Kadry i płace
Wprowadzenie nowej wartości wskaźnika waloryzacji podstawy zasiłku chorobowego obowiązującą w IV kwartale 2023 r.
Wprowadzono nową wartość wskaźnika waloryzacji podstawy zasiłku chorobowego obowiązującą w IV kwartale 2023 r.
Dodanie zdarzenia "Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy"
Do słownika zdarzeń zostało dodane zdarzenie “Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy”.
Dostosowanie informacji PIT-11 wersja 29 do nowego wzoru e-deklaracji
Dostosowano informację PIT-11 w wersji 29 do nowego wzoru e-deklaracji.
Dodanie możliwości automatycznego wyliczenia godzin ekwiwalentu za urlop na liście płatniczej
Dodano możliwość wprowadzenia rozliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy dla pracownika poprzez wprowadzenie do kalendarza pracownika zdarzenia “Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy” z pozycji „Kalendarz” lub „Lista zdarzeń”
Dla zapewnienia prawidłowości naliczeń, należy sprawdzić czy został wygenerowany dla pracownika bilans otwarcia dla urlopu wypoczynkowy za rok, w którym będzie rozliczany ekwiwalent za urlop. W tym celu należy wejść w „Kartoteki”->”Pracownicy” „(Pracownik)”-> „Bilanse Otwarcia”. W oknie edycyjnym w pozycji „Pokaż bilanse otwarcia dla:” wybrać ze słownika bilans otwarcia dla umowy do której zostanie utworzony ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Należy również sprawdzić czy został prawidłowo wprowadzony bilans otwarcia dla zaległych urlopów wypoczynkowych, jeśli takie występowały w roku rozliczenia ekwiwalentu za urlop.
Po sprawdzeniu bilansu otwarcia, należy rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, a następnie ponownie wygenerować bilans otwarcia dla urlopu wypoczynkowy dla pracownika . W tym celu z Kartoteki”->”Pracownicy” „(Pracownik)”należy wybrać „Operacje”-> „Utwórz bilans urlopowy dla bieżącego roku”. Prawidłowość wygenerowania bilansu otwarcia należy sprawdzić w w zestawieniu :Karta urlopowa” wejść w „Zestawienia”->”Pracownik”-> „Urlopy”->”Karta urlopowa”.
Następnie należy przejść do „Kadry”-> „Kalendarza –rejestracja zdarzeń” i wprowadzić zdarzenie “Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy”. W tym celu należy z pozycji „Kalendarz” lub „Lista zdarzeń” dodać ze słownika zdarzeń zdarzenie „ Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy”. W oknie edycyjnym zdarzenia należy uzupełnić jedynie pozycje daty „Od dnia/Do dnia” wpisując w obu polach datę rozwiązania umowy. Należy również wskazać rodzaj listy w pozycji „Lista” na której ma być rozliczony ekwiwalent za urlop wypoczynkowy ( podstawowa, dodatkowa itd.). Następnie należy zapisać wprowadzone dane klikając „Zapisz”.
Uwaga!!!
Jeśli nie zostanie uzupełniona pozycja „Lista”, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy zostanie rozliczony na pierwszej naliczonej liście płatniczej.
Po zapisaniu zdarzenia „Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy” należy przejść do zakładki „Płace”->”Listy płatnicze-umowy o pracę” i naliczyć listę płatniczą. Ekwiwalent za urlop naliczy się automatycznie.
W programie Raks zostaje aktywna wcześniejsza metoda ręcznego rozliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy z tym, że nie należy równocześnie używać obu metod u tego samego pracownika. Należy wybrać zawsze jedną z metod.
Po naliczeniu „Ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy”, w oknie zdarzenia utworzą się zakładka „Rozliczenia” – gdzie można sprawdzić rozliczenie i dokonać, w razie potrzeby, ręcznej korekty podstawy – oraz zakładka „Log naliczeń”.
Sprzedaż
Warunkowe wykazywanie daty otrzymania zapłaty na fakturach w związku z ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Dostosowano program do przepisów prawa zgodnie z ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które obowiązują od 1 września 2023 r. i dotyczą wystawiania faktur zaliczkowych. Wg art.106b ust.1a, podatnik nie będzie już zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej, jeżeli całość lub część zapłaty otrzymał w tym samym miesiącu, w którym dokonał czynności, na poczet, których otrzymał płatność. Zasady te nie będą miały zastosowania w przypadku faktur wystawianych w szczególnych terminach wymienionych w art. 106i ust. 3-8 ustawy o VAT o czym mówi art.106b ust.1b.
Jeżeli użytkownik nie wystawi faktury zaliczkowej, tylko jedną fakturę sprzedaży VAT, gdzie:
– data dostawy różni się od daty wystawienia
– data otrzymania całości lub części zapłaty jest w tym samym miesiącu co data dostawy, to na wydruku faktury VAT pokaże się informacja o dacie otrzymania zapłaty o ile taka data dostawy jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.
Usprawnienie importu "ZO" w zakresie importowania kontrahentów identyfikowanych po kodzie kreskowym
Usprawniono importowanie kontrahentów wraz z dokumentami ZO, które dotyczą identyfikowania kontrahentów na podstawie kodu kreskowego ustawione we wspólnych parametrach firmy w sekcji: Pola sprawdzane podczas importu.
Usprawnienia w powielaniu faktur sprzedaży
Usprawniono powielanie dokumentów sprzedaży w trybie magazynowym. Dokument zostanie powielony, jeżeli na stanie magazynowym jest część lub całość towaru, która znajduje się na dokumencie powielanym.
Do tej pory system nie pozwalał na powielenie dokumentu sprzedaży w trybie magazynowym, jeżeli stan magazynowy nie odzwierciedlał ilości towarów na dokumencie powielanym.
Dodano dodatkowy parametr w Parametry firmy – Sprzedaż i magazyn – Jeśli zabraknie towaru podczas powielania dokumentu:
a. Anuluj dokument (działanie zgodne z dotychczasową logiką)
b. Kontynuuj powielanie (na powielany dokument sprzedaży zostanie przeniesiona ilość zgodna z bieżącym stanem magazynowym czyli jeżeli danej pozycji nie ma na magazynie – nie zostanie przeniesiona, jeżeli jest całość – zostanie przeniesiona w całości a jeżeli na stanie magazynowym jest tylko część z ilości będącej na dokumencie powielanym, zostanie przeniesiona tylko ta część)
Opcjonalne udostępnienie innym użytkownikom zawartości schowka z danymi zaimportowanymi z kolektora danych
W oknie edycyjnym kolektora danych (Administracja>Kolektor danych) w sekcji: Ustawienia sterownika, dodano pole z checkbox-em: Udostępniaj zaimportowane dane innym użytkownikom. Jeżeli checkbox przy tym polu zostanie zaznaczony a następnie zostaną do schowka zaimportowane dane z kolektora danych, to do tych danych ze schowka będą mieli dostęp inni użytkownicy systemu.
Obsłużenie dodatkowego pola "data ważności" przy eksporcie WZ do pliku EDI
Eksport dokumentów WZ do pliku EDI został wzbogacony o dodatkowe pole “data ważności”. Jeżeli na dokument WZ zostanie wybrany towar z datą ważności, data ta zostanie wyeksportowana w pliku EDI, zgodnie ze strukturą pliku EDIFACT D.96A.
Generator zamówień - obsłużenie zamówień wewnętrznych
W generatorze zamówień do dostawców zostały uwzględnione zamówienia wewnętrzne.
1. W generatorze zamówień w zakładce “Realizowanie zamówień od odbiorców” doszedł checkbox “Uwzględnij zamówienia wewnętrzne z innych magazynów”.
Ten checkbox dotyczy zamówień wewnętrznych z innych magazynów do magazynu aktualnego. Zaznaczenia go spowoduje, że takie zamówienia zostaną dodane do kolumny “Odbiorcy zamówili”, są traktowane jak zamówienia od odbiorców. Odznaczenie będzie równoznaczne z pominięciem zamówień wewnętrznych.
2. W zakładce “Uwzględnianie już wystawionych zamówień do dostawców” doszedł checkbox “Uwzględnij zamówienia wewnętrzne do innych magazynów”.
Ten checkbox dotyczy zamówień wewnętrznych z magazynu aktualnego do innych magazynów. Zaznaczenia go spowoduje, że takie zamówienia zostaną dodane do kolumny “Dostawcy dostarczą” i są traktowane jak zamówienia do dostawców. Odznaczenie będzie równoznaczne z pominięciem zamówień wewnętrznych.
W dotychczasowej wersji RAKSSQL takie zamówienia wewnętrzne były już ujmowane w kolumnie “Dostawcy dostarczą”, ale checkbox został dodany, żeby zachować spójność z zamówieniami od odbiorców.
Dodanie w kartotece artykułów i w oknie stanu magazynu kolumny "Opis stanu zamówienia" na zakładce: Zamówienia od odbiorców
W oknach Kartoteka artykułów i Stan magazynu dodano kolumnę “Opis stanu zamówienia” na zakładce Zamówienia od odbiorców. Kolumna “Opis stanu zamówienia” jest do wyciągnięcia z zasobnika kolumn (Wybór kolumn – Dostosowywanie).
Poprawienie rejestrowania przesyłek w InPost kurier dla adresu dostawy z numerem lokalu
Poprawiono rejestrowanie przesyłek w InPost kurier dla przypadków kiedy w adresie dostawy podano numer lokalu.
Poprawiono losowy błąd "Could not convert variant of type (String) into type (Boolean)", podczas używania integracji z KSeF po wejściu do okna z fakturami sprzedaży
Poprawiono błąd “Could not convert variant of type (String) into type (Boolean)”, który czasami mógł pojawić się podczas wejścia do okna: Sprzedaż – paragony, faktury. Dodatkowym warunkiem pojawienia się błędu było korzystanie integracji z KSeF.
Poprawienie sprawdzania uprawnień do wydruku tabeli w oknie przeglądowym cenników zakupowych
Poprawiono możliwość drukowania tabeli cenników zakupowych (Zakupy – Cenniki zakupowe – Drukuj – Drukuj tabelę) (CTRL+T). W specyficznych przypadkach, kiedy użytkownik miał odebrane uprawnienie dotyczące pracy w trybie magazynowym (Administrator – Uprawnienia – Uprawnienia wewnątrz firm – Magazyny) wydruk tabeli cenników zakupowych nie był możliwy.
Naprawienie działania skrótu klawiaturowego do drukowania korekt faktur sprzedaży Shift+Ctrl+K
Naprawiono działanie skrótu klawiaturowego do drukowania korekt faktur sprzedaży Shift+Ctrl+K. W ramach naprawy został również zmieniony skrót do wysyłki dokumentów do Ksef z Shift_Ctrl+K na Shift+Ctrl+Q.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Produkcja
Poprawienie wykonywania zadań produkcyjnych
Poprawiono proces realizacji zadań produkcyjnych, który dotyczy właściwego sprawdzania ilości pobieranych składników do produkcji oraz odpowiedniej ilości tworzonych produktów, które są przyjmowane do magazynu dokumentem przyjęcia wewnętrznego.