Księgowość
Poprawienie działania poz. 11. - 12. w części D. formularza "CIT/EZ" (v. 3), będącego załącznikiem do deklaracji "CIT-8E" (v. 4 oraz v. 3)
Poprawiono działanie poz. 11. – 12. w części D. formularza “CIT/EZ” (v. 3), będącego załącznikiem do deklaracji “CIT-8E” (v. 4 oraz v. 3) w zakresie możliwości niezaznaczania żadnego z ww. pól.
Kadry i płace
Dodanie formularza PIT-8AR (14)
Dodano formularz PIT-8AR (14).
Dodanie formularza PIT-8C (12)
Dodano formularz PIT-8C (12).
Dodanie informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej
W systemie „RAKS” dodano funkcję umożliwiającą wygenerowanie i wydrukowanie dokumentu „Informacja o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej”. Funkcjonalność ta jest dostępna dla rozwiązanych umów, dla których wprowadzono świadectwo pracy. Dokument można wygenerować z trzech miejsc w programie:
1. Menu główne:
Ścieżka: Zestawienia -> 01. Umowy o pracę -> 15. Informacja o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej (szablon podstawowy).
2. Okno Kadry:
Ścieżka: Kadry -> Umowy o pracę -> PPM -> Drukuj -> 17. Informacja o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej.
3. Okno umowy o pracę:
Wybór ikony drukarki w prawym górnym rogu okna.
Generowanie dokumentu „Informacja o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej”:
Aby wygenerować dokument, użytkownik powinien:
1. Wybrać jedną z trzech opisanych opcji dostępu do informacji o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej.
2. Po wybraniu opcji pojawi się okno z parametrami okresu przechowywania dokumentacji.
3. W oknie parametrów należy wybrać:
– Firmę: Klikając ikonę wielokropka, a następnie wybierając odpowiednią firmę z listy.
– Dokument, dla którego informacja będzie generowana: Również przez kliknięcie ikony wielokropka. Otworzy się okno wyboru świadectwa pracy z listą osób, dla których wystawiono świadectwo. Po wybraniu odpowiedniego dokumentu należy kliknąć „Wybierz”.
4. W oknie parametrów użytkownik powinien następnie wybrać okres przechowywania dokumentacji. W słowniku dostępne są dwie opcje: 10 lat oraz 50 lat.
5. Po kliknięciu „Zatwierdź” zostanie wygenerowana i uzupełniona danymi „Informacja o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej”.
Dodatkowe funkcje:
System umożliwia wygenerowanie więcej niż jednej informacji o przechowywaniu dokumentacji dla danego okresu (10 lat lub 50 lat). Po zaznaczeniu dokumentów w oknie parametrów i kliknięciu „Zatwierdź” można wygenerować zbiorczy dokument dla wybranych osób.
Dodanie możliwości wydruku paska wynagrodzeń w kartotece pracownika oraz poprawa prezentacji kart wynagrodzeń i podatkowych
Do kartoteki pracownika dodano możliwość generowania i drukowania pasków wynagrodzeń, dostępnych spod ikony drukarki w menu głównym. Ponadto poprawiono prezentację wydruków takich jak:
– Karta wynagrodzeń dla umów o pracę,
– Szczegółowa karta wynagrodzeń dla umów o pracę,
– Karta podatkowa z tytułu stosunku pracy w łącznej karcie podatkowej,
które są dostępne z poziomu kartoteki pracownika (menu kontekstowe pod prawym przyciskiem myszy – Drukuj – 02.Płace).
Problem z naliczeniem realizacji przy powieleniu zdarzenia i zmianie sposobu rozliczenia
Naprawiono błąd, który powodował, że po powieleniu zdarzenia “Nieobecność usprawiedliwiona płatna” (typ 63) i zmianie sposobu rozliczenia na “Średnia urlopu wypoczynkowego”, program wyświetlał komunikat błędu podczas próby naliczania realizacji na listach płatniczych.
Poprawa zapisu podglądu realizacji z list płatniczych do PDF w module Kadry i Płace
W programie “RAKS” poprawiono zapis podglądu realizacji z list płatniczych w module Kadry i Płace, eliminując problem z rozdzieleniem na wiele stron w wygenerowanym pliku PDF.
Poprawa naliczania składki zdrowotnej i dochodu hipotetycznego przy aneksach i nowych umowach o pracę zawieranych w trakcie miesiąca
W programie “RAKS” wprowadzono zmiany dotyczące naliczania składki zdrowotnej oraz obliczania dochodu hipotetycznego w sytuacjach, gdy w trakcie miesiąca pojawiają się aneksy lub nowe umowy o pracę. Wcześniejsze obliczenia nie uwzględniały w pełni czasu bez umowy w dochodzie hipotetycznym, co powodowało błędy w wysokości naliczanej składki zdrowotnej.
Dzięki wprowadzonym zmianom program poprawnie pomniejsza dochód hipotetyczny o czas bez umowy, zapewniając zgodne z przepisami naliczanie składki zdrowotnej.
Ponadto, zaktualizowano opis składnika SS_PDOF_DOCHOD_HIPOTETYCZNY, aby jednoznacznie wskazywał, że dotyczy dochodu z danej realizacji.
Poprawa naliczania kwoty potrącenia za nieobecność spowodowaną chorobą w soboty i niedziele
Poprawiono naliczanie kwoty potrącenia za nieobecność spowodowaną chorobą, gdy występuje w soboty i niedziele.
Poprawienie ujmowania kwot wyrównania zasiłku macierzyńskiego z ubezpieczenia chorobowego w deklaracji PIT-11
W programie „RAKS” wprowadzono poprawę dotyczącą ujmowania kwot zasiłków macierzyńskich z ubezpieczenia chorobowego w deklaracji PIT-11. Do tej pory kwoty związane z następującymi typami zdarzeń:
Wyrównanie zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego (typy: 26, 999, 69, 998),
Wyrównanie zasiłku za okres urlopu rodzicielskiego (typ 70),
Wyrównanie za okres urlopu ojcowskiego (typ 71),
Wyrównanie za okres urlopu rodzicielskiego – „9 tygodni” (typ 88),
Wyrównanie za okres urlopu rodzicielskiego – „Za życiem” (typ 87),
były błędnie umieszczane w pozycjach 90 i 92 sekcji E. Poprawka przenosi te zdarzenia do właściwych pól 81 i 82 w deklaracji PIT-11, zapewniając ich zgodność z przepisami podatkowymi.
Poprawa wykazywania wymiaru urlopu na zestawieniu "Karta urlopowa" przy zmianie pracy w tym samym miesiącu
Poprawiono sposób wyświetlania wymiaru urlopu wypoczynkowego na zestawieniu “Karta urlopowa”. Teraz, jeśli w jednym miesiącu kalendarzowym nastąpi zakończenie umowy z jednym pracodawcą i rozpoczęcie pracy u kolejnego, wymiar urlopu będzie prawidłowo naliczany i wyświetlany.
Poprawienie listy osób wyświetlanych do deklaracji PIT-11 po wykonaniu zestawienia dla innej firmy
W programie „RAKS” poprawiono sposób wyświetlania listy pracowników do PIT-11. Wcześniej, po utworzeniu zestawienia dla innej firmy, lista pracowników zawierała osoby z tej firmy zamiast pracowników aktualnie zalogowanej firmy. Teraz program poprawnie wyświetla jedynie pracowników z zalogowanej firmy, zapewniając zgodność danych.
Poprawa naliczania kwoty potrącenia za nieobecność spowodowaną chorobą w dni robocze
Poprawiono naliczanie kwoty potrącenia za nieobecność spowodowaną chorobą, uwzględniając jedynie dni robocze, bez dni wolnych od pracy oraz dni ustawowo wolnych od pracy.
Sprzedaż
Usuwanie grup/podgrup w kartotece kontrahentów powoduje nie zwijanie się "drzewka" grup
Wprowadzono usprawnienie przy usuwaniu grup/podgrup w kartotece kontrahentów. Do tej pory, usunięcie grupy lub podgrupy skutkowało tym, że widok “drzewka” grup zwijał się do poziomu grupy “Wszystkie”. Zmiana powoduje, że system przy usuwaniu grupy/podgrupy, zostawia “drzewko” rozwinięte a kursor ustawia się na grupie nadrzędnej do grupy usuwanej.
Prezentowanie ostrzeżenia o przekroczonej wartości płatności przeterminowanych, przy zapisie dokumentu zamówienie od odbiorców (ZO)
Wprowadzono usprawnienie, polegające na prezentowaniu raportu z przekroczonych limitów kredytowych dla wartości płatności przeterminowanych, przy zapisie dokumentu zamówienie od odbiorców. Zmiana dotyczy kontrahentów, którzy w kartotece mają ustawioną tylko płatność przeterminowaną dla maksymalnej wartości kredytu dla Klienta.
Umożliwienie wystawiania korekty do faktury sprzedaży korygującej dane nabywcy/odbiorcy
Umożliwiono wystawianie korekty do faktury sprzedaży, która koryguje dane nabywcy/odbiorcy. Jeżeli przed wystawieniem korekty sprzedaży w kartotece kontaktów, zostaną zmienione dane: “Nazwa pełna nabywcy/odbiorcy”, “Ulica”, “Dom”, “Lokal”, “Kod pocztowy”, “Miasto”, “NIP Odbiorcy”, to na wydruku faktury korygującej będą widoczne aktualne dane nabywcy\odbiorcy, jak również pojawi się sekcja z danymi nabywcy i odbiorcy przed korektą.
Pogram nie pozwala na wystawienie korekty faktury sprzedaży, gdzie nastąpiła zmiana NIP Nabywcy w porównaniu co do faktury pierwotnej. Pokazuje się wtedy odpowiedni komunikat. Sposób działania podyktowany jest dla takiego przypadku prawidłową identyfikacją podatnika w wysłanych\zarejestrowanych dokumentach w Krajowym Systemie e-Faktur.
Poprawienie literówki w zestawieniu "Historia wg nr seryjnych/licencji"
Poprawiono literówkę w zestawieniu “Historia wg nr seryjnych/licencji”, generowanego z poziomu Zestawienia -> Zestawienia – Sprzedaż -> 3. Magazyn.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL
Wspólne
Automatyczne Odświeżanie Danych na Zakładkach
W programie „RAKS” dodano funkcję automatycznego odświeżania danych na zakładkach. Użytkownicy mogą teraz włączyć opcję “Odświeżaj automatycznie” dla wybranych zakładek, co zapewnia, że dane będą automatycznie aktualizowane za każdym razem, gdy użytkownik powróci do danej zakładki. Dzięki temu eliminuje się konieczność ręcznego odświeżania – program samodzielnie pobiera najnowsze informacje, ułatwiając dostęp do aktualnych danych.
Funkcja “Odświeżaj automatycznie” jest dostępna w menu każdej zakładki. Można ją włączyć lub wyłączyć indywidualnie dla każdej zakładki, dostosowując działanie programu do preferencji użytkownika. Co istotne, ustawienia tej opcji są zapamiętywane na poziomie indywidualnego użytkownika, co oznacza, że nawet po ponownym uruchomieniu programu, wybrane zakładki będą nadal automatycznie odświeżane zgodnie z wcześniejszymi ustawieniami.
Nowa funkcja działa we wszystkich kartotekach, takich jak Kontrahenci, Pracownicy czy Dokumenty, zwiększając efektywność pracy i zapewniając płynny dostęp do najnowszych informacji.