Księgowość
Wprowadzenie nowego wzoru deklaracji i e-deklaracji "CIT-8ST" (v. 1) oraz załącznika "CIT/A" (v. 1)
Obsłużono nowy wzór deklaracji i e-deklaracji “CIT-8ST” (v. 1) oraz załącznika “CIT/A” (v. 1).
Nowy wzór deklaracji “CIT-8ST” zastępuje dotychczasowy formularz “CIT-ST”, a nowy wzór załącznika “CIT/A” zastępuje dotychczasowy załącznik “CIT-ST/A”.
Formularze te mają zastosowanie dla podatników posiadających zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę, w tym podatników prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład zagraniczny, zatrudniający osoby na podstawie umowy o pracę.
Formularz “CIT-8ST” w wersji 1. oraz załącznik “CIT/A” w wersji 1. po raz pierwszy będą sporządzane do 31 marca 2023 roku, z tymże będzie się w nich podawać stan zatrudnienia na 31 grudnia 2022 roku.
Formularz “CIT-8ST”, w przeciwieństwie do dotychczasowego formularza “CIT-ST”, nie będzie jednym z załączników do deklaracji “CIT-8”. Będzie funkcjonował wyłącznie jako odrębny formularz podatkowy.
Umożliwienie wprowadzania wielkości udziałów poszczególnych udziałowców z większą dokładnością niż obecnie
Dodano możliwość wprowadzania wielkości udziałów dla poszczególnych udziałowców z większą dokładnością posiadanych udziałów
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory dla udziałowca w kontrolce “Udział [%]” była możliwość wprowadzenia posiadanego udziału z precyzją dwóch miejsc po przecinku.
Co zrobiono?
Zwiększono liczbę miejsc po przecinku do do 6-ciu miejsc w kontrolce “Udział [%]” dla każdego udziałowca.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach w programie dla nowo dodawanych lub istniejących udziałowców jest możliwość wprowadzenia udziału z większą dokładnością, czyli do 6-ciu miejsc po przecinku. Zwiększenie precyzji w kontrolce “Udział [%]” wpływa na możliwość wyliczenia uzyskiwanych przychodów i kosztów z większą dokładnością, zgodną z posiadanymi udziałami przez udziałowca. Zmiany dokładności w kontrolce “Udział [%]” wpływają także na wykazywanie udziałów z większą precyzją w odpowiednich polach rozliczeń deklaracji w programie. W deklaracji PIT-28 uszczegółowienie udziałów zostało dokonane od wersji 20, dla rozliczenia według skali podatkowej i stawki 19% od wersji 2 i 3 a dla rozliczenia podatku zryczałtowanego od wersji 5 i 6. W pliku e-deklaracji udział jest zaokrąglony do dwóch miejsc po przecinku zgodnie ze schematem XML
Umożliwienie wprowadzania wpisów walutowych w roku o typie "KPiR" za pomocą schematów księgowania
Dodano możliwość wprowadzania wpisów walutowych w roku o typie “KPiR” za pomocą schematów księgowania
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory przy tworzeniu schematu księgowego oraz jego wykorzystaniu do wprowadzenia dokumentu księgowego, była tylko możliwość pozwalająca wprowadzać wpisy do “KPiR”, ale zawsze w walucie PLN (zarówno w przypadku kwoty wpisu, jak i w przypadku tzw. kwoty dodatkowej).
Co zrobiono?
Do elementu schematu księgowego “Dodaj wpis do KPIR”, zostały dodane nowe 4 parametry (KwotaWAL, KwotaDodatkowaWAL, KwotaKodWAL, KwotaDodatkowaKodWAL) odpowiadające za wprowadzenie wpisów walutowych i kwoty dodatkowej wyrażonej w walucie obcej.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach w programie, możemy za pomocą schematu księgowania (utworzonego we własnym zakresie), wprowadzić wpisy walutowe i kwoty dodatkowe wyrażone w walucie obcej. Kwotę i walutę w dodanych parametrach schematu możemy wykazać jako, stałą kwotę i walutę zgodną ze słownikiem walut, lub jako jedną ze zmiennych schematu. Możliwe jest również wykorzystanie elementu schematu “Przenieś kurs waluty do zmiennej” i “Uaktualnij rozrachunki na podstawie zapisów księgowych”, co przy prawidłowym utworzeniu schematu księgowania umożliwia przeliczenie kwoty wprowadzonej w walucie obcej na kwotę w PLN z danego dnia oraz utworzenie rozrachunku w walucie. Schematy księgowania już istniejące w programie, powinny działać tak jak przed aktualizacją programu, natomiast aby te 4 nowe parametry pojawiły się w elementach schematu należy uaktualnić odpowiedni schemat księgowania. W nowo dodawanych (definiowanych) schematach “Dodaj wpis do KPIR”, te 4 nowe parametry pojawią się z automatu, bez potrzeby innych działań użytkownika.
Obsłużenie automatycznego wyliczania podstawy oraz składek ZUS dla rodzaju oskładkowania: "Mały ZUS plus"
Dodano możliwość automatycznego wyliczenia podstawy oraz składek ZUS dla preferencyjnego sposobu rozliczania składek “W ramach ulgi “Mały ZUS plus”” na oknie “Składki ZUS i DRA”, dostępnym w menu “Księgowość”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory nie było możliwości automatycznego wyliczenia podstawy oraz składek ZUS dla rodzaju oskładkowania “Mały ZUS plus”, kontrolki na oknie “Składki ZUS i DRA” prezentowały wartości zerowe po wybraniu w parametrach rodzaju oskładkowania „W ramach ulgi „Mały ZUS plus””, a po wpisaniu ręcznie wartości podstawy, składki nie wyliczały się.
Co zrobiono?
Dodano w programie możliwość automatycznego wyliczenia podstawy oraz składek ZUS dla preferencyjnego oskładkowania “Mały ZUS plus”.
Obsłużono przypadek, w którym system zakłada, że udziałowiec, dla którego wyliczamy składki, ma udziały w firmie, która prowadziła działalność cały poprzedni rok.
Jak to działa po zmianach?
Aby wyliczyć podstawę oskładkowania oraz składki ZUS w “Mały ZUS plus” należy w menu wybrać: “Księgowość” >> “Składki ZUS i DRA”, następnie kliknąć w “Dodaj” >> “Dodaj składki”. Na oknie parametrów należy określić rok, miesiąc i udziałowca, dla którego będzie sporządzane wyliczenie oraz kod tytułu ubezpieczenia i firmę, w której opłacane są składki. Na oknie paramentów dostępne jest pole wyboru „Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe”. Domyślnie jest ono odznaczone. Zaznaczenie tego pola spowoduje wyliczenie składki na ubezpieczenie chorobowe. W parametrach składek ZUS określić należy również rodzaj oskładkowania – “W ramach ulgi Mały ZUS plus” oraz nacisnąć „Zatwierdź”.
W kolejnej zakładce „Składki ZUS” program prezentuje wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, dokonując wyliczenia w oparciu o dane wprowadzone do systemu, za pomocą algorytmu opisanego w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, o którym mowa poniżej.
Podstawę wymiaru składek program ustala w następujący sposób:
– Przeciętny miesięczny dochód z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym wylicza według wzoru:
(Roczny dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym: Liczba dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej [tu zakładamy pełny rok, np. 365 dni]) x 30
Otrzymany wynik zaokrąglany jest do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 gr lub w dół, jeśli jest niższa.
– Następnie w przypadku osób korzystających z ryczałtu ewidencjonowanego, mnoży przeciętny miesięczny dochód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym, przez współczynnik 0,5.
Otrzymany wynik zaokrąglany jest do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 gr lub w dół, jeśli jest niższa.
– Jeżeli wynik jest mniejszy niż 30% minimalnego wynagrodzenia, system zamienia wartość na 903,00 zł (w 2022r.), jeżeli jest wyższy od 60% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, zmniejsza wartość do 3.553,20 zł (w 2022r.)
Użytkownik oczywiście może się z wyliczonymi przez program danymi nie zgodzić i poprawić je ręcznie – wtedy składki społeczne przeliczą się odpowiednio wg stawek zdefiniowanych w menu: „Słowniki” >> „Składki ZUS” >> „Ubezpieczenia społeczne” >> „Pozostałe stawki ZUS”. Informacja o wysokości minimalnego wynagrodzenia znajduje się w kategorii: “Wskaźniki i stawki”, a o wysokości przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w kategorii “Składki ZUS” >> “Podstawy ZUS”. W każdym kolejnym roku wartość 30% minimalnego wynagrodzenia oraz 60% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego system będzie pobierał do wyliczeń z danych właściwych dla danego roku.
Automatycznie wyliczona jest składka na Fundusz Pracy. Jeśli podstawa składek ZUS będzie niższa niż minimalne wynagrodzenie (3.010,00 zł w 2022 r.), wówczas przedsiębiorca jest zwolniony z opłacania tej składki i powinien wyzerować wartość składki na Fundusz Pracy samodzielnie – tu działanie programu nie zmieniło się.
Obok kontrolki „Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne” dodano przycisk „Szczegóły” (analogiczny do tego, który znajduje się w sekcji ze składką zdrowotną), po wybraniu którego użytkownik uzyskuje podgląd wartości (przychody, koszty, zapłacone składki ZUS oraz przeciętny miesięczny dochód) dotyczących poprzedniego roku, w oparciu o które program wyliczył wartość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Dane dotyczące przychodów i kosztów podzielone są na sekcje: „Księga handlowa i podatkowa”, „Ryczałt ewidencjonowany”.
Wyświetlone dane są nieedytowalne, użytkownik nie może nie zgodzić się z tymi wartościami. Jeżeli istnieje potrzeba zmiany ww. danych, użytkownik musi nanieść odpowiednie poprawki w systemie w dokumentach księgowych, aby dane w „Szczegółach” prezentowały pożądane wartości.
Na dole okna ze „Szczegółami” znajduje się przycisk „Przelicz”. Ma on zastosowanie w przypadku, w którym po wygenerowaniu danych za jakiś miesiąc na oknie “Składki ZUS i DRA”, wprowadzono do systemu nowe dane (dotyczące poprzedniego roku obrotowego), które mają wpływ na istniejące już wyliczenie “Składek ZUS i DRA”. Ponieważ wartości na oknie “Składki ZUS i DRA” nie przeliczają się automatycznie, po zakończeniu wprowadzania zmian w systemie, należy edytować okno “Składki ZUS i DRA”, aby zaktualizować wartości w poszczególnych kontrolkach, następnie nacisnąć przycisk „Szczegóły” oraz „Przelicz” i „Zapisz”.
Po wyjściu z okna „Szczegóły” należy wybrać również „Przelicz”, aby naniosła się właściwa wartość podstawy składek ZUS oraz ponownie przeliczyły składki, a następnie „Zapisz” na dole okna „Składki ZUS”. Dane zostaną zaktualizowane.
UWAGA! “Mały ZUS plus” dotyczy wyłącznie składek na ubezpieczenia społeczne, nie odnosi się on do naliczania składki zdrowotnej. Prawo do korzystania z “Małego ZUS’u plus” nie wpływa w żaden sposób na jej wyliczenie.
Poprawienie błędu pojawiającego się w e-deklaracji "CIT-8" (v. 31) wynikającego z niewłaściwej kolejności generowania załączników
Poprawiono błąd pojawiającego się w e-deklaracji “CIT-8” (v. 31) w przypadku jednoczesnego wystąpienia załączników “CIT-8/O”, “CIT/BR” i “CIT/WZ”.
Poprawianie wyliczania miesięcznego/kwartalnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaokrągleń kwot
Poprawiono wyliczanie miesięcznego/kwartalnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaokrągleń kwot.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory przy wyliczaniu “Rozliczenie miesięczne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych” lub “Rozliczenie kwartalne zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych”, program w pozycji “Kwota podatku zryczałtowanego” zaokrąglał do części dziesiętnych (jedno miejsce po przecinku), co mogło prowadzić do błędnego zaokrąglania kwoty podatku do pełnych złotych w pozycji “Kwota podatku po odliczeniach”.
Co zrobiono?
Poprawiano w wersji 6. “Rozliczenie podatku zryczałtowanego” wyliczanie i zaokrąglanie kwoty dla pola 30 “Kwota podatku zryczałtowanego”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach program przy wyliczaniu kwoty podatku zryczałtowanego (pole 30), zaokrągla do pełnych złotych kwoty przychodów z poszczególnych stawek, jako podstawy do obliczeń podatku i dopiero dokonuje obliczeń. Po wyliczeniu kwota podatku w polu 30 “Kwota podatku zryczałtowanego” zostaje zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku. Zmian dokonano w wersji 6. “Rozliczenie podatku zryczałtowanego”.
Sprzedaż
Dodanie nowego statusu dokumentu: "Odprawa" w dokumencie: Zwrot Vat dla Podróżnych
W związku ze zmianami w schemacie komunikacji w kanale niewizualnym dotyczącym Tax Free, w Raks SQL Sprzedaż w dokumencie: Zwrot Vat dla Podróżnych w danych nagłówkowych w sekcji: Zwrot podatku>Status dokumentu, dodano nowy status: Odprawa.
Ukrycie widoczności cen zakupu w dokumentach rozchodowych RW, MMR zgodnie z uprawnieniem w administratorze: dostęp do cen zakupu
Dla dokumentów magazynowych rozchodowych RW, MMR dodano możliwość ukrycia widoczności cen zakupu na podstawie uprawnień nadanych użytkownikowi w module Administrator.
Dotychczas uprawnienie w sekcji “Magazyny”>>”Sprzedaż”>>”Dokumenty sprzedaży”>>” Dostęp do cen zakupu” miało wpływ na dokument magazynowy WZ. Teraz zostało rozszerzone na dokumenty RW i MMR. Użytkownik, który nie ma uprawnień do cen zakupu, we wszystkich rozchodowych dokumentach magazynowych WZ, RW i MMR w polach związanych z cenami zakupu, czyli cena zakupu, wartość zakupu, marża, narzut, nie zobaczy wartości tylko gwiazdki. Dotyczy to okien przeglądowych z listą dokumentów oraz zakładek “Pozycje” i “Dostawy” w oknach edycyjnych dokumentów.
Podgląd dokumentów WZ, PZ z poziomu kartoteki kontrahentów
Dodano możliwość podglądu dokumentów magazynowych sprzedaży i zakupu z poziomu kartoteki kontrahentów.
Dolna część okna przeglądowego kontrahentów została rozbudowana o 2 nowe zakładki. W zakładce nadrzędnej “Sprzedaż” dodano podzakładkę “Wydania zewnętrzne” z prezentacją dokumentów WZ wystawionych dla kontrahenta. W zakładce nadrzędnej “Zakup” dodano zakładkę “Przyjęcia zewnętrzne” z listą dokumentów PZ.
Dodanie parametru wyboru kodu dokumentu w oknie masowej realizacji zamówień
W oknie masowej realizacji zamówień dodano dodatkowy parametr, który umożliwia wybór kodu dla dokumentu, który zostanie wygenerowany.
Umożliwienie wczytania stawki vat z pliku xml na dokument PZ i FZ
Dla dokumentów PZ i FZ rozbudowano import z pliku xml. W parametrach importu dodano nowe pole “Stawka VAT” umożliwiające wybór skąd ma być pobierana stawka VAT do pozycji. Dotychczas stawka VAT pobierana była zawsze z kartoteki towarów. Teraz można wybrać, czy stawka ma być pobierana z kartoteki artykułów, czy z pozycji importowanego pliku.
Dodanie dla kontaktu Osoba fizyczna pól z "nazwą odbiorcy", "telefonem", "adresem e-mail" w sekcji adres dostawy towarów
Dla kontrahentów o typie “osoba fizyczna’ obsłużono dodatkowe informacje związane z dostawą w dokumentach sprzedaży w sekcji dostawa towarów oraz w kartotece kontrahenta w adresie dostawy pola z adresem email, telefonem, czy nazwą osoby.
Obsłużenie współpracy z InPost Kurier i Inpost Paczkomaty
Dodano obsługę generowania zleceń wysyłkowych dla przesyłek Inpost. Obsłużono zarówno przesyłki kurierskie jak i przesyłki paczkomatowe.
W tym celu dodano do adresu dostawy w kartotekach kontrahentów pola z określeniem rodzaju paczkomatu oraz jego kodu. Te same pola znalazły się w nagłówku dokumentu sprzedaży i wydania. Można je uzupełnić ręcznie lub wybrać z listy razem z adresem dostawy w kartotece kontrahenta. Niezbędne jest także uzupełnienie adresu email i telefonu dla danych dostawy.
Natomiast w sekcji Firmy Kurierskie kartotek znajduje się możliwość zdefiniowania warunków współpracy z przewoźnikiem.
Generowanie etykiet/listów przewozowych wywoływane jest z okna listy dokumentów sprzedaży lub wydań zewnętrznych. Zlecenia te są także w tle przesyłane on-linowo do Menadżera Przesyłek Inpost.
Obsłużenie ubezpieczenia przesyłki kurierskiej w listach przewozowych DPD
Dodano obsługę ubezpieczenia przesyłki podczas generowania przesyłki kurierskiej DPD z modułu Sprzedaż RAKSSQL.
Obsłużenie nowych danych intrastat w plikach eksportu i importu kartotek towarowych
Dodano obsługę pola “domyślny kraj pochodzenia” w eksportach i importach danych z i do plików. Dotyczy plików o formacie xml, txt, dbf, xls.
Zmiana formatu wyświetlania ilości i cen w zestawieniu: "Analiza dostaw i rozchodów" w nowym generatorze raportów
W zestawieniu “Analiza dostaw i rozchodów” poprawiono format prezentacji ilości i ceny tak, aby był zgodny z ustawieniami w parametrach firmy. Dotychczas wartości były wyświetlane z 2 miejscami po przecinku.
Poprawienie literówki w parametrach imporu faktur zakupu z xml
Poprawiono w oknie parametrów importu faktur zakupu z pliku xml nazwę w której była literówka z “Grupy arykułów” na “Grupy artykułów”.
Poprawiono przeliczanie ceny katalogowej i ceny netto sprzedaży w walucie obcej po zmianie kursu dla pozycji dokumentu dla korekt sprzedaży
Poprawiono przeliczanie ceny netto sprzedaży po korekcie w walucie obcej po zmianie kursu dla pozycji dokumentu. Obecnie jeżeli użytkownik w korekcie faktury sprzedaży wystawionej np. od netto w walucie obcej, wyedytuje pozycję, gdzie została wybrana cena katalogowa w walucie obcej np. EUR i zmieni kurs dla pozycji po korekcie, to nie przeliczy się cena katalogowa (gdyż ona jest bazowa) i cena sprzedaży w walucie po korekcie, przeliczy się natomiast cena w PLN.
Poprawienie wykazywania masy artykułów w zestawieniu "Sprzedaż wg artykułów i odbiorców"
Poprawiono błąd objawiający się w sporadycznych przypadkach pokazywaniem niewłaściwej masy artykułów na zestawieniu “Sprzedaż wg artykułów i odbiorców”.
Zmiana przekazywania pola P_5A w JPK_FA jeżeli kupującym jest kontrahent bez numeru NIP
Poprawiono w generowanych plikach JPK_FA niepokazywanie wartości null w polu P_5A jeżeli kontrahent nie posiadał numeru NIP.
Usunięcie błędu "EProgrammerError", który występował na korekcie faktury zaliczkowej KZL podczas usunięcia powiązania z zamówieniem i ponownego powiązania
Zlikwidowano błąd “EProgrammerError”, który występował na korekcie faktury zaliczkowej KZL podczas usunięcia zamówienia i próby ponownego powiązania zamówienia na zakładce: “Realizowane zamówienia”.
Poprawiono przeliczanie ceny katalogowej i ceny netto sprzedaży w walucie obcej po zmianie kursu dla pozycji dokumentu dla faktur sprzedaży
Poprawiono przeliczanie ceny netto sprzedaży w walucie obcej po zmianie kursu dla pozycji dokumentu. Obecnie jeżeli użytkownik na fakturze sprzedaży wystawionej od netto w walucie obcej, wyedytuje pozycję, gdzie została wybrana cena katalogowa w walucie obcej np. EUR i zmieni kurs dla pozycji, to nie przeliczy się cena katalogowa (gdyż ona jest bazowa) i cena sprzedaży w walucie po korekcie, przeliczy się natomiast cena w PLN.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Wspólne
Marża i narzut w zestawieniach dotyczących sprzedaży w module Analizy, Budżetowanie i Kontroling
Dodano pola “Marża [%]” i “Narzut [%]” dla zestawień “Dynamika sprzedaży – według artykułów”, “Dynamika sprzedaży – według kontrahentów”, “Dynamika sprzedaży – kontrahenci i artykuły”.
Zestawienia są dostępne w module “Analizy, Budżetowanie i Kontroling” z menu “Narzędzia” >> “Generator raportów i analiz” w gałęzi “Raporty standardowe” >> “RAKSQL” >> “03. Analizy Handlowe” >> “01. Sprzedaż”