Księgowość
Wydłużenie pola "Opis" do 370 znaków na wydruku i podglądzie danych zestawienia "Zapisy Dzienników" oraz podglądzie danych zestawienia "Zapisy na koncie"
Umożliwiono prezentowanie do 370 znaków w polu “Opis” na wydruku i w podglądzie danych zestawienia “Zapisy dzienników”.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory w programie była możliwość wyświetlenia na podglądzie danych i na wydruku zestawienia “Zapisy dzienników” 100 znaków w polu “Opis” dziennika. Tak samo działało to dla zestawienia “Zapisy na koncie” wywoływanego z kartoteki przeglądowej “Plan kont”.
Co zrobiono?
Usprawniono pole “Opis” w podglądzie danych i w wydruku zestawienia “Zapisy dzienników” zwiększając liczbę znaków. Usprawnienie takie zostało również wykonane dla zestawienia “Zapisy na koncie” wywoływanym z kartoteki “Plan kont”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach w programie użytkownik w polu “Opis” zobaczy cały opis wprowadzony do opisu dekretu, czyli 370 znaków w podglądzie danych i na wydruku zestawienia “Zapisy dzienników” oraz na zastawieniu “Zapisy na koncie”.
Wyróżnienie na liście dokumentów księgowych tych dokumentów, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego
Dodano możliwość wyróżnienia na liście dokumentów księgowych tych dokumentów, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory program pozwala dowiedzieć się, że doszło do zdublowania dowodów źródłowych w dokumentach księgowych na 2 sposoby:
1. poprzez czerwony kolor czcionki w polu “Numer” w zduplikowanych dokumentach, z tym że jest to tylko widoczne w oknie edycyjnym dokumentu księgowego,
2. poprzez operację “Wyszukaj dokumenty z powielonym numerem dowodu”, która działa “na żądanie”, na oknie przeglądowym dokumentów księgowych i której efektem jest raport prezentujący wynik wyszukania.
Co zrobiono?
Na liście dokumentów księgowych wyróżniono kolorem czerwonym te dokumenty księgowe, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego. Dodano też nową kolumnę do zasobnika kolumn, która informuję użytkownika, czy dany dokument księgowy ma powielony numer dowodu źródłowego.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach dokonanych w programie użytkownik otrzymuje możliwość automatycznego wyróżnienia na kolor czerwony tych numerów dowodów źródłowych, które mają zdublowany numer. Za działanie tego oznaczania dokumentów odpowiadają “Parametry roku obrotowego” w części dotyczącej “Dokumentu księgowego”. W tych parametrach użytkownik może wybrać opcję, aby oznaczać zdublowany numer dowodu źródłowego dla wszystkich kontrahentów, lub tylko dla tych samych kontrahentów. Może też wyłączyć tą funkcjonalność i nie wyróżniać czerwonym kolorem zdublowany numer dowodu źródłowego. Jeśli funkcjonalność oznaczania powielonego numeru dowodu źródłowego jest włączona, w parametrach jest jeszcze opcja, że program może “Ignorować wielkość liter” podczas próby wyszukania i oznaczenia zdublowanych numerów dowodów źródłowych. Po najechaniu kursorem myszki na wyróżniony numer dowodu źródłowego użytkownik otrzymuję informację o tym, z czego wynika wyróżniający kolor czcionki. Zachowane zostało działanie tej funkcjonalności tak jak to działało dotychczas, czyli wyróżnianie numerów dowodów źródłowych działa tylko w obrębie tego samego “Typu” dowodu źródłowego oraz w obrębie zalogowanego roku obrotowego.
Ostrzeganie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych
Dodano ostrzeżenie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory, w przypadku definiowania, edytowania bądź importowania kodów dokumentów księgowych, jeśli użytkownik nie zastosował unikalnej maski numeracji w kodach dokumentów księgowych, np. poprzedzając numerację liczbową jakimś unikalnym prefiksem, wskazującym np. na typ dowodu źródłowego, czyli np. dla faktury sprzedaży podał maskę: ##/%%/@@/$$$$ i dla faktur zakupu podał taką samą maskę: ##/%%/@@/$$$$, a nie FS ##/%%/@@/$$$$ i FZ ##/%%/@@/$$$$, to system w żaden sposób nie ostrzegał użytkownika o tym fakcie i w efekcie w systemie pozostawała powielona numeracja dla różnych dokumentów księgowych.
Co zrobiono?
Obsłużono ostrzeżenie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych.
Jak to działa po zmianach?
Ostrzeżenie działa w 2 sytuacjach:
1. podczas definiowania nowego kodu dokumentu księgowego oraz edytowania istniejącego kodu dokumentu księgowego – po kliknięciu w przycisk “Zapisz” system weryfikuje, czy w słowniku kodów dokumentów księgowych podana maska już istnieje i czy jest unikalna. Jeśli istnieje i nie jest unikalna, system wyświetla stosowny komunikat z pytaniem, czy zapisać kod z maską w takiej postaci, czy nie. Na tym etapie można się jeszcze wycofać z zapisu.
2. podczas importowania kodu dokumentu księgowego – po wykonanym imporcie system wyświetla raport z przebiegu operacji i w razie wykrycia, że wśród importowanych kodów dokumentów są takie, które spowodują, że w słowniku kodów dokumentów wystąpią nieunikalne maski, w raporcie pojawi się stosowna informacja, wyróżniona czerwonym kolorem czcionki, przyporządkowana do importowanego kodu dokumentu, w którym wystąpiła sytuacja powtarzającej się maski, aby łatwiej było odnaleźć problematyczną maskę. Mimo tego, kody zostaną zaimportowane, a decyzję o ewentualnym poprawieniu nieunikalnych masek można podjąć już po przeprowadzonym imporcie.
Umożliwienie zbiorczej weryfikacji kontrahentów w VAT, wykonywanej z poziomu okna przeglądowego dokumentów księgowych
Dodano możliwość zbiorczego sprawdzenia, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT z poziomu okna przeglądowego dokumentów księgowych.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory możliwe było zbiorcze weryfikowanie kontrahentów w VAT (w “starej” wyszukiwarce VAT) z poziomu następujących miejsc:
– w oknie przeglądowym kontrahentów, jako operacja “Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”,
– w oknie przeglądowym wpisów do rejestru VAT, jako operacja “Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”,
– w oknie przeglądowym plików: “JPK_V7M/JPK_V7K”, jako operacja “Sprawdź status kontrahentów VAT w zaznaczonym pliku”.
Co zrobiono?
W oknie przeglądowym dokumentów księgowych pod przyciskiem “Operacje” dodano nową pozycję “Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”. Ww. operację można wywołać również poprzez skrót klawiszowy “Shift+Ctrl+T”.
Jak to działa po zmianach?
W oknie przeglądowym dokumentów księgowych można zaznaczyć jedną lub wiele pozycji (wiele różnych dokumentów księgowych) i wybierając operację “Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT” można sprawdzić, czy kontrahenci występujący w zaznaczonych dokumentach księgowych, są czynnymi podatnikami VAT, czy nie są (na dzień wykonania sprawdzenia). Umożliwia to sprawdzenie statusu kontrahentów np. jeszcze przed dokonaniem rejestracji VAT. Operację “Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT” można wywołać zarówno spod przycisku “Operacje” jak i z menu pod prawym przyciskiem myszy. Po wykonaniu tej operacji pojawia się raport z uzyskanym efektem weryfikacji, analogiczny jak ten, jaki system wyświetla w innych miejscach, gdzie do tej pory działało analogiczne sprawdzanie kontrahentów w VAT. A zatem w raporcie mogą pojawić się następujące sekcje:
– “Następujące podmioty nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni” (tu należy zastosować czerwony kolor czcionki)
– “Następujące podmioty są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni”
– “Wystąpiły błędy podczas pobierania statusu następujących podmiotów z bazy VAT”
– “Następujące podmioty nie mają identyfikatora podatkowego NIP lub jest on niepoprawny”
– “Następujące podmioty to pracownicy i nie zostali zweryfikowani w bazie VAT”
Sprzedaż
Dodanie funkcjonalności umożliwiającej zarchiwizowanie rodzajów cen sprzedaży i rabatów
Dodano możliwość zarchiwizowania rodzajów cen sprzedaży i rabatów.
Użytkownik, zaznaczając checkbox “Archiwalny” w oknie edycyjnym “Definicja rodzaju ceny” i/lub “Definicja rabatu”, ma możliwość zarchiwizowania wybranych cen i/lub rabatów.
Po zaznaczeniu checkboxa “Archiwalny”, pojawia się okno informujące o konsekwencjach i lista wystąpień archiwizowanego rodzaju ceny/rabatu, zapisana jako wartość domyślna w systemie. Po potwierdzeniu przez użytkownika procedury archiwizacji dla wskazanej ceny/rabatu, system usuwa zapisane wartości domyślne tam, gdzie to jest możliwe. Może nie udać się zmiana wartości domyślnej, jeśli rekord jest modyfikowany przez innego operatora.
Rodzaje cen i rabatów mogą wystąpić jako wartości domyślne w:
– parametrach firmy
– filiach
– magazynach
– kontrahentach
– grupach kontrahentów
– grupach towarów
– towarach – tylko domyślny rabat
Zarchiwizowane ceny/rabaty nie będą widoczne na listach wyboru oraz nie będą podpowiadać się podczas wystawiania nowych dokumentów.
W oknie “Rodzaje cen sprzedaży” i “Rodzaje rabatów” doszły dwa filtry:
Pokazuj rodzaje cen/rabatów aktywne Ctrl+Alt+1
Pokazuj rodzaje cen/rabatów archiwalne Ctrl+Alt+2
Aby użytkownik mógł zarchiwizować cenę/rabat musi posiadać odpowiednie uprawnienia.
Znajdują się one w Administratorze:
dla ceny w gałęzi: Uprawnienia -> Uprawnienia wewnątrz firm -> zakładka:Wspólne -> Sprzedaż i magazyn -> Kartoteka rodzajów cen sprzedaży -> edycja rodzaju ceny -> edycja rodzaju ceny:archiwalność.
dla rabatu w gałęzi: Uprawnienia -> Uprawnienia wewnątrz firm ->zakładka:Wspólne -> Sprzedaż i magazyn -> Kartoteka rodzajów rabatów -> edycja rodzaju rabatu -> edycja rodzaju rabatu:archiwalność.
Dodano możliwość szybkiego wyszukiwania "Ofert", zawierających konkretny artykuł i/lub nabywcę.
Na liście “Ofert” w module Sprzedaż, zakładka CRM -> Zarządzanie sprzedażą -> Oferty, dodano możliwość szybkiego wyszukania dokumentów, zawierających konkretny artykuł i/lub nabywcę. Wyszukiwanie “Ofert” wykonuje się poprzez “Operacje – Wyszukaj dokumenty zawierające artykuł” i wskazanie szukanego artykułu/nabywcy lub numeru seryjnego sprzedawcy.
Poprawienie możliwości wyzerowania stanów minimalnych oraz maksymalnych w kartotece towarowej
Poprawiono możliwość zerowania stanów minimalnych i maksymalnych w kartotece towarów.
Poprawiono literówkę w eksportowanym pliku faktury w formacie xml Edi ecode.
W węźle <Invoice-Summary> poprawiono literówkę w zwrocie <TotalNetAmountWithoutCharges> w pliku xml Edi ecode faktury sprzedaży.
Poprawienie importu zamówień od odbiorców z xml do faktur sprzedaży, przy sprawdzaniu dodatkowego pola "Kod kreskowy" dla kontrahenta
Poprawiono import zamówień od odbiorców ZO z xml do faktur sprzedaży. Błąd występował jeżeli w parametrach firmy>wspólne, zaznaczono dodatkowo parametr dla importu kontrahentów dotyczący sprawdzania pola: “Kod kreskowy”. Jeżeli w importowanych danych danych w xml nie było kodu kreskowego dla kontrahenta, to program nie importował dokumentów.
Poprawienie komunikacji łączenia programu RaksSQL SP z Internetem poprzez serwer proxy
Poprawiono komunikację RAKSSQL (moduł Sprzedaż) z Internetem dla opcji łączenia poprzez serwer proxy.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.