Księgowość
Obsłużenie załącznika "CIT/BR" (v. 8), będącego jednym z załączników deklaracji "CIT-8"
Wprowadzono załącznik “CIT/BR” (v. 8) do deklaracji “CIT-8” (v. 31) oraz obsłużono e-Deklarację.
Jest to druk, który wypełniają podatnicy CIT, korzystający z odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczą – rozwojową na zasadach określonych w ustawie o CIT.
Załącznik “CIT/BR” w wersji 8, stosuje się do osiągniętych dochodów (uzyskanych przychodów, poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2021 r.
Z programu na załącznik “CIT/BR” naczytywane są dane nagłówkowe – numer NIP oraz nazwa pełna firmy. Wypełniane są również automatycznie pola zawierające formuły obliczeniowe, np. sumy poszczególnych pozycji. Pozostałe pola użytkownik wypełnia ręcznie.
Obsłużenie deklaracji i e-deklaracji "CIT-8E" (v. 1) wraz z załącznikiem "CIT/EZ" (v. 1) dotyczących tzw. "estońskiego CIT`u"
Wprowadzono wzór deklaracji “CIT-8E” (v. 1) wraz z załącznikiem “CIT/EZ” (v. 1) oraz obsłużono e-Deklarację.
Jest to formularz przewidziany dla firm, które są opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estońskim CIT).
Z programu na deklarację “CIT-8E” oraz załącznik “CIT/EZ” naczytywane są dane nagłówkowe (NIP firmy, jej nazwa, dane adresowe), nazwa Urzędu Skarbowego, wypełniane są również automatycznie pola zawierające formuły obliczeniowe, np. sumy poszczególnych pozycji. Pozostałe pola użytkownik wypełnia ręcznie.
Dodanie nowej kolumny, prezentującej dochód za poprzedni miesiąc, na oknie przeglądowym "Składki ZUS i DRA" oraz takiej samej informacji na wydruku "Rozliczenie miesięczne składek ZUS"
Dodano nową kolumnę, prezentującą dochód za poprzedni miesiąc, na oknie przeglądowym “Składki ZUS i DRA” oraz taką samą informację na wydruku “Rozliczenie miesięczne składek ZUS”. Ma to na celu ułatwienie ustalenia prawidłowości wyliczenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne. Jest to tez kwota, która jest wykazana w formularzu ZUS DRA w pozycji: “Kwota dochodu uzyskanego w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym miesiąc, za który dokonywane jest rozliczenie.”
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory na oknie przeglądowym “Składki ZUS i DRA” oraz na wydruku”Rozliczenie miesięczne składek ZUS” nie było kolumny, która prezentowałaby kwotę dochodu za poprzedni miesiąc.
Co zrobiono?
Dodano do zasobnika kolumn, na oknie przeglądowym “Składki ZUS i DRA” nową kolumnę, prezentującą dochód za poprzedni miesiąc. Nowa kolumna ma nazwę “Dochód za poprzedni miesiąc”. Ten, kto potrzebuje z niej skorzystać, może wybrać ją na grid z zasobnika kolumn, ten, komu nie jest ona potrzebna, nie będzie widział żadnej zmiany. Informację o tymże dochodzie dodano także na wydruk “Rozliczenie miesięczne składek ZUS”.
Jak to działa po zmianach?
Kolumna “Dochód za poprzedni miesiąc” znajduje się w zasobniku kolumn. Można ją stamtąd wybrać i umieścić w dowolnym miejscu na oknie przeglądowym “Składki ZUS i DRA”. Prezentuje ona, jak nazwa wskazuje, dochód za poprzedni miesiąc. Dla udziałowców, którzy jako rodzaj rozliczenia mają wybraną skalę podatkową lub podatek liniowy prezentuje ona kwotę wyliczonego dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc rozliczenia składek ZUS. Dla udziałowców, którzy jako rodzaj rozliczenia mają wybrany ryczałt kolumna “Dochód za poprzedni miesiąc” prezentuje wartość 0,00 zł, ponieważ w ich przypadku podstawą wymiaru składek zdrowotnych jest przychód (za bieżący lub ubiegły rok).
Na wydruku “Rozliczenie miesięczne składek ZUS”, w przypadku formy opodatkowania: skala podatkowa lub podatek liniowy pojawiła się w podsumowaniu dodatkowa informacja o dochodzie uzyskanym w poprzednim miesiącu. W przypadku formy opodatkowania: ryczałt wygląd wydruku nie uległ zmianie. W trybie projektowania wydruku w polach dla zasobu “Składka” dodano nową pozycję “DOCHOD_ZA_POPRZEDNI_MIESIAC”.
Prezentowanie na wydruku "Noty księgowej" nazwy pełnej kontrahentów/stron (zamiast obecnych nazw skróconych)
Zmieniono standardowy wydruk “Noty księgowej” w taki sposób, że prezentuje on nazwy pełne kontrahentów/stron (zamiast dotychczasowych nazw skróconych).
Poprawienie błędu dodawania składek ZUS za styczeń w sytuacji, gdy dany udziałowiec nie miał dodanych składek ZUS za grudzień poprzedniego roku
Poprawiono błąd dodawania składek ZUS za styczeń w sytuacji, gdy dany udziałowiec nie miał dodanych składek ZUS za grudzień poprzedniego roku.
Poprawienie błędu w przeliczaniu wartości składki na ubezpieczenie chorobowe na oknie "Składki ZUS i DRA", występujący po zmianie podstawy wymiaru składek ZUS na wyższą
Poprawiono błąd w przeliczaniu wartości składki na ubezpieczenie chorobowe na oknie “Składki ZUS i DRA”, występujący po zmianie podstawy wymiaru składek ZUS na wyższą.
Poprawienie błędu w wykazywaniu w raporcie "ZUS DRA" przychodu niepomniejszonego o składki społeczne w przypadku formy opodatkowania: "Ryczałt"
Poprawiono błąd w wykazywaniu w raporcie “ZUS DRA” przychodu niepomniejszonego o składki społeczne w przypadku formy opodatkowania: “Ryczałt”.
Kadry i płace
Obsłużenie nowego wzoru deklaracji i e-deklaracji "PIT-8AR" (v.12)
Dodano nowy wzór deklaracji i e-deklaracji “PIT-8AR” (v.12).
Dodanie zdarzenia "Zasiłek opiekuńczy - COVID" do zestawienia "ZUS Z-3"
Obsłużono zdarzenie “Zasiłek opiekuńczy – COVID” w zestawieniu “ZUS Z-3”.
Poprawka błędnego pomniejszania wymiaru urlopu wypoczynkowego przy wystąpieniu urlopu wychowawczego w trakcie roku
Poprawka błędu polegającego na pomniejszaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego na zestawieniu “Karta urlopowa” w przypadku wprowadzenia w trakcie roku zdarzenia “Urlop wychowawczy” za każdy miesiąc urlopu osobno.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Wspólne
Automatyczne oznaczanie w kartotece kontaktów adresu (e-mail lub www) jako domyślnego podczas jego dodawania
Usprawniono dodawanie nowych adresów e-mail w kartotece kontaktów.
Do tej pory nowo dodawany adres (e-mail lub www) nie był oznaczany, jako domyślny. Mogło to skutkować tym, że, jeśli użytkownik sam nie oznaczył domyślności, to np. próba wysłania e-mail`a kończyła się niepowodzeniem (np. w przypadku wysyłki e-mail`em deklaracji “PIT-11”, gdy żaden z adresów podanych w kartotece pracownika nie miał oznaczonego atrybutu domyślności).
Teraz usprawniono to tak, że:
– podczas dodawania w kartotece kontaktu pierwszego adresu, jest on z automatu oznaczany jako domyślny;
– jeżeli adres/-y już istnieją w kartotece i żaden z nich nie jest oznaczony jako domyślny, to podczas dodawania nowego adresu, będzie on z automatu oznaczany jako domyślny;
– jeżeli w kartotece już jakiś adres jest oznaczony jako domyślny i jest dodawany kolejny, to ten kolejny nie jest oznaczany jako domyślny, ale oczywiście można go tak oznaczyć.