Obsługa kasy

Obsługa kasy w RAKSSQL umożliwia prowadzenie wielu kas i w ich obrębie przyjmowanie i wydawanie pieniędzy. Wystawiane dokumenty kasowe aktualizują stan kasy, umożliwiając kontrolę przepływu gotówki.

Cele:

  • zapoznamy się z dodawaniem i ustawianiem kasy,
  • omówimy definiowanie sposobów płatności i ich cech,
  • wystawimy dokumenty KP i KW,
  • wygenerujemy raport kasowy.

Ustawienie kasy

Aby dodać kasę:

  1. W uruchomionym module Finanse i Księgowość w menu głównym wybierz Kartoteki, a następnie Kasy z rozwijanego menu.
  2. Pojawi się okno Kasy z listą kas zdefiniowanych w programie. O ile wcześniej nie dodano żadnych kas, lista będzie zawierać tylko Kasę domyślną. W dolnym menu kliknij .
  3. Uzupełnij pola w definicji kasy.
  1. W panelu Konto FK wpisz numer konta analitycznego kasy.
  1. W panelu Waluty kliknij w przycisk . Pojawi się okno Waluty z listą walut domyślnie zdefiniowanych w systemie.
  1. W kolumnie Bilans otwarcia wpisz stan kasy w momencie rozpoczęcia pracy z programem.
  1. Kliknij , a następnie w oknie Kasy kliknij w .

Wybranie kasy

  1. W menu w dolnej części ekranu wybierz . Pojawi się okno Wybór kasy.
  2. Zaznacz kasę, do której się chcesz zalogować i kliknij . Zwróć uwagę, że w dolnej części ekranu wyświetliła się nazwa wybranej kasy . Teraz program będzie traktować wybraną kasę jako aktywną i wszystkie wystawione dokumenty kasowe będą dotyczyć tej kasy.

Sposoby zapłaty

Aby dodać nowy sposób zapłaty:

  1. W uruchomionym module Sprzedaż wybierz Słowniki → Sposoby zapłaty.  
  2. Otworzy się okno Sposoby zapłaty i terminy płatności, w którym widoczna jest lista sposobów zapłaty.
  1. W dolnej części okna kliknij na .
  2. Otworzy się okno Definicja sposobu płatności. W polu Nazwa wpisz Gotówka 14 dni. W polu Obsługuje zostaw domyślne ustawienie Kasa (gotówka, karta płatnicza). Po odznaczeniu opcji Wymuszaj całkowite i natychmiastowe rozliczenie dokumentu, uaktywni się pole Płatność w ciągu, które uzupełnij, wpisując 14.
  3. W kolejnych panelach (Dokumenty zakupu i Dokumenty sprzedaży) ustaw zgodnie ze swoimi preferencjami parametry precyzujące sposób wyliczania daty terminu płatności.
  4. W panelu Kasa wybierz z listy metodę rozliczenia Gotówkowa.
  5. W kolejnym panelu Dostępność można wybrać w jakich sytuacjach dany sposób płatności będzie dostępny.
  6. Opcja Twórz rozrachunek dla płatności wystawionej z tym sposobem zapłaty w panelu Dodatkowe parametry powoduje automatyczne tworzenie rozrachunków. Odznaczenie tej opcji powoduje, że rozrachunek nie zostanie utworzony, a dokument zostanie oznaczony jako rozliczony i zapłacony. Aby móc rozliczyć dokument sprzedaży/zakupu dokumentem kasowym zostaw tę opcję zaznaczoną.
  1. Kliknij . Nowy sposób zapłaty został dodany do listy w oknie Sposoby zapłaty i terminy płatności i będzie można z niego korzystać wystawiając dokumenty. Kliknij , aby zamknąć okno.

Kasa przyjmuje (KP)

W module Sprzedaż

Aby wygenerować dokument przyjęcia płatności (KP):

  1. W module Sprzedaż wystaw fakturę sprzedaży lub paragon wybierając sposób płatności gotówką. Szczegółowy opis wystawiania faktury znajdziesz tutaj.
  1. Zapisz dokument. Otworzy się okno Gotówka, w którym program automatycznie uzupełnił parametry dokumentu kasowego. W polu Przyjęto i Kwota płatności program wpisał sumę wyliczoną na podstawie pozycji dodanych w oknie Faktura VAT. W zakładce Szczegóły program uzupełnił dane kontrahenta i datę wystawienia dokumentu kasowego. Kliknij .
  1. Pojawi się okno Parametry funkcji dla faktury, umożliwiające ustawienie wydruku dokumentu. Kliknij . Program wyświetli okno z podglądem wydruku faktury VAT. Wydrukuj fakturę klikając w lub zamknij okno.
  1. Po wydrukowaniu lub zamknięciu okna podglądu ponownie pojawi się okno Parametry funkcji, tym razem dla dokumentu WZ (o ile faktura była wystawiana w trybie magazynowym). Kliknij . Program wyświetli okno z podglądem wydruku dokumentu wydania z magazynu. Kliknij w , aby wydrukować dokument lub zamknij okno.
  2. I raz jeszcze otworzy się okno Parametry funkcji, dla dokumentu kasowego. Kliknij . Program wyświetli podgląd dokumentu kasowego. Kliknij w , aby wydrukować dokument lub zamknij okno.

Z menu Finanse

Aby wystawić dokument przyjęcia płatności (KP):

  1. W dowolnym module w menu głównym wybierz Finanse → Dokumenty kasowe. W oknie Dokumenty kasowe kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu wybierz Dodaj dokument przyjęcia [Ctrl + 1].
  2. Otworzy się okno Dokument przyjęcia. W zakładce Dokument wybierz kontrahenta. W polu Kwoty kliknij , aby otworzyć okno wyboru rozrachunków dla wybranego kontrahenta. Wybierz rozrachunek klikając na niego dwukrotnie.
  3. Program wyświetli pytanie, czy zmienić opis dokumentu. Jeśli klikniesz , program zaktualizuje opis w zakładce Opis.
  1. W zakładce Rozliczenia program dodał wskazany rozrachunek. Kliknij w , aby zamknąć i zapisać dokument. Pojawi się on na liście dokumentów kasowych.

Kasa wydaje (KW)

W module Sprzedaż

Aby wygenerować dokument wydania (KW):

  1. W module Sprzedaż wprowadź fakturę zakupu wybierając sposób płatności gotówką. Szczegółowy opis wystawiania faktury znajdziesz tutaj.
  1. Zapisz dokument. Otworzy się okno Gotówka, w którym program automatycznie uzupełnił parametry dokumentu kasowego. W polu Wydano i Kwota płatności program wpisał sumę wyliczoną na podstawie pozycji dodanych w oknie Faktura zakupu. W zakładce Szczegóły program uzupełnił dane kontrahenta i datę wystawienia dokumentu kasowego. Kliknij .
  1. Pojawi się okno Parametry funkcji dla faktury, umożliwiające ustawienie wydruku dokumentu. Kliknij . Program wyświetli okno z podglądem wydruku faktury zakupu. Wydrukuj fakturę klikając w  lub zamknij okno.
  1. Po wydrukowaniu lub zamknięciu okna podglądu ponownie pojawi się okno Parametry funkcji, tym razem dla dokumentu PZ (o ile faktura była wystawiana w trybie magazynowym). Kliknij . Program wyświetli okno z podglądem wydruku dokumentu przyjęcia do magazynu. Kliknij w , aby wydrukować dokument lub zamknij okno.
  2. I raz jeszcze otworzy się okno Parametry funkcji, dla dokumentu kasowego. Kliknij . Program wyświetli podgląd dokumentu kasowego. Kliknij w , aby wydrukować dokument lub zamknij okno.

Z menu Finanse

Aby wystawić dokument wydania (KW):

  1. W dowolnym module w menu głównym wybierz Finanse → Dokumenty kasowe. W oknie Dokumenty kasowe kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu wybierz Dodaj dokument wydania [Ctrl + 2].
  2. Otworzy się okno Dokument wydania. W zakładce Dokument wybierz kontrahenta. W polu Kwoty kliknij w , aby otworzyć okno wyboru rozrachunków dla wybranego kontrahenta. Wybierz rozrachunek klikając na niego dwukrotnie.
  3. Program wyświetli pytanie, czy zmienić opis dokumentu. Jeśli klikniesz , program zaktualizuje opis w zakładce Opis.
  1. W zakładce Rozliczenia program dodał wskazany rozrachunek. Kliknij w , aby zamknąć i zapisać dokument.

Raporty kasowe

Aby wygenerować raport kasowy:

  1. Z menu głównego wybierz Finanse → Raporty kasowe. Otworzy się okno Raporty kasowe z listą raportów. Po lewej stronie okna znajduje się panel, w którym możesz ustawić przedział czasowy, dla którego mają być wyświetlone raporty w oknie głównym.
  2. Kliknij prawym przyciskiem myszy w głównej części okna i w menu wybierz Dodaj. Otworzy się okno Raport kasowy. Określ zakres dat, dla którego chcesz wygenerować raport.
  1. Kliknij w , aby wygenerować raport. W oknie Parametry funkcji ustaw parametry wydruku i kliknij . Program wyświetli podgląd wydruku raportu. Kliknij w , aby wydrukować raport lub zamknij okno.