Księgowość
Obsłużenie nowego wzoru deklaracji i e-deklaracji "CIT-8E" (v. 2) wraz z załącznikiem "CIT/EZ" (v. 2)
Obsłużono nowy wzór deklaracji i e-deklaracji “CIT-8E” (v. 2) wraz z załącznikiem “CIT/EZ” (v. 2).
Nowy wzór ma zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek w roku podatkowym, który rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2021 roku.
Wprowadzenie nowego wzoru e-deklaracji "CIT-8" (v. 31)
Wprowadzono nowy wzór e-deklaracji “CIT-8” (v. 31).
Formularz papierowy ww. deklaracji pozostał bez zmian.
Dodanie w latach o typie "KPiR" oraz "Ryczałt" kolejnej opcji dla parametru roku odpowiadającego za sposób tworzenia opisów rozrachunków tworzonych automatycznie
W parametrach roku obrotowego o typie “KPiR” oraz “Ryczałt” dodano możliwość wyboru nowej opcji “opis operacji” dla parametru “Sposób tworzenia opisu dla rozrachunków automatycznych”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory program nie potrafił przenosić opisów do tworzonych automatycznie rozrachunków, wprowadzonych w polu dokumentu księgowego “Opis operacji”.
Co zrobiono?
W parametrach roku obrotowego dla parametru “Sposób tworzenia opisu dla rozrachunków automatycznych” użytkownik ma możliwość wyboru z listy rozwijalnej opcję “opis operacji”. Nowa opcja parametru została dodana do roku obrotowego o typie” KPiR” oraz “Ryczałt”.
Jak to działa po zmianach?
Zachowanie programu dla roku obrotowego o typie “Ryczałt” i wybraniu nowej opcji “opis operacji” dla parametru “Sposób tworzenia opisu dla rozrachunków automatycznych”:
– przy wprowadzaniu dokumentu księgowego i uzupełnieniu pola “Opis operacji” w zakładce “Ewidencja przychodów”, program przeniesie ten opis do rozrachunków tworzonych automatycznie.
Zachowanie programu dla roku obrotowego o typie “KPiR” i wybraniu nowej opcji “opis operacji” dla parametru “Sposób tworzenia opisu dla rozrachunków automatycznych”:
– przy wprowadzaniu dokumentu księgowego w zakładce “Księga podatkowa” i uzupełnieniu pola “Opis operacji”, program przeniesie ten opis do rozrachunków tworzonych automatycznie. Jeśli powstanie więcej wpisów dla tej samej waluty w zakładce “Księga podatkowa”, to program połączy i oddzieli średnikami wprowadzone opisy operacji dla danego rozrachunku.
Dodanie ostrzeżenia o nieuaktualnieniu oraz ostrzeżenia o nieutworzeniu rozrachunku po zmianie konta złotówkowego na konto walutowe
Dodano ostrzeżenie o nieuaktualnieniu oraz ostrzeżenie o nieutworzeniu rozrachunku po zmianie konta złotówkowego na konto walutowe.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory program nie wyświetlał żadnego komunikatu, kiedy użytkownik edytując dekret zmienił konto rozrachunkowe złotówkowe na konto rozrachunkowe w walucie obcej i pominął wpisanie kwoty w walucie obcej (program nie był w stanie prawidłowo uaktualnić rozrachunku) oraz użytkownik nie otrzymywał komunikatu, gdy wprowadził w dekrecie konto rozrachunkowe walutowe i pominął wpisanie kwoty w walucie obcej (program nie utworzył rozrachunku). Brak wpisanej kwoty w walucie obcej powodował brak utworzenia/uaktualnienia rozrachunku, co mogło być powodem niespójności zapisów na kontach z rozrachunkami.
Co zrobiono?
Dodano do programu dwa ostrzeżenia:
1) ostrzeżenie o nieuaktualnieniu rozrachunku po zmianie w dekrecie konta rozrachunkowego złotówkowego na konto rozrachunkowe w walucie obcej bez wpisania kwoty w walucie obcej,
2) ostrzeżenie o nieutworzeniu rozrachunku, gdy zostaje wprowadzone do dekretu konto rozrachunkowe w walucie obcej i nie została wpisana kwota w walucie obcej.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach program wyświetla ostrzeżenie, gdy zostaje wprowadzone do dekretu konto rozrachunkowe walutowe, ale bez podania kwoty w walucie obcej oraz ostrzeżenie, kiedy zostaje zmienione konto rozrachunkowe złotówkowe na konto rozrachunkowe walutowe bez podania kwoty w walucie obcej. Przy tak dodanych komunikatach program weryfikuje i daje większą kontrolę nad poprawnością spójności zapisów na kontach z ewidencją rozrachunków.
UWAGA: Ostrzeżenie o nieutworzeniu rozrachunku pojawi się, gdy użytkownik ma zaznaczony w parametrach roku parametr “Automatyczne tworzenie rozrachunków”, a ostrzeżenie o niezaktualizowaniu rozrachunku pojawi się, gdy konto księgowe jest powiązane z rozrachunkiem.
Możliwość zaprezentowania na gridzie okna przeglądowego "Wpisy do rejestru VAT" informacji o dacie księgowania dokumentu księgowego, w którym znalazł się dany wpis do rejestru VAT
Dodano możliwość zaprezentowania w oknie przeglądowym “Wpisy do rejestrów VAT” (menu: “Księgowość” >> “Rejestracja VAT”) informacji o dacie księgowania dokumentu księgowego, w którym znalazł się dany wpis do rejestru VAT.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w oknie przeglądowym “Wpisy do rejestrów VAT” nie było dostępnej informacji o dacie księgowania. Nie było zatem możliwości skonfrontowania daty księgowania z datą wpisu do rejestru VAT (np. czy są to daty z tego samego okresu rozliczeniowego).
Co zrobiono?
Dodano do zasobnika kolumn nową kolumnę o nazwie “Data księgowania”.
Jak to działa po zmianach?
Jeżeli użytkownik potrzebuje informacji o dacie księgowania z dokumentu księgowego, w jakim znalazł się dany wpis do rejestru VAT, może wybrać z zasobnika kolumn nową kolumnę “Data księgowania” i umieścić ją w oknie “Rejestracja VAT” w dowolnym, wybranym przez siebie miejscu.
Możliwość podania w "Nocie księgowej" terminu płatności i rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana płatność
Dodano możliwość wprowadzenia w “Nocie księgowej” (menu: “Księgowość” >> “Noty księgowe”) terminu płatności i numeru rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana płatność.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w oknie wystawiania noty księgowej nie było możliwości wprowadzenia takich danych jak termin płatności i numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana płatność.
Co zrobiono?
Dodano do okna wystawiania noty księgowej niewymagane pole z terminem płatności oraz niewymagane pole numeru rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana płatność.
Jak to działa po zmianach?
Program pozwala użytkownikowi wprowadzić informację o terminie płatności i numerze rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana płatność. Użytkownik ma też możliwość wyboru rachunku bankowego w zależności czy kontrahent jest wystawcą czy odbiorcą noty księgowej. Dostępność wyboru numeru rachunku bankowego, może być uzależniona od nadanych uprawnień użytkownikowi.
Możliwość zaprezentowania na gridzie okna "Plan Kont" informacji o numerze NIP kontrahenta powiązanego z danym kontem
Dodano możliwość zaprezentowania na oknie „Planu Kont” informacji o numerze NIP kontrahenta powiązanego z danym kontem księgowym.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w „Planie Kont” nie było kolumny z numerem NIP.
Co zrobiono?
Dodano do okna „Planu Kont” kolumnę, która prezentuje numer NIP kontrahenta powiązanego z danym kontem księgowym.
Jak to działa po zmianach?
W menu: „Kartoteki” >> „Plan kont” dodano nową kolumnę o nazwie „NIP”. Na zakładce „Lista” nowa kolumna znajduje się w zasobniku kolumn, aby była widoczna, należy ją wybrać z zasobnika kolumn na okno. Z kolei na zakładce „Drzewo” kolumna jest widoczna od razu po wyświetleniu okna „Plan Kont”. Nowa kolumna jest widoczna (lub możliwa do wybrania z zasobnika) we wszystkich miejscach w programie, w których wywoływane jest okno “Planu Kont”. W przypadku, gdy kontrahent powiązany z danym kontem księgowym, nie będzie miał uzupełnionego numeru NIP, kolumna będzie pusta, zgodnie z zawartością pola “NIP” w kartotece kontrahentów.
Dodanie do wzorcowego opisu dla "Polecenia przelewu" nowego pola prezentującego numer otrzymanej "Noty odsetkowej"
Dodano możliwość zaprezentowania numeru otrzymanej “Noty odsetkowej” we wzorcowym opisie “Polecenia przelewu”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w opisie “Polecenia przelewu” wystawionego z rozrachunku powstałego z “Noty odsetkowej” typu “otrzymana” nie było możliwości prezentacji “Numeru noty otrzymanej”.
Co zrobiono?
Umożliwiono dodanie pola prezentującego numer otrzymanej “Noty odsetkowej” w opisie “Polecenia przelewu”.
Jak to działa po zmianach?
W menu: “Słowniki” >> “Wzorce opisów” wśród typów dokumentów należy wybrać “Polecenie przelewu”, następnie można utworzyć nowy wzorcowy opis klikając “Dodaj” lub edytować już istniejący klikając “Edytuj” i uzupełnić pole “Treść” o nowo dodane symbole: “NUMER_NOTY_OTRZYMANEJ” oraz kliknąć “Zapisz”.
W przypadku wprowadzania “Polecenia przelewu” z poziomu menu: „Finanse” >> „Rozrachunki”, po wybraniu rozrachunku typu “Zobowiązanie” i kliknięciu w “Operacje” >> „Wystaw przelew dla zaznaczonych rozrachunków”, pojawia się domyślny opis („Zapłata za…”) oraz treść z pola “Opis rozrachunku” – tu działanie programu nie zmieniło się. Chcąc jednak zmienić zawartość pola “Opis”, należy kliknąć “Wstaw opis” oraz wybrać utworzony wcześniej wzorcowy opis zawierający nowy symbol, klikając “Wybierz”. Na oknie “Polecenia przelewu”, w polu “Opis” treść zostanie uzupełniona według wybranego wzorcowego opisu (“NUMER_NOTY_OTRZYMANEJ”).
Analogicznie w przypadku wystawiania “Polecenia przelewu” z poziomu menu: „Finanse” >> „Polecenia przelewu”, należy kliknąć przycisk „Dodaj”. Po wybraniu kontrahenta oraz dołączeniu rozrachunku źródłowego, w części “„Kwoty i płatność”, w pierwszej zakładce pojawi się domyślny opis „Zapłata za:” oraz treść pobrana z pola „Opis rozrachunku”. Chcąc zmienić zawartość w polu “Opis”, należy wybrać “Wstaw opis” oraz wybrać odpowiadający nam wzorcowy opis, zawierający nowy dostępny symbol.
Poprawianie błędu znikającego numeru otrzymanej "Noty odsetkowej" w momencie próby edycji tej "Noty"
Poprawiono błąd znikającego numeru otrzymanej “Noty odsetkowej” po wyedytowaniu wcześniej zapisanego dokumentu “Noty księgowej”.
Kadry i płace
Uaktualnienie opisów kodów ubezpieczenia 0543 i 2250
Uaktualniono opisy kodów ubezpieczenia 05 43 i 22 50
Dodanie komunikatu informującego o oznaczeniu pracownika jako "archiwalny", podczas wystawienia "Świadectwa pracy".
Dodano komunikat informujący o oznaczeniu pracownika jako “archiwalny”, w podczas wystawiania “Świadectwa pracy”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory podczas wystawienia “Świadectwa pracy” program automatycznie oznaczał pracownika jako “archiwalny”. Miało to swoje konsekwencje w module Finanse i Księgowość ponieważ odpinały się konta rozrachunkowe.
Co zrobiono?
Dodano komunikat informujący o oznaczeniu pracownika jako “archiwalny” podczas wystawiania “Świadectwa pracy”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach program wyświetla komunikat i pyta się użytkownika, czy chce ustawić pracownika jako “archiwalny” w momencie wystawienia świadectwa pracy, za nim automatycznie zmieni mu status.
Dodanie do "Wypowiedzenia warunków umowy o pracę" sekcji dotyczącej sposobu wypłaty
Dodano do “Wypowiedzenia warunków umowy o pracę” sekcję dotyczącą sposobu wypłaty.
Poprawienie nazwy eksportowanego pliku dokumentów zgłoszeniowych ZUS ZUA
Poprawiono nazwę eksportowanego pliku dokumentów zgłoszeniowych ZUS ZUA.
Poprawienie daty obowiązywania oświadczenia o wspólnym opodatkowaniu małżonków
Poprawiono datę obowiązywania oświadczenia o wspólnym opodatkowaniu małżonków.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.