Program RAKSSQL umożliwia wykonanie wielu rodzajów zestawień, raportów i deklaracji. Część opcji wystawiania dokumentów omówiliśmy podczas omawiania tematu umów i list płatniczych. W tym rozdziale pokażemy jak w szybki sposób wystawić deklarację i jak korzystać z systemu e-deklaracji.
Cele:
- wystawienie deklaracji PIT-11,
- wysłanie e-deklaracji.
Wymagania:
- zainstalowany RAKSSQL,
- założona firma,
- wykonanie ćwiczeń Ustawienia KP, Pracownicy, Umowy o pracę.
Krok 1: Deklaracje
W tym kroku: Pokażemy jak wystawia się deklaracje podatkowe.
Aby wystawić deklarację:
- Uruchom program.
- W oknie logowania, jeżeli ustawione jest inaczej, wybierz Identyfikator ADMIN i moduł Kadry i Płace, a następnie .
- W uruchomionym module Kadry i Płace w menu głównym wybierz Zestawienia, a następnie Deklaracje.
- Pojawia się okno Deklaracje. Po lewej stronie znajduje się lista dostępnych w programie deklaracji pogrupowanych w kategorie. Po prawej stronie dostępna jest lista wystawionych deklaracji. W tej chwili lista powinna być pusta.
- Zaznacz deklarację PIT-11 i kliknij w dolnym menu.
- Pojawi się okno Deklaracja. W panelu Dane podstawowe w polu Pracownik kliknij w . Otworzy się okno Pracownicy. W górnej części okna dostępne są ustawienia ułatwiające wyszukiwanie pracowników. Kliknij w . Na liście zaznacz Rafała Augustyniaka i kliknij .
- W polu Data deklaracji wpisz 2015-12-31, a następnie kliknij w .
- Program wyświetli okno z uzupełnioną deklaracją. U góry okna znajdują się zakładki umożliwiające zmianę strony deklaracji.
Uwaga: W deklaracji uwzględnione są te wynagrodzenia, które znajdują się na listach płac. Ponieważ w toku ćwiczeń wystawiliśmy tylko jedną listę płac, to tylko ona jest uwzględniona w deklaracji. W ramach ćwiczeń samodzielnych załóż listę płac dla innego miesiąca i zobacz jak zmieni się deklaracja.
- Kliknij . Program doda deklarację do listy deklaracji. Zwróć uwagę na kolumnę Stan e-Deklaracji – nie wysłana.
Krok 2: E-Deklaracje
W tym kroku: Pokażemy jak wystawioną w poprzednim kroku deklarację można przesłać do Urzędu Skarbowego za pomocą systemu e-Deklaracje. Korzystanie z tego systemu przyspiesza pracę dzięki możliwości ustawienia wysyłki wielu deklaracji równocześnie.
Wysłanie deklaracji można podzielić na następujące etapy:
- sprawdzenie poprawności deklaracji,
- podpisanie deklaracji,
- wysyłka deklaracji,
- sprawdzenie statusu przetwarzania przez US.
Uwaga: Zgodnie z obecnymi przepisami, do wysyłki niektórych deklaracji niezbędne jest posiadanie podpisu elektronicznego. Na potrzeby poniższego ćwiczenia przyjęto, że wysyłanie e-deklaracji będzie wymagało posiadania tego podpisu.
Sprawdzenie poprawności deklaracji
Aby sprawdzić poprawność deklaracji:
- Zaznacz wybraną deklarację, kliknij w przycisk i z menu kontekstowego wybierz opcję Wstępna kontrola poprawności e-Deklaracji.
- Program wyświetli raport, w którym zamieszczona będzie informacja na temat znalezionych błędów. Jeśli poprzednie ćwiczenia zostały wykonane poprawnie, raport powinien informować o braku błędów.
Informacja: Większość pojawiających się błędów dotyczy braku danych w bazie, np. danych pracownika w Kartotece pracownika. Żeby je naprawić należy znaleźć odpowiednie miejsce w programie i uzupełnić wymagane informacje. Aby program uwzględnił poprawki, otwórz deklarację dwukrotnie na nią klikając, kliknij w i wybierz z rozwijanego menu Przelicz deklarację.
Podpisanie deklaracji
Aby podpisać e-deklarację:
- Znajdź i zaznacz na liście deklaracji deklarację do wysłania.
Informacja: W przyszłości, kiedy w programie będzie wygenerowanych wiele deklaracji, można je wszystkie zaznaczyć i przeprowadzać proces wysyłki dla wszystkich równocześnie.
- Kliknij w przycisk w dolnym menu i wybierz z menu kontekstowego Podpisz i wyślij e-Deklarację.
Uwaga: Program wyświetli komunikat informujący o tym, że funkcja e-Deklaracje jest ustawiona w tryb testowy. Jest to wygodne podczas nauki obsługi systemu, ponieważ można przetestować działanie tej funkcji bez obaw o wysłanie do Urzędu Skarbowego testowej deklaracji, stworzonej tylko na potrzeby nauki. Zapoznaj się z całym komunikatem i kliknij .
W przyszłości, aby umożliwić prawdziwe wysyłanie deklaracji, należy wybrać Administracja → Parametry → Parametry użytkownika. Po lewej stronie okna kliknij w Deklaracje, a po prawej, w panelu e-Deklaracje zmień ustawienia systemu z testowego na rzeczywisty.
- Pojawia się okno E-Deklaracje Etap 1. – podpisywanie deklaracji. Zaznacz deklarację do podpisania (zwróć uwagę na kolumnę Podpisana – wartość ta nie jest zaznaczona) i na samym dole okna potwierdź oświadczenie o znajomości podpisywanych dokumentów. Dopiero po zaznaczeniu tej opcji, program umożliwi podpisanie e-deklaracji.
- Kliknij w przycisk i z rozwijanego menu wybierz Podpisz wszystkie.
- Pojawi się okno Lista dostępnych certyfikatów. Zaznacz odpowiedni certyfikat i kliknij .
- Po chwili pojawi się okno Logowanie do profilu bezpiecznego. Wpisz swój kod PIN potrzebny do podpisu elektronicznego i kliknij Ok.
- W oknie E-Deklaracje Etap 1. – podpisywanie deklaracji pojawił się podpisany plik XML i deklaracja zmieniła status na Podpisana. Kliknij w przycisk Przejdź do etapu wysyłki >>.
Wysyłka deklaracji
- Nazwa okna zmieniła się na E-Deklaracje Etap 2. – wysyłka deklaracji do urzędu skarbowego. Zaznacz deklarację i kliknij Wyślij → Wyślij zaznaczone. Program rozpoczyna wysyłanie deklaracji, co może chwilę potrwać.
- Po wysłaniu deklaracji wyświetla się Raport z przebiegu operacji informujący o prawidłowym przebiegu wysyłki. Kliknij .
- W oknie E-Deklaracji Etap 2. w panelu Aktualny status przetwarzania e-Deklaracji przez system widzimy status dokumentu, informujący o tym, że dokument jest w trakcie przetwarzania. Kliknij .
- Na liście deklaracji możemy podejrzeć aktualny status wysyłki (w trakcie przetwarzania).
- Dokument dotarł do US i jest przez niego weryfikowany.
Sprawdzenie statusu przetwarzania
Aby sprawdzić zmianę statusu wysłanej deklaracji:
- Kliknij prawym przyciskiem myszy w deklaracje i wybierz Operacje → Sprawdź status przetwarzania e-Deklaracji. Pojawia się okno E-Deklaracje Etap 3. – sprawdzenie statusu przetwarzania deklaracji przez system.
- Zaznacz deklarację i kliknij w przycisk Sprawdź status. Program wyświetli Raport z przebiegu operacji z informacją o aktualnym statusie deklaracji. Oczekujemy komunikatu: “Odebrano status: 200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie“, czyli dokument poprawnie przeszedł do US.
- Po zatwierdzeniu deklaracji przez US staje się aktywny przycisk Pokaż dokument UPO. Kliknij w niego, aby wygenerować dokument Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Dokument ten jest potwierdzeniem dostarczenia deklaracji do US.
- Kliknij Drukuj, aby wydrukować dokument, który następnie możesz podłączyć do kopii deklaracji