Ewidencja PIT kasowy

“Ewidencja PIT kasowy” jest dostępna dla lat obrotowych o typie “Księga Przychodów i Rozchodów” oraz “Ryczałt”. Jest to dodatkowa ewidencja prowadzona wyłącznie na potrzeby prawidłowego rozliczenia kasowego PIT.

Wygląd okna głównego dla prowadzenia ewidencji:

Zgodnie z ustawą wprowadzającą kasowy PIT, przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję faktur dokumentującą przychody rozliczane metodą kasową, która powinna zawierać takie elementy jak: datę wystawienia faktury, numer faktury, kwotę należności wynikającej z faktury oraz datę uregulowania należności. Ustawa nie przewiduje wyglądu wzoru takiej ewidencji, w związku z tym użytkownik za pomocą przycisku operacji “Dodaj” w oknie głównym okna “Ewidencja faktur – PIT kasowy”, może wprowadzić takie dane jak:

  1. datę wystawienia faktury,
  2. numer faktury,
  3. kwotę należności wynikająca z faktury,
  4. opis dla wprowadzanej faktury,
  5. wybrać jeden z trzech statusów rozliczenia faktury ( rozliczona, nierozliczona, częściowo rozliczona),
  6. wybrać kontrahenta po nazwie z kartoteki “Kontaktów” lub wprowadzić nazwę kontrahenta,
  7. wybrać kontrahenta po NIP z kartoteki “Kontaktów” lub wprowadzić NIP kontrahenta,
  8. datę zapłaty faktury,
  9. kwotę zapłaty za fakturę,
  10. opis do zapłaty za fakturę.

Opisy i dane kontrahenta to pola nieobowiązkowe. Tak samo, dane dotyczące zapłat nie są wymagalne przez program, lecz użytkowani powinien je wypełnić.

Użytkownik może wprowadzić kilka zapłat za fakturę oraz domyślną walutą dla wprowadzanych kwot jest waluta PLN, którą użytkownik nie może zmienić.

Użytkownik, podczas wprowadzania nowego wpisu faktury, nie musi wybierać za każdym razem “Statusu rozliczenia” faktury, ponieważ program za każdym razem przy zapisywaniu danych wprowadzonych w oknie “Faktura – PIT kasowy”, sprawdza wartość należności faktury i porównuje z wprowadzonymi zapłatami dla tej faktury, po czym wyświetla zapytanie, czy użytkownik chce zmienić status na wynikający z rozliczenia faktury. Użytkownik zawsze może nie zgodzić się z podpowiedzianym “Statusem rozliczania” dla faktury, więc może edytować wprowadzony wpis dla faktury i zmienić “Status rozliczenia” na taki, który uzna za właściwy. Edytując też wpis wprowadzonej faktury, użytkownik może dodać zapłaty dla tej faktury lub zmienić wszystkie dane.

Dodatkowo w zasobniku kolumn dla okna głównego, znajduje się kolumna o nazwie “Data powstania obowiązku podatkowego”. W kolumnie tej zostanie podpowiedziana data upływu 2 lat od daty wystawienia faktury, ponieważ zgodnie z ustawą, w przypadku korzystania z metody kasowej rozliczania przychodów, datą powstania przychodu będzie dzień upływu 2 lat, jeśli faktura nie została uregulowana. Dodatkowo, jeśli faktura będzie miała status inny niż “rozliczona”, czyli tym samym nie będzie zapłacona w całości, to program po upływie 2 lat od daty wystawienia takiej faktury wyświetli dany wpis na kolor czerwony.

Z poziomu okna “Ewidencja faktur – PIT kasowy” użytkownik otrzymuje możliwość drukowania wszystkich wprowadzonych wpisów do ewidencji, jako wydruk “Zestawienie zapisów w ewidencji PIT kasowy”. Zestawianie to można też wygenerować z pozycji górnego paska menu “Zestawienia” -> “Zestawienia – Księgowość” -> “Inne” -> “Ewidencja PIT kasowy”.

W parametrach okna wydruku użytkownik może też zaznaczyć parametr, który pozwoli wysłać taki wydruk ewidencji pocztą e-mail i skorzystać z przygotowanego we własnym zakresie szablonu wiadomości. Dla wydruku ewidencji, użytkownik może wybrać przedział czasowy, za jaki chce wykonać taką ewidencję oraz dodatkowo ograniczyć zakres wydruku do wybranego kontrahenta z kartoteki “Kontaktów” i wybrać status rozliczenia.

Podgląd wydruku.

W górnej części okna głównego znajduje się pole służące do zawężenia po datach zakresu wyświetlania danych, a także pole, którego zaznaczenie spowoduje ukrycie całkowicie rozliczonych faktur.

Widok okna z wprowadzoną jedną fakturą i dwoma zapłatami do niej: