Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2024.1.14.1294

    Data publikacji: 13.06.2024

    Księgowość

    Nowa cecha

    Dostosowanie wzorców księgowania do zmian związanych z wprowadzeniem KSeF oraz umożliwienie rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dot. KSeF

    Dodano możliwość rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF.

    Jak to działało do tej pory?

    Nie było możliwości rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF, ponieważ wzorzec nie posiadał opcji dotyczących danych KseF.

    Co zrobiono?

    Umożliwiono rozksięgowanie zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF poprzez dodanie nowych opcji dotyczących danych pochodzących z Krajowego Rejestru e-Faktur.

    Jak to działa po zmianach?

    Dostosowano wzorce księgowań tak, aby można było rozksięgować dokument księgowy z danymi dotyczącymi KSeF.
    W menu: „Administracja” >> „Księgowość” >> „Wzorce księgowań” po dodaniu/edycji istniejącego wzorca księgowań dla typu dokumentu, którego dotyczą dane KSeF, widoczne będą nowe opcje w nw. miejscach:

    – w pozycji wzorca księgowań, w opisie operacji  dodano nową opcję dotyczącą wyboru numeru faktury KSeF do treści opisu, oznaczoną jako:  „%e Numer faktury KSeF”

    – w pozycji „Źródło daty księgowania” i „Źródło daty operacji gospodarczej” dodano nową opcję do wyboru dotyczącą daty KSeF: „data faktury KSeF”

    – w sekcji „Rozrachunek” , w kontrolkach: „Data operacji” i „Data płatności” dodano nową opcję dotyczącą wyboru daty KSeF do tych kontrolek, oznaczoną jako „Data faktury KSeF”,

    –  w zakładce „rejestr VAT”, w kontrolce: „Źródło daty VAT”  dodano nową opcję: „data KSeF”.

    Nowe opcje znajdują się we wzorcu dotyczącym każdego typu roku, czyli w roku o typie „KH” jest w zakładce  „Dekrety”, w roku o typie „KPiR” w zakładce „Księga Podatkowa”, a w roku o typie „Ryczałt” w zakładce „Ewidencja Przychodów”.

    Nowa cecha

    Obsłużenie okna importu dokumentów z KSeF w celu pobierania i rozksięgowywania faktur

    Instrukcja >>

    Dodano możliwość importowania dokumentów z KSeF na oknie przeglądowym dokumentów księgowych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory nie było możliwości importowania dokumentów z KSeF w module „Finanse i Księgowość”.

    Co zrobiono?
    Pojawiła się możliwość importowania dokumentów księgowych na oknie przeglądowym dokumentów księgowych w module „Finanse i Księgowość”.

    Jak to działa po zmianach?
    Opcja importowania dokumentów z KSeF pojawiła się na oknie przeglądowym dokumentów księgowych.

    Aby z niej skorzystać, użytkownik powinien kliknąć w ikonkę importu (strzałeczkę) w prawym górnym rogu ekranu. Zostanie wtedy wywołana nowa, odrębna opcja: „Importuj dokumenty z KSeF”. Można ją wywołać również po wybraniu prawoklikiem: „Eksport / import” >> „Importuj dokumenty z KSeF”.
    Po wybraniu „Importuj dokumenty z KSeF”, zostanie wyświetlone okno pt. „Import faktur”, na którym użytkownik wybierze rodzaj danych wejściowych (plik/folder oraz format), w którm będzie importował dokumenty z KSeF, spośród dostępnych, czyli:
    – pojedynczy plik faktury z KSeF w formacie xml
    – cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml
    – cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml, w postaci spakowanego pliku zip
    – cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml, w postaci spakowanego pliku 7zip

    Na oknie „Import faktur” należy również wskazać lokalizację, z której system pobierze plik/folder plików z dokumentami z KSeF.
    W przypadku niewybrania lokalizacji, system przypomni o konieczności jej wskazania stosownym komunikatem („Należy wskazać plik wejściowy”).

    Po dokonaniu wyboru rodzaju danych wejściowych i podaniu ścieżki do pliku/folderu plików, zostanie wywołane okno pt. „Import dokumentów z KSeF – klasyfikacja”, na którym w podziale na zakładki „Zakupy” oraz „Sprzedaż” będą się znajdowały dokumenty z KSeF przygotowane do zaimportowania. Dokumenty, zakwalifikowane do zaimportowania będą oznaczone przy pomocy znaczników (w pierwszej kolumnie).

    Przed zaimportowaniem dokumentów należy uzupełnić kod dokumentu (w ostatniej kolumnie).
    Można wprowadzić go ręcznie wpisując kod przy pomocy klawiatury do odpowiedniej komórki lub przy pomocy dostępnej operacji zbiorczej, wybierając dostępną pod prawoklikiem operację: „Nadaj kod zaznaczonym dokumentom”.

    Na trzeciej zakładce „Raport” znajdują się informacje dotyczące poprawnie przygotowanych dokumentów do zaimportowania lub dokumentów z błędami, które uniemożliwiają zaimportowanie ich, w związku z czym nie są widoczne wśród dokumentów gotowych do zaimportowania na zakładkach „Zakupy” oraz „Sprzedaż”.

    Po zaimportowaniu zaznaczonych dokumentów pojawi się okno raportu, na którym będzie informacja dotycząca importowanych dokumentów (numer dokumentu oraz informacja o jego poprawnym/niepoprawnym wczytaniu).

    Po zamknięciu okna raportów zostanie wywołane okno dotyczące rozksięgowania zaimportowanych dokumentów, na którym należy wybrać wzorzec księgowania spośród dostępnych w programie, wskazać, czy dokument ma zostać zaimportowany do modułu „FK” czy też zapisany do pliku. W przypadku wybrania tej drugiej opcji, należy wskazać miejsce, w którym taki plik z dokumentem z KSeF powinien być zapisany.

    Po uzupełnieniu powyższych danych i kliknięciu w „Zatwierdź”, pojawi się standardowe okno dotyczące opcji importu danych (przykładowe opcje: „Jeżeli dokument istnieje, to dodaj/…”, „Pomijaj wadliwe rozrachunki”, „Rozlicz rozrachunki”).

    Po zatwierdzeniu opcji importów na ww. oknie, pojawi się lista dokumentów do rozksięgowania. Należy zaznaczyć wybrane pozycje i kliknąć w „Importuj”.
    System potwierdzi import stosownym komunikatem („Wybrane dokumenty zostały zaimportowane”) lub wyświetl raport w przypadku, gdy pojawią się błędy podczas importu/rozksięgowania, wyświetlając numer dokumentu oraz przyczynę błędu.

    Nowa cecha

    Dodanie na oknie przeglądowym rozrachunków kolumn z danymi dotyczącymi KSeF

    Na oknie przeglądowym rozrachunków dodano trzy nowe kolumny zawierające dane dotyczące KSeF.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory dane dotyczące KSeF nie były prezentowane na oknie przeglądowym rozrachunków.

    Co zrobiono?
    Dodano na oknie przeglądowym rozrachunków trzy nowe kolumny:
    – „KSeF numer faktury”,
    – „KSeF numer faktury korygowanej”,
    – „KSeF data faktury”

    Jak to działa po zmianach?
    Nowe kolumny znajdują się na oknie przeglądowym rozrachunków wyświetlanym z poziomu menu: „Finanse” -> „Rozrachunki”,
    na obu zakładkach: „Lista rozrachunków” oraz „Rozrachunki wg kontaktów” (na dolnym oknie).

    Dane dotyczące KSeF pojawiają się na oknie przeglądowym rozrachunków, w przypadku gdy:
    – dokument jest wystawiony i wysłany do KSeF z modułu „SP”, posiada dane KSeF, które mają być zaprezentowane w nowych kolumnach,
    – dokument jest zaimportowany do modułu „FK” bezpośrednio z KSeF,
    – dokument jest zaimportowany do modułu „FK” bezpośrednio z RaksNet,
    – dokument jest zaimportowany do modułu „FK” z pliku xml/zip, 7zip,
    – użytkownik wprowadzi dane KSeF „ręcznie” w dokumencie księgowym.

    Kolumny: „KSeF numer faktury” oraz „KSeF data faktury” są widoczne od razu na oknie przeglądowym (na samym końcu), a kolumna: „KSeF numer faktury korygowanej” jest ukryta w zasobniku kolumn.

    Na oknie przeglądowym rozrachunków wystawionych przed wprowadzeniem nowych kolumn, pola z danymi KSeF będą puste, jeśli są powiązane z dokumentem, w jakim nie podano tych danych KSeF`owych. Natomiast jeżeli dane KSeF’owe zostały podane w powiązanym dokumencie, pola z danymi KSeF będą wypełnione.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "dstEdit: Field "VAT_DATE not found" pojawiającego się podczas zbiorczej zmiany statusu dokumentów księgowych na "niezarejestrowany"

    Poprawiono błąd „dstEdit: Field „VAT_DATE not found” pojawiający się podczas zbiorczej zmiany statusu dokumentów księgowych na „niezarejestrowany”.

    Kadry i płace

    Poprawka

    Poprawienie składnika "nie pobieraj podatku dochodowego” do limitu 30.000,00 zł do dochodów uzyskiwanych przez osoby zagraniczne.

    Poprawiono składnik „nie pobieraj podatku dochodowego” do limitu 30.000,00 zł  do dochodów uzyskiwanych przez  osoby zagraniczne.

    Poprawka

    Ustalenie wchodzenia składników zmiennych do ekwiwalentu za urlop wg daty wypłaty

    Zmiana sposobu ustalania podstawy ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy:
    Zmiany, w programie Raks moduł KP :
    – do podstawy ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy przyjęto składniki zmienne miesięczne w średniej wysokości wypłaconej w okresie 3 miesięcy przed nabyciem prawa do ekwiwalentu oraz składniki zmienne za okres dłuższy niż 1 miesiąc  w średniej wysokości wypłaconej w okresie 12 miesięcy przed nabyciem prawa do ekwiwalentu, niezależnie za jaki miesiąc przysługują,
    – podstawę ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy ze składników zmiennych ustala się z miesięcy, w których została dokonana wypłata tj. w przypadku wypłaty do 10 dnia kolejnego miesiąca do podstawy będą wchodziły  miesiące, w których została dokonana wypłata niezależnie od tego za jakie miesiące przysługiwała,
    – zmieniono sposób dopełnienia wynagrodzenia w podstawie ekwiwalentu. Poprzednio system dopełniał miesiąc  stosując godziny przepracowane i godziny do przepracowania dopełniając każdy miesiąc oddzielnie,  stosując współczynnik. Obecnie dopełnienia dokonuje się z zastosowaniem dni roboczych przepracowanych i dni do przepracowania, dopełniając  miesiące po ich zsumowaniu,
    – wprowadzono dopełnienie niepełnego miesiąca, w którym nastąpiło zatrudnienie pracownika, który to miesiąc w przypadku krótkiego zatrudnienia wchodzi do podstawy,
    – przy naliczaniu podstawy do ekwiwalentu uwzględniono zmianę etatu. System przelicza podstawę z poprzednich miesięcy dla aktualnego etatu,
    – przy obliczeniu podstawy do ekwiwalentu za urlop uwzględniono ewentualną zmianę stawki wynagrodzenia. W przypadku zmiany, wynagrodzenie godzinowe zasadnicze zostaje przeliczone po nowej stawce. Wynagrodzenie  zasadnicze miesięczne również zostaje przyjęte w nowej wartości. Pozostałe składniki stałe wynikających z umowy o pracę lub aneksu także zostają przyjęte w nowych wartościach,
    – uwzględniono  zmianę etatu oraz zmianę wynagrodzenia, które mogą wystąpić w tym samym czasie, system przelicza podstawę do ekwiwalentu w nowej stawce oraz w nowym wymiarze etatu.
    Ponadto
    – w oknie rozliczenia zdarzenia dodano dodatkowe kolumny „Liczba dni przepracowanych” i „Liczba dni do przepracowania”,
    – w tabeli dotyczącej rozliczenia ekwiwalentu za urlop w  przypadku zmiany etatu system pokazuje aktualne wartości po przeliczeniu dla bieżącego etatu,
    – log naliczeń zrobiono w czytelniejszej formie.

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Import dokumentów zakupowych z KSeF jako faktury zakupu do modułu RaksSQL Sprzedaż

    Instrukcja >>

    W Raks SQL Sprzedaż, udostępniono funkcjonalność dotyczącą importu dokumentów zakupu z Krajowego Systemu e-Faktur, tworząc faktury zakupu.
    W celu zaimportowania, należy pobrać faktury zakupowe z KSeF, pojedynczo zapisując je jako xml, lub zaznaczając wiele i pobrać jako paczkę dokumentów spakowanych w katalog zip.

    W Raks SQL Sprzedaż w oknie głównym z fakturami zakupu w popup menu lub z ikonki na górze okna po prawej stronie: Pokaż menu eksportów (Shift+Alt+E), dostępna jest nowa opcja: Importuj faktury z KSeF (Ctrl+N). Korzystanie z funkcjonalności wymaga posiadanie odpowiedniej licencji.

    Po wybraniu tej funkcjonalności, pokaże się okno: Import faktur.
    Tutaj użytkownik ma możliwość wybrania dokumentów do zaimportowania jako:
    – Pojedynczego pliku xml
    – Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml
    – Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml spakowany zip
    – Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml spakowany 7zip

    Po wskazaniu ścieżki do danych do zaimportowania i zatwierdzeniu okna: Import faktur, pokaże się nowe okno: Import dokumentów zakupowych z KSEF – klasyfikacja.
    W oknie na zakładce: Zakupy, widoczna będzie lista faktur, poprawnie zweryfikowanych, gotowych do importu.
    Na zakładce: Raport, pokazuje się pełna lista faktur, tych które są poprawne i te które zawierają jakieś błędy i nie zostały zakwalifikowane do importu (mówi o tym kolumna: Status). Szczegółowe informacje przedstawione są w kolumnie: Opis.

    Dokumenty, które mają być zaimportowane, muszą mieć zaznaczony check box w kolumnie: Wybór, na zakładce: Zakupy. Domyślnie wszystkie dokumenty, które zostały zakwalifikowane do importu mają przypisany ten znacznik, ale tutaj użytkownik może sam decydować, zaznaczając/odznaczając pojedynczo dokumenty lub hurtowo dla zaznaczonych pozycji używając opcji: Wybierz/usuń wybór zaznaczonych dokumentów Ctrl+Space.

    Po wybraniu kontrolki: Importuj, pokaże się raport z wczytywania dokumentów. Po jego zamknięciu pokaże się okno z dodatkowymi parametrami.
    Tutaj użytkownik może zdecydować, czy dokumenty, które mają powstać w Raks SQL Sprzedaż będą w trybie magazynowym, czy bezmagazynowym oraz na oknie parametrów jest możliwość wskazania daty wystawienia dokumentu w programie Raks.
    Dodatkowo można zadecydować, czy uwagi i znaczniki do pozycji i dokumentu, jeżeli znalazły się  w pliku importu, mają być zaimportowane oraz czy pomijać dokumenty, których numer jest już zarejestrowany  w systemie (w polu numer faktury dostawcy).
    Po zapisaniu tych parametrów następuje import dokumentów, który kończy się raportem importu dokumentów z KSeF.

    Dokumenty zakupu wraz z artykułami po imporcie powstają w tym magazynie, do którego użytkownik jest zalogowany.
    Podczas importu sprawdzany po numerze NIP jest również kontrahent. Jeżeli taki już jest w programie, to nie jest dopisywany, jeżeli nie ma, to zostanie dodany do kartoteki kontaktów.

    Usprawnienie

    Dodanie kolumny: "Indeks 2 artykułu" do okna "Zamówienia od odbiorców gotowe do realizacji"

    W oknie: Zamówienia od odbiorców>Operacje>Pokaż zamówienia gotowe do realizacji  w dolnym oknie dla pozycji artykułów, dodano nową kolumnę: „Indeks 2 artykułu”.

    Usprawnienie

    Umożliwienie wyboru kodów dokumentów dla przesunięć międzymagazynowych przy zatwierdzaniu szybkiej produkcji (PSP)

    Podczas zatwierdzania szybkiej produkcji w oknie: „Szybka produkcja”, dodano sekcję: Wybierz kody dokumentów dla MM.
    W sekcji tej dodano dwie kontrolki: „Kod MMR”  i „Kod MMP”, gdzie użytkownik może wybrać inny kod niż domyślny dla dokumentów przesunięć miedzymagazynowych.

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości wyboru kodu dla dokumentu przesuniecia międzymagazynowego przychodowego przy automatycznym generowaniu MMP do MMR

    Dodano możliwość wyboru kodu dla dokumentu przesunięcia międzymagazynowego przychodowego. Po zapisaniu dokumentu przysunięcia międzymagazynowego rozchodowego w oknie: „Parametry dokumentu MM przychodowego”, dodano kontrolkę: „Kod dokumentu”. Po wybraniu odpowiedniego kodu i zatwierdzeniu parametrów, dokument międzymagazynowy przychodowy powstanie z wybranym kodem.

    Usprawnienie

    Umożliwiono wybór kodu dokumentu dla tworzonych dokumentów PZ, WZ na podstawie faktur wystawionych w trybie bezmagazynowym

    Jeżeli użytkownik do dokumentów handlowych sprzedaży lub zakupu w trybie bezmagazonowym, wystawia dokument wydania/przyjęcia magazynowego, to w parametrach nowej WZ/PZ udostępniono kontrolkę: „Kod dokumentu”, gdzie użytkownik ma możliwość wyboru odpowiedniego kodu, z którym powstanie dokument magazynowy.

    Poprawka

    Poprawienie możliwości edycji oraz podglądu zamówień po wykonaniu operacji: stan zamknięty

    Poprawiono możliwości edycji oraz podglądu zamówień przy użyciu dwukliku myszką lub klawisza „Enter” po wykonaniu operacji: stan zamknięty Shift+Ctrl+Z.

    Poprawka

    Poprawienie wykazywania danych na zestawieniu: "Rozchody z dokumentu" w generatorze raportów i analiz

    Poprawiono wykazywanie danych na zestawieniu: „Rozchody z dokumentu” w generatorze raportów i analiz

    Poprawka

    Poprawienie zapamiętywania filtra dotyczącego pokazywania kontaktów aktywnych i archiwalnych w oknie: "Kontakty personalne"

    W oknie: „Kontakty personalne” poprawiono zapamiętywanie filtra dla pokazywania kontaktów personalnych aktywnych i archiwalnych.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w systemie RAKSSQL.

    Produkcja

    Poprawka

    Poprawienie wyliczenia produkcji, gdy jednym ze składników jest usługa

    Poprawiono możliwość wyliczenia produkcji w sytuacji, gdy jednym ze składników jest usługa.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook