Wysyłanie z programu RAKS Sprzedaż paragonów fiskalnych do państwowego HUB-a paragonowego z wykorzystaniem drukarek fiskalnych Novitus Point i HD II Online, co umożliwia przechowywanie i wyświetlanie ich w aplikacji e-Paragony.
W programie RAKS Sprzedaż dodano obsługę drukarek fiskalnych Novitus Point i HD II Online. Drukarki te w połączeniu z RAKS umożliwiają oprócz standardowej fiskalizacji dokumentów, wysyłkę paragonów fiskalnych (e-paragonów) do HUB-a paragonowego oraz wyświetlanie ich w aplikacji e-Paragony.
E-paragon to dopuszczona polskim prawem elektroniczna forma paragonu fiskalnego, wygenerowanego i wysyłanego przez urządzenie fiskalne.
UWAGA.
Zgodnie z zaleceniami producenta drukarek Novitus, dla poprawnego działania urządzeń, należy zainstalować najnowsze sterowniki ActiveX, które są dostępne na stronie: https://novitus.pl/sterowniki-i-biblioteki
W parametrach stanowiska dodano informację, czy drukarka fiskalna obsługuje wysyłanie e-Paragonów do Hub-a Ministerstwa Finansów:

Aby nabywca mógł uzyskać e-paragon, to w pierwszej kolejności powinien pobrać i zainstalować na swoim smartfonie bezpłatną aplikację Ministerstwa Finansów: e-Paragony (do pobrania w sklepach Google Play Store i Apple Store). Więcej informacji o aplikacji jest na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-paragony
Po zarejestrowaniu w aplikacji, użytkownik otrzyma 15 cyfrowy identyfikator (kod kreskowy) w systemie
e-Paragony. Jest to kod, który identyfikuje klienta. Aplikacja pozwala kupującym na generowania unikalnych identyfikatorów. Umożliwiają one bezpieczne przypisanie e-paragonów do konkretnych osób.

W programie RAKS Sprzedaż, w kartotece kontrahentów w oknie edycyjnym kontaktu na zakładce: Sprzedaż i Magazyn w sekcji “Ustawienia domyślne” dodano kontrolkę: “Ident. w syst. e-Paragony:”, gdzie można dodać (zeskanować) ten 15 cyfrowy identyfikator (kod kreskowy) z systemu e-Paragony.

Dodatkowo w danych nagłówkowych paragonów i faktur sprzedaży w danych nabywcy, dodano również pole: “Ident. w syst. e-Paragony:”.
Jeżeli np. na paragon zostanie wybrany kontrahent, który ma uzupełniony w kartotece kod identyfikacyjny, to uzupełni się on na dokumencie. Jeżeli nie jest dodany w kartotece i jest wystawiany np. paragon i nabywca nie chce podawać szczegółowych danych ale wyraża wolę otrzymania paragonu elektronicznego, to wtedy powinien przedstawić sprzedawcy identyfikator z systemu e-Paragony w postaci kodu kreskowego. Zostanie on zeskanowany i uzupełni się w danych nagłówkowych dokumentu.

Po zatwierdzeniu dokumentu skonfigurowana drukarka fiskalna Novitus Point lub HD II Online zafiskalizuje i wyśle paragon do systemu dystrybucji. Klient w ciągu kilku sekund, po zalogowaniu do aplikacji e-Paragony, może pobrać z systemu swój paragon.

Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Ministerstwo zakłada, że Klient będzie miał na odbiór e-paragonu z aplikacji do 30 dni.
Wśród korzyści z wynikających z rezygnacji z paragonu papierowego można wymienić:
– Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
– Gwarancję autentyczności.
– Mniejsze ryzyko zgubienia.
– Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy – nie blaknie.
– Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
– Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
– Bonusy od usługodawców.
– Ochronę środowiska.
– Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.