Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2024.1.10.1288

    Data publikacji: 25.04.2024

    Księgowość

    Usprawnienie

    Informowanie o wystąpieniu deklaracji VAT lub wystąpieniu pliku JPK_V7M/JPK_V7K w przypadku wykonywania zbiorczej operacji zmiany statusu dokumentów księgowych

    Usprawniono mechanizm informowania o wystąpieniu deklaracji VAT lub wystąpieniu pliku JPK_V7M/JPK_V7K, rozszerzając go o przypadek wykonywania zbiorczej operacji zmiany statusu dokumentów księgowych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory mechanizm informowania o wystąpieniu deklaracji VAT lub wystąpieniu pliku JPK_V7M/JPK_V7K, uaktywniający się w przypadku zaznaczenia w parametrach roku opcji: „Informuj o wystąpieniu deklaracji VAT lub pliku JPK”, ale działał tylko w przypadku dodawania/edycji i próby zapisu pojedynczego wpisu do rejestru VAT w dokumencie księgowym w sytuacji, gdy system przy próbie zapisu wykrył istnienie deklaracji VAT lub plik JPK dotyczącego tego samego okresu (zakresu dat), jaki wystąpił w dodawanym/edytowanym wpisie do rejestru VAT. Ostrzeżenie o wykryciu ww. sytuacji nie pojawiało się np. w przypadku „hurtowej” zmiany statusu dokumentów księgowych, wykonywanej za pomocą operacji „Zmień status dokumentów”.

    Co zrobiono?
    Rozszerzono działanie mechanizmu informowania o wystąpieniu deklaracji VAT lub wystąpieniu pliku JPK_V7M/JPK_V7K o sytuację „hurtowej” zmiany statusu dokumentów księgowych, wykonywanej za pomocą operacji „Zmień status dokumentów”. Oczywiście warunkiem koniecznym do zadziałania rozszerzonego mechanizmu nadal jest zaznaczenie w parametrach roku opcji: „Informuj o wystąpieniu deklaracji VAT lub pliku JPK”.

    Jak to działa po zmianach?
    W przypadku dokumentów księgowych, jakim jest „hurtowo” zmieniany status, system sprawdza stan opcji „Informuj o wystąpieniu deklaracji VAT lub pliku JPK” w parametrach roku. Jeśli ww. opcja jest zaznaczona, a system wykryje, że w dokumentach księgowych, jakim jest zmieniany status, figurują wpisy do rejestru VAT w okresie objętym deklaracją VAT lub plikiem JPK, system zmieni im status, jak do tej pory (jeśli nie ma przeszkód ku temu, takich samych, jakie do tej pory uniemożliwiały tę operację), ale w raporcie pojawi się dodatkowa informacja dotycząca wykrycia istnienia deklaracji lub pliku JPK w okresie obejmującym dokumenty księgowe wymienione w nowej sekcji w raporcie.

    Usprawnienie

    Umożliwienie prezentowania w kartotece źródeł przychodów, udziałowców i udziałów tylko tych udziałowców, którzy mają udziały w aktualnie zalogowanej firmie

    Usprawniono działanie kartoteki źródeł przychodów, udziałowców i udziałów poprzez możliwość prezentowania w tejże kartotece tylko tych udziałowców, którzy mają udziały w aktualnie zalogowanej firmie.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory kartoteka źródeł przychodów, udziałowców i udziałów, dostępna w menu: „Kartoteki” >> „Źródła przychodów, udziałowcy, udziały”, prezentowała wszystkich udziałowców, niezależnie od zalogowanej firmy (chyba, że użytkownik ograniczył widok poprzez samodzielne filtrowanie okna przeglądowego kartoteki, wybierając np. udziałowców po nazwiskach). Nie można było w szybki sposób ograniczyć widok udziałowców tylko do tych, którzy mają udziały w aktualnie zalogowanej firmie, bez odpowiedniej filtracji danych na oknie przeglądowym udziałowców.

    Co zrobiono?
    Na oknie „Źródła przychodów, udziałowcy, udziały” dodano nowy filtr o nazwie „Ogranicz do udziałowców z zalogowanej firmy”. Filtr jest dostępny w prawym górnym rogu, po kliknięciu w ikonkę „lejka”.

    Jak to działa po zmianach?
    Filtr o nazwie „Ogranicz do udziałowców z zalogowanej firmy” domyślnie jest odznaczony, co powoduje, że system działa tak, jak do tej pory, tj. w kartotece pokazywani są wszyscy udziałowcy, a nie tylko ci, którzy mają udziały w aktualnie zalogowanej firmie (pomijając fakt, że widok udziałowców mógł zostać zmieniony poprzez filtrację samego okna przeglądowego, np. według nazwisk udziałowców <- to się nie zmieniło).

    Jeżeli użytkownik zaznaczy filtr „Ogranicz do udziałowców z zalogowanej firmy”, to system automatycznie ograniczy widok udziałowców  tylko do tych, którzy mają udziały w aktualnie zalogowanej firmie.

    Stan zaznaczenia/odznaczenia filtru „Ogranicz do udziałowców z zalogowanej firmy” zapamiętuje się, tj. wyjście z okna „Źródła przychodów, udziałowcy, udziały” i ponowny powrót do tego okna nie powoduje powrotu do domyślnych ustawień tylko do stanu, jaki był ustawiony ostatnio.

    Usprawnienie

    Dodanie informacji o użytkowniku zamykającym okres i o dacie zamknięcia okresu

    Dodano informację o użytkowniku zamykającym okres i o dacie zamknięcia okresu.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory system nie utrwalał informacji o tym kto (który użytkownik) i kiedy (w jakim dniu) dokonywał ostatnio zamknięcia okresu (menu” Administracja” -> „Zamykanie okresu”.

    Co zrobiono?
    W oknie „Zamykanie okresu” dodano na niebieskiej belce tytułowej ikonę „i”, analogiczną do tej, która służy do podglądu danych o utworzeniu i modyfikacji danych w innych miejscach w systemie.

    Jak to działa po zmianach?
    Po kliknięciu w nowy przycisk „i” wyświetla się nowe okno z danymi o ostatniej modyfikacji daty zamknięcia okresu. Dane te to:
    – „Data”
    – „Identyfikator użytkownika”
    – „Nazwa użytkownika”

    W ww. kontrolkach pojawiają się dane, utrwalone na podstawie ostatniej modyfikacji daty zamknięcia okresu, czyli de facto wykonania operacji zamknięcia.

    UWAGA: Jeśli danych o użytkowniku zamykającym okres i o dacie zamknięcia okresu nie będzie (a wstecz, czyli dla danych wprowadzonych przed niniejszą zmianą tak niestety będzie), to w oknie z danymi o ostatniej modyfikacji daty zamknięcia okresu, w każdym z pól, pojawi się napis „BRAK DANYCH”, ponieważ wcześniej system nie utrwalał tych danych. Począwszy od momentu, gdy informacja została obsłużona, dane będą naczytywane.

    Poprawka

    Poprawienie błędu działania deklaracji "CIT-8ST" (v.1) występującego w polu "Nr informacji" przy zmianie liczby na mniejszą

    Poprawiono błąd działania deklaracji „CIT-8ST” (v.1) występujący w polu „Nr informacji” przy zmianie liczby na mniejszą.

    Poprawka

    Poprawienie na wydruku deklaracji "CIT-8ST" (v.1) braku widoczności numeru UPO

    Poprawiono na wydruku deklaracji „CIT-8ST” (v.1) brak widoczności numeru UPO.

    Poprawka

    Poprawienie błędu, który usunie wymagalność pola 228 deklaracji i e-deklaracji "CIT-8E" (v.4) (pole powinno być opcjonalne)

    Poprawiono błąd, który usunął wymagalność pola 228 deklaracji i e-deklaracji „CIT-8E” (v.4). Domyślny wybór opcji „Nie” w tym polu został usunięty.

    Poprawka

    Poprawienie rozksięgowania wzorcem księgowania kwoty w PLN z dokumentu źródłowego [DI] i [KDI] oraz odblokowanie we wzorcu księgowym dla tych dokumentów parametru "Zezwól na księgowanie kwot związanych z dokumentem".

    Poprawiono rozksięgowanie wzorcem księgowanym kwotę PLN  widoczną w dokumencie księgowym dla dokumentu źródłowego wystawionego w walucie obcej. Zmiana dotyczy rozksięgowania dokumentów źródłowych takich jak: „Dokument importowy” [DI] oraz jego korekta [KDI].

    We wzorcu księgowym dla rozksięgowania tych dwóch dokumentów źródłowych „Dokument importowy” [DI] oraz jego korekta [KDI] odblokowano możliwość zaznaczenia parametru „Zezwól na księgowanie kwot związanych z dokumentem”, co umożliwia wykorzystać wzorzec księgowy w taki sam sposób jak  np. dla dokumentu źródłowego „Faktura zakupu” [FZ].

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Stworzenie wzoru umowy o prace na okres próbny, aktualizacja pozostałych wzorów umowy o pracę.

    W programie Raks dodano nową funkcjonalność w umowach o pracę:
    – do słownika dla umowy o pracę dodano nowy rodzaj umowy tj.  „okres próbny”,
    – stworzono  szablon umowy  o pracę dla okresu próbnego i dodano go do wydruku,
    – utworzono możliwość wydłużenia umowy o pracę na okres próbny o 1 miesiąc ze względu na rodzaj pracy jak również wydłużenia o nieobecności usprawiedliwione,
    – utworzono funkcję ograniczenia czasu trwania umów na okres próbny w zależności od planowanej umowy po okresie próbnym na czas nieokreślony lub określony z maksymalnym ograniczeniem do 3 miesięcy ale z  uwzględnieniem ewentualnego wystąpienia wydłużenia umowy o nieobecności usprawiedliwione,
    – w celu uniemożliwienia dodania kolejnej umowy na okres próbny na to samo stanowisko utworzono automatyczne wyszukiwanie poprzednich umów na okres próbny zawartych z pracownikiem,
    -Dokonano następujących zmian w pliku xml eksportowanym/ importowanym do programu w związku z dodaniem nowych pól w umowie o pracę  :
    1. W gałęzi <RAKS_R3><UMOWY_O_PRACE> dodano pole ID_CZASU_WYKONYWANEJ_PRACY_PLAN (Planowany czas wykonywania pracy na jaki pracownik ma zostać zatrudniony po okresie próbnym (identyfikator)), OKRES_PRACY_PLANOWANY (Planowany okres pracy po okresie próbnym (w miesiącach)), WYDLUZ_OKRES_PROBNY_O_MIESIAC (Wydłużenie okresu próbnego o 1 miesiąc), WYDLUZ_OKRES_PROBNY_O_NIEOBECNO (Wydłużenie okresu próbnego o nieobecności). Wszystkie pola typu Integer, niewymagane.
    2. W gałęzi <RAKS_R3><CZASY_WYKONYWANIA_PRACY> dodano pole Okres próbny (OKRES_PROBNY) – typ Boolean, wymagane.
    Konsekwencją wprowadzenia do umów o pracę nowych pól jest zmieniona wersja i zawartość pliku xml. Dotychczasowa wersja oznaczona numerem 71.0 ma numer 72.0.Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie dokumentów powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższych zmiany w xml-u.
    Ponadto:
    – rozszerzono słownik okresu wypowiedzenia dla umów o czas dla umów na okres próbny tj. „Trzy dni” oraz „Jeden tydzień” wypowiedzenia,
    – dokonano zmian w Aneksie do umowy o pracę, dając  możliwość zmiany wartości w nowych polach używanych wyłącznie dla umowy na okres próbny oraz dodano możliwość zmiany okresu trwania umowy poprzez Aneks,
    – zaktualizowano pozostałe szablony dotyczące umów o pracę zawartych na czas określony i nieokreślony,

    Uwaga !
    po wgraniu nowej wersji powinno zaktualizować się okno dla umów zawartych na okres próbny. Warunkiem zaktualizowania  jest odpowiednio wypełnione pole w kartotece pracownika dotyczące części „Czasu trwania” tj. „Czas wykonywania” na wartość „okres próbny”.

    Instrukcja>>

    Nowa cecha

    Stworzenie systemowego składnika dla źródła przychodu "Czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich"

    W Schemacie składników wynagrodzeń dodano składnik wzorcowy „SS_KWOTA_RACHUNKU_DIETA_ART_13_P_5”. Składnik ten służy do wypłaty kwoty diety z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich na podstawie art. 13 p. 5 ustawy o PDOF (przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 ).
    Ponadto składnik uwzględnia kwotę  wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PDOF (3000 złotych).
    Ze względu na możliwość indywidualnego określanie wysokości kwoty świadczenia z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, składnik nie jest wyliczany automatycznie. Wymagane jest podanie wartości składnika w celu jego naliczenia w realizacji.

    Poprawka

    Poprawienie eksportowania pliku XML Zaświadczenia ZUS Z-3 DO PUE

    Poprawiono eksport pliku XML Zaświadczenia ZUS Z-3 DO PUE. Problem w występował, gdy w roli występowała osoba fizyczna. Podczas eksportu zaciągały się nieprawidłowe dane z Administratora.

    Poprawka

    Poprawienie błędu liczenia kosztów uzyskania dla umów cywilnoprawnych z prawami autorskimi po wprowadzeniu „brak kosztów uzyskania” w kartotece

    Poprawiono błąd liczenia kosztów uzyskania dla umów cywilnoprawnych z prawami autorskimi po wprowadzeniu „brak kosztów uzyskania” w kartotece pracownika.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Nowa cecha

    Obsłużenie eksportu poleceń przelewów w formacie "elixir" do "Citibanku"

    Dodano możliwość eksportu krajowych poleceń przelewów do „Citibanku” w formacie „elixir”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory użytkownik nie mógł eksportować krajowych poleceń przelewów w formacie „elixir” do „Citibanku”.

    Co zrobiono?
    Dodano możliwość wyeksportowania krajowych poleceń przelewów do „Citibanku” w formacie „elixir” – z uwzględnieniem podzielonej płatności oraz przelewów podatkowych.

    Jak to działa po zmianach?
    Aby móc wyeksportować podatkowe polecenia przelewu do „Citibanku”, należy w parametrach rachunku bankowego, w sekcji „Eksport poleceń przelewu do pliku homebanking”, ustawić format pliku „Citibank Elixir”, a w katalogu (wiersz poniżej) wskazać lokalizację, w której zostanie zapisany wyeksportowany plik z wybranymi poleceniami przelewu. Po dokonaniu wyboru należy zapisać ustawienia okna parametrów wybierając „Zapisz”.

    Nowa cecha

    Dodanie nowego formatu importu wyciągów bankowych o nazwie "mt940" dla banku "Credit Agricole"

    Dodano/usprawniono
    Dodano możliwość importu wyciągów bankowych dla klientów biznesowych z „Credit Agricole” w formacie „MT940”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory użytkownik mógł importować wyciągi bankowe dla klientów indywidualnych z „Credit Agricole” w formacie „MT940”.

    Co zrobiono?
    Dodano możliwość importu wyciągów bankowych dla klientów biznesowych z „Credit Agricole” w formacie „MT940”.
    Dotychczas używany format zmienił nazwę z „Credit Agricole (MT940)” na „Credit Agricole (MT940) – klient indywidualny”, a nowy otrzymał nazwę „Credit Agricole (MT940) – klient biznesowy”.

    Jak to działa po zmianach?
    Aby móc zaimportować wyciąg bankowy dla klientów biznesowych z „Credit Agricole”, należy w parametrach rachunku bankowego, w sekcji „Import wyciągów bankowych”, ustawić format pliku „Credit Agricole (MT940) – klient biznesowy”. Po dokonaniu wyboru należy zapisać ustawienia okna parametrów wybierając „Zapisz”.

    Nowa cecha

    Dodanie nowego formatu importu WB o nazwie "XML" dla "Banku Spółdzielczego w Piasecznie"

    Dodano/usprawniono
    Dodano możliwość importu wyciągów bankowych z Banku Spółdzielczego w Piasecznie w formacie „XML”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory użytkownik nie mógł importować wyciągów bankowych Banku Spółdzielczego w Piasecznie w formacie „XML”.

    Co zrobiono?
    Dodano możliwość importu wyciągów bankowych dla klientów z Banku Spółdzielczego w Piasecznie w formacie „XML”.
    Nowy format importu otrzymał nazwę „Bank Spółdzielczy w Piasecznie (XML)”.

    Jak to działa po zmianach?
    Aby móc zaimportować wyciąg bankowy dla klientów Banku Spółdzielczego w Piasecznie, należy w parametrach rachunku bankowego, w sekcji „Import wyciągów bankowych”, ustawić format pliku „Bank Spółdzielczy w Piasecznie (XML)”. Po dokonaniu wyboru należy zapisać ustawienia okna parametrów wybierając „Zapisz”.

    Usprawnienie

    Zaprezentowanie na wydruku "Rozliczenie zaliczki" informacji o wcześniejszych (częściowych) rozliczeniach zaliczki i o kwocie pozostałej do rozliczenia

    Usprawniono działanie wydruku „Rozliczenie zaliczki” poprzez dodanie na nim informacji o wcześniejszych (częściowych) rozliczeniach zaliczki i o kwocie pozostałej do rozliczenia.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory, zwłaszcza w przypadku wystawiania drugiego i kolejnego „Rozliczenie zaliczki”, wydruk nie prezentował informacji o wcześniejszych (częściowych) rozliczeniach zaliczki i o kwocie pozostałej do rozliczenia.

    Co zrobiono?
    Zmodyfikowano wydruk „Rozliczenie zaliczki” w ten sposób, że prezentuje on, oprócz dotychczasowych informacji, również kwotę pozostałą do rozliczenia, natomiast w przypadku wystawiania drugiego i kolejnego wydruku „Rozliczenie zaliczki”, wydruk jest wzbogacony o tabelkę prezentującą poprzednie rozliczenia.

    Jak to działa po zmianach?
    Każdy wydruk „Rozliczenie zaliczki” (niezależnie od tego, czy jest jedynym rozliczeniem danej zaliczki, czy kolejnym), prezentuje kwotę pozostałą do rozliczenia. Widać ją w pozycji „Pozostało do rozliczenia”, widocznej pod dotychczasową tabelką prezentującą zestawienie wydatków sfinansowanych danym rozliczeniem zaliczki. Kwota w pozycji „Pozostało do rozliczenia”:
    – jest wartością wynoszącą 0,00 PLN (lub 0,00 wyrażone w walucie obcej – w zależności od waluty cyklu zaliczkowego), jeżeli kwota wypłaconej zaliczki jest równa sumie dotychczasowych wydatków sfinansowanych daną zaliczką, czyli gdy osoba pobierająca zaliczkę nie ma do uregulowania (wpłacenia lub do zwrotu) żadnej kwoty z pobranej zaliczki, ponieważ udokumentowano w danym cyklu zaliczkowym wydatki pokrywające w całości pobraną zaliczkę;
    – jest wartością dodatnią, jeżeli kwota wypłaconej zaliczki jest wyższa niż suma dotychczasowych wydatków sfinansowanych daną zaliczką, czyli gdy osoba pobierająca zaliczkę ma do uregulowania (wpłacenia) nadwyżkę pobranej zaliczki nad sumą wydatków, jakie udokumentowano w danym cyklu zaliczkowym;
    – jest wartością ujemną, jeżeli kwota wypłaconej zaliczki jest niższa niż suma dotychczasowych wydatków sfinansowanych daną zaliczką, czyli gdy osoba pobierająca zaliczkę udokumentowała w danym cyklu zaliczkowym wydatki na ogólną sumę wyższą niż pobrała zaliczkę i firma musi zwrócić osobie pobierającej zaliczkę nadwyżkę poniesionych wydatków nad wypłaconą zaliczką;

    W przypadku wystawiania drugiego i kolejnego wydruku „Rozliczenie zaliczki”, wydruk jest wzbogacony o tabelkę prezentującą poprzednie rozliczenia. Tabelka zawiera:
    – kolejno ponumerowane numery poprzedzających dokumentów „Rozliczenie zaliczki”;
    – kwotę (podsumowanie) każdego z ww. dokumentów;
    – sumę ww. kwot.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook