Księgowość
Obsłużenie deklaracji oraz e-deklaracji "PIT-28" (v. 26), obowiązującej na 2024 rok
Obsłużono deklarację oraz e-deklarację “PIT-28” (v. 26), obowiązującą na 2024 rok.
Ww. deklaracja zawiera:
- formularz deklaracji “PIT-28” w wersji 26.
- załącznik “PIT-28/B” w wersji 20.
- załącznik “PIT/O” w wersji 29. <- nowa wersja!!!
- załącznik “ORD-ZU” w wersji 3.
Umożliwienie "hurtowego" wyeksportowania wielu zaznaczonych plików JPK, w tym plików: JPK_V7M/JPK_V7K
Umożliwiono “hurtowe” wyeksportowania wielu zaznaczonych plików JPK, w tym plików: JPK_V7M/JPK_V7K.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory można było wyeksportować jeden zaznaczony plik JPK (poprzez operację “Eksportuj do pliku XML”).
Co zrobiono?
Umożliwiono “hurtowe” wyeksportowanie wielu zaznaczonych plików JPK, w tym plików: JPK_V7M/JPK_V7K poprzez dotychczasową operację “Eksportuj do pliku XML”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach:
- w przypadku zaznaczenia jednego pliku JPK i wykonania operacji “Eksportuj do pliku XML”, program zachowuje się identycznie, jak do tej pory, tj. wyświetla okno, służące do podania docelowej lokalizacji pliku XML (jeden zaznaczony plik JPK = jeden plik XML, który zostaje zapisany w podanej przez użytkownika lokalizacji).
- po zaznaczeniu dwóch lub więcej plików JPK i wybraniu operacji “Eksportuj do pliku XML”, wyświetlane jest okno, służące do wyboru docelowej ścieżki zapisu zaznaczonych wcześniej plików, ale zapisanych zostanie wiele plików XML, a nie jeden, gdzie każdy z zaznaczonych plików JPK utworzy jeden (osobny) plik XML.
Nazwy plików XML, jakie zostaną zapisane, są budowane są według poniższego schematu:
Nazwa skrócona firmy_nazwa pliku JPK_data pliku od_data pliku do.xml
Przykład:
- Firma XXX_JPK_V7M_2024-10-01_2024-10-31.xml
- Firma YYY_JPK_V7M_2024-11-01_2024-11-30.xml
- Firma ZZZ_JPK_V7M_2024-12-01_2024-12-31.xml
Jeżeli zaznaczone i wyeksportowane pliki będą dotyczyły tej samej firmy i będą obejmowały ten sam zakres dat, to na końcu nazwy zostanie dodany kolejny numer pliku, w celu rozróżnienia plików.
System nada wówczas nazwy plików według poniższego schematu:
Nazwa skrócona firmy_nazwa pliku JPK_data pliku od_data pliku do_kolejny numer pliku.xml
Przykład:
- Firma XXX_JPK_V7M_2024-11-01_2024-11-30_1.xml
- Firma XXX_JPK_V7M_2024-11-01_2024-11-30_2.xml
- Firma XXX_JPK_V7M_2024-11-01_2024-11-30_3.xml
Umożliwienie szybkiego powrotu do okna parametrów "Numerowanie zapisów"
Umożliwiono szybki powrotu do okna “Numerowanie zapisów” poprzez wprowadzenie do ww. okna checkbox`a “Nie zamykaj okna parametrów” (analogiczny checkbox obecnie funkcjonuje np. w oknach parametrów zestawień).
Domyślnie checkbox “Nie zamykaj okna parametrów” jest odkliknięty. Jego zakliknięcie powoduje, podobnie jak w oknach parametrów zestawień, że po zatwierdzeniu okna parametrów (czyli po kliknięciu w przycisk “Zatwierdź”) następuje powrót do okna parametrów.
Dodanie na podglądzie danych zestawienia "Zapisy na koncie" oraz "Zapisy kont księgowych" nowej kolumny "Data operacji gospodarczej" (do zasobnika kolumn)
Dodano możliwość zaprezentowania na podglądzie danych zestawienia “Zapisy na koncie” oraz “Zapisy kont księgowych” informacji o dacie operacji gospodarczej.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory na podglądzie danych zestawienia “Zapisy na koncie” oraz “Zapisy kont księgowych” nie było informacji o dacie operacji gospodarczej.
Co zrobiono?
Dodano na podglądzie danych zestawienia “Zapisy na koncie” oraz “Zapisy kont księgowych” nową kolumnę “Data operacji gospodarczej” (do zasobnika kolumn).
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach, wyświetlając podgląd danych zestawienia “Zapisy na koncie” z poziomu:
- menu: “Kartoteki” -> “Plan kont” -> przycisk “Operacje” -> “Pokaż zapisy na koncie”
- menu: “Zestawienia” -> “Zestawienia – Księgowość” -> “Księga handlowa” -> “Zapisy kont księgowych” -> zmiana widoku na “zapisy kont księgowych (lista)
można uzyskać informację o dacie operacji gospodarczej, pobraną z nagłówka dokumentu księgowego, z jakiego pochodzi dany zapis na koncie, z pola “Data operacji gospodarczej” dodając, poprzez zasobnik kolumn, na okno prezentujące zapisy na koncie, nowo dodaną kolumnę “Data operacji gospodarczej”.
Poprawienie sumowania sald kont w pliku "JPK_KR" w sytuacji, gdy zapisy były dokonane w ramach różnych rozdziałów księgowych, mimo generowania pliku "JPK_KR" z poziomu rozdziału głównego
Poprawiono sumowanie sald kont w pliku “JPK_KR” w sytuacji, gdy zapisy były dokonane w ramach różnych rozdziałów księgowych, mimo generowania pliku “JPK_KR” z poziomu rozdziału głównego.
Kadry i płace
Wprowadzenie nowego wzoru deklaracji "PIT-R" (v.22)
Dodano formularz PIT-R (22).
Dostosowanie informacji PIT-11 wersja 29 do nowego wzoru e-deklaracji
Dostosowano informację PIT-11 w wersji 29 do nowego wzoru e-deklaracji.
Powiększenie rozmiaru pola dla "NAZWA" oraz "OPIS" w zestawieniu skierowanie na badania lekarskie.
W zestawieniu “Skierowanie na badania lekarskie” w pozycji “Nazwa” i “Opis” zostały powiększone wielkości pól. Dzięki temu całość treści znajdująca się w pozycji słownika “Stanowisko” a dokładnie w nazwie i opisie jest przenoszona do zestawienia.
Poprawa naliczania wynagrodzenia – brak naliczenia w przypadku braku przepracowanych godzin i nieobecności niepłatnych.
Poprawiono naliczanie wynagrodzenia, aby nie było ono obliczane w sytuacji, gdy pracownik nie przepracował żadnej godziny w miesiącu, a w kalendarzu widnieją jedynie zdarzenia niepłatne lub zasiłki.
Wykazanie wymiaru etatu w RCA z nienaliczonymi umowami.
Poprawiono mechanizm generowania wpisów RCA w sytuacji, gdy w parametrach firmy zaznaczono opcję wykazywania nienaliczonych umów cywilnoprawnych (UCP). Wcześniej mogło dochodzić do utraty informacji o wymiarze etatu, gdy wpis z umowy o pracę (UP) był wcześniejszy niż z UCP. Wprowadzono zmianę, która dodaje wymiar etatu do wpisów RCA dla UCP, jeśli pracownik posiada jednocześnie UP.
Błąd generowania XML ZUS Z-3 — brak danych za czerwiec-październik, gdy pracownik nie przepracował pełnego miesiąca z powodu choroby
Poprawiono generowanie pliku XML ZUS Z-3 , aby uwzględniał pełne dane za 12 miesięcy, nawet jeśli w niektórych miesiącach pracownik nie przepracował żadnego dnia.
Sprzedaż
Dodanie nowych ekranów startowych w module Sprzedaż: pulpit sprzedawcy, sprzedawcy CRM, menadżera i menadżera CRM
Całkowicie przebudowano stronę startową po zalogowaniu się do modułu Sprzedaż, udostępniając użytkownikom cztery nowe dashboard’y (pulpity startowe).
Zapoznaj się ze szczegółowym opisem nowego pulpitu >>
Użytkownik optymalnie będzie mógł korzystać ze wszystkich poniższych dashboard’ów:
- Pulpit sprzedawcy
- Pulpit sprzedawcy – CRM
- Pulpit menadżera
- Pulpit menadżera – CRM
Pulpity menadżera i menadżera CRM dostępne są po uprzednim nadaniu odpowiednich uprawnień w module Administrator (z racji widocznych danych sprzedażowych dla wszystkich użytkowników programu).
W Administratorze dodano dwa nowe uprawnienia dla:
- dostęp do pulpitu menadżera
- dostęp do pulpitu menadżera – CRM
Nowe uprawnienia znajdują się w: Uprawnienia/Uprawnienia wewnątrz firm/Wspólne/Kartoteki wspólne/Ustawienia.
Każdy z użytkowników logując się do programu, może zdecydować o widoczności pulpitów na swoim koncie, zaznaczając lub odznaczając wyświetlanie pulpitu/ów w module Sprzedaż (Administracja/Parametry/Parametry użytkownika/RAKS SQL). Nie ma możliwości ukrycia wszystkich pulpitów, przynajmniej jeden musi zostać zaznaczony.
Każdy z pulpitów posiada główną, górną belkę, na której użytkownik może ustawić:
- Pulpity (rodzaj wyświetlanego pulpitu z dostępnych dla danego użytkownika)
- Okres, za jaki wyświetlana jest część danych (bieżący tydzień, poprzedni tydzień, bieżący miesiąc, poprzedni miesiąc, bieżący rok, poprzedni rok)
- Dane prezentowane netto lub brutto
- Przycisk „Odśwież”, który odświeża pulpit „na żądanie”. Pulpit odświeża się automatycznie po każdorazowym wejściu na zakładkę „Pulpit” z innej zakładki, przelogowaniu na inny magazyn, innego użytkownika lub inną firmę.
Pulpit sprzedawcy
Nie wymaga zaznaczenia uprawnień w module Administrator. Dostępny jest dla każdego użytkownika systemu i prezentuje dane dotyczące TYLKO zalogowanego użytkownika i dokumentów wystawionych przez tego użytkownika na zalogowanym magazynie.
Dostępne “kafle” prezentują:
- Sprzedaż dzisiaj – wartość sprzedaży netto/brutto (w zależności od ustawień) wynikającą z dokumentów sprzedaży (bez korekt i zaliczek) a także liczbę dokumentów, wg daty wystawienia, wystawionych przez zalogowanego użytkownika
- Sprzedaż w bieżącym miesiącu – analogicznie jak “Sprzedaż dzisiaj” tylko dotyczy całego bieżącego miesiąca
- Średnia wartość transakcji (ATV) tzw. “średni rachunek”, czyli iloraz wartości dzisiejszej sprzedaży netto/brutto (w zależności od ustawień) do ilości dokumentów wystawionych dzisiaj
- Sprzedaż (wykres) – wartość sprzedaży netto/brutto (w zależności od ustawień) wynikającą z dokumentów sprzedaży (bez korekt i zaliczek) dla wybranego okresu czasu
- Najlepsi Klienci i Najlepsze artykuły – jak wyżej, dane nie uwzględniają korekt i zaliczek, pokazujemy 10 najlepszych Klientów i 10 najlepiej sprzedających się artykułów pod względem wartościowym (netto brutto PLN), dane sortowane malejąco
- Należności “nierozliczone” – wszystkie należności wynikające z dokumentów sprzedaży, które nie są rozliczone (nie mają rozrachunku przeciwstawnego)
- Należności “przeterminowane” – wszystkie należności wynikające z dok. sprzedaży, które mają datę płatności mniejszą od daty bieżącej
- Zamówienia odbiorców “Wystawione w tym miesiącu” – wszystkie ZO wystawione w tym miesiącu przez zalogowanego użytkownika, liczy się data wystawienia dokumentu
- Zamówienia odbiorców “do realizacji” – wszystkie zamówienia niezamknięte (stan otwarty), mające status niezrealizowane lub częściowo zrealizowane. Częściowo zrealizowane zamówienia traktowane są na pulpicie jako niezrealizowane. Pokazują pełne wartości z zamówienia.
- Zamówienia odbiorców “w tym przeterminowane” – wszystkie ZO do realizacji, niezamknięte (stan otwarty), którym minął planowany termin realizacji liczony do daty bieżącej
Pulpit sprzedawcy – CRM
Nie wymaga zaznaczenia uprawnień w module Administrator. Dostępny jest dla każdego użytkownika systemu i prezentuje dane dotyczące TYLKO zalogowanego użytkownika i dokumentów wystawionych przez tego użytkownika w zalogowanym magazynie. Wyświetla dane dotyczące zamówień i modułu CRM (Oferty, Szanse sprzedaży, Operacje, Zadania).
Dostępne “kafle” prezentują:
- Zamówienia dzisiaj – wszystkie zamówienia od odbiorców, wystawione w dniu dzisiejszym przez zalogowanego użytkownika
- Oferty dzisiaj – wszystkie oferty wystawione w dniu dzisiejszym
- Szanse sprzedaży dzisiaj – wszystkie szanse sprzedaży gdzie data otwarcia jest datą dzisiejszą
- Wykres Zamówienia/Oferty/Szanse – dokumenty wystawione w zadanym okresie czasu przez zalogowanego użytkownika
- Operacje dziś – wszystkie operacje, gdzie osobą wykonującą jest osoba zalogowana do systemu i ramy czasowe zawierają się w dzisiejszym dniu czyli data rozpoczęcia < dziś < data zakończenia.
- Zadania na dziś – wszystkie zadania, gdzie wykonującym jest zalogowany użytkownik i data rozpoczęcia<dzisiaj i data zakończenia jest => dzisiaj. Jeżeli postęp na zadaniu jest 100% traktujemy zadanie jako wykonane i nie pokazujemy na pulpicie
Operacje i zadania można otwierać i modyfikować z poziomu dashboard’u (dwuklik na danym zadaniu lub operacji). - Zamówienia odbiorców “wystawione w tym miesiącu” – wszystkie zamówienia wystawione w bieżącym miesiącu (wartościowo i ilościowo)
- Zamówienia odbiorców “do realizacji” – wszystkie zamówienia wystawione przez zalogowanego użytkownika i niezamknięte (stan otwarty), mające status niezrealizowane lub częściowo zrealizowane. Częściowo zrealizowane zamówienia traktowane są na pulpicie jako niezrealizowane. Pokazują pełne wartości z zamówienia.
- Zamówienia odbiorców “w tym przeterminowane” – wszystkie ZO do realizacji, niezamknięte (stan otwarty), którym minął planowany termin realizacji porównując do dania bieżącego
- Oferty “do realizacji” – wszystkie oferty aktywne i te które nie są powiązane z zamówieniem
- Oferty “w tym przeterminowane” – wszystkie aktywne, niepowiązane z zamówieniem, gdzie termin ważności starszy od daty bieżącej
- Otwarte szanse sprzedaży – wartość otwartych szans sprzedaży przez zalogowanego użytkownika
Pulpit menadżera
Widoczność pulpitu, uzależniona jest od posiadanych uprawnień w module Administrator (“dostęp do pulpitu menadżera). Prezentowane dane dotyczą wszystkich użytkowników, którzy wystawiają dokumenty w systemie.
Dostępne “kafle” prezentują:
- Sprzedaż dzisiaj – wartość sprzedaży netto/brutto (w zależności od ustawień) wynikająca z dokumentów sprzedaży (bez korekt i zaliczek) + liczba dokumentów, wg. daty wystawienia
- Sprzedaż w bieżącym miesiącu – analogicznie jak sprzedaż dzisiaj tylko dotyczy całego bieżącego miesiąca
- Średnia wartość transakcji (ATV) tzw. średni rachunek, czyli iloraz wartości dzisiejszej sprzedaży netto/brutto (w zależności od ustawień) do ilości dokumentów wystawionych dzisiaj
- Sprzedaż – dane dotyczące sprzedaży wg wybranego okresu czasu zgrupowane wg użytkowników, którzy wystawiali dokumenty sprzedaży.
- Najlepsi Klienci i Najlepsze artykuły – jak wyżej, również nie uwzględniają dokumentów korekt i zaliczek, pokazujemy 10 najlepszych Klientów i 10 najlepiej sprzedających się artykułów pod względem wartościowym (netto/ brutto PLN) – sortujemy malejąco
- Należności “nierozliczone” – wszystkie należności wynikające z dokumentów sprzedaży, które nie są rozliczone (nie mają rozrachunku przeciwstawnego)
- Należności “przeterminowane” – wszystkie należności wynikające z dok. sprzedaży, które mają datę płatności < od bieżącej
- Zobowiązania “nierozliczone” – wszystkie zobowiązania wynikające z dokumentów zakupu, które nie są rozliczone (nie mają rozrachunku przeciwstawnego)
- Zobowiązania “przeterminowane” – wszystkie zobowiązania wynikające z faktur zakupu, które mają datę płatności < od daty bieżącej
W zobowiązaniach i należnościach bierzemy pod uwagę kwotę zobowiązania [PLN]. - Zamówienia odbiorców “wystawione w tym miesiącu” – wszystkie ZO wystawione w tym miesiącu
- Zamówienia odbiorców “do realizacji” – wszystkie zamówienia wystawione i niezamknięte (stan otwarty), mające status niezrealizowane lub częściowo zrealizowane. Częściowo zrealizowane zamówienia traktowane są na pulpicie jako niezrealizowane. Pokazują pełne wartości z zamówienia.
- Zamówienia odbiorców “w tym przeterminowane” – wszystkie ZO do realizacji, niezamknięte (stan otwarty), którym minął planowany termin realizacji w odniesieniu do dnia bieżącego
- Zamówienia dostawców “do realizacji” – wszystkie zamówienia wystawione i niezamknięte (stan otwarty), mające status niezrealizowane lub częściowo zrealizowane. Częściowo zrealizowane zamówienia traktowane są na pulpicie jako niezrealizowane. Pokazują pełne wartości z zamówienia. Brane są pod uwagę także zamówienia wewnętrzne. Nie są brane pod uwagę zamówienia cykliczne.
- Zamówienia dostawców “w tym przeterminowane” – wszystkie ZD i ZW do realizacji, niezamknięte (stan otwarty), którym minął planowany termin realizacji.
Pulpit menadżera – CRM
Widoczność pulpitu, uzależniona jest od posiadanych uprawnień w module Administrator (“dostęp do pulpitu menadżera – CRM). Prezentowane dane dotyczą wszystkich użytkowników, którzy wystawiają dokumenty w systemie. Pulpit pokazuje dane dotyczące dokumentów zamówień, ofert i szans sprzedaży.
Dostępne “kafle” prezentują:
- Zamówienia dzisiaj – wszystkie zamówienia odbiorców, wystawione w dniu dzisiejszym, niezależnie od stanu i realizacji
- Oferty dzisiaj – wszystkie oferty wystawione w dniu dzisiejszym
- Szanse sprzedaży – wszystkie szanse sprzedaży wystawione w dniu dzisiejszym, czyli data otwarcia = data bieżąca
- Wykres Zamówienia/Oferty/Szanse – wszystkie wystawione dokumenty w zadanym okresie czasu
- CRM – tabela, dane dotyczące wszystkich wystawionych ZO, OF i SS wg zadanego przedziału czasowego, zgrupowane wg użytkowników wystawiających dane dokumenty
- Zamówienia odbiorców “wystawione w tym miesiącu” – wszystkie zamówienia wystawione w bieżącym miesiącu (wartościowo i ilościowo)
- Zamówienia odbiorców “do realizacji” – wszystkie zamówienia wystawione i niezamknięte (stan otwarty), mające status niezrealizowane lub częściowo zrealizowane. Częściowo zrealizowane zamówienia traktowane są na pulpicie jako niezrealizowane. Pokazują pełne wartości z zamówienia.
- Zamówienia odbiorców “w tym przeterminowane” – wszystkie ZO do realizacji, niezamknięte (stan otwarty), którym minął planowany termin realizacji.
- Oferty “do realizacji” – wszystkie oferty aktywne i te które nie są powiązane z zamówieniem
- Oferty “w tym przeterminowane” – wszystkie aktywne oferty, niepowiązane z zamówieniem, gdzie termin ważności < dzisiaj
- Otwarte szanse sprzedaży – wartość otwartych szans sprzedaży
Pulpity (w zależności od posiadanych uprawnień) prezentują kafle “administracyjne”, które dostępne były z poprzedniego widoku pulpitu i nie zmieniła się zasada ich działania.
Są to:
- Liczba dni od ostatniej kopii bezpieczeństwa
- Pobierz aktualizację słownika banków
- Pobierz najnowszą wersję RAKS
- Kursy walut NBP
- Alarmy
Zmiana w algorytmie wyliczeniowym dla cen zakupu, które pobierane są z cennika zakupowego walutowego, na dokument wystawiany w walucie obcej
Zmieniono sposób pobierania ceny w walucie obcej z cennika zakupowego do dokumentów zakupu. Jeżeli dokument został wystawiony w walucie obcej np. EUR i ostatnia zatwierdzona cena dla wybranego artykułu w cenniku zakupowym też była w EUR, to program pobierze na dokument dokładnie tę cenę z cennika zakupowego w EUR i przeliczy cenę dla PLN po wybranym kursie dla wskazanego artykułu.
Do tej pory dla opisywanego przypadku, program pobierał na dokument, z cennika zakupowego, cenę w PLN i przeliczał na walutę obcą np. EUR po obowiązującym, wybranym kursie z danych nagłówkowych dokumentu. Skutkowało to tym, że cena w walucie dla artykułu na dokumencie mogła być inna niż cena z cennika zakupowego ustalona z kontrahentem.
Dodatkowo w oknie: “Cenniki zakupowe (dostawców)”, dodano dwie nowe kolumny: “Data planowanego zatwierdzenia cen” oraz “Data ostatniego zatwierdzenia cen”.
“Datę planowanego zatwierdzenia”, można dodać w nowym polu w danych nagłówkowych w oknie edycyjnym dokumentu: Cenniki zakupowe (dostawców).
“Data ostatniego zatwierdzenia cen” uzupełnia się podczas zatwierdzenia cen w cenniku.
Zmieniono kolejności
W dokumencie sprzedaży eksportowanym w formacie EDI ECOD zmieniono kolejności <PostalCode> i <CityName> w sekcji <Invoicee>.
Poprawienie przenoszenia "Nowego terminu przydatności" dla artykułów z "Arkusza inwentaryzacyjnego" na "Remanent"
Naprawiono przenoszenie “Nowego terminu przydatności” dla artykułów z arkusza inwentaryzacyjnego na remanent. Dotychczas “Nowy termin przydatności”, przenosił się dopiero podczas drugiej próby naniesienia arkusza na remanent.
Poprawienie pokazywania polskich znaków na wydruku listu przewozowego DPD
Poprawiono generowanie wydruku pdf dla listu przewozowego DPD w sytuacji, gdy wydruk zawierał znaki diakrytyczne (tzw. polskie znaki).
Poprawienie dołączania wybranego szablonu wydruku pod kod dokumentu
Usunięto problem, uniemożliwiający dołączenie odpowiedniego szablonu wydruku (raportu) pod kod dokumentu. Problem występował w specyficznych sytuacjach, jeżeli dla jednego kodu dokumentu podpinano więcej niż jeden raport oraz były wykonywane złożone operacje usuwania i dodawania raportów.
Poprawienie możliwości wskazywania dostawy przy rezerwacji towaru z cechą dla dokumentu zamówienie od odbiorcy
Poprawiono możliwość wskazywania konkretnej dostawy przy rezerwacji towaru z kilkoma cechami dla dokumentu zamówienie od odbiorcy.
Poprawienie wyświetlania błędnej wagi netto/brutto przed korektą na dokumencie korekta sprzedaży
Poprawiono wyświetlanie wag netto/brutto przed korektą na dokumentach korekt sprzedaży w zakładce “Dostawy” dla towarów, które pochodziły z więcej niż jednej dostawy.