do nowej kontrolki na dokumencie: “Data uzyskania przychodu” naczytuje się data zgodna z ustawieniem nowego parametru. Domyślnie będzie to “Data wystawienia”. Użytkownik może ręcznie poprawić zawartość nowej kontrolki na dokumencie.
Na dokumentach historycznych również “Data uzyskania przychodu” będzie widoczna i będzie przedstawiała “Datę wystawienia”, bo takie było dotychczasowe domyślne działanie programu.
Na liście dokumentów księgowych jest możliwość prezentacji danych z nowej kontrolki “Data uzyskania przychodów”, po wyciągnięciu kolumny z zasobnika kolumn.
Dane z kontrolki “Data uzyskania przychodu” są pobierane na zestawienie “Ewidencja Przychodów” (we wszystkich wersjach), do kolumny “Data uzyskania przychodu”.
Na zestawieniu “Ewidencja Przychodów” (we wszystkich dotychczasowych wersjach: “Ewidencja Przychodów (do 2020 roku)”, “Ewidencja Przychodów (na 2021 rok)” i “Ewidencja Przychodów (od 2022 roku)”), w kolumnie “Data uzyskania przychodu”, program domyślnie prezentuje “Datę wystawienia” jako “Datę uzyskania przychodu”, bo takie jest domyślne ustawienie nowego parametru w parametrach roku. Jeżeli użytkownik zmieni parametr na inny, to zestawienie będzie prezentowało “Datę uzyskania przychodu” zgodnie z ustawieniem parametru.
Nowe pole z “Datą uzyskania przychodu” znajduje się w szablonie transformaty.
Konsekwencją wprowadzenia do okna dokumentu księgowego nowego pola: “Data uzyskania przychodu” jest zmieniona wersja i zawartość pliku XML dokumentu księgowego. Dotychczasowa wersja oznaczona numerem 17.0 ma numer 18.0, zaś tag <DOKUMENT> otrzymał nową pozycję: “DATA_UZYSKANIA_PRZYCHODU”. Nowe pole znajduje się w tabeli nagłówka dokumentu, nie jest polem wymaganym.
UWAGA: Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie dokumentów księgowych z “RaksSQL” powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższej zmiany.
Jeżeli dokument księgowy zostanie wyeksportowany do formatu XML w wersji dotychczasowej (tj. w wersji 17.0), która nie zawierała daty uzyskania przychodu, to przy próbie zaimportowania go do systemu, który będzie obsługiwał najnowszą wersję XML (tj. wersję 18.0), czyli będzie miał pole z datą uzyskania przychodu, system wygeneruje stosowny komunikat o niezgodności wersji eksportu z obsługiwaną wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach wynikających z tej niezgodności. Dokument mimo tego komunikatu zostanie zaimportowany. Jeżeli dokument nie zawierał daty uzyskania przychodu, to pomimo ostrzeżenia, wszystkie dane zostaną zaimportowane tak, jak dotychczas i żadnych problemów z nim nie będzie. Ale jeżeli wyeksportowany w dotychczasowej wersji dokument zawierał datę uzyskania przychodu, to po imporcie pola z datą uzyskania przychodu będą puste. Dane do pozostałych pól z datami zostaną zaimportowane poprawnie.
Kadry i płace
Rozszerzanie algorytmu potrąceń o składniki nie podlegające kosztom.
Rozszerzono algorytm potrąceń zarówno należnych jak i potrąconych o składniki nie podlegające kosztom.
Ponadto rozszerzone zostały tabele okna potrąceń o składniki “stałe bez kosztów” oraz “zmienne bez kosztów”.
Zwiększenie rozmiaru pola "NAZWA_WYSWIETLANA_PRACOWNIKA" na rachunku do umowy zlecenie
W rachunku do umowy cywilnoprawnej, zwiększono rozmiar pola “NAZWA_WYSWIETLANA_PRACOWNIKA” do 100 znaków.
Poprawienie błędu podczas sprawdzania limitu 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku
Poprawiono błąd polegający na tym, że program nieprawidłowo zliczał limit 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku.
Poprawienie eksportowania numeru zwolnienia lekarskiego do zaświadczenia ZUS Z-3
Poprawiono eksportowanie numeru zwolnienia lekarskiego do zaświadczenia ZUS Z-3.
Poprawienie błędnego wykazywania okresów nieskładkowych na świadectwie pracy w przypadku kilku umów u jednego pracodawcy z przerwami w zatrudnieniu.
Poprawiono błędne wykazywanie okresów nieskładkowych na świadectwie pracy w przypadku kilku umów u jednego pracodawcy z przerwami w zatrudnieniu.
Sprzedaż
Poprawienie możliwości powielenia faktury zakupu bez dokumentu magazynowego z dodatkowymi kosztami
Poprawiono błąd ibKoszty: Field “TYP” not found, który pokazywał się podczas powielania faktury zakupu bez dokumentu magazynowego z dodatkowymi kosztami zakupu.
Poprawienie wykazywania na wydruku "Faktury pro forma" i "Zamówieniu od odbiorcy" sekcji "Do zapłaty" i wartości w formie liczbowej
Na wydruku “Faktury pro forma” i “Zamówieniu od odbiorcy” poprawiono wykazywanie sekcji “Do zapłaty” oraz wartości w formie liczbowej.
Finanse
Poprawienie błędu pojawiającego się podczas importu tabel kursowych z formatu CSV (formaty banków: NBP, ING)
Poprawiono błąd pojawiający się podczas importu tabel kursowych z formatu CSV (formaty banków NBP, ING).
Środki trwałe
Poprawienie błędu na zestawieniu "Lista środków" trwałych
Poprawiono błąd, który pojawiał się na zestawieniu „Lista środków” trwałych.
Błąd polegał na wykazywaniu niepoprawnej wartości w kolumnie „Dotychczasowe umorzenie [PLN]” dla środka trwałego.
W menu: „Środki trwałe” >> „Środki trwałe”, na karcie wybranego środka trwałego, w zakładce „Dane o amortyzacji”, w sekcji „Bilans otwarcia” znajduje się „Wartość bilansu otwarcia”. Po naprawieniu błędu wartość ta została uwzględniona na zestawieniu „Lista środków”, które jest dostępne w menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Księgowość” >> „Środki Trwałe” >> „Lista środków” >> „Podgląd wydruku”, w kolumnie „Dotychczasowe umorzenie”.
To samo zestawienie jest dostępne w menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Analizy i Księgowość” >> „06. Środki Trwałe” >> „10. Lista środków” >> >> „Lista środków wg grup”/”Lista środków wg klasyfikacji”, jak również po wybraniu na oknie przeglądowym środków trwałych ikony drukarki w prawym górnym rogu oraz kliknięciu w: „10. Lista środków” >> „Lista środków wg grup”/”Lista środków wg klasyfikacji”.