Księgowość
Dostosowanie wzorców księgowania do zmian związanych z wprowadzeniem KSeF oraz umożliwienie rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dot. KSeF
Dodano możliwość rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF.
Jak to działało do tej pory?
Nie było możliwości rozksięgowania zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF, ponieważ wzorzec nie posiadał opcji dotyczących danych KseF.
Co zrobiono?
Umożliwiono rozksięgowanie zaimportowanego dokumentu z danymi dotyczącymi KSeF poprzez dodanie nowych opcji dotyczących danych pochodzących z Krajowego Rejestru e-Faktur.
Jak to działa po zmianach?
Dostosowano wzorce księgowań tak, aby można było rozksięgować dokument księgowy z danymi dotyczącymi KSeF.
W menu: “Administracja” >> “Księgowość” >> “Wzorce księgowań” po dodaniu/edycji istniejącego wzorca księgowań dla typu dokumentu, którego dotyczą dane KSeF, widoczne będą nowe opcje w nw. miejscach:
– w pozycji wzorca księgowań, w opisie operacji dodano nową opcję dotyczącą wyboru numeru faktury KSeF do treści opisu, oznaczoną jako: “%e Numer faktury KSeF”
– w pozycji „Źródło daty księgowania” i „Źródło daty operacji gospodarczej” dodano nową opcję do wyboru dotyczącą daty KSeF: „data faktury KSeF”
– w sekcji „Rozrachunek” , w kontrolkach: “Data operacji” i “Data płatności” dodano nową opcję dotyczącą wyboru daty KSeF do tych kontrolek, oznaczoną jako „Data faktury KSeF”,
– w zakładce „rejestr VAT”, w kontrolce: “Źródło daty VAT” dodano nową opcję: “data KSeF”.
Nowe opcje znajdują się we wzorcu dotyczącym każdego typu roku, czyli w roku o typie “KH” jest w zakładce „Dekrety”, w roku o typie „KPiR” w zakładce „Księga Podatkowa”, a w roku o typie „Ryczałt” w zakładce „Ewidencja Przychodów”.
Obsłużenie okna importu dokumentów z KSeF w celu pobierania i rozksięgowywania faktur
Dodano możliwość importowania dokumentów z KSeF na oknie przeglądowym dokumentów księgowych.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory nie było możliwości importowania dokumentów z KSeF w module “Finanse i Księgowość”.
Co zrobiono?
Pojawiła się możliwość importowania dokumentów księgowych na oknie przeglądowym dokumentów księgowych w module “Finanse i Księgowość”.
Jak to działa po zmianach?
Opcja importowania dokumentów z KSeF pojawiła się na oknie przeglądowym dokumentów księgowych.
Aby z niej skorzystać, użytkownik powinien kliknąć w ikonkę importu (strzałeczkę) w prawym górnym rogu ekranu. Zostanie wtedy wywołana nowa, odrębna opcja: “Importuj dokumenty z KSeF”. Można ją wywołać również po wybraniu prawoklikiem: “Eksport / import” >> “Importuj dokumenty z KSeF”.
Po wybraniu “Importuj dokumenty z KSeF”, zostanie wyświetlone okno pt. “Import faktur”, na którym użytkownik wybierze rodzaj danych wejściowych (plik/folder oraz format), w którm będzie importował dokumenty z KSeF, spośród dostępnych, czyli:
– pojedynczy plik faktury z KSeF w formacie xml
– cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml
– cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml, w postaci spakowanego pliku zip
– cały folder plików z fakturami z KSeF w formacie xml, w postaci spakowanego pliku 7zip
Na oknie “Import faktur” należy również wskazać lokalizację, z której system pobierze plik/folder plików z dokumentami z KSeF.
W przypadku niewybrania lokalizacji, system przypomni o konieczności jej wskazania stosownym komunikatem (“Należy wskazać plik wejściowy”).
Po dokonaniu wyboru rodzaju danych wejściowych i podaniu ścieżki do pliku/folderu plików, zostanie wywołane okno pt. “Import dokumentów z KSeF – klasyfikacja”, na którym w podziale na zakładki “Zakupy” oraz “Sprzedaż” będą się znajdowały dokumenty z KSeF przygotowane do zaimportowania. Dokumenty, zakwalifikowane do zaimportowania będą oznaczone przy pomocy znaczników (w pierwszej kolumnie).
Przed zaimportowaniem dokumentów należy uzupełnić kod dokumentu (w ostatniej kolumnie).
Można wprowadzić go ręcznie wpisując kod przy pomocy klawiatury do odpowiedniej komórki lub przy pomocy dostępnej operacji zbiorczej, wybierając dostępną pod prawoklikiem operację: “Nadaj kod zaznaczonym dokumentom”.
Na trzeciej zakładce “Raport” znajdują się informacje dotyczące poprawnie przygotowanych dokumentów do zaimportowania lub dokumentów z błędami, które uniemożliwiają zaimportowanie ich, w związku z czym nie są widoczne wśród dokumentów gotowych do zaimportowania na zakładkach “Zakupy” oraz “Sprzedaż”.
Po zaimportowaniu zaznaczonych dokumentów pojawi się okno raportu, na którym będzie informacja dotycząca importowanych dokumentów (numer dokumentu oraz informacja o jego poprawnym/niepoprawnym wczytaniu).
Po zamknięciu okna raportów zostanie wywołane okno dotyczące rozksięgowania zaimportowanych dokumentów, na którym należy wybrać wzorzec księgowania spośród dostępnych w programie, wskazać, czy dokument ma zostać zaimportowany do modułu “FK” czy też zapisany do pliku. W przypadku wybrania tej drugiej opcji, należy wskazać miejsce, w którym taki plik z dokumentem z KSeF powinien być zapisany.
Po uzupełnieniu powyższych danych i kliknięciu w “Zatwierdź”, pojawi się standardowe okno dotyczące opcji importu danych (przykładowe opcje: “Jeżeli dokument istnieje, to dodaj/…”, “Pomijaj wadliwe rozrachunki”, “Rozlicz rozrachunki”).
Po zatwierdzeniu opcji importów na ww. oknie, pojawi się lista dokumentów do rozksięgowania. Należy zaznaczyć wybrane pozycje i kliknąć w “Importuj”.
System potwierdzi import stosownym komunikatem (“Wybrane dokumenty zostały zaimportowane”) lub wyświetl raport w przypadku, gdy pojawią się błędy podczas importu/rozksięgowania, wyświetlając numer dokumentu oraz przyczynę błędu.
Dodanie na oknie przeglądowym rozrachunków kolumn z danymi dotyczącymi KSeF
Na oknie przeglądowym rozrachunków dodano trzy nowe kolumny zawierające dane dotyczące KSeF.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory dane dotyczące KSeF nie były prezentowane na oknie przeglądowym rozrachunków.
Co zrobiono?
Dodano na oknie przeglądowym rozrachunków trzy nowe kolumny:
– “KSeF numer faktury”,
– “KSeF numer faktury korygowanej”,
– “KSeF data faktury”
Jak to działa po zmianach?
Nowe kolumny znajdują się na oknie przeglądowym rozrachunków wyświetlanym z poziomu menu: “Finanse” -> “Rozrachunki”,
na obu zakładkach: “Lista rozrachunków” oraz “Rozrachunki wg kontaktów” (na dolnym oknie).
Dane dotyczące KSeF pojawiają się na oknie przeglądowym rozrachunków, w przypadku gdy:
– dokument jest wystawiony i wysłany do KSeF z modułu “SP”, posiada dane KSeF, które mają być zaprezentowane w nowych kolumnach,
– dokument jest zaimportowany do modułu “FK” bezpośrednio z KSeF,
– dokument jest zaimportowany do modułu “FK” bezpośrednio z RaksNet,
– dokument jest zaimportowany do modułu “FK” z pliku xml/zip, 7zip,
– użytkownik wprowadzi dane KSeF “ręcznie” w dokumencie księgowym.
Kolumny: “KSeF numer faktury” oraz “KSeF data faktury” są widoczne od razu na oknie przeglądowym (na samym końcu), a kolumna: “KSeF numer faktury korygowanej” jest ukryta w zasobniku kolumn.
Na oknie przeglądowym rozrachunków wystawionych przed wprowadzeniem nowych kolumn, pola z danymi KSeF będą puste, jeśli są powiązane z dokumentem, w jakim nie podano tych danych KSeF`owych. Natomiast jeżeli dane KSeF’owe zostały podane w powiązanym dokumencie, pola z danymi KSeF będą wypełnione.
Poprawienie błędu "dstEdit: Field "VAT_DATE not found" pojawiającego się podczas zbiorczej zmiany statusu dokumentów księgowych na "niezarejestrowany"
Poprawiono błąd “dstEdit: Field “VAT_DATE not found” pojawiający się podczas zbiorczej zmiany statusu dokumentów księgowych na “niezarejestrowany”.
Kadry i płace
Poprawienie składnika "nie pobieraj podatku dochodowego” do limitu 30.000,00 zł do dochodów uzyskiwanych przez osoby zagraniczne.
Poprawiono składnik “nie pobieraj podatku dochodowego” do limitu 30.000,00 zł do dochodów uzyskiwanych przez osoby zagraniczne.
Ustalenie wchodzenia składników zmiennych do ekwiwalentu za urlop wg daty wypłaty
Zmiana sposobu ustalania podstawy ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy:
Zmiany, w programie Raks moduł KP :
– do podstawy ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy przyjęto składniki zmienne miesięczne w średniej wysokości wypłaconej w okresie 3 miesięcy przed nabyciem prawa do ekwiwalentu oraz składniki zmienne za okres dłuższy niż 1 miesiąc w średniej wysokości wypłaconej w okresie 12 miesięcy przed nabyciem prawa do ekwiwalentu, niezależnie za jaki miesiąc przysługują,
– podstawę ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy ze składników zmiennych ustala się z miesięcy, w których została dokonana wypłata tj. w przypadku wypłaty do 10 dnia kolejnego miesiąca do podstawy będą wchodziły miesiące, w których została dokonana wypłata niezależnie od tego za jakie miesiące przysługiwała,
– zmieniono sposób dopełnienia wynagrodzenia w podstawie ekwiwalentu. Poprzednio system dopełniał miesiąc stosując godziny przepracowane i godziny do przepracowania dopełniając każdy miesiąc oddzielnie, stosując współczynnik. Obecnie dopełnienia dokonuje się z zastosowaniem dni roboczych przepracowanych i dni do przepracowania, dopełniając miesiące po ich zsumowaniu,
– wprowadzono dopełnienie niepełnego miesiąca, w którym nastąpiło zatrudnienie pracownika, który to miesiąc w przypadku krótkiego zatrudnienia wchodzi do podstawy,
– przy naliczaniu podstawy do ekwiwalentu uwzględniono zmianę etatu. System przelicza podstawę z poprzednich miesięcy dla aktualnego etatu,
– przy obliczeniu podstawy do ekwiwalentu za urlop uwzględniono ewentualną zmianę stawki wynagrodzenia. W przypadku zmiany, wynagrodzenie godzinowe zasadnicze zostaje przeliczone po nowej stawce. Wynagrodzenie zasadnicze miesięczne również zostaje przyjęte w nowej wartości. Pozostałe składniki stałe wynikających z umowy o pracę lub aneksu także zostają przyjęte w nowych wartościach,
– uwzględniono zmianę etatu oraz zmianę wynagrodzenia, które mogą wystąpić w tym samym czasie, system przelicza podstawę do ekwiwalentu w nowej stawce oraz w nowym wymiarze etatu.
Ponadto
– w oknie rozliczenia zdarzenia dodano dodatkowe kolumny „Liczba dni przepracowanych” i „Liczba dni do przepracowania”,
– w tabeli dotyczącej rozliczenia ekwiwalentu za urlop w przypadku zmiany etatu system pokazuje aktualne wartości po przeliczeniu dla bieżącego etatu,
– log naliczeń zrobiono w czytelniejszej formie.
Sprzedaż
Import dokumentów zakupowych z KSeF jako faktury zakupu do modułu RaksSQL Sprzedaż
W Raks SQL Sprzedaż, udostępniono funkcjonalność dotyczącą importu dokumentów zakupu z Krajowego Systemu e-Faktur, tworząc faktury zakupu.
W celu zaimportowania, należy pobrać faktury zakupowe z KSeF, pojedynczo zapisując je jako xml, lub zaznaczając wiele i pobrać jako paczkę dokumentów spakowanych w katalog zip.
W Raks SQL Sprzedaż w oknie głównym z fakturami zakupu w popup menu lub z ikonki na górze okna po prawej stronie: Pokaż menu eksportów (Shift+Alt+E), dostępna jest nowa opcja: Importuj faktury z KSeF (Ctrl+N). Korzystanie z funkcjonalności wymaga posiadanie odpowiedniej licencji.
Po wybraniu tej funkcjonalności, pokaże się okno: Import faktur.
Tutaj użytkownik ma możliwość wybrania dokumentów do zaimportowania jako:
– Pojedynczego pliku xml
– Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml
– Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml spakowany zip
– Całego folderu z fakturami KSeF w formacie xml spakowany 7zip
Po wskazaniu ścieżki do danych do zaimportowania i zatwierdzeniu okna: Import faktur, pokaże się nowe okno: Import dokumentów zakupowych z KSEF – klasyfikacja.
W oknie na zakładce: Zakupy, widoczna będzie lista faktur, poprawnie zweryfikowanych, gotowych do importu.
Na zakładce: Raport, pokazuje się pełna lista faktur, tych które są poprawne i te które zawierają jakieś błędy i nie zostały zakwalifikowane do importu (mówi o tym kolumna: Status). Szczegółowe informacje przedstawione są w kolumnie: Opis.
Dokumenty, które mają być zaimportowane, muszą mieć zaznaczony check box w kolumnie: Wybór, na zakładce: Zakupy. Domyślnie wszystkie dokumenty, które zostały zakwalifikowane do importu mają przypisany ten znacznik, ale tutaj użytkownik może sam decydować, zaznaczając/odznaczając pojedynczo dokumenty lub hurtowo dla zaznaczonych pozycji używając opcji: Wybierz/usuń wybór zaznaczonych dokumentów Ctrl+Space.
Po wybraniu kontrolki: Importuj, pokaże się raport z wczytywania dokumentów. Po jego zamknięciu pokaże się okno z dodatkowymi parametrami.
Tutaj użytkownik może zdecydować, czy dokumenty, które mają powstać w Raks SQL Sprzedaż będą w trybie magazynowym, czy bezmagazynowym oraz na oknie parametrów jest możliwość wskazania daty wystawienia dokumentu w programie Raks.
Dodatkowo można zadecydować, czy uwagi i znaczniki do pozycji i dokumentu, jeżeli znalazły się w pliku importu, mają być zaimportowane oraz czy pomijać dokumenty, których numer jest już zarejestrowany w systemie (w polu numer faktury dostawcy).
Po zapisaniu tych parametrów następuje import dokumentów, który kończy się raportem importu dokumentów z KSeF.
Dokumenty zakupu wraz z artykułami po imporcie powstają w tym magazynie, do którego użytkownik jest zalogowany.
Podczas importu sprawdzany po numerze NIP jest również kontrahent. Jeżeli taki już jest w programie, to nie jest dopisywany, jeżeli nie ma, to zostanie dodany do kartoteki kontaktów.
Dodanie kolumny: "Indeks 2 artykułu" do okna "Zamówienia od odbiorców gotowe do realizacji"
W oknie: Zamówienia od odbiorców>Operacje>Pokaż zamówienia gotowe do realizacji w dolnym oknie dla pozycji artykułów, dodano nową kolumnę: “Indeks 2 artykułu”.
Umożliwienie wyboru kodów dokumentów dla przesunięć międzymagazynowych przy zatwierdzaniu szybkiej produkcji (PSP)
Podczas zatwierdzania szybkiej produkcji w oknie: “Szybka produkcja”, dodano sekcję: Wybierz kody dokumentów dla MM.
W sekcji tej dodano dwie kontrolki: “Kod MMR” i “Kod MMP”, gdzie użytkownik może wybrać inny kod niż domyślny dla dokumentów przesunięć miedzymagazynowych.
Dodanie możliwości wyboru kodu dla dokumentu przesuniecia międzymagazynowego przychodowego przy automatycznym generowaniu MMP do MMR
Dodano możliwość wyboru kodu dla dokumentu przesunięcia międzymagazynowego przychodowego. Po zapisaniu dokumentu przysunięcia międzymagazynowego rozchodowego w oknie: “Parametry dokumentu MM przychodowego”, dodano kontrolkę: “Kod dokumentu”. Po wybraniu odpowiedniego kodu i zatwierdzeniu parametrów, dokument międzymagazynowy przychodowy powstanie z wybranym kodem.
Umożliwiono wybór kodu dokumentu dla tworzonych dokumentów PZ, WZ na podstawie faktur wystawionych w trybie bezmagazynowym
Jeżeli użytkownik do dokumentów handlowych sprzedaży lub zakupu w trybie bezmagazonowym, wystawia dokument wydania/przyjęcia magazynowego, to w parametrach nowej WZ/PZ udostępniono kontrolkę: “Kod dokumentu”, gdzie użytkownik ma możliwość wyboru odpowiedniego kodu, z którym powstanie dokument magazynowy.
Poprawienie możliwości edycji oraz podglądu zamówień po wykonaniu operacji: stan zamknięty
Poprawiono możliwości edycji oraz podglądu zamówień przy użyciu dwukliku myszką lub klawisza “Enter” po wykonaniu operacji: stan zamknięty Shift+Ctrl+Z.
Poprawienie wykazywania danych na zestawieniu: "Rozchody z dokumentu" w generatorze raportów i analiz
Poprawiono wykazywanie danych na zestawieniu: “Rozchody z dokumentu” w generatorze raportów i analiz
Poprawienie zapamiętywania filtra dotyczącego pokazywania kontaktów aktywnych i archiwalnych w oknie: "Kontakty personalne"
W oknie: “Kontakty personalne” poprawiono zapamiętywanie filtra dla pokazywania kontaktów personalnych aktywnych i archiwalnych.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w systemie RAKSSQL.
Produkcja
Poprawienie wyliczenia produkcji, gdy jednym ze składników jest usługa
Poprawiono możliwość wyliczenia produkcji w sytuacji, gdy jednym ze składników jest usługa.