Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2024.1.27.1307

    Data publikacji: 08.10.2024

    Księgowość

    Usprawnienie

    Wydłużenie pola "Opis" do 370 znaków na wydruku i podglądzie danych zestawienia "Zapisy Dzienników" oraz podglądzie danych zestawienia "Zapisy na koncie"

    Umożliwiono prezentowanie do 370 znaków w polu „Opis” na wydruku i w podglądzie danych zestawienia „Zapisy dzienników”.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory w programie była możliwość wyświetlenia na podglądzie danych i na wydruku zestawienia „Zapisy dzienników” 100 znaków w polu „Opis” dziennika. Tak samo działało to dla zestawienia „Zapisy na koncie” wywoływanego z kartoteki przeglądowej „Plan kont”.

    Co zrobiono?
    Usprawniono pole „Opis” w podglądzie danych i w wydruku zestawienia „Zapisy dzienników” zwiększając liczbę znaków. Usprawnienie takie zostało również wykonane dla zestawienia „Zapisy na koncie” wywoływanym z kartoteki „Plan kont”.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach w programie użytkownik w polu „Opis” zobaczy cały opis wprowadzony do opisu dekretu, czyli 370 znaków w podglądzie danych i na wydruku zestawienia „Zapisy dzienników” oraz na zastawieniu „Zapisy na koncie”.

    Usprawnienie

    Wyróżnienie na liście dokumentów księgowych tych dokumentów, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego

    Dodano możliwość wyróżnienia na liście dokumentów księgowych tych dokumentów, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory program pozwala dowiedzieć się, że doszło do zdublowania dowodów źródłowych w dokumentach księgowych na 2 sposoby:
    1. poprzez czerwony kolor czcionki w polu „Numer” w zduplikowanych dokumentach, z tym że jest to tylko widoczne w oknie edycyjnym dokumentu księgowego,
    2. poprzez operację „Wyszukaj dokumenty z powielonym numerem dowodu”, która działa „na żądanie”, na oknie przeglądowym dokumentów księgowych i której efektem jest raport prezentujący wynik wyszukania.

    Co zrobiono?
    Na liście dokumentów księgowych wyróżniono kolorem czerwonym te dokumenty księgowe, które mają zdublowany numer dowodu źródłowego. Dodano też nową kolumnę do zasobnika kolumn, która informuję użytkownika, czy dany dokument księgowy ma powielony numer dowodu źródłowego.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach dokonanych w programie użytkownik otrzymuje możliwość automatycznego wyróżnienia na kolor czerwony tych numerów dowodów źródłowych, które mają zdublowany numer. Za działanie tego oznaczania dokumentów odpowiadają „Parametry roku obrotowego” w części dotyczącej „Dokumentu księgowego”.  W tych parametrach użytkownik może wybrać opcję, aby oznaczać zdublowany numer dowodu źródłowego dla wszystkich kontrahentów, lub tylko dla tych samych kontrahentów. Może też wyłączyć tą funkcjonalność i nie wyróżniać czerwonym kolorem zdublowany numer dowodu źródłowego. Jeśli funkcjonalność oznaczania powielonego numeru dowodu źródłowego jest włączona, w parametrach jest jeszcze opcja, że program może „Ignorować wielkość liter” podczas próby wyszukania i oznaczenia zdublowanych numerów dowodów źródłowych. Po najechaniu kursorem myszki na wyróżniony numer dowodu źródłowego użytkownik otrzymuję informację o tym, z czego wynika wyróżniający kolor czcionki. Zachowane zostało działanie tej funkcjonalności tak jak to działało dotychczas, czyli wyróżnianie numerów dowodów źródłowych działa tylko w obrębie tego samego „Typu” dowodu źródłowego oraz w obrębie zalogowanego roku obrotowego.

    Usprawnienie

    Ostrzeganie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych

    Dodano ostrzeżenie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory, w przypadku definiowania, edytowania bądź importowania kodów dokumentów księgowych, jeśli użytkownik nie zastosował unikalnej maski numeracji w kodach dokumentów księgowych, np. poprzedzając numerację liczbową jakimś unikalnym prefiksem, wskazującym np. na typ dowodu źródłowego, czyli np. dla faktury sprzedaży podał maskę: ##/%%/@@/$$$$ i dla faktur zakupu podał taką samą maskę: ##/%%/@@/$$$$, a nie FS ##/%%/@@/$$$$ i FZ ##/%%/@@/$$$$, to system w żaden sposób nie ostrzegał użytkownika o tym fakcie i w efekcie w systemie pozostawała powielona numeracja dla różnych dokumentów księgowych.

    Co zrobiono?
    Obsłużono ostrzeżenie o braku unikalności masek w kodach dokumentów księgowych.

    Jak to działa po zmianach?
    Ostrzeżenie działa w 2 sytuacjach:
    1. podczas definiowania nowego kodu dokumentu księgowego oraz edytowania istniejącego kodu dokumentu księgowego – po kliknięciu w przycisk „Zapisz” system weryfikuje, czy w słowniku kodów dokumentów księgowych podana maska już istnieje i czy jest unikalna. Jeśli istnieje i nie jest unikalna, system wyświetla stosowny komunikat z pytaniem, czy zapisać kod z maską w takiej postaci, czy nie. Na tym etapie można się jeszcze wycofać z zapisu.
    2. podczas importowania kodu dokumentu księgowego – po wykonanym imporcie system wyświetla raport z przebiegu operacji i w razie wykrycia, że wśród importowanych kodów dokumentów są takie, które spowodują, że w słowniku kodów dokumentów wystąpią nieunikalne maski, w raporcie pojawi się stosowna informacja, wyróżniona czerwonym kolorem czcionki, przyporządkowana do importowanego kodu dokumentu, w którym wystąpiła sytuacja powtarzającej się maski, aby łatwiej było odnaleźć problematyczną maskę. Mimo tego, kody zostaną zaimportowane, a decyzję o ewentualnym poprawieniu nieunikalnych masek można podjąć już po przeprowadzonym imporcie.

    Usprawnienie

    Umożliwienie zbiorczej weryfikacji kontrahentów w VAT, wykonywanej z poziomu okna przeglądowego dokumentów księgowych

    Dodano możliwość zbiorczego sprawdzenia, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT z poziomu okna przeglądowego dokumentów księgowych.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory możliwe było zbiorcze weryfikowanie kontrahentów w VAT (w „starej” wyszukiwarce VAT) z poziomu następujących miejsc:
    – w oknie przeglądowym kontrahentów, jako operacja „Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”,
    – w oknie przeglądowym wpisów do rejestru VAT, jako operacja „Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”,
    – w oknie przeglądowym plików: „JPK_V7M/JPK_V7K”, jako operacja „Sprawdź status kontrahentów VAT w zaznaczonym pliku”.

    Co zrobiono?
    W oknie przeglądowym dokumentów księgowych pod przyciskiem „Operacje” dodano nową pozycję „Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT”. Ww. operację można wywołać również poprzez skrót klawiszowy „Shift+Ctrl+T”.

    Jak to działa po zmianach?
    W oknie przeglądowym dokumentów księgowych można zaznaczyć jedną lub wiele pozycji (wiele różnych dokumentów księgowych) i wybierając operację „Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT” można sprawdzić, czy kontrahenci występujący w zaznaczonych dokumentach księgowych, są czynnymi podatnikami VAT, czy nie są (na dzień wykonania sprawdzenia). Umożliwia to sprawdzenie statusu kontrahentów np. jeszcze przed dokonaniem rejestracji VAT. Operację „Sprawdź kontrahentów w internetowej bazie danych VAT” można wywołać zarówno spod przycisku „Operacje” jak i z menu pod prawym przyciskiem myszy. Po wykonaniu tej operacji pojawia się raport z uzyskanym efektem weryfikacji, analogiczny jak ten, jaki system wyświetla w innych miejscach, gdzie do tej pory działało analogiczne sprawdzanie kontrahentów w VAT. A zatem w raporcie mogą pojawić się następujące sekcje:
    – „Następujące podmioty nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni” (tu należy zastosować czerwony kolor czcionki)
    – „Następujące podmioty są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni”
    – „Wystąpiły błędy podczas pobierania statusu następujących podmiotów z bazy VAT”
    – „Następujące podmioty nie mają identyfikatora podatkowego NIP lub jest on niepoprawny”
    – „Następujące podmioty to pracownicy i nie zostali zweryfikowani w bazie VAT”

    Sprzedaż

    Usprawnienie

    Dodanie funkcjonalności umożliwiającej zarchiwizowanie rodzajów cen sprzedaży i rabatów

    Dodano możliwość zarchiwizowania rodzajów cen sprzedaży i rabatów.
    Użytkownik, zaznaczając checkbox „Archiwalny” w oknie edycyjnym „Definicja rodzaju ceny” i/lub „Definicja rabatu”, ma możliwość zarchiwizowania wybranych cen i/lub rabatów.

    Po zaznaczeniu checkboxa „Archiwalny”, pojawia się okno informujące o konsekwencjach i lista wystąpień archiwizowanego rodzaju ceny/rabatu, zapisana jako wartość domyślna w systemie. Po potwierdzeniu przez użytkownika procedury archiwizacji dla wskazanej ceny/rabatu, system usuwa zapisane wartości domyślne tam, gdzie to jest możliwe. Może nie udać się zmiana wartości domyślnej, jeśli rekord jest modyfikowany przez innego operatora.
    Rodzaje cen i rabatów mogą wystąpić jako wartości domyślne w:
    – parametrach firmy
    – filiach
    – magazynach
    – kontrahentach
    – grupach kontrahentów
    – grupach towarów
    – towarach – tylko domyślny rabat

    Zarchiwizowane ceny/rabaty nie będą widoczne na listach wyboru oraz nie będą podpowiadać się podczas wystawiania nowych dokumentów.

    W oknie „Rodzaje cen sprzedaży” i „Rodzaje rabatów” doszły dwa filtry:
    Pokazuj rodzaje cen/rabatów aktywne Ctrl+Alt+1
    Pokazuj rodzaje cen/rabatów archiwalne Ctrl+Alt+2

    Aby użytkownik mógł zarchiwizować cenę/rabat musi posiadać odpowiednie uprawnienia.
    Znajdują się one w Administratorze:
    dla ceny w gałęzi: Uprawnienia -> Uprawnienia wewnątrz firm -> zakładka:Wspólne -> Sprzedaż i magazyn -> Kartoteka rodzajów cen sprzedaży -> edycja rodzaju ceny -> edycja rodzaju ceny:archiwalność.
    dla rabatu w gałęzi: Uprawnienia -> Uprawnienia wewnątrz firm ->zakładka:Wspólne -> Sprzedaż i magazyn -> Kartoteka rodzajów rabatów -> edycja rodzaju rabatu -> edycja rodzaju rabatu:archiwalność.

    Usprawnienie

    Dodano możliwość szybkiego wyszukiwania "Ofert", zawierających konkretny artykuł i/lub nabywcę.

    Na liście „Ofert” w module Sprzedaż, zakładka CRM -> Zarządzanie sprzedażą -> Oferty, dodano możliwość szybkiego wyszukania dokumentów, zawierających konkretny artykuł i/lub nabywcę. Wyszukiwanie „Ofert” wykonuje się poprzez „Operacje – Wyszukaj dokumenty zawierające artykuł” i wskazanie szukanego artykułu/nabywcy lub numeru seryjnego sprzedawcy.

    Poprawka

    Poprawienie możliwości wyzerowania stanów minimalnych oraz maksymalnych w kartotece towarowej

    Poprawiono możliwość zerowania stanów minimalnych i maksymalnych w kartotece towarów.

    Poprawka

    Poprawiono literówkę w eksportowanym pliku faktury w formacie xml Edi ecode.

    W węźle <Invoice-Summary> poprawiono literówkę w zwrocie <TotalNetAmountWithoutCharges> w pliku xml Edi ecode faktury sprzedaży.

    Poprawka

    Poprawienie importu zamówień od odbiorców z xml do faktur sprzedaży, przy sprawdzaniu dodatkowego pola "Kod kreskowy" dla kontrahenta

    Poprawiono import zamówień od odbiorców ZO z xml  do faktur sprzedaży. Błąd występował jeżeli w parametrach firmy>wspólne, zaznaczono dodatkowo parametr dla importu kontrahentów dotyczący sprawdzania pola: „Kod kreskowy”. Jeżeli w importowanych danych danych w xml nie było kodu kreskowego dla kontrahenta, to program nie importował dokumentów.

    Poprawka

    Poprawienie komunikacji łączenia programu RaksSQL SP z Internetem poprzez serwer proxy

    Poprawiono komunikację RAKSSQL (moduł Sprzedaż) z Internetem dla opcji łączenia poprzez serwer proxy.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook