Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2022.1.21.1210

    Data publikacji: 07.04.2022

    Księgowość

    Nowa cecha

    Wprowadzenie nowej wersji struktury "JPK Ewidencja Przychodów" (v. 3)

    Wprowadzono nową wersję struktury „JPK Ewidencja Przychodów” (v. 3). W nowej wersji struktury zostały dodane dwie stawki podatkowe: 12% i 14% oraz fakultatywny węzeł Wykaz, który zawiera wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wykaz ten jest wypełniany automatycznie przez program, jeśli w danej bazie (firmie), w okresie objętym danym plikiem JPK_EWP, system odnajdzie środki trwałe będące na stanie.

    Nowa cecha

    Obsłużenie składek społecznych oraz formularza "ZUS DRA" w zakresie składek ZUS przedsiębiorców (udziałowców)

    W programie została dodana nowa funkcjonalność umożliwiająca wyliczenie składek ZUS dla przedsiębiorców (udziałowców) rozliczających PDOF według różnych trybów rozliczeń:
    – skala podatkowa,
    – stawka 19% (czyli liniowo)
    – ryczałt

    oraz umożliwiająca wygenerowanie i wyeksportowanie deklaracji ZUS DRA dla przedsiębiorców (udziałowców) do programu „ZUS PŁATNIK” lub „PUE ZUS”.

    Szczegółowa instrukcja>>

    Funkcjonalność jest dostępna w menu: „Księgowość” >> „Składki ZUS i DRA” (dawniej: „Księgowość” >> „Składki zdrowotne”).

    Po wybraniu ww. opcji w menu uruchamia się okno przeglądowe składek ZUS, skąd można wykonać rozliczenie ZUS oraz skąd można wygenerować plik ZUS DRA.

    Okno to jest powieleniem dotychczasowego okna służącego do rozliczenia składek tylko na ubezpieczenie zdrowotne, zawiera jednak dodatkowe elementy, niezbędne do rozliczenia pozostałych składek ZUS.

    Przed rozpoczęciem pracy z nową funkcjonalnością, należy na początku uzupełnić wskaźniki i parametry dotyczące:
    – składek ZUS
    – terminu przesyłania deklaracji i raportów ZUS, obowiązującego daną firmę

    Aby uzupełnić wskaźniki i parametry składek ZUS należy w menu głównym wybrać „Słowniki” >> „Składki ZUS” >> „Ubezpieczenia społeczne”. Pojawi się okno prezentujące wskaźniki i stawki służące do wyliczenia składek na ubezpieczenia społeczne. Dane można wprowadzić ręcznie lub zaimportować. Import można wykonać w oknie „Wskaźniki i stawki” wybierając z prawego górnego menu ikonkę menu eksportów i opcję „Importuj dane stałe” lub spod prawego przycisku myszy. import danych można wykonać z serwera firmy RAKS lub (w razie braku łączności z internetem) pobrać plik XML z katalogu „Scripts” (chodzi o plik „KP_Dane_stale.xml” dostępny w lokalizacji, gdzie skonfigurowano program).

    UWAGA: Istotna daną jest stawka ubezpieczenia wypadkowego. Jest to tzw. dana firmowa (stawka ta może być różna dla różnych firm). W związku z tym należy dla każdej firmy, w której udziałowcy mają udziały, ustalić ją z osobna, wprowadzając stawkę właściwą dla danej firmy. W tym celu należy w panelu „Kategorie” wybrać „Firmowe” >> „Składki ZUS” >> „Stawka ub. wypadkowego”. W dolnej części okna należy kliknąć na przycisk „Dodaj”. Pojawi się okno „Stawka ubezpieczenia wypadkowego”. W polu „Stawka składki na ubezpieczenie wypadkowe [%]” należy wpisać odpowiednią wartość dla danej firmy (np. 1,67) i dla danego roku (ustala się ją na rok składkowy trwający od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku). Następnie należy kliknąć „Zapisz”.

    Aby ustalić termin przesyłania deklaracji i raportów należy w menu głównym wybrać „Administracja” >> „Parametry” >> „Parametry firmy”. Pojawi się okno „Parametry firmy”. W panelu „Kategorie” należy wybrać „Kadry i Płace”. W sekcji „Termin przesyłania deklaracji i raportów właścicieli” należy wybrać z rozwijanego menu odpowiedni dla danej firmy termin przesyłania deklaracji.

    Po zdefiniowaniu ww danych można przejść do wyliczenia składek ZUS (w tym składek zdrowotnych) dla przedsiębiorców (udziałowców). W menu głównym: „Księgowość” >> „Składki ZUS i DRA” widoczne jest okno „Składki ZUS i DRA”.

    W celu dodania nowego rozliczenia składek ZUS i DRA należy wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj składkę” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a następnie „Dodaj składkę”. Pojawi się okno parametrów, wzorowane na dotychczasowym oknie wyliczania składek zdrowotnych.

    Nowe parametry, jakie dodano na tym oknie w stosunku do dotychczasowych to:
    – „Kod tytułu ubezpieczenia” – tutaj należy wybrać ze słownika właściwy dla danego udziałowca kod ubezpieczenia. W kolejnych miesiącach program podpowie ostatnio użyty kod ubezpieczenia.
    – „Firma, w której są opłacane składki” – tutaj należy wskazać firmę, dla której zostanie sporządzone rozliczenie składek, czyli firmę, jaka będzie figurować w deklaracji ZUS DRA jako płatnik. Program podpowie od razu firmę, w której dany udziałowiec ma udziały (jeżeli udziałowiec ma udziały tylko w jednej firmie, nie trzeba być do niej zalogowanym) albo nie podpowie żadnej firmy, jeżeli udziałowiec ma udziały w kilku firmach. Wówczas można wskazać jedną z nich z listy firm, w których udziałowiec ma udziały.
    – „Rodzaj oskładkowania” – tutaj należy wybrać rodzaj oskładkowania właściwy dla danego udziałowca. Do wyboru są następujące opcje:
    – „od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego”
    – „od preferencyjnej podstawy nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia”
    – „w ramach „Ulgi na strat”
    – „w ramach ulgi „Mały ZUS Plus”
    – „nie podlega składkom społecznym”

    W kolejnych miesiącach program podpowie ostatnio użyty rodzaj oskładkowania.

    – „Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe” – to pole domyślnie jest odznaczone. Zaznaczenie tego pola spowoduje wyliczenie składki na ubezpieczenie chorobowe.

    Po zatwierdzeniu okna parametrów składek ZUS i DRA otworzy się okno edycyjne z zakładkami „Parametry”, „Składki ZUS”, „Składki Zdrowotne” i „Rozliczenie roczne”, które będzie prezentować wyliczone przez program podstawy składek i kwoty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zgodne z formą opodatkowania właściwą dla danego udziałowca oraz zgodnie ze stawką składki (9% bądź 4,9%) właściwą dla tej formy (bądź zgodnie z progiem przychodowym, w przypadku ryczałtu).

    UWAGA: W zakładce „Składki ZUS” obok wyliczonej stawki na ubezpieczenie wypadkowe widać procent stawki ubezpieczenia wypadkowego. Wskaźnik ten został przeniesiony z menu: „Słowniki” >> „Składki ZUS” >> „Ubezpieczenia społeczne”. W dolnej części okna, obok kontrolki prezentującej wysokość składki zdrowotnej, został dodany przycisk „Szczegóły”. Wybranie go otwiera okno zawierające informację o szczegółach obliczenia składki zdrowotnej.

    W zakładce „Składki zdrowotne” (są 2 takie zakładki, stąd ich numeracja: 1/2 oraz 2/2) prezentowane są wyliczone dane o składkach zdrowotnych, które będą przeniesione podczas eksportu do deklaracji ZUS DRA. W przypadku formy opodatkowania: podatek wg. skali oraz w przypadku formy opodatkowania: podatek liniowy, prezentowane są dochody uzyskane w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym miesiąc, za który dokonywane jest rozliczenie oraz podstawa wymiaru składki zdrowotnej i kwotę tej składki. W przypadku formy opodatkowania: ryczałt prezentowana jest suma przychodów w bieżącym roku kalendarzowym oraz kwota przychodu uzyskanego w poprzednim roku (dostępna w przypadku ustalania składki zdrowotnej na podstawie zeszłorocznych przychodów). Dane na zakładkach „Składki ZUS”, „Składki zdrowotne 1/2” i „Składki zdrowotne 2/2” uzupełniają się automatycznie, ale można je modyfikować. W szczególności, jeśli udziałowiec ma udziały w firmie, która nie jest prowadzona (księgowana) w systemie. W zależności od formy opodatkowania, można od razu uzupełnić odpowiednie pola, a wtedy nie trzeba będzie już tego robić w „Płatniku” lub na „PUE ZUS”. Ostatnią zakładką w oknie „Składki ZUS i DRA” jest zakładka „Rozliczenie Roczne”. Aktualnie pola dostępne w tej zakładce należy uzupełniać samodzielnie.

    Wyliczone wartości składek po ich zapisaniu są widoczne w oknie przeglądowym „Składki ZUS i DRA”.

    UWAGA: Okno to zmieniło swój wygląd w stosunku do wyglądu, jakie miało przed wdrożeniem zmian związanych z obsługą składek społecznych i ZUS DRA. Dotychczasowe kolumny prezentujące dane służące do wyliczenia składek zdrowotnych (np. „Przychody narastająco”, „Koszty narastająco”, „Składki na ubezpieczenie społeczne narastająco”, „Dochód narastająco”) zostały przeniesione do zasobnika kolumn, natomiast okno „Składki ZUS i DRA” obecnie prezentuje domyślnie kolumny związane ze składkami społecznymi („Podstawa wymiaru składek społecznych” oraz „Suma składek społecznych”) oraz ze składkami zdrowotnymi („Podstawa wymiaru składki zdrowotnej” oraz „Składka zdrowotna”) i na końcu kolumnę podsumowującą wszystkie składki ZUS („Suma składek ZUS”). Pozostałe kolumny są dostępne w zasobniku kolumn.

    Dotychczas dodane rozliczenia składek zdrowotnych nie uwzględniały wyliczenia składek społecznych. Stąd zerowe kwoty widoczne w kolumnach związanych ze składkami społecznymi oraz z sumą składek ZUS. Żeby powrócić do już rozliczonych miesięcy i wyliczyć w nich składki społeczne, co spowoduje naczytanie danych do nowych kolumn, należy wyedytować rekord z już dodanymi składkami np. za styczeń (gdy rekord został dodany na wersji sprzed wdrożenia składek społecznych i obsługi deklaracji ZUS DRA). Wówczas otrzyma się komunikat informujący o tym, że rozliczenie zostało wykonane bez składek społecznych i jeśli chce się wyliczyć składki społeczne oraz wygenerować deklarację ZUS DRA, należy usunąć tę pozycję i dodać ją ponownie.

    UWAGA: Ponowne rozliczenie już naliczonych miesięcy (bez składek społecznych) nie jest konieczne do prawidłowego wyliczenia kolejnych miesięcy (już z uwzględnieniem składek społecznych). Można takie ponowne rozliczenie już naliczonych miesięcy wykonać, ale nie trzeba.

    „Miesięczną deklarację ZUS DRA” można utworzyć z poziomu okna „Składki ZUS i DRA” zaznaczając do eksportu rozliczenie dla jednego lub wielu udziałowców (UWAGA: rozliczenie musi dotyczyć tego samego miesiąca (okresu i roku). Eksport danych do deklaracji ZUS DRA można wykonać spod prawego przycisku myszy („Eksport/import” >> „Miesięczna deklaracja ZUS DRA”).

    Można go też wykonać klikając w prawym górnym rogu okna przeglądowego w ikonkę eksportów. Po wygenerowaniu „Miesięcznej deklaracji ZUS DRA” pojawi się okno, w którym należy wskazać lokalizację, w której ma zostać zapisany plik eksportu. Wyeksportowany plik jest zapisany w lokalizacji podanej przez użytkownika i jest gotowy do wgrania do programu „Płatnik” lub na „PUE ZUS”.

    W programie możliwe jest przygotowanie wydruku rozliczenia składek ZUS.Wydruk dostępny jest z następujących miejsc:
    – spod prawego przycisku myszy („Drukuj” >> „Rozliczenie miesięczne składek ZUS”)
    – spod ikony drukarki w prawym górnym rogu okna przeglądowego („Drukuj” >> „Rozliczenie miesięczne składek ZUS”)

    Poprawka

    Poprawienie funkcjonalności oznaczania czerwonym kolorem czcionki powielonego numeru dowodu źródłowego, w przypadku występowania w tym numerze polskich znaków pisanych małą literą

    Poprawiono działanie funkcjonalności oznaczania czerwonym kolorem czcionki powielonego numeru dowodu źródłowego, w przypadku występowania  w tym numerze polskich znaków pisanych małą literą.

    Poprawka

    Poprawienie błędu literowego w UPO generowanym w RAKSSQL

    Poprawiono błąd literowego w UPO generowanym w RAKSSQL.

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Dostosowanie kartoteki właścicieli w module KP oraz integracja z modułem FK w celu przekazywania informacji o składkach zdrowotnych w ZUS DRA i ZUS RCA

    W programie została dodana nowa funkcjonalność umożliwiająca rozliczenie składek ZUS oraz wygenerowanie i wyeksportowanie deklaracji ZUS DRA dla przedsiębiorców (udziałowców) do programu ZUS PŁATNIK lub PUE ZUS. Funkcjonalność uwzględnia zmiany, jakie weszły w życie 1 stycznia 2022 roku w zakresie w zakresie samej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców (udziałowców) rozliczających PDOF według różnych trybów rozliczeń: skala podatkowa, stawka 19% (czyli liniowo) oraz ryczałt.

    Szczegółowa instrukcja>>

    WAŻNE !!!
    Przed rozpoczęciem pracy z nową funkcjonalnością, należy na początku uzupełnić Składki ZUS, ustawić termin przesyłania deklaracji i raportów dla właścicieli w parametrach firmy oraz w module Kadry i Płace dodać źródła przychodów i udziały istniejącym w programie właścicielom lub udziałowcom.
    Aby uzupełnić Składki ZUS:
    W uruchomionym module Finanse i Księgowość w menu głównym należy wybrać „Słowniki”>> „Składki ZUS”>> „Ubezpieczenia społeczne”. Pojawi się okno Dane stałe.

    Użytkownicy moduły Kadry i Płace posiadają te dane, gdyż zostały one zaimportowane do programu podczas dodawania okresów płatniczych dla całego roku.

    Po lewej stronie okna znajduje się panel z kategoriami danych stałych. Są one podzielone w następujący sposób:
    Globalne: dotyczą wszystkich firm założonych w programie,
    Firmowe: dotyczą jednej firmy, tej, która jest aktualnie uruchomiona.
    Po prawej stronie okna wyświetlane będą wartości zaznaczonego wskaźnika po zaimportowaniu danych stałych.
    • Dodanie importu danych stałych
    W tym celu należy w oknie danych stałych z paska stanu wybrać ikonę menu eksportów i z listy wybrać „Importuj dane stałe”.
    Następnie należy potwierdzić import danych z serwera firmy RAKS. W oknie, które się pojawi, patrząc od góry, należy z listy rozwijanej „Zastępując istniejące”, zaznaczyć checkbox „Importuj dane globalne”. Checkbox „Importuj dane firmowe” pozostaw pusty.
    Dalej zaznaczyć rok, aby się podświetlił kolorem i wybrać opcję ZATWIERDŹ w prawym dolnym rogu.
    Po zakończonej operacji pojawi się raport zatwierdzający wykonaną operację. Dane globalne zostały zaimportowane.
    • Dodanie stawki na ubezpieczenie wypadkowe
    W panelu Kategorie należy wybrać „Firmowe”>> „Składki ZUS” >> „Stawka ub. Wypadkowego”. W dolnej części okna należy kliknąć na przycisk „Dodaj”.
    Pojawi się okno Stawka ubezpieczenia wypadkowego. W polu Stawka składki na ubezpieczenie wypadkowe [%] należy wpisać odpowiednią wartość dla danego roku, np. 1,67. Następnie kliknąć „Zapisz”.
    UWAGA!!!
    Jeżeli użytkownik posiada więcej firm w programie, musi uzupełnić stawkę składki na ubezpieczenie wypadkowe w każdej firmie.

    Aby ustalić termin przesyłania deklaracji i raportów dla właścicieli w parametrach firmy:
    W uruchomionym module Finanse i Księgowość lub Kadry i Płace w menu głównym należy wybrać „Administracja”>> „Parametry”>> „Parametry firmy”. Pojawi się okno Parametry firmy.

    W panelu Kategorie należy wybrać „Kadry i Płace”.
    W sekcji „Termin przesyłania deklaracji i raportów właścicieli” należy wybrać odpowiedni termin przesyłania deklaracji dla firmy z rozwijanego menu. Następnie „Zatwierdź.”
    Aby dodać źródła przychodów właścicielom lub udziałowcom należy w uruchomionym module „Kadry i Płace” w menu głównym wybrać „Kartoteki”, a następnie „Właściciele” z rozwijanego menu.
    Pojawi się okno Źródła przychodów, udziałowcy, udziały. Po lewej stronie znajduje się panel z listą Lata kalendarzowe. Po prawej stronie znajdują się zakładki Źródła przychodów i Udziałowcy.
    • Dodanie roku kalendarzowego
    W tym celu należy kliknąć przycisk „Dodaj” i z rozwijanego menu wybierać Dodaj rok kalendarzowy.
    Pojawi się okno Rok kalendarzowy, w którym w polu Numer należy wpisać numer bieżącego roku i kliknąć w przycisk „Zapisz”. Zdefiniowany rok pojawił się na liście Lata kalendarzowe.
    • Dodanie źródła przychodów
    Mając aktywną zakładkę Źródła przychodów, należy ponownie kliknąć przycisk „Dodaj” i z rozwijanego menu wybrać Dodaj źródło przychodów.
    Pojawi się okno Źródło przychodów. Należy uzupełnić Nazwę, Typ źródła, Rodzaj działalności gospodarczej, Nip i Regon. Dane adresowe program uzupełni automatycznie. Następnie należy wybrać przycisk „Zapisz”.
    Źródło przychodów zostanie dodane do listy w zakładce Źródła przychodów.
    • Dodanie udziałów
    Aby dodać udziałowcowi udziały:
    W oknie Źródła przychodów, udziałowcy, udziały należy wybrać zakładkę Udziałowcy, a następnie kliknąć przycisk „Dodaj” z rozwijanego menu wybrać Dodaj udział dla udziałowca.
    Pojawi się okno Udział. W polu Źródło przychodów należy kliknąć w przycisk . Pojawi się okno Źródła przychodów zarejestrowane w systemie, na której są dostępne zdefiniowane źródła przychodów.
    W polu Data przyznania należy wybrać datę przyznania udziałów.
    W polu Udział [%] należy wpisać wielkość udziałów. Następnie kliknąć przycisk „Zapisz”.
    W dolnej części okna Źródła przychodów, udziałowcy, udziały w zakładce Źródła przychodów udziałowca została dodana pozycja dająca informacje dotyczące udziałów w źródłach danego udziałowca. Jeśli u góry okna nastąpi zmiana na zakładkę Źródła przychodów, w dolnej części okna pokazani będą udziałowcy posiadający udziały w danym źródle.

    I.Pierwsze uruchomienie Składek ZUS i DRA

    W module „Kadry i płace” funkcjonalność dostępna jest w menu : „Kartoteki” >> „Składki ZUS i DRA właścicieli” z rozwijanego menu.

    Natomiast w module Finanse i Księgowość w menu: „Księgowość” >> „Składki ZUS i DRA.”

    Następnie uruchamia się okno przeglądowe.
    W oknie tym możliwe jest filtrowanie danych wg:
    – roku,
    – miesiąca,
    – udziałowca,
    oraz ograniczenie wyświetlania danych do udziałowców z zalogowanej firmy.

    II. Pierwsze rozliczenie składek ZUS i DRA

    W celu dodania nowego rozliczenia składek ZUS i DRA należy wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj składkę” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a następnie „Dodaj składkę”.
    Pojawi się okno parametrów. W polach Rok i Miesiąc należy wybrać okres za jaki sporządzane zostanie rozliczenie składek.
    W polu Udziałowiec należy wybrać udziałowca dla którego zostanie sporządzone rozliczenie składek.
    Po wybraniu udziałowca system prezentuje rodzaj opodatkowania (skala podatkowa, stawka 19% -czyli liniowo, bądź ryczałt), który jest przeniesiony z kartoteki danego udziałowca.
    W polu Kod tytułu ubezpieczenia należy wybrać właściwy kod ubezpieczenia właściciela lub udziałowca. W kolejnych miesiącach, program podpowie się ostatnio użyty kod ubezpieczenia.
    W polu Rodzaj oskładkowania należy wybrać rodzaj oskładkowania właściciela lub udziałowca. W kolejnych miesiącach, program podpowie się ostatnio użyty rodzaj oskładkowania.
    W polu Firma, w której są opłacane składki należy wybrać firmę, w której użytkownik jest aktualnie zalogowany.
    W oknie paramentów dostępny jest checkbox „Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe”. Domyślnie jest on odznaczony. Zaznaczenie checkbox’a powoduje wyliczenie składki na to ubezpieczenie. Użycie funkcji „ Dodaj składkę za kolejny okres” w kolejnych miesiącach pobierze domyślnie parametry z poprzedniego rozliczenia składek. I opcja ta będzie zaznaczona.
    WAŻNE!!!
    W oknie parametrów również dostępna opcja „Zawieszenie działalności”. Jej zaznaczenie powoduje brak wyliczenia składek ZUS (system prezentuje zerowe podstawy składek), bowiem, zgodnie z przepisami, zawieszenie działalności skutkuje brakiem obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Opcja ta dotyczy jedynie zawieszenia działalności przez pełny miesiąc. W przypadku zawieszenia na część miesiąca nie należy zaznaczać tej opcji.
    UWAGA !!!
    W przypadku rozliczenia podatku w formie ryczałtu, w pierwszym wprowadzanym dla udziałowca okresie rozliczeniowym, pojawia się dodatkowa opcja wyboru roku będącego podstawą do ustalenia progów przychodowych dla podstawy składek zdrowotnych.

    Jeżeli zostanie wybrana opcja ustalania podstawy składek zdrowotnych na podstawie przychodu za rok poprzedni, pojawia się kontrolka z przedziałami przychodów i użytkownik ma możliwość wskazania przedziału kwotowego przychodów za rok poprzedni. Dla udziałowców, których rozliczenia za rok poprzedni były prowadzone w module „Finanse i Księgowość” w programie „RaksSQL”, możliwe jest ustalenie (wyliczenie) przedziału przychodów przez program. W tym celu należy użyć przycisku „Ustal próg”.
    W przypadku składek zdrowotnych rozliczanych dla udziałowców, którzy rozliczają PDOF ryczałtem, przed pierwszym rozliczeniem konieczne jest uzupełnienie nowego słownika, dostępnego w menu „Słowniki” >> „Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw”, w którym należy podać wartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale poprzedniego roku. W 2021 r. wyniosło ono 6.221,04 zł i taką wartością został domyślnie uzupełniony słownik.
    WAŻNE !!!
    Do prawidłowego wyliczenia podstawy składek zdrowotnych koniecznym jest wprowadzanie kwot zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne do tabeli „Składki ubezpieczeniowe” w kartotece udziałowca.
    UWAGA!!!
    W zakładce „Składki ZUS” obok wyliczonej stawki na ubezpieczenie wypadkowe widać użyty jej procent. W module Kadry i Płace wartość ta została przeniesiony z menu „Słowniki” -> „Dane stałe. A w module Finanse i Księgowość wartość ta została przeniesiony z menu „Słowniki” -> „Składki ZUS” -> „Ubezpieczenia społeczne”.

    W dolnej części okna został dodany przycisk „Szczegóły” wybranie go, powoduje, pojawie się okno zawierającego informację o szczegółach obliczenia składki zdrowotnej.

    Po zatwierdzeniu parametru składek ZUS i DRA program automatycznie wyliczy podstawy i składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne zgodnie z formą opodatkowania właściwą dla udziałowca oraz zgodnie ze stawką składki (9% oraz 4,9%) właściwą dla tej formy (bądź zgodnie z progiem przychodowym, w przypadku ryczałtu). Pojawi się okno z zakładkami „Parametry”, „Składki ZUS”, „Składki Zdrowotne” i „Rozliczenie roczne”.

    WAŻNE!!!
    Użytkownik nie posiadający modułu „Finanse i Księgowość”, po zatwierdzeniu parametru składek ZUS i DRA, będzie miał tylko wyliczone podstawy i składki na ubezpieczenie społeczne. Podstawę wymiaru składki oraz stawkę składki zdrowotnej, musi zmodyfikować ręcznie po zaznaczeniu parametru „Ustaw ręcznie”.
    W przypadku rozliczenia podatku w formie ryczałtu, użytkownik oprócz ręcznej modyfikacji podstawy wymiaru składki oraz stawki składki zdrowotnej, musi również ręcznie uzupełnić pole „Sumy przychodów w bieżącym roku kalendarzowym lub jeśli zostanie wybrana opcja ustalania podstawy składek zdrowotnych na podstawie przychodu za rok poprzedni pole „Kwotę przychodu z działalności gospodarczej uzyskanej w ubiegłym roku kalendarzowym”.

    Wyliczone wartości po zapisaniu widoczne są w oknie przeglądowym.

    Aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS „Miesięczna deklarację ZUS DRA w module Finanse i Księgowość należy spod prawego przycisku myszy wybrać opcje eksport /import lub z menu eksportu w prawym górny rogu okna przeglądowego i wygenerować Miesięczną deklaracje DRA.
    Po wygenerowaniu „Miesięcznej deklaracji ZUS DRA” pojawi się okno, w którym należy wskazać miejsce na dysku komputera, w którym ma zostać zapisany plik eksportu.

    Natomiast w module Kadry i płace aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS miesięczne rozliczenia RCA , DRA za pracowników, właścicieli lub udziałowców. Należy z menu wybrać „Płatnik”. Pojawi się menu dotyczące eksportu danych do programu ZUS Płatnik. Po wybraniu raportu miesięcznego pojawi się okno, w którym należy wskazać miejsce na dysku komputera, w którym ma zostać zapisany plik eksportu.

    Wydruk rozliczenia składek ZUS

    W programie możliwe jest przygotowanie wydruku rozliczenia składek ZUS.
    Wydruk dostępny jest z następujących miejsc:
    • Spod prawego przycisku myszy;
    • Spod ikony drukarki w prawym górnym rogu okna przeglądowego ;

    Rozliczenie składek ZUS w kolejnych miesiącach
    W kolejnych miesiącach rozliczania składek możliwe jest użycie funkcji „Dodaj składkę za kolejny okres”, która naliczy w tle i doda rozliczenie składki dla udziałowca, na którym jesteśmy ustawieni w oknie przeglądowym. Do naliczenia zostaną użyte domyślnie parametry z poprzedniego rozliczenia składek.
    Można również dodać rozliczenie składek ZUS w sposób analogiczny do dodawania pierwszego rozliczenia. Dostępne będą wówczas parametry, umożliwiające ich ewentualną modyfikację.

    Korekta rozliczenia składek ZUS
    W przypadku konieczności dokonania korekty składek można wykorzystać funkcję „Dodaj korektę składek”. W tym celu należy stanąć na rozliczeniu które chcemy skorygować, a następnie wybrać z menu pod prawym przyciskiem myszy opcje „Dodaj korektę składek” lub kliknąć przycisk „Dodaj”, a potem „Dodaj korektę składek”:
    Podczas korekty program ponownie pobierze aktualne dane (z dokumentów księgowych i z ustawień kartoteki udziałowca) i je przeliczy aktualizując wartości przychodów, kosztów, składek na ubezpieczenie społeczne oraz ponownie wyliczy podstawę

    składki zdrowotnej i jej wartość. Podstawę wymiaru składek społecznych oraz kwoty stawek należy ręcznie modyfikować.
    Po dokonaniu korekty należy zweryfikować, czy nie istnieje konieczność skorygowania kolejnych rozliczeń składki zdrowotnej dla miesięcy następujących po miesiącu, w którym dokonano korekty.

    Aby wygenerować i przesłać do programu ZUS Płatnik lub PUE ZUS Korektę deklaracji ZUS DRA należy spod prawego przycisku myszy wybrać opcje eksport /import lub z menu eksportu w prawym górny rogu okna przeglądowego i wygenerować Miesięczną deklaracje DRA.

    Nowa cecha

    Obsłużenie nowego wzoru deklaracji "PIT-2" (v.7)

    Dodano nowy wzór deklaracji „PIT-2” (v.7)

    Nowa cecha

    Wprowadzenie kwoty minimalnej podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w 2022 r. dla osób uzyskujących przychody z pozostałej działalności gospodarczej oraz osób współpracujących

    Wprowadzono kwotę minimalnej podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w 2022 r. dla osób uzyskujących przychody z pozostałej działalności gospodarczej oraz osób współpracujących.
    W związku ze zmianami w przepisach dotyczących ustalania podstawy składki zdrowotnej zmieniono opis kolumny „Minimalna podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne dla pozostałych D.G. i os. współpr.”

    Usprawnienie

    Umożliwienie rozksięgowania kwoty podatku odroczonego z list naliczonych pierwszą wersją schematu uzupełniającego

    Umożliwiono rozksięgowanie kwoty podatku odroczonego z list naliczonych pierwszą wersją schematu uzupełniającego.

    Poprawka

    Poprawka błędu niepokazywania na kaflu badań lekarskich w przypadku kolejnej umowy będącej kontynuacją poprzedniej

    Poprawiono błąd niepokazywania na kaflu badań lekarskich w przypadku kolejnej umowy będącej kontynuacją poprzedniej.

    Poprawka

    Poprawienie błędu niewyświetlania pracowników na zasiłkach w oknie wyboru pracowników do wystawienia PIT-11

    Poprawiono błąd niewyświetlania pracowników, którzy w ciągu roku osiągnęli przychody wyłącznie z zasiłków, w oknie wyboru pracowników, którzy osiągnęli przychody, a nie wystawiono im PIT-11.

    Poprawka

    Poprawienie błędnego wyliczania średniej chorobowej w przypadku gdy zatrudnienie nie jest od początku miesiąca, a choroba występuję w 2 miesiącu wraz z rozwiązaniem umowy o pracę.

    Poprawiono błędne wyliczanie średniej chorobowej w przypadku gdy zatrudnienie nie jest od początku miesiąca, a w 2 miesiącu zatrudnienia występuje choroba oraz rozwiązanie umowy o pracę.

    Sprzedaż

    Usprawnienie

    Udostępnienie możliwości zmiany w danych nagłówkowych zamówienia od odbiorców ZO pola "Opis stanu zamówienia" w przypadku wystąpienia powiązania z FZL

    Dodano możliwość modyfikacji opisu stanu zamówienia nawet po wystawieniu dokumentów zaliczkowych.

    Usprawnienie

    Poprawienie działania przenoszenia danych intrastatowych z nagłówka dokumentu do pozycji po zaimportowaniu z zamówienia

    Poprawiono kopiowanie informacji intrastat z nagłówka dokumentu WDT do pozycji w sytuacji gdy pozycje są importowane z zamówienia.

    Usprawnienie

    Generowanie opisów paczek na podstawie numeru dokumentu w funkcjonalności "Firmy kurierskie"

    Dodano możliwość generowania automatycznych opisów na podstawie numeru faktury, numeru wydania zewnętrznego lub numeru zamówienia dla etykiet przewozowych w funkcjonalności Firmy kurierskie.

    Aby skorzystać z funkcjonalności to należy wejść do jej definicji w sekcji kartoteki>Firmy kurierskie
    Następnie dodać lub edytować Definicję firmy kurierskiej i uzupełnić Szablon opisu paczki wybierając Dostępne symbole i/lub tekst własny.
    W szablonie opisu paczki można użyć symboli:
    [FS_NUMER] – numer faktury sprzedaży do której została wygenerowana przesyłka
    [WZ_NUMERY] – numery wydań zewnętrznych do których została wygenerowana przesyłka
    [ZO_NUMERY] – numery zamówień od klienta do których została utworzona faktura a następnie wygenerowana przesyłka.
    Do jednej przesyłki może być utworzona tylko jedna faktura. Natomiast dowolna ilość wydań zewnętrznych i zamówień powiązanych z wygenerowaną fakturą.

    Poprawka

    Uzupełnianie informacji do intrastat w pozycji WNT i WDT w sytuacji gdy pozycje są wklejane ze schowka

    Poprawiono uzupełnianie informacji do intrastat w pozycjach WNT i WDT w sytuacji gdy są wklejane ze schowka pozycji.

    Poprawka

    Poprawienie nie pokazywania załączników do dokumentów WZ w dolnym oknie rozchodów zewnętrznych na zakładce: Załączniki

    Poprawiono pokazywanie podpiętych załączników do dokumentów WZ w dolnym oknie rozchodów zewnętrznych na zakładce „Załączniki”

    Poprawka

    Poprawienie błędu: "Dynamic SQL Error " występującego przy modyfikacji rodzaju numeracji kodu dokumentu zlecenia produkcyjnego oraz demontażu

    Poprawiono błąd: „Dynamic SQL Error. SQL error code=-104 …”, który pojawiał się w słownikach kodów dokumentów przy próbie zmianie rodzaju numeracji z miesięcznej na roczna lub odwrotnie dla kodu dokumentu zlecenia produkcyjnego oraz demontażu.

    Poprawka

    Poprawienie treści komunikatu o braku uprawnień przy generowaniu zestawienia "Rejestr Dokumentów Magazynowych"

    Poprawiono komunikat o braku uprawnień do poszczególnych magazynów podczas generowania zestawienia „Rejestr dokumentów magazynowych”

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości wybrania rachunku bankowego do obciążenia kosztami przelewu zagranicznego (w formacie ING MultiCash PLA) innego niż ten, z którego jest realizowane "Polecenie przelewu"

    Dodano możliwość wybrania rachunku bankowego do obciążenia kosztami przelewu zagranicznego (w formacie „ING MultiCash PLA”) innego niż ten, z którego jest realizowane „Polecenie przelewu”.

    W przypadku zalogowania się do rachunku bankowego (walutowego), który ma wybrany format „ING MultiCash PLA”, w oknie edycyjnym  „Polecenia przelewu” w sekcji „Rachunek odbiorcy” pojawia się dodatkowa kontrolka „Numer rachunku dla kosztów”, w której można wybrać rachunek bankowy, jaki zostanie obciążony kosztami przelewu zagranicznego. W przypadku nie wybrania rachunku w nowej kontrolce, do pliku eksportowego, tak jak dotychczas, przeniesiony zostanie numer aktualnie zalogowanego rachunku bankowego.

    Wspólne

    Usprawnienie

    Zbiorcze oznaczanie kontrahentów jako archiwalnych

    Dodano możliwość zbiorczego oznaczania kontrahentów jako archiwalnych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory można było oznaczyć kontrahenta jako archiwalnego edytując kartotekę danego (pojedynczego) kontrahenta. Nie można zbiorczo oznaczyć wielu kontrahentów jako archiwalnych.

    Co zrobiono?
    W oknie przeglądowym kartoteki kontrahentów dodano nową operację „Archiwizuj kontrahentów”. Operacja ta jest dostępna (widoczna) po kliknięciu w przycisk „Operacje”. Po zaznaczeniu kontrahentów (można zaznaczyć jednego, można wielu) i wykonaniu tej operacji, system uruchamia procedurę archiwizacji kontrahentów, czyli oznaczenia ich, jako archiwalnych (czego efektem jest zaznaczenie checkbox`a „Archiwalny” w kartotece wybranych do archiwizacji kontrahentów).

    Jak będzie działać nowa operacja?
    Operacja „Archiwizuj kontrahentów” działa następująco:
    – operacja ta nie jest widoczna w module „Kadry i Płace”,
    – jeśli wraz z kontaktami typu „Firma” oraz „Osoba fizyczna” zostaną wybrane kontakty typu „Pracownik”, program wyświetli komunikat z informacją iż pracownicy zostaną pominięci,
    – w trakcie wykonywania operacji spośród wybranych kontrahentów zostaną pominięci kontrahenci, którzy już wcześniej byli oznaczeni jako archiwalni oraz kontrahenci aktualnie edytowani (w innym module/stanowisku), o czym będzie mowa w raporcie wyświetlonym po zakończeniu operacji,
    – zarchiwizowane kontakty zostaną zaraportowane wraz z podsumowaniem liczbowym zarchiwizowanych kontaktów i kontaktów pominiętych w procesie archiwizacji,
    – jeśli wszyscy wybrani kontrahenci zostaną zarchiwizowani prawidłowo (brak pominiętych), program wyświetli krótkie potwierdzenie wykonania operacji.

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości wykonania zgłoszenia serwisowego z poziomu programu

    Dodano możliwość wysłania zgłoszenia serwisowego za pośrednictwem kafelka z dynamicznie wypełnianą treścią oraz za pośrednictwem nowej pozycji w menu „Pomoc”.

    Jak to działało do tej pory?
    Chcąc wysłać zgłoszenie do Działu Wsparcia Użytkownika należało przesłać je np. pocztą elektroniczną jako wiadomość na adres wspracie@raks.pl.

    Co zrobiono?
    Dodano w każdym z modułów („Kadry i Płace”, „Sprzedaż”, „Finanse i Księgowość”) nowy kanał komunikacyjny, czyli tzw. kafelek, wyświetlany na oknie głównym aplikacji, o nazwie „Wsparcie użytkownika”. Dodatkowo w ww. modułach w menu „Pomoc” pojawiła się nowa pozycja o nazwie „Wyślij zgłoszenie”.

    Po kliknięciu w kafelek „Wsparcie użytkownika” lub po wybraniu opcji „Wyślij zgłoszenie” uruchomiona zostanie domyślna przeglądarka internetowa, która przekieruje użytkownika do formularza zgłoszeniowego. Wstępnie zostaną w nim wypełnione pola dotyczące uruchomionego modułu, aktualnie używanego numeru wersji  programu oraz numeru licencji. Formularz pozwala także na uzupełnienie takich informacji jak: typ i temat zgłoszenia, szczegóły związane z odtworzeniem wykonywanych w programie czynności, jego aktualnego i oczekiwanego przez użytkownika działania oraz dane kontaktowe. Umożliwiono także przesłanie wraz z wiadomością załączników.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "Invalid argument" przy próbie wykonania funkcji naprawczej "Analizy rozchodów z wybranych dostaw" w module Administrator po wybraniu daty 0001-01-01

    Poprawiono błąd „Invalid argument” i dodano poprawną informację w komunikacie, który pojawia się w przypadku wpisania daty: 0001-01-01 przy wykonywaniu funkcji: Administrator -> Funkcje naprawcze -> Analiza rozchodów z wybranych dostaw

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook