Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2023.1.26.1264

    Data publikacji: 10.07.2023

    Księgowość

    Usprawnienie

    Dodanie dodatkowych opcji generowania opisu rozrachunku, gdy rozrachunek jest tworzony automatycznie na podstawie dekretu

    Dodano dodatkowe dwie opcje generowania opisu rozrachunku, gdy rozrachunek jest tworzony automatycznie na podstawie dekretu.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory w parametrach roku obrotowego („Administracja” -> „Parametry” -> „Parametry roku obrotowego” -> sekcja „Rozrachunki” -> „Opis automatycznego rozrachunku”) mieliśmy do wyboru dwie opcje generowania opisu rozrachunków: „Numer dowodu, data dowodu” i „Opis dekretu”.

    Co zrobiono?
    Do kontrolki w parametrach roku obrotowego  („Administracja” -> „Parametry” -> „Parametry roku obrotowego” -> sekcja „Rozrachunki” -> „Opis automatycznego rozrachunku”) dodano dwie nowe opcje: „Numer dowodu” oraz „Numer dowodu, data dowodu oraz opis dekretu”.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach dokonanych w programie, w parametrach roku obrotowego użytkownik ma do wyboru cztery opcje generowania opisu rozrachunku. Dwie pierwsze opcje generowania opisu, które już były w programie: „Numer dowodu, data dowodu” i „Opis dekretu”. oraz dwie nowe opcje: „Numer dowodu” oraz „Numer dowodu, data dowodu oraz opis dekretu”.

    Usprawnienie

    Wydłużenie (zwiększenie rozmiaru) pola "Opis" w oknie dekretu do 370 znaków

    Zwiększono możliwość wprowadzenia do 370 znaków w polu „Opis” okna dekretu, w dokumencie księgowym w roku o typie „KH”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory w programie była możliwość wprowadzenia  do 100 znaków w polu „Opis” dekretu.

    Co zrobiono?
    Usprawniono pole „Opis” w dekrecie zwiększając liczbę znaków, jaką użytkownik może wprowadzić.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach w programie użytkownik w polu „Opis” dekretu ma możliwość wprowadzenia do 370 znaków.

    Konsekwencją wydłużenia pola „Opis” w oknie dekretu jest zmieniona wersja i zawartość pliku XML dokumentu księgowego. Dotychczasowa wersja oznaczona numerem 17.0 ma numer 18.0, zaś właściwość „Opis operacji” zwiększyło rozmiar do 370 znaków.

    UWAGA: Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie dokumentów księgowych z „RaksSQL” powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższej zmiany.

    Jeżeli dokument księgowy zostanie wyeksportowany do formatu XML w wersji dotychczasowej (tj. w wersji 17.0), która zawierała krótszy rozmiar pola „Opis” (do 100 znaków), to przy próbie zaimportowania go do systemu, który będzie obsługiwał najnowszą wersję XML (tj. wersję 18.0), czyli będzie miał pole „Opis” wydłużone (do 370 znaków), system wygeneruje stosowny komunikat o niezgodności wersji eksportu z obsługiwaną wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach wynikających z tej niezgodności. Dokument mimo tego komunikatu zostanie zaimportowany. Jeżeli dokument nie miał wypełnionego pola „Opis” liczbą znaków większą od 100, to pomimo ostrzeżenia, wszystkie dane zostaną zaimportowane tak, jak dotychczas i żadnych problemów z nim nie będzie. Ale jeżeli wyeksportowany w dotychczasowej wersji dokument zawierał w polu „Opis” liczbę znaków większą od 100, to po imporcie pola „Opis” zaimportuje się niepełny opis, zostanie on przycięty do maksymalnej wielkości w bazie (100 znaków włącznie).

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości prezentacji danych w kolumnie "Znaczniki" oraz "Grupy operacji" na podglądzie danych oraz informacji o "Grupach operacji" na podglądzie wydruku zestawienia "Zapisy dzienników"

    Dodano możliwość prezentacji danych w kolumnie  „Znaczniki” oraz „Grupy operacji” na podglądzie danych oraz informację o „Grupach operacji” na podglądzie wydruku zestawienia „Zapisy dzienników”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory na podglądzie danych zestawienia „Zapisy dzienników” nie było prezentacji danych dotyczących „Znaczników” i „Grup operacji”, a na podglądzie wydruku tego zestawienia nie było informacji o „Grupach operacji”.

    Co zrobiono?
    Dodano informację dotyczącą „Znaczników” oraz „Grup operacji” na podglądzie danych zestawienia „Zapisy dzienników” oraz informację dotyczącą „Grup operacji” na podglądzie wydruku.

    Jak to działa po zmianach?
    Po wybraniu zestawienia w menu: „Zestawienia” >> „01. Księga Handlowa” >> „Zapisy dzienników” >> „Podgląd danych”/”Podgląd wydruku”, pojawi się okno parametrów, na którym w sekcji „Zakres dokumentów” dodano kontrolkę „Grupy operacji” wraz z możliwością zaznaczenia „Tylko przypisane do grup”.
    Klikając w trzykropek przy nowej kontrolce „Grupy operacji” można wybrać grupę (jedną lub wiele) przypisaną do dokumentów. Po kliknięciu w „Wybierz”, na oknie parametrów zestawienia, w kontrolce „Grupy operacji” będzie widoczna liczba wybranych grup.
    Po wybraniu w menu: „Zestawienia” >> „01. Księga Handlowa” >> „Zapisy dzienników” >> „Podgląd danych” oraz zatwierdzenia okna parametrów, pojawi się widok okna podglądu, do którego dodano nowe kolumny: „Znaczniki” oraz „Grupy operacji”, które znajdują się w zasobniku kolumn. Aby zaprezentować dane dotyczące „Grup operacji” oraz „Znaczników”, należy wyciągnąć je z zasobnika na okno podglądu zestawienia.
    Po wybraniu w menu: „Zestawienia” >> „01. Księga Handlowa” >> „Zapisy dzienników” >> „Podgląd wydruku” oraz zatwierdzenia okna parametrów, pojawi się podgląd wydruku, na którym w nagłówku będą widoczne „Grupy operacji” wybrane na oknie parametrów zestawienia.
    Dodatkowo w „Generatorze raportów” (menu: „Zestawienia” >> „Generator raportów”), w trybie projektowania raportu, użytkownik może wybrać z zestawu danych „Zapisy” dwa nowe pola: „Nazwa grupy operacji” i  „Znaczniki”.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "Nie można zapisać" pojawiającego się podczas generowania plików "JPK_KR" na bazach z dużą ilością danych

    Poprawiono błąd pojawiający się podczas generowania plików „JPK_KR” na bazach z dużą ilością danych (od około 300 MB).

    Błąd pojawiał się podczas generowania pliku „JPK_KR” na bazie, w której wprowadzone/importowane były bardzo duże liczby dokumentów księgowych, z rozbudowanym planem kont.
    Podczas generowania pliku „JPK_KR” pojawiał się komunikat: „Podczas generowania JPK wystąpił wyjątek o treści: „Nie można zapisać (…)””.

    Poprawka

    Poprawienie błędu minimalnej podstawy wymiaru rocznej składki zdrowotnej, gdy w jakimś miesiącu wystawiono korektę składek ZUS

    Poprawiono błąd minimalnej podstawy wymiaru, roczną składkę oraz sumę należnych składek dla rocznej składki zdrowotnej, gdy w jakimś miesiącu wystawiono korektę składek ZUS.

    Po zmianach dokonanych w programie, użytkownik wyliczając roczną składkę zdrowotną i posiadając wystawione miesięczne korekty składek ZUS, otrzyma w polach „podstawa wymiaru składki”, „roczna składka” i „suma należnych składek” tylko kwoty z tych miesięcy, dla których zostały dokonane rozliczenia składek ZUS z uwzględnieniem tylko ostatniego rozliczenia składek ZUS dla danego miesiąca.

    Poprawka

    Poprawienie błędu wyliczania składki zdrowotnej za styczeń dla udziałowca, który rozlicza PDOF na więcej niż jeden sposób opodatkowania

    Poprawiono błąd wyliczania składki zdrowotnej za styczeń dla udziałowca, który rozlicza podatek dochodowy na więcej niż jeden sposób opodatkowania i został wprowadzony więcej niż jeden raz do kartoteki udziałowców z tymi samymi danymi, ale innym sposobem opodatkowania.

    Jeśli program odnajdzie dwóch takich samych udziałowców z tym samym numerem NIP/PESEL, to przy wyliczeniu składki zdrowotnej za styczeń, a tym samym pobrania dochodu do wyliczeń z grudnia, zastosuje dodatkowy warunek identyfikacji, czyli po sposobie opodatkowania, aby odnaleźć prawidłowego udziałowca. Jeśli udziałowiec jest wprowadzony tylko jeden raz do kartoteki udziałowców, to w programie nie ma żądanych zmian i przy wyliczaniu składki zdrowotnej za styczeń nadal jest identyfikowany po numerze NIP/PESEL.

    Poprawka

    Umożliwienie prezentowania "Daty wystawienia" (dowodu źródłowego) lub "Daty operacji gospodarczej" jako "Daty uzyskania przychodu" na zestawieniu "Ewidencja Przychodów" oraz w pliku "JPK_EWP" w roku o typie "Ryczałt"

    Dodano możliwość zaprezentowania „Daty wystawienia” (dowodu źródłowego) lub „Daty operacji gospodarczej” jako „Daty uzyskania przychodu” na zestawieniu „Ewidencja Przychodów” oraz w pliku „JPK_EWP” w roku o typie „Ryczałt”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory nie było możliwości zaprezentowania jako „Daty uzyskania przychodu” innej daty niż „Daty wystawienia”, bo tylko taką datę program przedstawiał na zestawieniu „Ewidencja Przychodów oraz w pliku „JPK_EWP” jako „Datę uzyskania przychodu”.

    Co zrobiono?
    Umożliwiono zaprezentowanie „Daty uzyskania przychodu” na zestawieniu „Ewidencja Przychodów” oraz w pliku „JPK_EWP” innej niż tylko „Data wystawienia”.

    Jak to działa po zmianach?
    Na dokumencie księgowym, w sekcji „Dane dodatkowe”, dodano nową kontrolkę z datą „Data uzyskania przychodu”.
    Do parametrów roku do sekcji „Dokument księgowy” dodano nowy parametr: „Podpowiadaj datę uzyskania przychodu”. Parametr ten zawiera opcje do wyboru:
    – „Data wystawienia”
    – „Data operacji gospodarczej”,
    – „Data wystawienia lub data operacji gospodarczej (wcześniejsza z dat)”
    Ostatnia opcja oznacza wybór wcześniejszej spośród tych dwóch dat na dokumencie.

    Do nowej kontrolki na dokumencie: „Data uzyskania przychodu” naczytuje się data zgodna z ustawieniem nowego parametru. Domyślnie będzie to „Data wystawienia”. Użytkownik może ręcznie poprawić zawartość nowej kontrolki na dokumencie.
    Na dokumentach historycznych również „Data uzyskania przychodu” będzie widoczna i będzie przedstawiała „Datę wystawienia”, bo takie było dotychczasowe domyślne działanie programu.
    Na liście dokumentów księgowych jest możliwość prezentacji danych z nowej kontrolki „Data uzyskania przychodów”, po wyciągnięciu kolumny z zasobnika kolumn.

    Dane z kontrolki „Data uzyskania przychodu” są pobierane na zestawienie „Ewidencja Przychodów” (we wszystkich wersjach), do kolumny „Data uzyskania przychodu”.
    Na zestawieniu „Ewidencja Przychodów” (we wszystkich dotychczasowych wersjach: „Ewidencja Przychodów (do 2020 roku)”, „Ewidencja Przychodów (na 2021 rok)” i „Ewidencja Przychodów (od 2022 roku)”), w kolumnie „Data uzyskania przychodu”, program domyślnie prezentuje „Datę wystawienia” jako „Datę uzyskania przychodu”, bo takie jest domyślne ustawienie nowego parametru w parametrach roku. Jeżeli użytkownik zmieni parametr na inny, to zestawienie będzie prezentowało „Datę uzyskania przychodu” zgodnie z ustawieniem parametru.

    Nowe pole z „Datą uzyskania przychodu” znajduje się w szablonie transformaty.

    Konsekwencją wprowadzenia do okna dokumentu księgowego nowego pola: „Data uzyskania przychodu” jest zmieniona wersja i zawartość pliku XML dokumentu księgowego. Dotychczasowa wersja oznaczona numerem 17.0 ma numer 18.0, zaś tag <DOKUMENT> otrzymał nową pozycję: „DATA_UZYSKANIA_PRZYCHODU”. Nowe pole znajduje się w tabeli nagłówka dokumentu, nie jest polem wymaganym.

    UWAGA: Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie dokumentów księgowych z „RaksSQL” powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższej zmiany.

    Jeżeli dokument księgowy zostanie wyeksportowany do formatu XML w wersji dotychczasowej (tj. w wersji 17.0), która nie zawierała daty uzyskania przychodu, to przy próbie zaimportowania go do systemu, który będzie obsługiwał najnowszą wersję XML (tj. wersję 18.0), czyli będzie miał pole z datą uzyskania przychodu, system wygeneruje stosowny komunikat o niezgodności wersji eksportu z obsługiwaną wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach wynikających z tej niezgodności. Dokument mimo tego komunikatu zostanie zaimportowany. Jeżeli dokument nie zawierał daty uzyskania przychodu, to pomimo ostrzeżenia, wszystkie dane zostaną zaimportowane tak, jak dotychczas i żadnych problemów z nim nie będzie. Ale jeżeli wyeksportowany w dotychczasowej wersji dokument zawierał datę uzyskania przychodu, to po imporcie pola z datą uzyskania przychodu będą puste. Dane do pozostałych pól z datami zostaną zaimportowane poprawnie.

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Rozszerzanie algorytmu potrąceń o składniki nie podlegające kosztom.

    Rozszerzono algorytm potrąceń zarówno należnych jak i potrąconych o składniki nie podlegające kosztom.
    Ponadto rozszerzone zostały tabele okna potrąceń  o składniki „stałe bez kosztów” oraz „zmienne bez kosztów”.

    Usprawnienie

    Zwiększenie rozmiaru pola "NAZWA_WYSWIETLANA_PRACOWNIKA" na rachunku do umowy zlecenie

    W rachunku do umowy cywilnoprawnej, zwiększono rozmiar pola „NAZWA_WYSWIETLANA_PRACOWNIKA”  do 100 znaków.

    Usprawnienie

    Poprawienie błędu podczas sprawdzania limitu 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku

    Poprawiono błąd polegający na tym, że program nieprawidłowo zliczał limit 182 dni zasiłku chorobowego na przełomie roku.

    Usprawnienie

    Poprawienie eksportowania numeru zwolnienia lekarskiego do zaświadczenia ZUS Z-3

    Poprawiono eksportowanie numeru zwolnienia lekarskiego do zaświadczenia ZUS Z-3.

    Poprawka

    Poprawienie błędnego wykazywania okresów nieskładkowych na świadectwie pracy w przypadku kilku umów u jednego pracodawcy z przerwami w zatrudnieniu.

    Poprawiono błędne wykazywanie okresów nieskładkowych na świadectwie pracy w przypadku kilku umów u jednego pracodawcy z przerwami w zatrudnieniu.

    Sprzedaż

    Poprawka

    Poprawienie możliwości powielenia faktury zakupu bez dokumentu magazynowego z dodatkowymi kosztami

    Poprawiono błąd ibKoszty: Field „TYP” not found, który pokazywał się podczas powielania faktury zakupu bez dokumentu magazynowego z dodatkowymi kosztami zakupu.

    Poprawka

    Poprawienie wykazywania na wydruku "Faktury pro forma" i "Zamówieniu od odbiorcy" sekcji "Do zapłaty" i wartości w formie liczbowej

    Na wydruku „Faktury pro forma” i „Zamówieniu od odbiorcy” poprawiono wykazywanie sekcji „Do zapłaty” oraz wartości w formie liczbowej.

    Finanse

    Poprawka

    Poprawienie błędu pojawiającego się podczas importu tabel kursowych z formatu CSV (formaty banków: NBP, ING)

    Poprawiono błąd pojawiający się podczas importu tabel kursowych z formatu CSV (formaty banków NBP, ING).

    Środki trwałe

    Poprawka

    Poprawienie błędu na zestawieniu "Lista środków" trwałych

    Poprawiono błąd, który pojawiał się na zestawieniu „Lista środków” trwałych.

    Błąd polegał na wykazywaniu niepoprawnej wartości w kolumnie „Dotychczasowe umorzenie [PLN]” dla środka trwałego.
    W menu: „Środki trwałe” >> „Środki trwałe”, na karcie wybranego środka trwałego, w zakładce „Dane o amortyzacji”, w sekcji „Bilans otwarcia” znajduje się „Wartość bilansu otwarcia”. Po naprawieniu błędu wartość ta została uwzględniona na zestawieniu „Lista środków”, które jest dostępne w menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Księgowość” >> „Środki Trwałe” >> „Lista środków” >> „Podgląd wydruku”, w kolumnie „Dotychczasowe umorzenie”.

    To samo zestawienie jest dostępne w menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Analizy i Księgowość” >> „06. Środki Trwałe” >> „10. Lista środków” >>  >> „Lista środków wg grup”/”Lista środków wg klasyfikacji”, jak również po wybraniu na oknie przeglądowym środków trwałych ikony drukarki w prawym górnym rogu oraz kliknięciu w: „10. Lista środków” >> „Lista środków wg grup”/”Lista środków wg klasyfikacji”.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook