Korzystanie ze zdalnego dostępu do RAKS możliwe jest na dwa sposoby, przez przeglądarkę internetową lub za pomocą aplikacji zainstalowanej na lokalnym komputerze.
W przypadku korzystania z dostępu przez aplikację należy odszukać na Pulpicie ikonę “Raks_chmura”.

Logowanie
Po uruchomieniu aplikacji wyświetli się okno logowania. Logujemy się używając loginu, który otrzymaliście Państwo mailowo i hasła przesłanego za pomocą wiadomości SMS.
Po zalogowaniu na pulpicie po prawej stronie widoczny będzie panel z ikonami programów (RAKSSQL oraz pozostałe zainstalowane programy) wraz z ikoną skrótu do folderu Pulpit.

Uruchomienie programu
W celu uruchomienia programu klikamy w ikonę RAKSSQL znajdującą się pod zegarem w prawej górnej części ekranu.
Drukowanie
Drukując z programu RAKS w pierwszej kolejności należy wybrać drukarkę o nazwie Universal Printer, w dalszym kroku dostępne będą drukarki lokalne dostępne dla wybranego komputera.

Zapisywanie, przenoszenie plików
Wyeksportowany plik z programu RAKS można zapisać w chmurze lub bezpośrednio na komputerze lokalnym.
- Zapisywanie na komputerze lokalnym:
Zapisując plik wybieramy odpowiednie miejsce na dysku komputera lokalnego.
- Zapisywanie na chmurze:
Zapisując wybieramy np. folder Pulpit, na którym możemy również stworzyć dodatkowe foldery. W celu przeniesienia zapisanego pliku uruchamiany folder, w którym plik został zapisany, zaznaczamy wybrany plik i korzystamy z opcji kopiuj.

Następnie wklejamy skopiowany plik w odpowiednim miejscu na komputerze lokalnym.
W celu przeniesienia pliku z komputera lokalnego do chmury kopiujemy plik na komputerze lokalnym a następnie wklejamy go na chmurze.
Podpis kwalifikowany
Użycie podpisu kwalifikowanego możliwe jest z wykorzystaniem autoryzacji poprzez aplikację zainstalowaną na smartfonie, jak i wykorzystującą klucze sprzętowe (zazwyczaj jest to pendrive podłączony do portu USB komputera lokalnego).