Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2022.1.3.1192

    Data publikacji: 31.12.2021

    Księgowość

    Nowa cecha

    Obsłużenie rejestracji OSS, służącej do ewidencji i rozliczania podatku VAT w procedurze OSS, w ramach tzw. pakietu "e-commerce"

    Dodano możliwość rejestrowania dokumentów objętych procedurą OSS w odrębnej ewidencji oraz sporządzenia deklaracji „VIU-DO” w oparciu o wprowadzone do rejestru OSS dokumenty.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas w programie „RaksSQL” nie było możliwości rejestrowania dokumentów w odrębnej ewidencji. Aby rozliczyć podatek VAT w procedurze OSS, użytkownicy prowadzili ewidencję dokumentów rozliczanych w ramach procedury OSS poza systemem „RaksSQL”, a deklarację „VIU-DO” wypełniali ręcznie i wysyłali e-deklarację „VIU-DO” do systemu „e-Deklaracje” z programu „RaksSQL”.

    Co zrobiono?
    Utworzono w module „FK” odrębny rejestr VAT (rejestr OSS), w którym znajdują się tylko dokumenty rozliczane w ramach procedury OSS. Dane z rejestru OSS są automatycznie nanoszone deklarację „VIU-DO”, a następnie (jak dotychczas) e-deklaracja „VIU-DO” jest wysyłana do systemu „e-Deklaracje”.

    Jak to działa po zmianach?
    Aby skorzystać z możliwości rozliczania podatku VAT w ramach procedury OSS, należy w parametrach roku, w sekcji „VAT” zaznaczyć nowy znacznik: „Rozliczenie VAT w procedurze OSS”.

    Po zaznaczeniu tego znacznika, użytkownik uzyska dostęp do rejestru OSS w nw. miejscach:
    – w dokumencie księgowym – w postaci dodatkowej zakładki „Rejestr OSS”,
    – w menu ->„Księgowość” użytkownik będzie miał dostęp do „Rejestracji OSS”, w której będą się znajdowały wszystkie wpisy, dokonane w ramach procedury OSS,
    – na oknie przeglądowym dokumentów księgowych – jest możliwość sumowania wpisów do rejestru OSS,
    – w menu -> „Słowniki”, gdzie będzie udostępniony nowy słownik „Stawki VAT UE”. Należy go uzupełnić o stawki VAT obowiązujące w państwach, których będą dotyczyły transakcje, rozliczane w ramach procedury OSS. Należy to zrobić przed dokonaniem wpisu do rejestru OSS, ponieważ jeżeli danej stawki VAT nie będzie w słowniku, nie będzie możliwe wprowadzenie wpisu do rejestru OSS, o czym użytkownik zostanie poinformowany w stosownym komunikacie.

    Aby uzupełnić słownik „Stawki VAT UE”, należy wybrać w menu -> „Słowniki” -> „Stawki VAT UE”. W słowniku należy obowiązkowo wypełnić pola: „Państwo”, „Typ stawki” oraz „Wartość” (w %). „Opis” to pole nieobowiązkowe. Na oknie przeglądowym stawek VAT UE, będzie widoczna dodatkowo kolumna „Kod UE”, w której zawartość uzupełni się automatycznie na podstawie wskazanego wcześniej państwa.

    Po uzupełnieniu słownika stawek VAT UE, aby dokonać wpisu do rejestru OSS, po uzupełnieniu danych w nagłówku dokumentu księgowego, należy wejść w zakładkę „Rejestr OSS”, wybrać przycisk „Dodaj”. Zostanie wywołane okno wpisu do rejestru OSS.

    Wpis do rejestru OSS zawiera następujące dane:
    – Państwo konsumpcji (jest to pole wymagane, możliwe do uzupełnienia ze słownika państw, za pomocą trzykropka. Domyślnie podpowiadane jest państwo zgodne z kodem NIP UE wprowadzonym w nagłówku dokumentu księgowego w sekcji „Dowód źródłowy”. Jeżeli w nagłówku dokumentu księgowego kod NIP UE nie jest uzupełniony, na oknie wpisu do rejestru OSS pole pozostanie puste.),
    – Kod UE (uzupełnia się automatycznie na podstawie wybranego państwa konsumpcji),
    – Data wpisu (ta data decyduje o tym, w którym kwartale będzie zarejestrowana i wykazana na deklaracji „VIU-DO” dana transakcja),
    – Rodzaj wpisu, do wyboru spośród poniżej wymienionych (pole wymagane):
    1. Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego identyfikacji,
    2. Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie identyfikacji,
    3. Korekta kwot podatku VAT wykazanych w deklaracjach za poprzednie okresy wynikająca z korekt dostaw towarów lub świadczonych usług
    – Typ identyfikacji: Numer identyfikacyjny VAT/Numer identyfikacji podatkowej (pole nieobowiązkowe)
    – Państwo prowadzenia działalności (pole obowiązkowe w przypadku wybrania drugiego rodzaju wpisu: „Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie identyfikacji”; jeżeli zostanie wybrany inny rodzaj wpisu, to pole będzie nieaktywne),
    – Waluta dokumentu – PLN lub EUR – Domyślnie podpowiadana jest waluta EUR. Dane można wprowadzać od razu w walucie EUR. Jeżeli użytkownik dokona wpisu w PLN, nastąpi konieczność przeliczenia go na EUR (po wybranym kursie). Wynika to z tego,

    że docelową walutą, w jakiej należy prowadzić ewidencję OSS i wykazywać dane na deklaracji „VIU-DO” jest waluta EUR.
    – Tabela kursowa i kurs waluty – w przypadku wybrania waluty PLN, można pobrać tabelę kursową ze słownika tabel przy pomocy trzykropka lub wprowadzić kurs ręcznie. Jeżeli użytkownik wybierze walutę EUR, tabela kursowa nie będzie aktywna, a jako kurs waluty automatycznie podpowie się wartość 1.

    Po uzupełnieniu nagłówka wpisu do rejestru OSS należy wprowadzić dane do pozycji wpisu, wybierając przycisk „Dodaj”.
    Pozycja wpisu zawiera:
    – wartości w wybranej walucie dokumentu: netto, VAT, brutto (PLN lub EUR),
    – stawkę VAT (do wybrania ze słownika stawek, po uprzednim uzupełnieniu go),
    – wartości netto/VAT/brutto przeliczone automatycznie na walutę EUR wg kursu wskazanego w nagłówku wpisu do rejestru OSS,
    – znacznik „Świadczenie usług”, który należy zaznaczyć w przypadku, gdy transakcja dotyczy świadczenia usług.
    Po uzupełnieniu tych danych należy kliknąć „Zapisz”. Po zamknięciu okna pozycji wpisu, na oknie wpisu do rejestru OSS jest widoczna lista wszystkich wprowadzonych pozycji. Dodatkowo znajduje się tu kolumna, w której wskazane jest, czy została użyta stawka VAT standardowa, czy obniżona. W kolumnie „Usługa” widoczny będzie znacznik w zależności od tego, czy w pozycji został zaznaczony. Na liście pozycji w zasobniku kolumn znajdują się również kolumny prezentujące: „Kwartał korekty”, „Rok korekty”, wartości netto/VAT/brutto w walucie wskazanej w nagłówku wpisu.

    Na oknie przeglądowym dokumentów księgowych jest możliwość sumowania wprowadzonych wpisów do rejestru OSS. Aby wykonać sumowanie, należy zaznaczyć wybrane wiersze (lub wszystkie), następnie wybrać przycisk „Operacje” (prawym klawiszem myszy lub w dolnym menu) oraz „Suma wpisów do rejestru OSS” (pod „Suma wpisów do rejestru VAT”). Zostanie wywołane okno, na którym zaprezentowana zostanie łączna wartość wpisów do rejestru OSS, z podziałem na netto/VAT/brutto, w walucie EUR. W przypadku, gdy wpis do rejestru OSS był wprowadzony w PLN (a następnie przeliczony na EUR), do sumowania zostanie uwzględniona wartość po przeliczeniu na walutę EUR.

    Na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, pod prawym klawiszem myszy lub w dolnym menu, jest dostępna opcja „Powielania”, „Stornowania” oraz „Stornowania i powielania” dokumentów z wpisami do rejestru OSS.

    Dokumenty księgowe zawierające wpis do rejestru OSS można eksportować i importować w formacie XML.

    Na podstawie danych wprowadzonych do rejestru VAT OSS generuje się zestawienie, po wybraniu w menu >> „Zestawienia – Księgowość” >> „Inne” >> „Ewidencja VAT OSS’’ lub po kliknięciu na oknie Rejestracji OSS w ikonę drukarki w prawym górnym rogu okna i wybraniu „Rejestr OSS” -> „Podgląd wydruku” lub „Podgląd danych”.

    Aby wygenerować zestawienie, należy wybrać rok obrotowy (pole obowiązkowe), opcjonalnie można również wskazać konkretny zakres dat z wybranego roku. Zestawienie można wykonać dla wszystkich wpisów wprowadzonych do rejestru OSS (wybierając w parametrach tylko rok obrotowy) lub dla wybranych, wskazując dane w oknie parametrów:
    – rodzaj wpisu do rejestru OSS,
    – kod państwa (spośród tych, które zostały wprowadzone we wpisach do rejestru OSS),
    W parametrach wydruku można również wskazać kurs waluty, wg którego ma być przeliczone zestawienie (wpisując go ręcznie lub wybierając tabelę kursową ze słownika tabel). W przypadku, gdy kurs waluty nie zostanie uzupełniony, zestawienie będzie przedstawiało dane wprowadzone do rejestru OSS, wg kursu zastosowanego podczas dokonywania wpisu do rejestru OSS.

    Dane na zestawieniu są przedstawione w walucie EUR. Na ostatniej stronie wydruku znajduje się podsumowanie podatku VAT, z podziałem na rodzaje wpisów oraz typ transakcji – dostawy towarów i świadczenie usług. Dzięki temu można skonfrontować dane zawarte na zestawieniu z tymi na deklaracji „VIU-DO”, które również są zaprezentowane w podziale na dostawy towarów i świadczenie usług.

    Dane wprowadzone do rejestru OSS przenoszą się na automatycznie na deklarację „VIU-DO”. O tym, w którym kwartale będzie rozliczana dana transakcja, decydować będzie data wpisu do rejestru OSS. W zależności od tego, który rodzaj wpisu został wybrany na oknie wpisu do rejestru OSS, dane będą zaprezentowane w części C.2 (1. rodzaj wpisu – „Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego identyfikacji”), C.3 (2. rodzaj wpisu – „Świadczenie usług oraz dostawy towarów z państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie identyfikacji”) lub C.5 (3. rodzaj wpisu – „Korekta kwot podatku VAT wykazanych w deklaracjach za poprzednie okresy wynikająca z korekt dostaw towarów lub świadczonych usług”) oraz w odpowiednich sumach (część C.4, C.6 i C.7) zgodnie z przyjętą przez Ministerstwo Finansów formułą obliczeniową.

    Dane nanoszone na deklarację „VIU-DO” na podstawie zapisów rejestru OSS, mogą zostać przeliczone wg kursu, wskazanego w parametrach deklaracji. Zgodnie z przepisami, deklaracja „VIU-DO” powinna być sporządzona za dany kwartał wg kursu EUR, opublikowanego przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu danego okresu rozliczeniowego, a jeżeli nie został w danym dniu opublikowany – wg kursu wymiany opublikowanego następnego dnia. Użytkownik ma możliwość wybrania odpowiedniego kursu waluty spośród dostępnych w słowniku lub wpisania go ręcznie w parametrach deklaracji. Wybrana tabela kursowa (lub wpisany ręcznie kurs waluty) zostanie zaprezentowana na wydruku, na górze pierwszej strony deklaracji. W przypadku, gdy użytkownik nie wybierze żadnego kursu waluty, dane, które zostaną automatycznie przeniesione na deklarację z rejestru OSS, będą zaprezentowane w wartościach, w których zostały wprowadzone do rejestru, wg kursu zastosowanego pierwotnie.

    Dzięki możliwości wygenerowania Zestawienia oraz przeliczenia deklaracji „VIU-DO” wg wybranego kursu, użytkownik może skonfrontować poprawność prezentacji danych automatycznie naniesionych z rejestru OSS na Deklarację, z tymi zaprezentowanymi na Zestawieniu, sporządzonemu w oparciu o wpisy do rejestru OSS.

    Niektóre pola na deklaracji „VIU-DO” na załącznikach zostały pozostawione do edycji (na załącznikach deklaracji, w częściach C.2, C.3 oraz C.5). Wartości z rejestru OSS automatycznie przenoszone są na deklarację i załączniki, ale użytkownik może też dokonać zmian ręcznie na deklaracji.

    UWAGA: W związku z wprowadzeniem nowego rejestru OSS, konieczna była zmiana pliku XML dokumentu księgowego. Zmieniono wersję eksportu z 15.0 na 16.0. W pliku XML w węźle DOKUMENT dodano węzeł REJESTRY_OSS, zawierający wprowadzone do dokumentu księgowego rejestry OSS wraz z wpisami i pozycjami. Dostawcy rozwiązań bazujący na dotychczasowej lub jednej z wcześniejszych wersji pliku XML dokumentu księgowego, powinni dostosować się do ww. zmiany. W przeciwnym razie, przy próbie importu plików we wcześniejszej wersji, system wyświetli komunikat informujący o niezgodności wersji eksportu z wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach.

    Ważne: Jeśli w parametrach roku obrotowego nie zaznaczono parametru „Rozliczanie VAT w procedurze OSS”, dane dotyczące wpisów do rejestru OSS nie zostaną zaimportowane. Najpierw (przed zaimportowaniem dokumentu) musi być zaznaczony parametr, aby po zaimportowaniu dokumentu móc zobaczyć wpisy do rejestru OSS. Jeżeli kolejność będzie odwrotna (dokument zostanie zaimportowany, a dopiero potem użytkownik zaznaczy znacznik w parametrach roku), to wpisy do rejestru OSS nie będą widoczne.

    Nowa cecha

    Wprowadzenie nowego wzoru wydruku "Ewidencji Przychodów" w związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2022 roku nowych stawek ryczałtu: 12% oraz 14%

    Wprowadzono nowy wzór wydruku „Ewidencji Przychodów”, zgodny z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 roku w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

    Wzór obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku i uwzględnia nowe stawki ryczałtu: 12% oraz 14%.

    Nowa cecha

    Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego miesięcznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z poziomu deklaracji "Rozliczenie miesięczne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych" (v. 5)

    W związku z zapisami ustawy „Polski Ład”, wedle których od 1 stycznia 2022 roku zlikwidowano możliwość odliczania składek zdrowotnych od podatku dochodowego, zlikwidowano możliwość odliczenia od 1 stycznia 2022 roku składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego miesięcznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych poprzez zmianę na formularzu deklaracji „Rozliczenie miesięczne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” w wersji 5., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

    Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF polega na tym, że zablokowano do edycji pole „Składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne…” i wpisano w nie domyślnie wartość „zero”.

    Oczywiście w poprzednich wersjach deklaracji „Rozliczenie miesięczne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” (od 1. do 4.), obowiązujących do końca 2021 roku, pole „Składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne…” nadal jest aktywne i działa tak, jak działało do tej pory (zarówno w zakresie przenoszenia do tego pola kwoty składek wprowadzonej do kartoteki udziałowca, jak i w zakresie możliwości wprowadzenia, edycji i usunięcia tych składek bezpośrednio na formularzu podatkowym). Tutaj nic się nie zmieniło. Zmiana dotyczy tylko wersji 5., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

    Nowa cecha

    Wprowadzenie nowego wzoru "Rozliczenia miesięcznego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych" (v. 5), uwzględniającego nowe stawki ryczałtu: 12% oraz 14%

    Wprowadzono nowy wzór „Rozliczenia miesięcznego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” w wersji 5., obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku, a uwzględniający nowe stawki ryczałtu: 12% oraz 14%.

    Nowa cecha

    Wprowadzenie nowego wzoru "Rozliczenia kwartalnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych" (v. 5), uwzględniającego nowe stawki ryczałtu: 12% oraz 14%

    Wprowadzono nowy wzór „Rozliczenia kwartalnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” w wersji 5., obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku, a uwzględniający nowe stawki ryczałtu: 12% oraz 14%.

    Nowa cecha

    Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego kwartalnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z poziomu deklaracji "Rozliczenie kwartalne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych" (v. 5).

    W związku z zapisami ustawy „Polski Ład”, wedle których od 1 stycznia 2022 roku zlikwidowano możliwość odliczania składek zdrowotnych od podatku dochodowego, zlikwidowano możliwość odliczenia od 1 stycznia 2022 roku składki zdrowotnej od PDOF rozliczanego kwartalnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych poprzez zmianę na formularzu deklaracji „Rozliczenie kwartalnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” w wersji 5., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

    Likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od PDOF polega na tym, że zablokowano do edycji pole „Składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne…” i wpisano w nie domyślnie wartość „zero”.

    Oczywiście w poprzednich wersjach deklaracji „Rozliczenie kwartalne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” (od 1. do 4.), obowiązujących do końca 2021 roku, pole „Składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne…” nadal jest aktywne i działa tak, jak działało do tej pory (zarówno w zakresie przenoszenia do tego pola kwoty składek wprowadzonej do kartoteki udziałowca, jak i w zakresie możliwości wprowadzenia, edycji i usunięcia tych składek bezpośrednio na formularzu podatkowym). Tutaj nic się nie zmieniło. Zmiana dotyczy tylko wersji 5., obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku.

    Usprawnienie

    Ukrycie dostępu do składek zdrowotnych w kartotece udziałowców (dla 2022 roku i późniejszych lat)

    W związku z zapisami ustawy „Polski Ład”, wedle których od 1 stycznia 2022 roku zlikwidowano możliwość odliczania składek zdrowotnych od podatku dochodowego, ukryto dostęp do składek zdrowotnych w kartotece udziałowców.

    Chodzi o menu: „Kartoteki” >> „Źródła przychodów, udziałowcy, udziały” >> zakładka „Udziałowcy” >> dolny część okna i zakładka „Składki ubezpieczeniowe”

    Ukrycie dostępu do składek zdrowotnych dotyczy tylko lat 2022 i późniejszych. Dla lat sprzed 2022 roku dostęp do składek zdrowotnych został zachowany (zarówno w zakresie możliwości ich wprowadzenia, edycji, usunięcia, jak i w zakresie przenoszenia wprowadzonej kwoty składek z kartoteki do odpowiednich pozycji deklaracji rozliczających różne formy opodatkowania PDOF).

    Ukrycie nie dotyczy składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Te składki, zarówno przed 2022 rokiem, jak i po 2022 roku, są dostępne i działają tak, jak działały do tej pory (zarówno w zakresie możliwości ich wprowadzenia, edycji, usunięcia, jak i w zakresie przenoszenia wprowadzonej kwoty składek z kartoteki do odpowiednich pozycji deklaracji rozliczających różne formy opodatkowania PDOF). Tutaj nic się nie zmieniło.

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Zmiana sposobu rozliczania zaliczki na PDOF od składek PPK pracodawcy

    Wprowadzono zmianę sposobu rozliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od składek PPK pracodawcy w sytuacji, w której lista płatnicza podatkowa PPK jest ostatnią listą w miesiącu.

    Jeżeli po naliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na liście podatkowej, nie ma już więcej wypłat dla pracownika w danym miesiącu (wg daty wypłaty), naliczona zaliczka na podatek nie jest potrącana z wynagrodzenia pracownika w kolejnym miesiącu tylko jest przenoszona każdorazowo na informację PIT-11.

    Zmiana sposobu rozliczania zaliczki wynika z wyjaśnień udzielonych przez Ministerstwo Finansów.

    Nowa cecha

    Dodanie do słownika i obsłużenie w naliczeniach kodu ubezpieczenia 22 50 – osoba powołana do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania, która z tego tytułu pobiera wynagrodzenie

    Dodano do słownika oraz obsłużono w naliczeniach kod ubezpieczenia 22 50 – osoba powołana do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania, która z tego tytułu pobiera wynagrodzenie

    Poprawka

    Aktualizacja wartości danej stałej - "Limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich"

    Zaktualizowano wartość danej stałej „Limitu kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich” do kwoty obowiązującej w roku 2022.

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Dostosowanie w programie RaksSQL SP funkcjonalności "Intrastat - wywóz" w związku ze zmianami w przepisach obowiązujących od stycznia 2022

    W myśl zmian Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (data ogłoszenia 07.12.2021)  od 1 stycznia 2022 w zgłoszeniach Intrastat dotyczących wywozu pojawi się informacja o kraju pochodzenia towarów, analogicznie jak ma to miejsce obecnie w zgłoszeniach przywozowych.
    W programie zostały dołożone pola z kodem kraju pochodzenia w dokumentach WDT oraz ich korektach a następnie informacje przenoszą się do zgłoszenia Intrastat. Pola te pobierają dane z w następujący sposób:
    a) Kod kraju pochodzenia będzie podpowiadał się z dokumentu przychodu jeżeli na pozycji dokumentu WNT/KWNT był w momencie dostawy uzupełniony a następnie został wybrany towar z takiej dostawy na WDT czy korektę WDT
    b) Jeżeli wybrano artykuł z dostawy, która nie miała przypisanego tego kodu, to będzie wartość podpowiadać z kartoteki artykułu, z pola: „domyślny kod kraju pochodzenia”
    c) Jeżeli kod kraju pochodzenia nie jest uzupełniony w dwóch powyższych punkach, to w dokumencie WDT/KWDT pole: „Kod kraju pochodzenia” artykułu będzie puste z możliwością edycji i uzupełnienia.
    Podczas tworzenia zgłoszenia Intrastat w programie, dane te będą podpowiadać się na podstawie wystawionych dokumentów z możliwością ich zmiany.
    W ramach zmian został również dostosowany wydruk oraz eksport danych zgłoszenia Intrastat do xml.
    Zmiany zostały także uwzględnione w plikach xml eksportowanych z dokumentów sprzedaży.

    UWAGA: W związku z wprowadzeniem zmian w Intrastat, konieczna była zmiana  wersji eksportu pliku xml z 56 na 57. Dostawcy rozwiązań bazujący na dotychczasowej lub jednej z wcześniejszych wersji pliku xml, powinni dostosować się do zmian. W przeciwnym razie, przy próbie importu plików we wcześniejszej wersji, system wyświetli komunikat informujący o niezgodności wersji eksportu z wersją importu oraz ostrzeże o możliwych problemach.

    Finanse

    Poprawka

    Usuwanie niedozwolonych znaków w opisach operacji podczas eksportu "Poleceń przelewów" do HomeBanking'u w formacie "MultiCash"

    Wprowadzono usuwanie niedozwolonych znaków w opisach operacji podczas eksportu „Poleceń przelewów” do HomeBanking’u w formacie „MultiCash”.

    Poprawka

    Poprawienie powiązywania kontrahenta przy imporcie wyciągów bankowych z banku "Credit Agricole" (format MT940)

    Poprawienie powiązywania kontrahenta przy imporcie wyciągów bankowych z banku „Credit Agricole” (format MT940)

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook