Księgowość
Wprowadzenie nowego wzoru e-deklaracji "CIT-8ST" (v. 1)
Wprowadzono nowy wzór e-deklaracji “CIT-8ST” w wersji 1, obowiązujący dla deklaracji sporządzanych za 2024 rok.
Formularz papierowy ww. deklaracji pozostał bez zmian.
Dodanie możliwości utrwalenia i zaprezentowania na wydruku faktycznej (historycznej) daty sporządzenia "Bilansu" oraz faktycznej (historycznej) daty sporządzenia "Rachunku Zysków i Strat"
Dodano możliwości utrwalenia i zaprezentowania na wydruku faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Bilansu” oraz faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Rachunku Zysków i Strat”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory na wydruku “Bilansu” oraz na wydruku “Rachunku Zysków i Strat” system prezentował datę wykonania wydruku, nawet, jeśli dane zestawienie zostało wykonane i zapisane w menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Rachunki Zysków i Strat” oraz menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Bilanse” w innym dniu, niż jest wykonywany wydruk, czyli wcześniej. System nie utrwalał faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Bilansu” oraz faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Rachunku Zysków i Strat” ani w menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Rachunki Zysków i Strat” oraz menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Bilanse”, ani nie prezentował tej daty na wydruku.
Co zrobiono?
Dodano możliwości utrwalenia i zaprezentowania na wydruku faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Bilansu” oraz faktycznej (historycznej) daty sporządzenia “Rachunku Zysków i Strat”.
Jak to działa po zmianach?
Dodano w oknie przeglądowym zapisanych “Rachunków Zysków i Strat” oraz zapisanych “Bilansów” (menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Rachunki Zysków i Strat” oraz menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Bilanse”) nową kolumnę o opisie “Data sporządzenia”. Figuruje jako ostatnia. W kolumnie “Data sporządzenia” system utrwala datę utworzenia danego rekordu, czyli danego “Rachunku Zysków i Strat” i danego “Bilansu”. Utrwalenie następuje wtedy, gdy w parametrach wydruku/podglądu danych zaznaczono opcję “Zapamiętaj zestawienie”. Dla już dodanych rekordów (już zapisanych “Rachunków Zysków i Strat” oraz dla już zapisanych “Bilansów”) w nowej kolumnie “Data sporządzenia” system nie jest w stanie naczytać daty ich sporządzenia i kolumna ta nie będzie prezentować żadnej daty, natomiast kolumna “Data sporządzenia” dla nowo zapisywanych zestawień będzie już tę datę prezentować.
W oknie parametrów wydruku “Rachunku Zysków i Strat” oraz w oknie parametrów wydruku “Bilansu” nie zmienia się nic (nie pojawia się żaden nowy parametr).
Na wzorcowym wydruku “Rachunku Zysków i Strat” oraz na wzorcowym wydruku “Bilansu” nie dodano żadnego nowego (odrębnego) pola, zmieniły się natomiast zasady działania dotychczasowego pola “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” w zależności od tego, czy w momencie wykonywania podglądu wydruku/wydruku, system dla danego wydruku odnajdzie naczytaną datę sporządzenia, czy jej nie odnajdzie.
Czyli:
a). Jeżeli zestawienie “Rachunek Zysków i Strat” i zestawienie “Bilans” jest “liczone” w locie (chodzi o zestawienie wykonywane z poziomu menu:”Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Rachunki Zysków i Strat” -> “Dodaj” oraz z poziomu menu: “Księgowość” -> “Sprawozdania finansowe” -> “Bilanse” -> “Dodaj”, a także z menu: “Zestawienia” -> “Zestawienia – Księgowość” -> “Księga Handlowa” -> itd. bądź jest to zestawienie wykonywane z poziomu “Generatora Raportów”), które nie było wywoływane jako podgląd już zapisanego “Rachunku Zysków i Strat” oraz podgląd już zapisanego “Bilansu”, to dotychczasowe pole “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” prezentuje dotychczasowy opis “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” i system naczytuje w tym polu, tak jak do tej pory, datę fizycznego wykonania wydruku (czyli datę systemową), ponieważ nie utrwalono w systemie daty sporządzenia.
b). Jeżeli zestawienie “Rachunek Zysków i Strat” i zestawienie “Bilans” to wydruk/podgląd wydruku wywoływany dla już zapisanego “Rachunku Zysków i Strat” oraz jest to wydruk/podgląd wydruku wywoływany dla już zapisanego “Bilansu”, ale nie utrwalono dla niego w systemie daty sporządzenia (dotyczy to “historycznie” zapisanych zestawień), to dotychczasowe pole “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” prezentuje dotychczasowy opis “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” i system naczytuje w tym polu, tak jak do tej pory, datę fizycznego wykonania wydruku (czyli datę systemową).
c). Jeżeli zestawienie “Rachunek Zysków i Strat” i zestawienie “Bilans” jest to wydruk/podgląd wydruku wywoływany dla już zapisanego “Rachunku Zysków i Strat”`oraz jest to wydruk/podgląd wydruku wywoływany dla już już zapisanego “Bilansu” i utrwalono dla niego w systemie datę sporządzenia, to dotychczasowe pole “DATA WYKONANIA ZESTAWIENIA” prezentuje inny opis, a mianowicie “DATA SPORZĄDZENIA” i system prezentuje w tym polu faktyczną (historyczną) datę sporządzenia danego zestawienia, a nie datę wykonania wydruku/podglądu wydruku.
Podpowiadanie w oknie parametrów deklaracji właściwej definicji deklaracji (zgodnej z trybem rozliczenia PDOF, wybranym w kartotece danego udziałowca)
Usprawniono podpowiadanie w oknie parametrów deklaracji właściwej definicji deklaracji z grupy PIT w ten sposób, żeby podpowiedź była zgodna z trybem rozliczenia PDOF, wybranym w kartotece danego udziałowca.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory podpowiadanie w oknie parametrów deklaracji właściwej definicji deklaracji nie bazowało na ustawieniach kartotekowych danego udziałowca.
Co zrobiono?
Usprawniono podpowiadanie w oknie parametrów deklaracji właściwej definicji deklaracji w ten sposób, że podpowiedź jest zgodna z trybem rozliczenia PDOF, wybranym w kartotece danego udziałowca.
Jak to działa po zmianach?
System, w oknie definicji deklaracji z grupy PIT, podpowiada definicję deklaracji, odpowiadającą trybowi rozliczenia PDOF, jaki wybrano w kartotece danego udziałowca, wybranego w parametrach deklaracji. System zawsze podpowiada najnowszą wersję deklaracji, dla korekt, wymagających posłużenia się starszą wersją deklaracji, użytkownik musi sam wybrać wersję, jaką potrzebuje się posłużyć dla skorygowania minionego okresu.
Działa to według następujących zasad:
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Miesięcznie, według skali podatkowej”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie miesięczne według skali podatkowej”;
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Kwartalnie, według skali podatkowej”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie kwartalne według skali podatkowej”;
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Miesięcznie, według stawki 19%”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie miesięczne według stawki 19%”;
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Kwartalnie, według stawki 19%”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie kwartalne według stawki 19%podatkowej”;
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Miesięcznie, podatek zryczałtowany (deklaracja PIT-28)”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie miesięczne podatku zryczałtowanego”;
– jeżeli w kartotece udziałowca, jako tryb rozliczeń PDOF, wybrano “Kwartalnie, podatek zryczałtowany (deklaracja PIT-28)”, to system podpowiada jako definicję deklaracji “Rozliczenie kwartalne podatku zryczałtowanego”.
Jeśli system wykryje niezgodność okresu obowiązywania wybranej wersji deklaracji z datą deklaracji, tak jak do tej pory pozostawia niezmienioną definicję deklaracji i wyświetla stosowny komunikat o wykrytej niezgodności.
W przypadku, gdy użytkownik wybierze w oknie parametrów deklaracji więcej niż jednego udziałowca i wybrani udziałowcy mają różne tryby rozliczeń PDOF, system zachowa się tak jak do tej pory, czyli poinformuje o niezgodności wybranej definicji deklaracji z ustawieniami w kartotece udziałowca i wystawi udziałowcom deklarację zgodnie z wyborem dokonanym w oknie parametrów, nawet, gdy jest to wybór nieodpowiedni dla danego udziałowca.
Pozostawiono również bez zmian mechanizm podpowiadania wersji deklaracji działający, gdy użytkownik jest skoncentrowany na jakiejś wystawionej wcześniej deklaracji, czyli gdy na liście deklaracji podświetlono jakąś deklarację na zielono. W takiej sytuacji, po kliknięciu w “Dodaj”, system podpowiada taką samą wersję deklaracji, jaka była użyta w podświetlonej ostatnio deklaracji.
Umożliwienie podpowiadania daty wpisu do rejestru VAT na podstawie daty płatności z rozrachunku
Dodano podpowiadanie daty wpisu do rejestru VAT na podstawie daty płatności znajdującej się w rozrachunku.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w parametrach roku obrotowego użytkownik miał możliwość wyboru czterech opcje podpowiadania daty wpisu do rejestru VAT: “Data dowodu (dokumentu źródłowego)”, “Data księgowania dokumentu”, “Data operacji gospodarczej dokumentu”, “Data sprzedaży/otrzymania dokumentu”.
Co zrobiono?
Do wyżej wymienionych czterech opcji podpowiadania daty wpisu do rejestru VAT została dodana piąta możliwość wyboru “Data płatności rozrachunku”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach użytkownik w parametrach roku obrotowego może wybrać nową opcję podpowiadania daty wpisu do rejestru VAT, którą jest data płatności znajdująca się w rozrachunku dla wprowadzanego dokumentu księgowego.
Poprawienie sumowania sald kont syntetycznych w oknie "Bilans Otwarcia" w sytuacji, gdy konto syntetyczne jest dwusaldowe, a konta analityczne są jednosaldowe i występuje przynajmniej jeden pomocniczy rozdział księgowy
Poprawiono błędne sumowanie sald w “Bilansie Otwarcia”, gdy użytkownik ma wprowadzone zapisy na więcej niż jednym rozdziale księgowym dla analitycznego konta jednosaldowego, a konto syntetyczne jest dwusaldowe.
Kadry i płace
Rozbicie potrąceń za czas bez umowy na potrącenia szczegółowe za czas bez umowy
W programie Raks dodano szczegółowe potrącenia za czas bez umowy. Powiązano je z umową o pracę i znajdują się w zakładce umowy. Szczegółowe potracenia za czas bez umowy dostępne są z “Kartoteka”- “Pracownik” -“Umowy o pracę”- zakładka “Potrącenia”.
Oznaczenie składnika "Stosunek składek pracowniczych do podstawy ZUS" jako ostatniego w grafie.
Poprawiano wartość składnika “Stosunek składek pracowniczych do podstawy ZUS”.
Sprzedaż
Dodanie na wydruk faktury eksportowej i WDT dla płatności przelewem informacji o kodzie SWIFT sprzedawcy
Dodano na wydruk faktury eksportowej i WDT w sekcji BANK ACCOUNT dla płatności przelewem, dodatkowej informacji o kodzie SWIFT sprzedawcy, która zostanie wykazana, jeżeli wcześniej dane kodu SWIFT zostały uzupełnione w definicji rachunku bankowego.
Dodanie kolumn: "Incoterms kod" oraz "Incoterms cel" do zasobnika kolumn ukrytych i umożliwienie wyciągnięcia ich w oknie faktur sprzedaży i WZ
Dodano do zasobnika kolumn do wyciągnięcia w oknie: Sprzedaż – paragony, faktury oraz w oknie Rozchody zewnętrzne takie kolumny jak: “Incoterms kod” oraz “Incoterms cel” .
Rozszerzenie pola z opisem kodu dokumentów
W oknie dodawania nowego dokumentu, rozszerzono pole z opisem kodu dokumentów do pełnego widoku najdłuższej nazwy.
Udostępnienie w projektancie wydruków dla faktur sprzedaży i WZ pola "Numer zamówienia wg nabywcy" pochodzącego z dokumentu ZO
Udostępniono w projektancie wydruków dla faktur sprzedaży i WZ, pole “NUMERY_ZAMOWIEN_NABYWCY” z zamówienia od odbiorcy.
Dodanie w parametrach generowanych dokumentów handlowych z poziomu WZ dla WDT sekcji: Dane do Intrastat
W oknie: Rozchody zewnętrzne>Wygeneruj dokumenty handlowe do zaznaczonych WZ w “Parametrach generowanych dokumentów ” dla faktury WDT dodano sekcję: Dane do Intrastat. Można tam uzupełnić takie pola:
– Kod kraju przeznaczenia
– Kod rodzaju transportu
– Kod warunków dostawy
– Kod rodzaju transakcji
Dane te, jeżeli zostały uzupełnione zostaną przeniesione do dokumentu WDT.
Dodanie w kartotece artykułów i stanie magazynu w dolnym oknie na zakładce "Zamówienia do dostawców" w zasobniku kolumn: "Przewidywana data dostawy"
Dodano w kartotece artykułów i stanie magazynu w dolnym oknie na zakładce “Zamówienia do dostawców” do wyciągnięcia z w zasobnika nowej kolumny : “Przewidywana data dostawy” .
Dodanie parametru do importu zamówień w formacie EDI ECOD, który nie pozwala na import zamówień z tym samym numerem zamówienia wg nabywcy
EDI ECOD – dodano nowy parametr do importu zamówień w formacie edi ecod, który po zaznaczeniu nie pozwala na ponowny import zamówień z tym samym numerem zamówienia wg nabywcy.
Poprawienie generowania JPK_FA(4) dla korekt faktur sprzedaży bez podawania przyczyny korekty
Poprawiono generowanie i wysyłanie JPK_FA(4) jeżeli wystąpił tam dokument korekty faktury sprzedaży i nie było uzupełnionego pola: Powód korekty. Przy wstępnej kontroli poprawności JPK, program zgłaszał dla takich dokumentów informację “Przyczyna Korekty – wartość wymagana nie została podana.” Takie JPK nie było również przyjmowane przez serwer. Zgodnie ze strukturą JPK_FA(4) pole: Przyczyna korekty jest opcjonalne i niezależnie czy wartość ta zostanie uzupełniona czy też nie operacja generowania i wysyłki JPK wykona się poprawnie.
Poprawienie błędnej linii w kodzie XML EDI ECOD
Poprawiono nadmiarowy zapis linii kodu w Invoice xml edi ecod.
Obsłużono import GLN kontrahentów z pliku xml do kartoteki kontaktów
Obsłużono import GLN kontrahentów z pliku xml do kartoteki kontaktów, w sytuacji kiedy kontrahent posiadał więcej niż jeden adres firmowy.
Poprawienie wyliczeń w zestawieniu "Stan magazynu na dzień" w generatorze raportów i analiz
Poprawiono wyliczenia w zestawieniu “Stan magazynu na dzień” w generatorze raportów i analiz a także w zakładce Stan magazynu.
Finanse
Poprawienie błędu występującego podczas pobierania "piątkowych" tabel kursowych
Poprawiono błąd występujący podczas pobierania “piątkowych” tabel kursowych.
Poprawienie błędu niepotrzebnego zaokrąglania w operacjach rozliczających kursu waluty do 4 miejsc po przecinku
Poprawiono błąd niepotrzebnego zaokrąglania kursu waluty do 4 miejsc po przecinku przy rozliczaniu operacji w magazynie walut.