Księgowość
Poprawienie rozksięgowania w roku o typie "Ryczałt" faktury sprzedaży wyrażonej w walucie PLN, wystawionej module "SP"
Poprawiono błąd przy rozksięgowaniu faktury sprzedaży w roku o typie “Ryczałt”, wyrażonej w walucie PLN, wystawionej w module “Sprzedaż”. Błąd polegał na nieprawidłowym pojawieniu się symbolu waluty, dla waluty PLN.
Poprawienie błędu pojawiającego się w wyliczeniu pozycji 61. i 62. bilansu dedykowanego podmiotom, które rozliczają się w ramach tzw. CIT estońskiego ("Wersja - CIT estoński")
Poprawiono błąd w bilansie przeznaczonym dla rozliczających się w ramach tzw. CIT estońskiego (“Wersja – CIT estoński”).
Błąd dotyczył nw. pozycji:
61. 3. Należności od pozostałych jednostek
62. a) z tytułu dostaw i usług, o okresie spłaty:
63. – do 12 miesięcy
Polegał na braku sumowania wartości z pozycji 63. w pozycjach 61. i 62.
Poprawienie błędu występującego na wydruku deklaracji "VAT-9M" (v. 10) i "VAT-8" (v. 11) polegającego na nieprzenoszeniu na wydruk deklaracji daty urodzenia podatnika (osoby fizycznej) z danych właściciela w module "Administrator"
Poprawiono błąd występujący na wydruku deklaracji “VAT-9M” (v. 10) i “VAT-8” (v. 11) polegający na nieprzenoszeniu na wydruk deklaracji daty urodzenia podatnika (osoby fizycznej) z danych właściciela w module “Administrator”.
Błędu nie było w pliku XML e-deklaracji “VAT-9M” (v. 10) i “VAT-8” (v. 11). Zawierał on prawidłowe dane identyfikacyjne podatnika (w tym jego datę urodzenia).
Poprawienie generowania podglądu danych zestawienia "Salda kont" w zakresie prezentowania "ZOiS" zamiast "Sald kont"
Poprawiono generowanie podglądu danych zestawienia “Salda kont” w zakresie prezentowania “ZOiS” zamiast “Sald kont”.
Same dane kwotowe były i są prezentowane poprawnie.
Poprawienie błędnej prezentacji raportu "Zapis kont księgowych" po eksporcie do "Excel`a"
Poprawiono błędną prezentację raportu „Zapis kont księgowych”.
Po wygenerowaniu zestawienia „Zapisy kont księgowych” >> „Podgląd wydruku”, a następnie po wyeksportowaniu go do „Excel’a”, pojawiał się błąd w postaci częściowo przesuniętych kolumn, zaprezentowanych w „Excel’u”.
Ten błąd nie miał wpływu na zawarte w zestawieniu wartości. Poprawka błędu dotyczyła jedynie prezentacji raportu, tak, aby układ danych w pliku był czytelny i nie pozostawiał wątpliwości co do jego zawartości.
Kadry i płace
Dodanie składnika systemowego "Ekwiwalent za pracę zdalną" oraz obsłużenie zdarzenia "Praca zdalna okazjonalna".
Od 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy Kodeksu Pracy dotyczące pracy zdalnej.
Do programu RAKS SQL, w Schemacie składników wynagrodzeń, dodano składnik wzorcowy “EKWIWALENT ZA PRACĘ ZDALNĄ”. Składnik jest składnikiem inicjowanym i wymagane jest podanie wartości składnika za cały okres w celu jego naliczenia na realizacji.
Ponadto dodano nowe zdarzenie “Praca zdalna okazjonalna”. Zdarzenie to użytkownik może wprowadzić jedynie jako zdarzenie całodniowe. Program pilnuje limitu pracy zdalnej okazjonalnej i będzie informował o próbie przekroczenia limitu. Zdarzenie należy dodawać jedynie w dni pracy.
Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. Wniosek pracownika o taką pracę, na mocy ustawy, nie ma charakteru wiążącego. Dużą rolę przy stosowaniu tej formy pracy zdalnej będą odgrywały regulacje wewnątrzzakładowe.
Do pracy tej nie stosuje się przepisów o zwrocie kosztów pracownikowi, zapewnieniu materiałów i narzędzi, zawarciu porozumienia z pracownikiem czy wydania regulaminu pracy zdalnej. Po przekroczeniu limitu 24 dni, pracodawca ma obowiązek stosowania przepisów dotyczących pracy zdalnej w pełnym zakresie.
Poprawienie błędu w naliczeniu wynagrodzenia za urlop okolicznościowy przy dwóch listach w tym samym miesiącu
Poprawiono błąd w naliczeniu wynagrodzenia za urlop okolicznościowy przy dwóch listach w tym samym miesiącu.
Sprzedaż
Powielanie faktury zakupowej w module "Sprzedaż"
Jak to działało do tej pory?
Nie można było powielić faktury zakupu, dokumentu importowego, faktury rolnika ryczałtowego, faktury wewnętrznego obciążenia
Co zrobiono?
Umożliwiono powielanie faktur zakupu, dokumentów importowych, faktury rolnika ryczałtowego, faktur wewnętrznego obciążenia
Jak to działa po zmianach?
Prawym klawiszem myszki wskazując wybraną fakturę, wybieramy opcję ‘Powiel’ (lub poprzez przycisk ‘Operacje; wybieramy opcję ‘Powiel’) i uzupełniamy daty otrzymania dokumentu, numer faktury od dostawcy, a w przypadku dokumentu importowego informacje dot. deklaracji SAD. Mechanizm nie dotyczy korekt faktur zakupu oraz faktur WNT i ich korekt.
Dodanie możliwości przenoszenia uwag, znaczników i sygnatury z dokumentu zamówienia od odbiorcy ZO na fakturę zaliczkową FZL
Podczas wystawiania pierwszej faktury zaliczkowej w cyklu na podstawie ZO pokazuje się okno: Parametry importu ZO do FZL.
Można tam ustawić aby do faktury zaliczkowej z zamówienia od odbiorców przenosiły się takie dane nagłówkowe jak: uwagi, znaczniki, sygnatura.
Natomiast dla pozycji: uwagi i znaczniki.
Dodanie kolumn z wartościami cech artykułów w oknie zmiany ilości dla pozycji w korekcie sprzedaży
Dodano kolumny z wartościami cech artykułów w oknie zmiany ilości dla pozycji w korekcie sprzedaży.
Podpowiadanie na fakturach sprzedaży podstawy prawnej zwolnienia z podatku VAT
W słowniku: “Podstawy prawne zwolnienia z VAT” dla podstawy prawnej dodano pole do zaznaczania domyślności. Taka domyślna podstawa prawna podpowie się w danych nagłówkowych faktury sprzedaży VAT, jeżeli zostanie dodany do niej artykuł ze stawką “zw.”
Przenoszenie danych z zamówień cyklicznych od odbiorców ZC na generowane dokumenty
Rozszerzono zakres przenoszenia danych z zamówień cyklicznych od odbiorców do odpowiednio generowanych dokumentów.
Dla danych nagłówkowych:
– Podstawa prawna zwolnienia z podatku VAT
– Procedura VAT
Dla pozycji dokumentu:
– MPP (mechanizm podzielonej płatności)
– Procedura VAT
– Dane do intrastat (kod kraju przeznaczenia, kod rodzaju transportu, kod rodzaju transakcji, kod warunków dostawy, kod kraju pochodzenia)
Dodatkowo w oknie edycyjnym zamówień cyklicznych od odbiorców ZC na zakładce: Pozycje, dodano możliwość wyciągnięcia z zasobnika wyboru takich to kolumn:
– Oznaczenie GTU
– Grupa towarów i usług
– MPP
– Procedura VAT
Poprawienie błędu braku waluty PLN na wydruku faktury pro forma i na wydruku zamówienia od odbiorców
Poprawiono błąd nie pokazywania się kodu waluty PLN na wydruku faktury pro forma oraz wydruku potwierdzenia zamówienia od odbiorcy.
Poprawienie możliwości generowania paragonu na podstawie dokumentu wydania zewnętrznego WZ
W oknie dokumentów wydań zewnętrznych WZ pod kontrolką Operacje poprawiono aktywację kontrolki: “Wygeneruj paragon do zaznaczonych dokumentów”. Opcja ta była wyszarzona i uniemożliwiała wystawienie paragonu z poziomu dokumentu WZ.
Poprawa pokazywania zakładki "Wydania zewnętrzne", "Dostawy" z poziomu podglądu dokumentu źródłowego na liście dokumentów księgowych
Poprawiono problem losowego pokazywania zakładki “Wydania zewnętrzne”, “Dostawy” dla faktur sprzedaży w trybie magazynowym z poziomu podglądu dokumentu źródłowego na liście dokumentów księgowych.
Poprawnie błędu braku możliwości dodania z menu towarów z wybranej grupy, magazynu oraz wszystkich towarów i usług do dokumentu zmiany cen sprzedaży
Poprawiono błąd, który uniemożliwiał dodanie artykułów do dokumentu zmiany cen sprzedaży z takich opcji jak:
– Dodaj wszystkie towary i usługi
– Dodaj towary z magazynu
– Dodaj artykułu z wybranej grupy
Dostępna była opcja: Dodaj towary i usługi z kartoteki.
Poprawa uzupełniania numeru paragonu fiskalnego dla drukarek fiskalnych Elzab i Novitus
Poprawiono uzupełnianie i zapisywanie numeru paragonu fiskalnego w programie po wcześniejszym wystawieniu raportu dobowego na drukarkach fiskalnych Elzab i Novitus.
Usunięcie błędu "Out of memory" przy wykonywaniu zestawień: "Obroty na poszczególnych towarach i usługach" oraz "Zapasy artykułów" dla bardzo dużej ilości danych
Usunięto wystąpienie błędu “Out of memory” podczas generowania zestawień “Obroty na poszczególnych towarach i usługach” oraz “Zapasy artykułów”, w przypadku kiedy użytkownik wskazywał dużą ilość danych do analizy. Jeśli zaczyna brakować pamięci podczas wykonywania zestawień, to program wyświetla komunikat o konieczności ograniczenia zakresu danych przedstawionych do analizy.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Wspólne
Umożliwienie wyboru kontrahenta, który ma zostać dodany do kartoteki kontaktów, po wyszukaniu w bazie GUS kilku wyników
Dodano możliwość wybrania kontrahenta, który ma zostać dodany do kartoteki kontaktów, po wyszukaniu w bazie GUS kilku wyników.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas podczas dodawania kontrahenta poprzez menu >> “Kartoteki” >> “Kontrahenci” za pomocą wyszukiwarki GUS, po podaniu numeru NIP do kartoteki kontaktów, pokazywał się jeden wynik wyszukania, a kolejny wynik trzeba było wpisywać ręcznie (jeżeli użytkownik posiadał informację, że w bazie GUS jest więcej niż jeden wynik wyszukiwania). Z poziomu programu użytkownik nie mógł się dowiedzieć, że w bazie GUS pod wybranym numerem NIP znajduje się więcej wyników wyszukiwania. Taką informację mógł uzyskać tylko wchodząc bezpośrednio na stronę GUS-u (https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx).
Co zrobiono?
Umożliwiono użytkownikowi dokonanie wyboru, w przypadku gdy w wyniku wyszukiwania kontaktu po numerze NIP w bazie GUS otrzymano więcej niż jeden wynik. Użytkownik może zadecydować, który podmiot chce wprowadzić do kartoteki kontrahentów.
Jak to działa po zmianach?
Po wybraniu menu >> „Kartoteki” >> „Kontrahenci”, naciśnięciu „Dodaj” oraz wpisaniu numeru NIP w oknie wyszukiwania w internetowej bazie GUS, w przypadku gdy pod danym numerem NIP w bazie GUS jest wprowadzony więcej niż jeden podmiot, to system umożliwi pokazanie wszystkich wyników wyszukiwania dotyczących tego numeru NIP, zgodnie z danymi GUS. Będą one widocznie na nowym oknie: „Dane podmiotów odnalezione w bazie GUS” widocznym po wprowadzeniu numeru NIP w okno wyszukiwarki. Funkcjonalność ta jest też dostępna z poziomu modułu „Administrator” podczas dodawania nowej firmy (“Administracja systemem” >> “Firmy” >> “Dodaj”).
Po zaznaczeniu jednego z wyświetlonych na nowym oknie kontaktów, wybrane dane zostaną przeniesione do nowo tworzonej kartoteki.
Na oknie wyboru, na którym wyświetlone zostaną dane podmiotów odnalezione w bazie GUS, istnieje możliwość wyciągnięcia dodatkowych kolumn, dostępnych w zasobniku:
– Forma prawna
– Gmina
– Kraj
– KRS
– NIP
– Organ rejestrowy
– Poczta
– Powiat
– REGON
– Województwo
Funkcjonalność pobierania kontaktu z GUS nie uległa żadnym zmianom poza przypadkiem, w którym pojawi się więcej niż jeden wynik wyszukiwania.