Księgowość
Wprowadzenie nowej wersji struktury "JPK Ewidencja Przychodów" (v. 3)
Wprowadzono nową wersję struktury “JPK Ewidencja Przychodów” (v. 3). W nowej wersji struktury zostały dodane dwie stawki podatkowe: 12% i 14% oraz fakultatywny węzeł Wykaz, który zawiera wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wykaz ten jest wypełniany automatycznie przez program, jeśli w danej bazie (firmie), w okresie objętym danym plikiem JPK_EWP, system odnajdzie środki trwałe będące na stanie.
Obsłużenie składek społecznych oraz formularza "ZUS DRA" w zakresie składek ZUS przedsiębiorców (udziałowców)
W programie została dodana nowa funkcjonalność umożliwiająca wyliczenie składek ZUS dla przedsiębiorców (udziałowców) rozliczających PDOF według różnych trybów rozliczeń:
– skala podatkowa,
– stawka 19% (czyli liniowo)
– ryczałt
oraz umożliwiająca wygenerowanie i wyeksportowanie deklaracji ZUS DRA dla przedsiębiorców (udziałowców) do programu “ZUS PŁATNIK” lub “PUE ZUS”.
Funkcjonalność jest dostępna w menu: “Księgowość” >> “Składki ZUS i DRA” (dawniej: “Księgowość” >> “Składki zdrowotne”).
Po wybraniu ww. opcji w menu uruchamia się okno przeglądowe składek ZUS, skąd można wykonać rozliczenie ZUS oraz skąd można wygenerować plik ZUS DRA.
Okno to jest powieleniem dotychczasowego okna służącego do rozliczenia składek tylko na ubezpieczenie zdrowotne, zawiera jednak dodatkowe elementy, niezbędne do rozliczenia pozostałych składek ZUS.
Przed rozpoczęciem pracy z nową funkcjonalnością, należy na początku uzupełnić wskaźniki i parametry dotyczące:
– składek ZUS
– terminu przesyłania deklaracji i raportów ZUS, obowiązującego daną firmę
Aby uzupełnić wskaźniki i parametry składek ZUS należy w menu głównym wybrać „Słowniki” >> „Składki ZUS” >> „Ubezpieczenia społeczne”. Pojawi się okno prezentujące wskaźniki i stawki służące do wyliczenia składek na ubezpieczenia społeczne. Dane można wprowadzić ręcznie lub zaimportować. Import można wykonać w oknie „Wskaźniki i stawki” wybierając z prawego górnego menu ikonkę menu eksportów i opcję „Importuj dane stałe” lub spod prawego przycisku myszy. import danych można wykonać z serwera firmy RAKS lub (w razie braku łączności z internetem) pobrać plik XML z katalogu „Scripts” (chodzi o plik “KP_Dane_stale.xml” dostępny w lokalizacji, gdzie skonfigurowano program).
UWAGA: Istotna daną jest stawka ubezpieczenia wypadkowego. Jest to tzw. dana firmowa (stawka ta może być różna dla różnych firm). W związku z tym należy dla każdej firmy, w której udziałowcy mają udziały, ustalić ją z osobna, wprowadzając stawkę właściwą dla danej firmy. W tym celu należy w panelu „Kategorie” wybrać „Firmowe” >> „Składki ZUS” >> „Stawka ub. wypadkowego”. W dolnej części okna należy kliknąć na przycisk „Dodaj”. Pojawi się okno „Stawka ubezpieczenia wypadkowego”. W polu „Stawka składki na ubezpieczenie wypadkowe [%]” należy wpisać odpowiednią wartość dla danej firmy (np. 1,67) i dla danego roku (ustala się ją na rok składkowy trwający od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku). Następnie należy kliknąć „Zapisz”.
Aby ustalić termin przesyłania deklaracji i raportów należy w menu głównym wybrać „Administracja” >> „Parametry” >> „Parametry firmy”. Pojawi się okno „Parametry firmy”. W panelu „Kategorie” należy wybrać „Kadry i Płace”. W sekcji „Termin przesyłania deklaracji i raportów właścicieli” należy wybrać z rozwijanego menu odpowiedni dla danej firmy termin przesyłania deklaracji.
Po zdefiniowaniu ww danych można przejść do wyliczenia składek ZUS (w tym składek zdrowotnych) dla przedsiębiorców (udziałowców). W menu głównym: „Księgowość” >> „Składki ZUS i DRA” widoczne jest okno „Składki ZUS i DRA”.
W celu dodania nowego rozliczenia składek ZUS i DRA należy wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj składkę” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a następnie „Dodaj składkę”. Pojawi się okno parametrów, wzorowane na dotychczasowym oknie wyliczania składek zdrowotnych.
Nowe parametry, jakie dodano na tym oknie w stosunku do dotychczasowych to:
– “Kod tytułu ubezpieczenia” – tutaj należy wybrać ze słownika właściwy dla danego udziałowca kod ubezpieczenia. W kolejnych miesiącach program podpowie ostatnio użyty kod ubezpieczenia.
– “Firma, w której są opłacane składki” – tutaj należy wskazać firmę, dla której zostanie sporządzone rozliczenie składek, czyli firmę, jaka będzie figurować w deklaracji ZUS DRA jako płatnik. Program podpowie od razu firmę, w której dany udziałowiec ma udziały (jeżeli udziałowiec ma udziały tylko w jednej firmie, nie trzeba być do niej zalogowanym) albo nie podpowie żadnej firmy, jeżeli udziałowiec ma udziały w kilku firmach. Wówczas można wskazać jedną z nich z listy firm, w których udziałowiec ma udziały.
– “Rodzaj oskładkowania” – tutaj należy wybrać rodzaj oskładkowania właściwy dla danego udziałowca. Do wyboru są następujące opcje:
– “od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego”
– “od preferencyjnej podstawy nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia”
– “w ramach “Ulgi na strat”
– “w ramach ulgi “Mały ZUS Plus”
– “nie podlega składkom społecznym”
W kolejnych miesiącach program podpowie ostatnio użyty rodzaj oskładkowania.
– „Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe” – to pole domyślnie jest odznaczone. Zaznaczenie tego pola spowoduje wyliczenie składki na ubezpieczenie chorobowe.
Po zatwierdzeniu okna parametrów składek ZUS i DRA otworzy się okno edycyjne z zakładkami „Parametry”, „Składki ZUS”, „Składki Zdrowotne” i „Rozliczenie roczne”, które będzie prezentować wyliczone przez program podstawy składek i kwoty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zgodne z formą opodatkowania właściwą dla danego udziałowca oraz zgodnie ze stawką składki (9% bądź 4,9%) właściwą dla tej formy (bądź zgodnie z progiem przychodowym, w przypadku ryczałtu).
UWAGA: W zakładce „Składki ZUS” obok wyliczonej stawki na ubezpieczenie wypadkowe widać procent stawki ubezpieczenia wypadkowego. Wskaźnik ten został przeniesiony z menu: „Słowniki” >> „Składki ZUS” >> „Ubezpieczenia społeczne”. W dolnej części okna, obok kontrolki prezentującej wysokość składki zdrowotnej, został dodany przycisk „Szczegóły”. Wybranie go otwiera okno zawierające informację o szczegółach obliczenia składki zdrowotnej.
W zakładce „Składki zdrowotne” (są 2 takie zakładki, stąd ich numeracja: 1/2 oraz 2/2) prezentowane są wyliczone dane o składkach zdrowotnych, które będą przeniesione podczas eksportu do deklaracji ZUS DRA. W przypadku formy opodatkowania: podatek wg. skali oraz w przypadku formy opodatkowania: podatek liniowy, prezentowane są dochody uzyskane w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym miesiąc, za który dokonywane jest rozliczenie oraz podstawa wymiaru składki zdrowotnej i kwotę tej składki. W przypadku formy opodatkowania: ryczałt prezentowana jest suma przychodów w bieżącym roku kalendarzowym oraz kwota przychodu uzyskanego w poprzednim roku (dostępna w przypadku ustalania składki zdrowotnej na podstawie zeszłorocznych przychodów). Dane na zakładkach „Składki ZUS”, „Składki zdrowotne 1/2” i „Składki zdrowotne 2/2” uzupełniają się automatycznie, ale można je modyfikować. W szczególności, jeśli udziałowiec ma udziały w firmie, która nie jest prowadzona (księgowana) w systemie. W zależności od formy opodatkowania, można od razu uzupełnić odpowiednie pola, a wtedy nie trzeba będzie już tego robić w „Płatniku” lub na „PUE ZUS”. Ostatnią zakładką w oknie „Składki ZUS i DRA” jest zakładka „Rozliczenie Roczne”. Aktualnie pola dostępne w tej zakładce należy uzupełniać samodzielnie.
Wyliczone wartości składek po ich zapisaniu są widoczne w oknie przeglądowym „Składki ZUS i DRA”.
UWAGA: Okno to zmieniło swój wygląd w stosunku do wyglądu, jakie miało przed wdrożeniem zmian związanych z obsługą składek społecznych i ZUS DRA. Dotychczasowe kolumny prezentujące dane służące do wyliczenia składek zdrowotnych (np. „Przychody narastająco”, „Koszty narastająco”, „Składki na ubezpieczenie społeczne narastająco”, „Dochód narastająco”) zostały przeniesione do zasobnika kolumn, natomiast okno „Składki ZUS i DRA” obecnie prezentuje domyślnie kolumny związane ze składkami społecznymi („Podstawa wymiaru składek społecznych” oraz „Suma składek społecznych”) oraz ze składkami zdrowotnymi („Podstawa wymiaru składki zdrowotnej” oraz „Składka zdrowotna”) i na końcu kolumnę podsumowującą wszystkie składki ZUS („Suma składek ZUS”). Pozostałe kolumny są dostępne w zasobniku kolumn.
Dotychczas dodane rozliczenia składek zdrowotnych nie uwzględniały wyliczenia składek społecznych. Stąd zerowe kwoty widoczne w kolumnach związanych ze składkami społecznymi oraz z sumą składek ZUS. Żeby powrócić do już rozliczonych miesięcy i wyliczyć w nich składki społeczne, co spowoduje naczytanie danych do nowych kolumn, należy wyedytować rekord z już dodanymi składkami np. za styczeń (gdy rekord został dodany na wersji sprzed wdrożenia składek społecznych i obsługi deklaracji ZUS DRA). Wówczas otrzyma się komunikat informujący o tym, że rozliczenie zostało wykonane bez składek społecznych i jeśli chce się wyliczyć składki społeczne oraz wygenerować deklarację ZUS DRA, należy usunąć tę pozycję i dodać ją ponownie.
UWAGA: Ponowne rozliczenie już naliczonych miesięcy (bez składek społecznych) nie jest konieczne do prawidłowego wyliczenia kolejnych miesięcy (już z uwzględnieniem składek społecznych). Można takie ponowne rozliczenie już naliczonych miesięcy wykonać, ale nie trzeba.
„Miesięczną deklarację ZUS DRA” można utworzyć z poziomu okna „Składki ZUS i DRA” zaznaczając do eksportu rozliczenie dla jednego lub wielu udziałowców (UWAGA: rozliczenie musi dotyczyć tego samego miesiąca (okresu i roku). Eksport danych do deklaracji ZUS DRA można wykonać spod prawego przycisku myszy („Eksport/import” >> „Miesięczna deklaracja ZUS DRA”).
Można go też wykonać klikając w prawym górnym rogu okna przeglądowego w ikonkę eksportów. Po wygenerowaniu „Miesięcznej deklaracji ZUS DRA” pojawi się okno, w którym należy wskazać lokalizację, w której ma zostać zapisany plik eksportu. Wyeksportowany plik jest zapisany w lokalizacji podanej przez użytkownika i jest gotowy do wgrania do programu „Płatnik” lub na „PUE ZUS”.
W programie możliwe jest przygotowanie wydruku rozliczenia składek ZUS.Wydruk dostępny jest z następujących miejsc:
– spod prawego przycisku myszy (“Drukuj” >> “Rozliczenie miesięczne składek ZUS”)
– spod ikony drukarki w prawym górnym rogu okna przeglądowego (“Drukuj” >> “Rozliczenie miesięczne składek ZUS”)
Poprawienie funkcjonalności oznaczania czerwonym kolorem czcionki powielonego numeru dowodu źródłowego, w przypadku występowania w tym numerze polskich znaków pisanych małą literą
Poprawiono działanie funkcjonalności oznaczania czerwonym kolorem czcionki powielonego numeru dowodu źródłowego, w przypadku występowania w tym numerze polskich znaków pisanych małą literą.
Poprawienie błędu literowego w UPO generowanym w RAKSSQL
Poprawiono błąd literowego w UPO generowanym w RAKSSQL.
Kadry i płace
Dostosowanie kartoteki właścicieli w module KP oraz integracja z modułem FK w celu przekazywania informacji o składkach zdrowotnych w ZUS DRA i ZUS RCA
W programie została dodana nowa funkcjonalność umożliwiająca rozliczenie składek ZUS oraz wygenerowanie i wyeksportowanie deklaracji ZUS DRA dla przedsiębiorców (udziałowców) do programu ZUS PŁATNIK lub PUE ZUS. Funkcjonalność uwzględnia zmiany, jakie weszły w życie 1 stycznia 2022 roku w zakresie w zakresie samej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców (udziałowców) rozliczających PDOF według różnych trybów rozliczeń: skala podatkowa, stawka 19% (czyli liniowo) oraz ryczałt.
WAŻNE !!!
Przed rozpoczęciem pracy z nową funkcjonalnością, należy na początku uzupełnić Składki ZUS, ustawić termin przesyłania deklaracji i raportów dla właścicieli w parametrach firmy oraz w module Kadry i Płace dodać źródła przychodów i udziały istniejącym w programie właścicielom lub udziałowcom.
Aby uzupełnić Składki ZUS:
W uruchomionym module Finanse i Księgowość w menu głównym należy wybrać „Słowniki”>> „Składki ZUS”>> „Ubezpieczenia społeczne”. Pojawi się okno Dane stałe.
Użytkownicy moduły Kadry i Płace posiadają te dane, gdyż zostały one zaimportowane do programu podczas dodawania okresów płatniczych dla całego roku.
Po lewej stronie okna znajduje się panel z kategoriami danych stałych. Są one podzielone w następujący sposób:
Globalne: dotyczą wszystkich firm założonych w programie,
Firmowe: dotyczą jednej firmy, tej, która jest aktualnie uruchomiona.
Po prawej stronie okna wyświetlane będą wartości zaznaczonego wskaźnika po zaimportowaniu danych stałych.
• Dodanie importu danych stałych
W tym celu należy w oknie danych stałych z paska stanu wybrać ikonę menu eksportów i z listy wybrać „Importuj dane stałe”.
Następnie należy potwierdzić import danych z serwera firmy RAKS. W oknie, które się pojawi, patrząc od góry, należy z listy rozwijanej „Zastępując istniejące”, zaznaczyć checkbox „Importuj dane globalne”. Checkbox „Importuj dane firmowe” pozostaw pusty.
Dalej zaznaczyć rok, aby się podświetlił kolorem i wybrać opcję ZATWIERDŹ w prawym dolnym rogu.
Po zakończonej operacji pojawi się raport zatwierdzający wykonaną operację. Dane globalne zostały zaimportowane.
• Dodanie stawki na ubezpieczenie wypadkowe
W panelu Kategorie należy wybrać „Firmowe”>> „Składki ZUS” >> „Stawka ub. Wypadkowego”. W dolnej części okna należy kliknąć na przycisk „Dodaj”.
Pojawi się okno Stawka ubezpieczenia wypadkowego. W polu Stawka składki na ubezpieczenie wypadkowe [%] należy wpisać odpowiednią wartość dla danego roku, np. 1,67. Następnie kliknąć „Zapisz”.
UWAGA!!!
Jeżeli użytkownik posiada więcej firm w programie, musi uzupełnić stawkę składki na ubezpieczenie wypadkowe w każdej firmie.
Aby ustalić termin przesyłania deklaracji i raportów dla właścicieli w parametrach firmy:
W uruchomionym module Finanse i Księgowość lub Kadry i Płace w menu głównym należy wybrać „Administracja”>> „Parametry”>> „Parametry firmy”. Pojawi się okno Parametry firmy.
W panelu Kategorie należy wybrać „Kadry i Płace”.
W sekcji „Termin przesyłania deklaracji i raportów właścicieli” należy wybrać odpowiedni termin przesyłania deklaracji dla firmy z rozwijanego menu. Następnie „Zatwierdź.”
Aby dodać źródła przychodów właścicielom lub udziałowcom należy w uruchomionym module „Kadry i Płace” w menu głównym wybrać „Kartoteki”, a następnie „Właściciele” z rozwijanego menu.
Pojawi się okno Źródła przychodów, udziałowcy, udziały. Po lewej stronie znajduje się panel z listą Lata kalendarzowe. Po prawej stronie znajdują się zakładki Źródła przychodów i Udziałowcy.
• Dodanie roku kalendarzowego
W tym celu należy kliknąć przycisk „Dodaj” i z rozwijanego menu wybierać Dodaj rok kalendarzowy.
Pojawi się okno Rok kalendarzowy, w którym w polu Numer należy wpisać numer bieżącego roku i kliknąć w przycisk „Zapisz”. Zdefiniowany rok pojawił się na liście Lata kalendarzowe.
• Dodanie źródła przychodów
Mając aktywną zakładkę Źródła przychodów, należy ponownie kliknąć przycisk „Dodaj” i z rozwijanego menu wybrać Dodaj źródło przychodów.
Pojawi się okno Źródło przychodów. Należy uzupełnić Nazwę, Typ źródła, Rodzaj działalności gospodarczej, Nip i Regon. Dane adresowe program uzupełni automatycznie. Następnie należy wybrać przycisk „Zapisz”.
Źródło przychodów zostanie dodane do listy w zakładce Źródła przychodów.
• Dodanie udziałów
Aby dodać udziałowcowi udziały:
W oknie Źródła przychodów, udziałowcy, udziały należy wybrać zakładkę Udziałowcy, a następnie kliknąć przycisk „Dodaj” z rozwijanego menu wybrać Dodaj udział dla udziałowca.
Pojawi się okno Udział. W polu Źródło przychodów należy kliknąć w przycisk . Pojawi się okno Źródła przychodów zarejestrowane w systemie, na której są dostępne zdefiniowane źródła przychodów.
W polu Data przyznania należy wybrać datę przyznania udziałów.
W polu Udział [%] należy wpisać wielkość udziałów. Następnie kliknąć przycisk „Zapisz”.
W dolnej części okna Źródła przychodów, udziałowcy, udziały w zakładce Źródła przychodów udziałowca została dodana pozycja dająca informacje dotyczące udziałów w źródłach danego udziałowca. Jeśli u góry okna nastąpi zmiana na zakładkę Źródła przychodów, w dolnej części okna pokazani będą udziałowcy posiadający udziały w danym źródle.
I.Pierwsze uruchomienie Składek ZUS i DRA
W module „Kadry i płace” funkcjonalność dostępna jest w menu : „Kartoteki” >> „Składki ZUS i DRA właścicieli” z rozwijanego menu.
Natomiast w module Finanse i Księgowość w menu: „Księgowość” >> „Składki ZUS i DRA.”
Następnie uruchamia się okno przeglądowe.
W oknie tym możliwe jest filtrowanie danych wg:
– roku,
– miesiąca,
– udziałowca,
oraz ograniczenie wyświetlania danych do udziałowców z zalogowanej firmy.
II. Pierwsze rozliczenie składek ZUS i DRA
W celu dodania nowego rozliczenia składek ZUS i DRA należy wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj składkę” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a następnie „Dodaj składkę”.
Pojawi się okno parametrów. W polach Rok i Miesiąc należy wybrać okres za jaki sporządzane zostanie rozliczenie składek.
W polu Udziałowiec należy wybrać udziałowca dla którego zostanie sporządzone rozliczenie składek.
Po wybraniu udziałowca system prezentuje rodzaj opodatkowania (skala podatkowa, stawka 19% -czyli liniowo, bądź ryczałt), który jest przeniesiony z kartoteki danego udziałowca.
W polu Kod tytułu ubezpieczenia należy wybrać właściwy kod ubezpieczenia właściciela lub udziałowca. W kolejnych miesiącach, program podpowie się ostatnio użyty kod ubezpieczenia.
W polu Rodzaj oskładkowania należy wybrać rodzaj oskładkowania właściciela lub udziałowca. W kolejnych miesiącach, program podpowie się ostatnio użyty rodzaj oskładkowania.
W polu Firma, w której są opłacane składki należy wybrać firmę, w której użytkownik jest aktualnie zalogowany.
W oknie paramentów dostępny jest checkbox „Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe”. Domyślnie jest on odznaczony. Zaznaczenie checkbox’a powoduje wyliczenie składki na to ubezpieczenie. Użycie funkcji „ Dodaj składkę za kolejny okres” w kolejnych miesiącach pobierze domyślnie parametry z poprzedniego rozliczenia składek. I opcja ta będzie zaznaczona.
WAŻNE!!!
W oknie parametrów również dostępna opcja „Zawieszenie działalności”. Jej zaznaczenie powoduje brak wyliczenia składek ZUS (system prezentuje zerowe podstawy składek), bowiem, zgodnie z przepisami, zawieszenie działalności skutkuje brakiem obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Opcja ta dotyczy jedynie zawieszenia działalności przez pełny miesiąc. W przypadku zawieszenia na część miesiąca nie należy zaznaczać tej opcji.
UWAGA !!!
W przypadku rozliczenia podatku w formie ryczałtu, w pierwszym wprowadzanym dla udziałowca okresie rozliczeniowym, pojawia się dodatkowa opcja wyboru roku będącego podstawą do ustalenia progów przychodowych dla podstawy składek zdrowotnych.
Jeżeli zostanie wybrana opcja ustalania podstawy składek zdrowotnych na podstawie przychodu za rok poprzedni, pojawia się kontrolka z przedziałami przychodów i użytkownik ma możliwość wskazania przedziału kwotowego przychodów za rok poprzedni. Dla udziałowców, których rozliczenia za rok poprzedni były prowadzone w module “Finanse i Księgowość” w programie “RaksSQL”, możliwe jest ustalenie (wyliczenie) przedziału przychodów przez program. W tym celu należy użyć przycisku „Ustal próg”.
W przypadku składek zdrowotnych rozliczanych dla udziałowców, którzy rozliczają PDOF ryczałtem, przed pierwszym rozliczeniem konieczne jest uzupełnienie nowego słownika, dostępnego w menu “Słowniki” >> “Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw”, w którym należy podać wartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale poprzedniego roku. W 2021 r. wyniosło ono 6.221,04 zł i taką wartością został domyślnie uzupełniony słownik.
WAŻNE !!!
Do prawidłowego wyliczenia podstawy składek zdrowotnych koniecznym jest wprowadzanie kwot zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne do tabeli „Składki ubezpieczeniowe” w kartotece udziałowca.
UWAGA!!!
W zakładce „Składki ZUS” obok wyliczonej stawki na ubezpieczenie wypadkowe widać użyty jej procent. W module Kadry i Płace wartość ta została przeniesiony z menu „Słowniki” -> „Dane stałe. A w module Finanse i Księgowość wartość ta została przeniesiony z menu „Słowniki” -> „Składki ZUS” -> „Ubezpieczenia społeczne”.
W dolnej części okna został dodany przycisk „Szczegóły” wybranie go, powoduje, pojawie się okno zawierającego informację o szczegółach obliczenia składki zdrowotnej.
Po zatwierdzeniu parametru składek ZUS i DRA program automatycznie wyliczy podstawy i składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne zgodnie z formą opodatkowania właściwą dla udziałowca oraz zgodnie ze stawką składki (9% oraz 4,9%) właściwą dla tej formy (bądź zgodnie z progiem przychodowym, w przypadku ryczałtu). Pojawi się okno z zakładkami „Parametry”, „Składki ZUS”, „Składki Zdrowotne” i „Rozliczenie roczne”.
WAŻNE!!!
Użytkownik nie posiadający modułu „Finanse i Księgowość”, po zatwierdzeniu parametru składek ZUS i DRA, będzie miał tylko wyliczone podstawy i składki na ubezpieczenie społeczne. Podstawę wymiaru składki oraz stawkę składki zdrowotnej, musi zmodyfikować ręcznie po zaznaczeniu parametru „Ustaw ręcznie”.
W przypadku rozliczenia podatku w formie ryczałtu, użytkownik oprócz ręcznej modyfikacji podstawy wymiaru składki oraz stawki składki zdrowotnej, musi również ręcznie uzupełnić pole „Sumy przychodów w bieżącym roku kalendarzowym lub jeśli zostanie wybrana opcja ustalania podstawy składek zdrowotnych na podstawie przychodu za rok poprzedni pole „Kwotę przychodu z działalności gospodarczej uzyskanej w ubiegłym roku kalendarzowym”.
Wyliczone wartości po zapisaniu widoczne są w oknie przeglądowym.
Aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS “Miesięczna deklarację ZUS DRA w module Finanse i Księgowość należy spod prawego przycisku myszy wybrać opcje eksport /import lub z menu eksportu w prawym górny rogu okna przeglądowego i wygenerować Miesięczną deklaracje DRA.
Po wygenerowaniu „Miesięcznej deklaracji ZUS DRA” pojawi się okno, w którym należy wskazać miejsce na dysku komputera, w którym ma zostać zapisany plik eksportu.
Natomiast w module Kadry i płace aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS miesięczne rozliczenia RCA , DRA za pracowników, właścicieli lub udziałowców. Należy z menu wybrać „Płatnik”. Pojawi się menu dotyczące eksportu danych do programu ZUS Płatnik. Po wybraniu raportu miesięcznego pojawi się okno, w którym należy wskazać miejsce na dysku komputera, w którym ma zostać zapisany plik eksportu.
Wydruk rozliczenia składek ZUS
W programie możliwe jest przygotowanie wydruku rozliczenia składek ZUS.
Wydruk dostępny jest z następujących miejsc:
• Spod prawego przycisku myszy;
• Spod ikony drukarki w prawym górnym rogu okna przeglądowego ;
Rozliczenie składek ZUS w kolejnych miesiącach
W kolejnych miesiącach rozliczania składek możliwe jest użycie funkcji „Dodaj składkę za kolejny okres”, która naliczy w tle i doda rozliczenie składki dla udziałowca, na którym jesteśmy ustawieni w oknie przeglądowym. Do naliczenia zostaną użyte domyślnie parametry z poprzedniego rozliczenia składek.
Można również dodać rozliczenie składek ZUS w sposób analogiczny do dodawania pierwszego rozliczenia. Dostępne będą wówczas parametry, umożliwiające ich ewentualną modyfikację.
Korekta rozliczenia składek ZUS
W przypadku konieczności dokonania korekty składek można wykorzystać funkcję „Dodaj korektę składek”. W tym celu należy stanąć na rozliczeniu które chcemy skorygować, a następnie wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj korektę składek” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a potem „Dodaj korektę składek”:
Podczas korekty program ponownie pobierze aktualne dane (z dokumentów księgowych i z ustawień kartoteki udziałowca) i je przeliczy aktualizując wartości przychodów, kosztów, składek na ubezpieczenie społeczne oraz ponownie wyliczy podstawę
składki zdrowotnej i jej wartość. Podstawę wymiaru składek społecznych oraz kwoty stawek należy ręcznie modyfikować.
Po dokonaniu korekty należy zweryfikować, czy nie istnieje konieczność skorygowania kolejnych rozliczeń składki zdrowotnej dla miesięcy następujących po miesiącu, w którym dokonano korekty.
Aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS Korektę deklaracji ZUS DRA należy spod prawego przycisku myszy wybrać opcje eksport /import lub z menu eksportu w prawym górny rogu okna przeglądowego i wygenerować Miesięczną deklaracje DRA.
Obsłużenie nowego wzoru deklaracji "PIT-2" (v.7)
Dodano nowy wzór deklaracji “PIT-2” (v.7)
Wprowadzenie kwoty minimalnej podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w 2022 r. dla osób uzyskujących przychody z pozostałej działalności gospodarczej oraz osób współpracujących
Wprowadzono kwotę minimalnej podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w 2022 r. dla osób uzyskujących przychody z pozostałej działalności gospodarczej oraz osób współpracujących.
W związku ze zmianami w przepisach dotyczących ustalania podstawy składki zdrowotnej zmieniono opis kolumny “Minimalna podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne dla pozostałych D.G. i os. współpr.”
Umożliwienie rozksięgowania kwoty podatku odroczonego z list naliczonych pierwszą wersją schematu uzupełniającego
Umożliwiono rozksięgowanie kwoty podatku odroczonego z list naliczonych pierwszą wersją schematu uzupełniającego.
Poprawka błędu niepokazywania na kaflu badań lekarskich w przypadku kolejnej umowy będącej kontynuacją poprzedniej
Poprawiono błąd niepokazywania na kaflu badań lekarskich w przypadku kolejnej umowy będącej kontynuacją poprzedniej.
Poprawienie błędu niewyświetlania pracowników na zasiłkach w oknie wyboru pracowników do wystawienia PIT-11
Poprawiono błąd niewyświetlania pracowników, którzy w ciągu roku osiągnęli przychody wyłącznie z zasiłków, w oknie wyboru pracowników, którzy osiągnęli przychody, a nie wystawiono im PIT-11.
Poprawienie błędnego wyliczania średniej chorobowej w przypadku gdy zatrudnienie nie jest od początku miesiąca, a choroba występuję w 2 miesiącu wraz z rozwiązaniem umowy o pracę.
Poprawiono błędne wyliczanie średniej chorobowej w przypadku gdy zatrudnienie nie jest od początku miesiąca, a w 2 miesiącu zatrudnienia występuje choroba oraz rozwiązanie umowy o pracę.
Sprzedaż
Udostępnienie możliwości zmiany w danych nagłówkowych zamówienia od odbiorców ZO pola "Opis stanu zamówienia" w przypadku wystąpienia powiązania z FZL
Dodano możliwość modyfikacji opisu stanu zamówienia nawet po wystawieniu dokumentów zaliczkowych.
Poprawienie działania przenoszenia danych intrastatowych z nagłówka dokumentu do pozycji po zaimportowaniu z zamówienia
Poprawiono kopiowanie informacji intrastat z nagłówka dokumentu WDT do pozycji w sytuacji gdy pozycje są importowane z zamówienia.
Generowanie opisów paczek na podstawie numeru dokumentu w funkcjonalności "Firmy kurierskie"
Dodano możliwość generowania automatycznych opisów na podstawie numeru faktury, numeru wydania zewnętrznego lub numeru zamówienia dla etykiet przewozowych w funkcjonalności Firmy kurierskie.
Aby skorzystać z funkcjonalności to należy wejść do jej definicji w sekcji kartoteki>Firmy kurierskie
Następnie dodać lub edytować Definicję firmy kurierskiej i uzupełnić Szablon opisu paczki wybierając Dostępne symbole i/lub tekst własny.
W szablonie opisu paczki można użyć symboli:
[FS_NUMER] – numer faktury sprzedaży do której została wygenerowana przesyłka
[WZ_NUMERY] – numery wydań zewnętrznych do których została wygenerowana przesyłka
[ZO_NUMERY] – numery zamówień od klienta do których została utworzona faktura a następnie wygenerowana przesyłka.
Do jednej przesyłki może być utworzona tylko jedna faktura. Natomiast dowolna ilość wydań zewnętrznych i zamówień powiązanych z wygenerowaną fakturą.
Uzupełnianie informacji do intrastat w pozycji WNT i WDT w sytuacji gdy pozycje są wklejane ze schowka
Poprawiono uzupełnianie informacji do intrastat w pozycjach WNT i WDT w sytuacji gdy są wklejane ze schowka pozycji.
Poprawienie nie pokazywania załączników do dokumentów WZ w dolnym oknie rozchodów zewnętrznych na zakładce: Załączniki
Poprawiono pokazywanie podpiętych załączników do dokumentów WZ w dolnym oknie rozchodów zewnętrznych na zakładce “Załączniki”
Poprawienie błędu: "Dynamic SQL Error " występującego przy modyfikacji rodzaju numeracji kodu dokumentu zlecenia produkcyjnego oraz demontażu
Poprawiono błąd: “Dynamic SQL Error. SQL error code=-104 …”, który pojawiał się w słownikach kodów dokumentów przy próbie zmianie rodzaju numeracji z miesięcznej na roczna lub odwrotnie dla kodu dokumentu zlecenia produkcyjnego oraz demontażu.
Poprawienie treści komunikatu o braku uprawnień przy generowaniu zestawienia "Rejestr Dokumentów Magazynowych"
Poprawiono komunikat o braku uprawnień do poszczególnych magazynów podczas generowania zestawienia “Rejestr dokumentów magazynowych”
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Dodanie możliwości wybrania rachunku bankowego do obciążenia kosztami przelewu zagranicznego (w formacie ING MultiCash PLA) innego niż ten, z którego jest realizowane "Polecenie przelewu"
Dodano możliwość wybrania rachunku bankowego do obciążenia kosztami przelewu zagranicznego (w formacie “ING MultiCash PLA”) innego niż ten, z którego jest realizowane “Polecenie przelewu”.
W przypadku zalogowania się do rachunku bankowego (walutowego), który ma wybrany format “ING MultiCash PLA”, w oknie edycyjnym “Polecenia przelewu” w sekcji “Rachunek odbiorcy” pojawia się dodatkowa kontrolka “Numer rachunku dla kosztów”, w której można wybrać rachunek bankowy, jaki zostanie obciążony kosztami przelewu zagranicznego. W przypadku nie wybrania rachunku w nowej kontrolce, do pliku eksportowego, tak jak dotychczas, przeniesiony zostanie numer aktualnie zalogowanego rachunku bankowego.
Wspólne
Zbiorcze oznaczanie kontrahentów jako archiwalnych
Dodano możliwość zbiorczego oznaczania kontrahentów jako archiwalnych.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory można było oznaczyć kontrahenta jako archiwalnego edytując kartotekę danego (pojedynczego) kontrahenta. Nie można zbiorczo oznaczyć wielu kontrahentów jako archiwalnych.
Co zrobiono?
W oknie przeglądowym kartoteki kontrahentów dodano nową operację “Archiwizuj kontrahentów”. Operacja ta jest dostępna (widoczna) po kliknięciu w przycisk “Operacje”. Po zaznaczeniu kontrahentów (można zaznaczyć jednego, można wielu) i wykonaniu tej operacji, system uruchamia procedurę archiwizacji kontrahentów, czyli oznaczenia ich, jako archiwalnych (czego efektem jest zaznaczenie checkbox`a “Archiwalny” w kartotece wybranych do archiwizacji kontrahentów).
Jak będzie działać nowa operacja?
Operacja “Archiwizuj kontrahentów” działa następująco:
– operacja ta nie jest widoczna w module “Kadry i Płace”,
– jeśli wraz z kontaktami typu “Firma” oraz “Osoba fizyczna” zostaną wybrane kontakty typu “Pracownik”, program wyświetli komunikat z informacją iż pracownicy zostaną pominięci,
– w trakcie wykonywania operacji spośród wybranych kontrahentów zostaną pominięci kontrahenci, którzy już wcześniej byli oznaczeni jako archiwalni oraz kontrahenci aktualnie edytowani (w innym module/stanowisku), o czym będzie mowa w raporcie wyświetlonym po zakończeniu operacji,
– zarchiwizowane kontakty zostaną zaraportowane wraz z podsumowaniem liczbowym zarchiwizowanych kontaktów i kontaktów pominiętych w procesie archiwizacji,
– jeśli wszyscy wybrani kontrahenci zostaną zarchiwizowani prawidłowo (brak pominiętych), program wyświetli krótkie potwierdzenie wykonania operacji.
Dodanie możliwości wykonania zgłoszenia serwisowego z poziomu programu
Dodano możliwość wysłania zgłoszenia serwisowego za pośrednictwem kafelka z dynamicznie wypełnianą treścią oraz za pośrednictwem nowej pozycji w menu “Pomoc”.
Jak to działało do tej pory?
Chcąc wysłać zgłoszenie do Działu Wsparcia Użytkownika należało przesłać je np. pocztą elektroniczną jako wiadomość na adres wspracie@raks.pl.
Co zrobiono?
Dodano w każdym z modułów (“Kadry i Płace”, “Sprzedaż”, “Finanse i Księgowość”) nowy kanał komunikacyjny, czyli tzw. kafelek, wyświetlany na oknie głównym aplikacji, o nazwie “Wsparcie użytkownika”. Dodatkowo w ww. modułach w menu “Pomoc” pojawiła się nowa pozycja o nazwie “Wyślij zgłoszenie”.
Po kliknięciu w kafelek “Wsparcie użytkownika” lub po wybraniu opcji “Wyślij zgłoszenie” uruchomiona zostanie domyślna przeglądarka internetowa, która przekieruje użytkownika do formularza zgłoszeniowego. Wstępnie zostaną w nim wypełnione pola dotyczące uruchomionego modułu, aktualnie używanego numeru wersji programu oraz numeru licencji. Formularz pozwala także na uzupełnienie takich informacji jak: typ i temat zgłoszenia, szczegóły związane z odtworzeniem wykonywanych w programie czynności, jego aktualnego i oczekiwanego przez użytkownika działania oraz dane kontaktowe. Umożliwiono także przesłanie wraz z wiadomością załączników.
Poprawienie błędu "Invalid argument" przy próbie wykonania funkcji naprawczej "Analizy rozchodów z wybranych dostaw" w module Administrator po wybraniu daty 0001-01-01
Poprawiono błąd “Invalid argument” i dodano poprawną informację w komunikacie, który pojawia się w przypadku wpisania daty: 0001-01-01 przy wykonywaniu funkcji: Administrator -> Funkcje naprawcze -> Analiza rozchodów z wybranych dostaw