Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2022.1.44.1233

    Data publikacji: 17.10.2022

    Księgowość

    Nowa cecha

    Dodanie możliwości stosowania schematów księgowania przy wprowadzaniu danych do dokumentów księgowych w roku o typie "Ryczałt"

    Dodano możliwość wykorzystania schematów księgowania przy wprowadzaniu dokumentu księgowego w roku o typie „Ryczałt”.

    Jak to działało do tej pory?
    W programie nie było możliwości utworzenia i wykorzystania schematów księgowania do wprowadzania zapisów księgowych do „Ewidencji Przychodów”.

    Co zrobiono?
    W pasku górnego menu „Słowniki” >> „Księgowość” została dodana pozycja „Schematy księgowania”, gdzie można utworzyć schematy księgowania, które mogą być pomocne przy wprowadzaniu dokumentu księgowego. Do elementów schematu księgowania dodano nową pozycję o nazwie „Dodaj wpis do Ewidencji Przychodów”, która dotyczy wprowadzenia dokumentu księgowego w roku o typie „Ryczałt”. Natomiast w oknie wprowadzania dokumentu księgowego została dodana kontrolka „Schemat księgowania”, gdzie można wybrać wcześniej utworzony schemat księgowania.

    Jak to działa po zmianach?
    W wyniku dodania tej nowej funkcjonalności w roku o typie „Ryczałt”, program pozwala wykorzystać utworzone schematy do ewidencji dokumentów. Aby wykorzystać schematy księgowania do wprowadzania dokumentów, należy wcześniej utworzyć odpowiedni schemat księgowania w zależności od własnych potrzeb, wykorzystując odpowiednie elementy schematu księgowania. Program pozwala też importować i eksportować schematy księgowania oraz posiada te same funkcjonalności jak schematy księgowania dostępne w latach o typie „Księga Handlowa” oraz „Księga przychodów i rozchodów”. Definiując zmienną, która ma posłużyć do użycia stawki ryczałtu, możliwy jest wybór odpowiedniej podpowiedzi, o ile zostanie ona wybrana jako typ „Tekst”.

    Usprawnienie

    Dodanie zestawienia (wydruk oraz podgląd danych) prezentującego miesięczne podsumowanie poszczególnych kolumn "KPiR"

    Dodano zestawienie prezentujące miesięczne podsumowanie poszczególnych kolumn „KPiR”.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas dostępne było tylko zestawienie i wydruk „Obroty miesięczne”, które prezentuje miesięczne podsumowanie danych z „KPiR”, ale z ogólnym podziałem na przychody i rozchody, a bez podziału w ramach tych przychodów i rozchodów na poszczególne kolumny przychodowe i poszczególne kolumny rozchodowe.

    Co zrobiono?
    Dodano do programu nowe zestawienie i wydruk o nazwie „Z podsumowaniem kolumn”, które znajduje się w menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Księgowość” >> „Inne” >> „Obroty miesięczne”. Poprzednie zestawianie „Obroty miesięczne” uzyskało nową nazwę i występuje jako „Przychody, rozchody, rejestry VAT”.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach w menu programu „Zestawienia”, w rodzaju „Obroty miesięczne” dostępne są teraz dwa zestawienia. Jedno nowe prezentujące miesięczne zestawienie z podziałem na poszczególne kolumny przychodowe i rozchodowe, zgodnie z „KPiR” (nazwa zestawienia „Z podsumowaniem kolumn”), oraz drugie zestawienie, które było już w programie pod nazwą „Obroty miesięczne”, ale jego nazwa została zmieniona na  „Przychody, rozchody, rejestry VAT” i zestawianie zostało przeniesione do wyboru o jeden poziom niżej.

    Usprawnienie

    Umożliwienie wykazywania na "Nocie księgowej" innego odbiorcy i innego nabywcy

    Dodano możliwość wykazywania na „Nocie księgowej” innego odbiorcy i innego nabywcy.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory na „Nocie księgowej” można było wskazać jedynie wystawcę i odbiorcę noty.

    Co zrobiono?
    Umożliwiono wskazanie na „Nocie księgowej” poza wystawcą i odbiorcą, również danych nabywcy.

    Jak to działa po zmianach?
    W oknie edycyjnym noty księgowej dodano sekcję dotyczącą nabywcy. Aby móc wpisać dane nabywcy, należy w kwadracie „Nabywca inny niż odbiorca” odhaczyć znacznik. Domyślnie jest on odznaczony. Po zaznaczeniu znacznika, dane nabywcy w nowej sekcji będą wymagane przez system. W przypadku braku danych, system poinformuje w stosownym komunikacie, które pola należy jeszcze wypełnić. W związku z pojawieniem się nowej sekcji w oknie „Noty księgowej”, dodano również nowe kolumny na oknie przeglądowym not księgowych dotyczące danych nabywcy, które należy wybrać z zasobnika kolumn, aby były widoczne.

    W programie znajdują się dwa rodzaje wydruku „Noty księgowej”, czyli:
    1. wydruk z podziałem na sekcje obciążeń i uznań,
    2. wydruk z wyszczególnieniem kwot obciążeń i uznań.
    Nowa sekcja dotycząca nabywcy została dodana w obu tych wariantach i pojawi się na wydruku tylko wtedy, jeśli w oknie edycyjnym „Noty księgowej” nabywca zostanie wybrany. W przeciwnym razie wydruk będzie wyglądał tak, jak do tej pory (będą na nim dane wystawcy i odbiorcy).

    W dotychczas wystawionych „Notach księgowych”, nic się nie zmieni. Również jeżeli użytkownik nie ma potrzeby wykazywać innego nabywcy i innego odbiorcy, zarówno na oknie edycyjnym „Noty księgowej”, jak i w przypadku wydruku, zachowanie funkcjonalności „Not księgowych” pozostaje bez zmian.

    Usprawnienie

    Obsłużenie automatycznego przenoszenia zaliczek z deklaracji "CIT-2" na deklarację roczną "CIT-8"

    Obsłużono automatyczne przenoszenie zaliczek z deklaracji „CIT-2” na deklarację roczną „CIT-8”.

    Jak działał program do tej pory?
    Przy wyliczeniu deklaracji rocznej „CIT-8”, trzeba było we własnym zakresie uzupełnić należne zaliczki na podatek dochodowy, nawet gdy zostały wyliczone deklaracje „CIT-2” z wykazaną zaliczką.

    Co zrobiono?
    Dodano do programu automatyczne przenoszenie do deklaracji rocznej „CIT-8” kwoty należnej zaliczki wyliczonej w deklaracji „CIT-2”.

    Jak to działa po zmianach?
    Jeśli zostanie wyliczona deklaracja zaliczek „CIT-2” za odpowiedni okres (miesiąc, kwartał) i wykazana kwota w polu „Należna zaliczka wynikająca z niniejszej deklaracji”, to program przeniesie tą kwotę w odpowiednie pole deklaracji „CIT-8”. Przenoszenie zaliczek działa od wersji  17. „CIT-2” i 31. „CIT-8”.

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości wykonania zbiorczej aktualizacji elementów schematów księgowych realizowanej dla wielu schematów na raz

    Dodano możliwość aktualizacji elementów schematu księgowego jednocześnie dla wielu zaznaczonych schematów księgowych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory program pozwalał zaktualizować elementy schematu księgowego tylko dla pojedynczego schematu księgowego. Aby dokonać tej czynności, trzeba było wejść oddzielnie w każdy schemat księgowy i go uaktualnić.

    Co zrobiono?
    Dodano w oknie przeglądowym schematów księgowych przycisk „Operacje” i nową opcję „Uaktualnij elementy zaznaczonych schematów” oraz analogiczną pozycję w menu pod prawym przyciskiem myszy.

    Jak to działa po zmianach?
    Dzięki wprowadzeniu usprawnienia do programu, użytkownik ma możliwość zbiorczej aktualizacji elementów schematu księgowego dla zaznaczonych schematów księgowych. Aby wywołać taką operację należy skorzystać z przycisku „Operacje”, dostępnego w oknie przeglądowym schematów księgowych lub pod prawym przyciskiem myszy, a następnie kliknąć w opcję „Uaktualnij elementy zaznaczonych schematów”. Dotychczasowa operacja uaktualniania elementów pojedynczego schematu księgowania, dostępna w oknie edycyjnym schematu księgowania, nadal jest dostępna (pozostała bez zmian).

    Usprawnienie

    Obsłużenie możliwości pilnowania limitu zapłaconych składek zdrowotnych zaliczonych do KUP, w przypadku rozliczania PDOF liniowo, czyli według 19% stawki podatkowej, w roku o typie "KPiR"

    Dodano możliwość pilnowania limitu zapłaconych składek zdrowotnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku rozliczania PDOF liniowo, czyli wg 19% stawki podatkowej, w roku o typie „KPiR”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory system nie pilnował limitu odliczenia zapłaconych składek zdrowotnych, jeżeli użytkownik zaliczył je do kosztów uzyskania przychodów. Nie odnotowywał księgowań zawierających zapłacone składki zdrowotne i nie sprawdzał, czy limit został przekroczony.
    System pilnował limitu jedynie na deklaracjach: „Rozliczenie miesięczne wg stawki 19%” oraz „Rozliczenie kwartalne wg stawki 19%”, na których jest pole dedykowane składkom zdrowotnym, które podlegają odliczeniu od dochodu, ale jednocześnie wartość wprowadzona w to pole jest limitowana. Dopóki limit nie został przekroczony, system przyjmował i prezentował na deklaracji kwoty wynikające z kartoteki udziałowca.
    Jeżeli wysokość składek zdrowotnych (liczonych narastająco od początku roku) figurujących w zakładce „Zapłacone składki ubezpieczeniowe”, w kolumnie „Zdrowotne”, wykraczała poza limit, to na deklaracji „Rozliczenie miesięczne wg stawki 19%” oraz na deklaracji „Rozliczenie kwartalne wg stawki 19%” w polu ze składką zdrowotną odliczaną od dochodu pojawiała się maksymalna dopuszczalna wartość (obecnie 8.700 zł), zgodnie z założeniami dotyczącymi limitowania tej składki.
    Jeżeli użytkownik wprowadzał składki zdrowotne bezpośrednio na formularzu podatkowym, system również pilnował limitu, tj. nie pozwalał wprowadzić kwoty wyższej niż limit (8.700 zł).

    Co zrobiono?
    Umożliwiono pilnowanie limitu zapłaconych składek zdrowotnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku rozliczania PDOF liniowo, czyli wg 19% stawki podatkowej, w roku o typie „KPiR”.

    Obsłużono przypadek, w którym jest jeden udziałowiec, który ma 100% udziałów w jednej firmie, a firma ta prowadzi rozliczenia w roku o typie „KPiR”. W efekcie: koszty udziałowca = koszty firmy, składki zdrowotne są (z merytorycznego punktu widzenia) wprowadzane raz w miesiącu, za pomocą dokumentu o typie „Dowód wewnętrzny” i księgowane do kolumny „Pozostałe wydatki”.

    Jak to działa po zmianach?
    Aby utworzyć dokument „Dowód wewnętrzny” z wpisem dotyczącym składki zdrowotnej należy wejść w menu: „Księgowość” >> „Dowody wewnętrzne” >> kliknąć „Dodaj”. Wyświetli się okno „Dowodu wewnętrznego”, na którym (na pierwszej zakładce – „Dane podstawowe”) należy uzupełnić standardowe dane: numer dowodu, datę, opis operacji (tu nic nie zmieniło się w obsłudze tego okna). Następnie należy dodać pozycję wybierając „Dodaj” na dole okna.

    W pozycji dokumentu uzupełniamy „Określenie”. W polu „Wartość” wpisujemy wysokość zapłaconej składki zdrowotnej. Jeżeli dokument „Dowód wewnętrzny” ma datę sierpniową, wprowadzamy tu składkę zapłaconą w sierpniu (za lipiec).

    W pozycji „Dowodu wewnętrznego” dodano poniżej oddzielną sekcję „Składka zdrowotna”. Aby ją aktywować, należy zaznaczyć znacznik „Składka zdrowotna” (domyślnie jest odznaczony).
    Po zaznaczeniu znacznika aktywuje się nowa sekcja, która zawiera nw. kontrolki:
    – „Udziałowiec” (którego będzie dotyczyło wyliczenie)
    – „KUP” (pole to dotyczy zapłaconej składki zdrowotnej, zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu)
    – „NKUP” (pole to dotyczy zapłaconej składki zdrowotnej, nie zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów (w całości lub części), ponieważ jej wartość jest powyżej limitu)
    – „Wykorzystany limit” (aktualny limit to 8.700 zł)
    – „Do wykorzystania” (wartość niewykorzystanego limitu)

    W następnej kolejności należy wskazać udziałowca, którego będzie dotyczył wpis ze składką zdrowotną. Można to uczynić klikając w trzykropek i dokonując wyboru na oknie „Właściciele i udziałowcy”.
    Pole „Udziałowiec” jest polem wymaganym do uzupełnienia.
    Wybór udziałowca spowoduje naniesienie danych do nowych kontrolek („KUP”/”NKUP”, „Wykorzystany limit”, „Do wykorzystania”), które naczytują się z kartoteki udziałowców („Zapłacone składki ubezpieczeniowe” >> „Zdrowotne”).

    Należy pamiętać, że data utworzenia „Dowodu wewnętrznego” determinuje miesiąc, którego dotyczy składka zdrowotna na dokumencie.
    Przykładowo – jeżeli tworzymy dokument „Dowód wewnętrzny” z datą sierpniową, to do nowej sekcji naczytuje się składka zdrowotna zapłacona w sierpniu (w kartotece udziałowców wprowadzona w sierpniu), czyli w kontrolce „KUP”/”NKUP” pojawi się wartość zapłaconej w sierpniu składki (to czy będzie KUP czy NKUP, w całości lub części, zależy od tego, czy został przekroczony limit), w kontrolce „Wykorzystany limit” system zliczy wszystkie składki zdrowotne dotychczas zapłacone (ujęte w kartotece udziałowca od stycznia do sierpnia), a w kontrolce „Do wykorzystania” wskaże wartość dostępnego limitu (zapłaconych składek zdrowotnych w KUP), jeżeli pozostał jeszcze niewykorzystany.

    Informację o aktualnym limicie system pobiera ze słownika dostępnego w menu: „Słowniki” >> „Księgowość” >> „Limit odliczenia składek zdrowotnych – rozliczenie wg stawki 19%”  (w 2022 roku limit zapłaconych składek zdrowotnych w KUP wynosi 8.700 zł).

    Kontrolki w nowej sekcji „Składka zdrowotna” (poza „Udziałowcem”) nie są przeznaczone do edycji. Prezentują „na sztywno” dane, naniesione z kartoteki udziałowca. Nie ma możliwości edycji którejkolwiek z nowych kontrolek. Wszelkich zmian dotyczących wartości zapłaconych składek zdrowotnych należy dokonywać w kartotece udziałowca („Zapłacone składki ubezpieczeniowe” >> „Zdrowotne”).
    Dodatkowo jest dostępny przycisk „Przelicz”, który spowoduje ponowne wczytanie danych z kartoteki udziałowca, na wypadek, gdyby użytkownik dokonał zmiany wartości składek zdrowotnych w kartotece udziałowca.

    Po utworzeniu dokumentu „Dowód wewnętrzny” z zapłaconą składką zdrowotną, system nie wnika i nie sprawdza, czy użytkownik zaksięgował tą składkę zdrowotną z utworzonego „Dowodu wewnętrznego” do kosztów uzyskania przychodów, nie pilnuje tego i pozostawia użytkownikowi kontrolę nad tą czynnością.

    Wdrożone rozwiązanie stanowi narzędzie, za pomocą którego użytkownik będzie miał wiedzę, jaka kwota składek może być jeszcze ujęta w KUP i czy limit został już przekroczony.

    Jeżeli użytkownik po utworzeniu „Dowodu wewnętrznego” (na podstawie danych naniesionych z kartoteki udziałowca)  dokona następnie księgowania tego dokumentu, to wartość składek zdrowotnych ujętych w KUP będzie uwzględniona na raporcie ZUS DRA. To działanie systemu nie wnosi niczego nowego, w dalszym ciągu składki zdrowotne wrzucone do KUP będą pomniejszały podstawę wyliczenia składek zdrowotnych na ZUS DRA. Program jedynie za pomocą Dowodu wewnętrznego wzbogaconego o nową sekcję, będzie informował użytkownika o szczegółach dotyczących zapłaconych składek zdrowotnych.

    Jeżeli przed wdrożeniem tego rozwiązania wprowadzono już jakieś składki zdrowotne do kosztów uzyskania przychodów, to aby były one uwzględnione w limicie KUP widocznym na oknie „Dowodu wewnętrznego”, należy uzupełnić brakujące składki z kartotece udziałowca, tak, aby to, co naczytało się do nowej sekcji w „Dowodzie wewnętrznym” było spójne ze stanem rzeczywistym.

    Dodatkowo, aby uniknąć podwójnego odliczenia zapłaconej składki zdrowotnej (na deklaracji i poprzez zaksięgowanie do KUP) – dodano znacznik w kartotece udziałowca, w udziałowcu, w zakładce „Informacje dodatkowe”, w sekcji „Rozliczenie podatku dochodowego”: „Składki zdrowotne wprowadzone do kartoteki przenoszą się na deklarację”.
    Znacznik (odznaczony) będzie miał zastosowanie w sytuacji, w której użytkownik skorzystał z nowej funkcjonalności, utworzył Dowód wewnętrzny, a następnie zaksięgował składki zdrowotne do KUP (system nie pilnuje, czy faktycznie użytkownik to zrobił). Odznaczenie znacznika sprawi, że wartość zapłaconych składek zdrowotnych nie pojawi się na deklaracji w polu ze składką zdrowotną do odliczenia od dochodu.

    Zaznaczony znacznik spowoduje, że dane (składki zdrowotne zapłacone) z kartoteki udziałowca przeniosą się na deklarację. Domyślnie znacznik jest zaznaczony, czyli system działa tak jak dotychczas – naczytuje na deklarację zapłacone składki zdrowotne, wprowadzone do kartoteki udziałowców.
    Nowy znacznik w kartotece udziałowców, w udziałowcu, w zakładce „Informacje dodatkowe”, w sekcji „Rozliczenie podatku dochodowego”, pojawia się tylko w przypadku, gdy użytkownik wybierze dla udziałowca sposób rozliczenia podatku dochodowego – „wg stawki 19%” i działa tylko w przypadku rozliczenia PDF liniowo – miesięcznego i kwartalnego, czyli wg stawki 19%, na każdej dotychczasowej wersji deklaracji.

    Obsłużenie pilnowania limitu zapłaconych składek zdrowotnych zaliczonych do KUP w przypadku rozliczania PDOF liniowo, nie spowodowało zmiany tego, co dotychczas działało na formularzu deklaracji, czyli użytkownik nadal może odliczać zapłacone składki zdrowotne od podstawy opodatkowania (od dochodu) na poziomie rozliczenia PDOF (czyli bezpośrednio na formularzu deklaracji „Rozliczenie miesięczne wg stawki 19%”/”Rozliczenie kwartalne wg stawki 19%”).

     

    Usprawnienie

    Usunięcie ograniczenia wysokości składki chorobowej do minimalnej przy zmniejszeniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne poniżej wartości minimalnej

    Dodano możliwość wyliczenia wysokości składki chorobowej w przypadku zmniejszenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne poniżej wartości minimalnej.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas program wyliczał błędnie składkę chorobową w przypadku wprowadzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne poniżej wartości minimalnej i użytkownik był zmuszony poprawiać jej wartość ręcznie. Wszystkie pozostałe składki (emerytalna, rentowa, wypadkowa) były wyliczone w prawidłowej wysokości, natomiast składka chorobowa pozostawała nadal w wysokości minimalnej (87,05 zł – w przypadku minimalnej podstawy wymiaru składki wg 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego oraz 22,12 zł – w przypadku minimalnej podstawy wymiaru składki liczonej od preferencyjnej podstawy, czyli od 30% minimalnego wynagrodzenia).

    Wymagało to zmiany, ponieważ możliwa jest sytuacja, w której użytkownik będzie zmuszony pomniejszyć najniższą obowiązującą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne:
    – gdy w trakcie miesiąca nastąpi odpowiednio objęcie przedsiębiorcy ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi lub ustanie tych ubezpieczeń, przez co ubezpieczenia te będą trwały tylko przez część miesiąca,
    – gdy przedsiębiorca jest niezdolny do pracy z powodu choroby przez część miesiąca i z tego tytułu spełnia warunki do przyznania zasiłku chorobowego.

    W ww. sytuacjach, po obniżeniu podstawy poniżej wartości minimalnej, wszystkie składki, w tym również chorobowa, powinny wskazywać właściwą wartość (w przypadku chorobowej to 2,45% wysokości podstawy).

    Co zrobiono?
    Naprawiono błąd w wyliczaniu wysokości składki chorobowej, w przypadku gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne jest poniżej wartości minimalnej.

    Jak to działa po zmianach?
    System przelicza wartość składki chorobowej, która stanowi 2,45% podstawy, nawet w przypadku, gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne jest niższa od wartości minimalnej.

    Poprawka

    Poprawienie wyliczania podstawy składek zdrowotnych przy zmianie formy opodatkowania PDOF na przełomie lat ze skali podatkowej na podatek liniowy lub na odwrót: z podatku liniowego na skalę podatkową

    Poprawiono wyliczanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku zmiany formy opodatkowania PDOF na przełomie lat ze skali podatkowej na podatek liniowy oraz z podatku liniowego na skalę podatkową.

    Błąd polegał na tym, że program wyliczał składkę zdrowotną, biorąc za podstawę składki zdrowotnej za styczeń następnego roku dane z grudnia roku poprzedniego, czyli traktując grudzień jako poprzedni okres i ignorując fakt, że w poprzednim okresie (np. do grudnia 2022) udziałowca obowiązywał inny sposób rozliczeń PDOF niż w styczniu następnego roku (np. w styczniu 2023).
    Podstawą naliczeń w styczniu, np. 2023 roku, powinno być wynagrodzenie minimalne z poprzedniego roku (np. w przypadku 2022 roku wartość 3.010 zł), wynikające z zerowych dochodów za poprzedni okres (uznając, że w poprzednim okresie, czyli w grudniu 2022 roku, dochody dla nowego sposobu rozliczeń wyniosły 0 zł).
    Jeżeli rozliczenie składek zdrowotnych za pierwszy miesiąc po zmianie formy opodatkowania następuje na nowych zasadach, to to rozliczenie powinno wyglądać tak, jak rozliczenie osoby rozpoczynającej działalność gospodarczą. Podstawą dla składek zdrowotnych w pierwszym okresie rozliczeniowym powinno być wynagrodzenie minimalne.

    Wyliczanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku zmiany formy opodatkowania PDOF na przełomie lat z ryczałtu na skalę podatkową/podatek liniowy oraz ze skali podatkowej/podatku liniowego na ryczałt, pozostaje bez zmian, ponieważ działało prawidłowo.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Poprawka

    Poprawienie działania funkcjonalności importu tabel kursowych z ECB

    Poprawiono działanie funkcjonalności importu tabel kursowych z ECB.

    Środki trwałe

    Usprawnienie

    Umożliwienie wykonania zestawienia "Historia środka trwałego" ze stanem na konkretny dzień

    Dodano możliwość zaprezentowania zestawienia „Historia środka trwałego” ze stanem na konkretny dzień.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory na zestawieniu „Historia środka trwałego” nie było możliwości wskazania daty, która obrazowałaby na zestawieniu stan środka trwałego na konkretny dzień. Okno parametrów pozwalało tylko na wybór firmy, środka trwałego i rodzaju grupowania.

    Co zrobiono?
    Umożliwiono wykonanie zestawienia ze wskazaniem dnia, do którego ma zostać zaprezentowany stan danego środka trwałego.

    Jak to działa po zmianach?
    W parametrach zestawienia dodano kontrolkę z datą: „Na dzień”, która jest wymagana do uzupełnienia.
    Na wydruku zestawienia „Historia środka trwałego” informacja o dniu, na który zostało wykonane zestawienie, zaprezentowana jest w główce wydruku.

    Zestawienie „Historia środka trwałego” jest możliwe do wykonania w kilku miejscach:
    – z poziomu okna przeglądowego środków trwałych – po kliknięciu w ikonę drukarki (na górze po prawej stronie okna) i wybraniu z listy zestawienia: „08. Historii środka trwałego”,
    – z poziomu menu: „Zestawienia” >> „Zestawienia – Księgowość” >> „6. Środki Trwałe” >> „Historia środka trwałego”,
    – z poziomu menu: „Zestawienia >> Analizy i Księgowość” >> „06. Środki trwałe” >> „08. Historia środka trwałego”.
    W każdym z tych miejsc okno parametrów zostało wzbogacone o nową kontrolkę „Na dzień”.

    Usprawnienie

    Umożliwienie wykonywania wydruku "Lista środków trwałych" ze stanem na konkretny dzień, a nie tylko dla danych z wybranego (całego) roku

    Dodano możliwość wykonania wydruku „Lista środków trwałych” ze stanem na konkretny dzień.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory użytkownik mógł wykonać zestawienie „Lista środków trwałych” wskazując tylko rok, za który ma być wykonane.

    Co zrobiono?
    Umożliwiono wykonanie zestawienia ze wskazaniem dokładnego dnia, na jaki system ma przedstawić dane.

    Jak to działa po zmianach?
    Do parametrów wydruku „Lista środków trwałych” dodano parametr z datą: „Na dzień”, który pozwala wybrać datę obowiązywania zestawienia na wskazany dzień.
    Wybrana data prezentowana jest w nagłówku wydruku „Lista środków trwałych”.
    Data wskazana w parametrach musi zawierać się w ramach wybranego roku. W przeciwnym wypadku pojawi się stosowny komunikat z ostrzeżeniem.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook