W programie oprócz dostępnego dotąd sposobu wykorzystującego składniki wynagrodzenia, została dodana możliwość naliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop poprzez wprowadzenie do kalendarza pracownika zdarzenia „Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy” z pozycji „Kalendarz” lub „Lista zdarzeń”. Zmiana została wprowadzona w wersji 2023 1.33.1271.
Dla zapewnienia prawidłowości naliczeń, należy sprawdzić czy został wygenerowany dla pracownika bilans otwarcia dla urlopu wypoczynkowy za rok, w którym będzie rozliczany ekwiwalent za urlop. W tym celu należy wejść w „Kartoteki”->”Pracownicy” „(Pracownik)”-> „Bilanse Otwarcia”. W oknie edycyjnym w pozycji „Pokaż bilanse otwarcia dla:” wybrać ze słownika bilans otwarcia dla umowy do której zostanie utworzony ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Należy również sprawdzić czy został prawidłowo wprowadzony bilans otwarcia dla zaległych urlopów wypoczynkowych, jeśli takie występowały w roku rozliczenia ekwiwalentu za urlop.
Instrukcje tworzenia Bilansu Otwarcia urlopowego:
Jak dodać automatycznie bilans>>
Jak dodać bilanse urlopowe pracownikom>>
Po sprawdzeniu bilansu otwarcia, należy rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, a następnie ponownie wygenerować bilans otwarcia dla urlopu wypoczynkowy dla pracownika . W tym celu z Kartoteki”->”Pracownicy” „(Pracownik)”należy wybrać „Operacje”-> „Utwórz bilans urlopowy dla bieżącego roku”. Prawidłowość wygenerowania bilansu otwarcia można sprawdzić w zestawieniu: „Karta urlopowa”. W celu jego wykonania należy wejść do zakładki „Zestawienia”->”Pracownik”-> „Urlopy”->”Karta urlopowa”.
Następnie należy przejść do „Kadry”-> „Kalendarz – rejestracja zdarzeń” i wprowadzić zdarzenie „Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy”. W tym celu należy z pozycji „Kalendarz” lub „Lista zdarzeń” dodać ze słownika zdarzeń zdarzenie „ Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy”. W oknie edycyjnym zdarzenia należy uzupełnić jedynie pozycje daty „Od dnia/Do dnia” wpisując w obu polach datę rozwiązania umowy. Należy również wskazać rodzaj listy w pozycji „Lista” na której ma być rozliczony ekwiwalent za urlop wypoczynkowy (podstawowa, dodatkowa itd.). Następnie należy zapisać wprowadzone dane klikając „Zapisz”.
Uwaga!
Jeśli nie zostanie uzupełniona pozycja „Lista”, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy zostanie rozliczony na pierwszej naliczonej liście płatniczej.
Po zapisaniu zdarzenia „Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy” należy przejść do zakładki „Płace”‑>”Listy płatnicze-umowy o pracę” i naliczyć listę płatniczą. Ekwiwalent za urlop naliczy się automatycznie.
Po naliczeniu „Ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy”, w oknie zdarzenia utworzą się zakładka „Rozliczenia” – gdzie można sprawdzić rozliczenie i dokonać, w razie potrzeby, ręcznej korekty podstawy – oraz zakładka „Log naliczeń”.
Ważne
W programie Raks zostaje aktywna wcześniejsza metoda ręcznego rozliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy z tym, że nie należy równocześnie używać obu metod u tego samego pracownika. Należy wybrać zawsze jedną z metod.