Podczas tworzenia i weryfikacji sprawozdania wywołanej w aplikacji E-sprawozdania mogą pojawić się komunikaty o błędach. Na tym etapie komunikaty wynikają głównie z technicznych usterek wywołanych błędnym uzupełnieniem danego pola, lub brakiem jego uzupełnienia. Przy komunikatach znajdują się dwa przyciski: „Przejdź” oraz „Więcej”. Dzięki opcji “Więcej”, można uzyskać szczegółowe informacje dot. komunikatu. Opcja “Przejdź” prowadzi bezpośrednio do zakładki z błędem.
Poniżej przekazujemy najczęstsze z nich wraz z informacją jak je zniwelować:
– „nazwa pliku: bez spacji i polskich znaków, 5-55 znaków” – Powodem jest błędna nazwa załącznika w zakładce Dodatkowe Informacje -> Informacja dodatkowa i załączniki. Zgodnie z wymogami nazwa takiego załącznika ma zawierać nie mniej niż 5 i nie więcej niż 55 znaków, z czego nie można w niej użyć spacji i polskich znaków. Rozwiązaniem jest usunięcie załącznika, zmiana jego nazwy poza aplikacją i ponowne dodanie.
Sam komunikat pojawia się już przy zapisaniu załącznika, zatem jest możliwość korekty jeszcze przed weryfikacją całego sprawozdania.
– „[Nazwa pola]: niewypełnione pole” – przyczyną jest nieuzupełnione pole obligatoryjne. Należy przejść do odpowiedniej zakładki i uzupełnić pozycję.
– „[Nazwa pola]: niezweryfikowane dane sekcji obowiązkowej – sprawdź/uzupełnij dane „ – przyczyną najczęściej jest nieuzupełniona sekcja bądź pole w sekcji gdzie dane są obowiązkowe. W tym przypadku warto kliknąć opcję WIĘCEJ aby zapoznać się ze szczegółami.
– „[Nazwa pola]: niepoprawna wartość pola” – przyczyna to niepoprawna wartość wpisana w polu, którego wymóg wskazuje na inne wypełnienie. Może występować np. przy błędnej nazwie załącznika w sekcji Dodatkowe informacje.
Mogą pojawić się również komunikaty dotyczące niezachowanej minimalnej długości wartości lub przekroczeniu maksymalnej. Te komunikaty z reguły dotyczą wartości tekstowych, jednak wystąpią również w sytuacji gdy w tabeli sprawozdania pozycję, w której nie ma kwot wyczyścimy zamiast pozostawić zero.
WAŻNE:
W obu podsekcjach zakładki Dodatkowe informacje, czyli „Informacja dodatkowa i załączniki” oraz „Różnica między CIT/PIT a RZiS” użytkownik ma techniczną możliwość dodania pozycji. Należy pamiętać, że jeśli doda się całą pozycję, należy ją uzupełnić. Jeśli nie chcemy jej uzupełniać, należy pozycję usunąć. Dodanie pozycji jest jednoznaczne z deklaracją jej uzupełnienia i brak wypełnienia jest błędem.
UWAGA!
Może zdarzyć się, że pomimo poprawy wszystkich błędów jakie się pojawią podczas weryfikacji, ponowna weryfikacja e-sprawozdania ponownie je generuje. Dzieje się tak, ponieważ aplikacja pracuje na przeglądarce internetowej, w której mogą zachować się pliki Cookies, powodujące taki stan. W celu rozwiązania tego problemu należy w celu kopii bezpieczeństwa pobrać na dysk e-sprawozdanie do pliku XML mimo błędów. Następnie powinno pomóc odświeżenie strony w przeglądarce i ponowienie weryfikacji. Jeśli samo odświeżenie nie przynosi efektu, należy ponownie wejść do aplikacji, wczytać zapisany wcześniej plik XML z e-sprawozdaniem do aplikacji i dopiero ponowić weryfikację.
W przypadku komunikatów, których przyczyny i rozwiązania nie uda się znaleźć, zapraszamy do sporządzenia zgłoszeń do Działu Wsparcia Użytkownika z poziomu programu poprzez zakładkę
Pomoc –> Wyślij zgłoszenie, opisując problem i załączając zapisany plik z e-sprawozdaniem oraz print screeny z komunikatami błędów.