Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2025.1.3.1317

    Data publikacji: 23.01.2025

    Księgowość

    Nowa cecha

    Obsłużenie w oknie parametrów roku o typie "KH" nowego parametru, dotyczący 8 grup podmiotów, w związku z plikiem JPK_KR_PD (v. 1)

    Obsłużono w oknie parametrów roku o typie „KH” nowy parametr, dotyczący 8 grup podmiotów, w związku z plikiem JPK_KR_PD (v. 1).

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczasowy plik JPK_KR (v. 1), w węźle „ZOiS”, przewidywał jeden „ZOiS”, bez rozróżniania, której grupy podmiotów on dotyczy.

    Nowy plik JPK_KR_PD (v. 1) ), w węźle „ZOiS”, przewiduje wyodrębnione „ZOiS`y” dla następujących 8 grup podmiotów:
    – banków,
    – ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji,
    – organizacji pożytku publicznego i wolontariatu,
    – funduszy inwestycyjnych,
    – domów maklerskich,
    – SKOK,
    – jednostek pozostałych,
    – jednostek stosujących MSSF.

    Dodatkowo dla poszczególnym grup podmiotów przewidziano listy znaczników kont (różne dla różnych grup).

    Wybór jednej z 8 grupy podmiotów skutkuje:
    1. podpowiedzeniem przez system właściwego słownika listy znaczników kont księgowych (odpowiedniego dla danej (wybranej) grupy)
    2. wykazywaniem w pliku JPK_KR_PD odpowiedniego „ZOiS,”, w odpowiednim węźle „ZOiS”, dedykowanym danej (wybranej) grupie

    W związku z powyższym dodano w programie możliwość wskazania grupy podmiotów, w jakiej znajduje się firma sporządzająca plik JPK_KR_PD.

    Co zrobiono?
    W menu” Administracja” -> „Parametry roku” dodano nowy parametr, służący do wyboru jednej z 8 grupy podmiotów. Ww. parametr jest widoczny wyłącznie w roku o typie „Księga handlowa”, ponieważ tylko w tym typie lat obrotowych wystąpi raportowanie danych za pomocą pliku JPK_KR_PD.

    Grupy podmiotów są zaprezentowane w nowym parametrze na liście rozwijanej, zawierającej następujące elementy:
    – banki,
    – ubezpieczyciele i zakłady reasekuracji,
    – organizacje pożytku publicznego i wolontariatu,
    – funduszy inwestycyjnych”,
    – domy maklerskie,
    – SKOKi,
    – jednostki pozostałe,
    – jednostki stosujące MSSF.

    Jak to działa po zmianach?
    Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: Przejdź do artykułu >>

    Nowa cecha

    Obsłużenie słownika znaczników kont księgowych oraz dodanie możliwości nadawania znaczników kontom księgowym, w związku z plikiem JPK_KR_PD (v. 1)

    Obsłużono słownik znaczników kont księgowych oraz dodano możliwość nadawania znaczników kontom księgowym, w związku z plikiem JPK_KR_PD (v. 1).

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczasowy plik JPK_KR (v. 1), w węźle „ZOiS”, przewidywał dodatkowe dane, charakteryzujące poszczególne konta księgowe. Były to takie dane, jak:
    – typ konta,
    – kod zespołu kont,
    – opis zespołu kont,
    – kod kategorii konta,
    – opis kategorii konta,
    – kod podkategorii konta,
    – nazwa podkategorii konta.

    W nowym pliku JPK_KR_PD (v. 1), w węźle „ZOiS”, zrezygnowano z powyższych danych. Dane, jakie występowały w dotychczasowym pliku JPK_KR (v. 1) i charakteryzowały konto księgowe, w nowym pliku JPK_KR_PD (v. 1) „kryją się” w narzuconych z góry listach znaczników.

    Listy znaczników kont są różne dla poszczególnych grup podmiotów. Wyboru jednej z 8 grup podmiotów dokonuje się w parametrach roku (w menu: „Administracja” -> „Parametry roku”).

    Co zrobiono?
    1. Dodano nowy słownik o nazwie „Znaczniki kont” (słownik jest dostępny tylko w roku o typie „Księga handlowa”, ponieważ konta księgowe występują tylko w roku o typie „Księga handlowa”). Słownik „Znaczniki kont” jest widoczny w menu: „Słowniki” -> „Księgowość” -> „Znaczniki kont”, przed dotychczasową pozycją „Grupy kont”.
    2. W oknie edycyjnym konta księgowego dodano 2 kontrolki: „Znacznik” oraz „Znacznik dodatkowy”, służące do wyboru znaczników ze słownika, o jakim mowa w pkt. 1.
    3. W oknie przeglądowym „Plan Kont” dodano nowe kolumny: „Znacznik” oraz „Znacznik dodatkowy”, prezentujące znaczniki, jakie dodano do danego konta księgowego.
    4. Dodano zbiorczą operację: „Zmień znaczniki zaznaczonych kont”, służącą do dodawania/edytowania/usuwania znaczników kont (operacja jest dostępna z poziomu okna „Plan kont”, spod przycisku „Operacje”).
    5. Pola dotyczące znaczników występują w pliku XML.
    6. Dodane do kont księgowych znaczniki przenoszą się podczas operacji dodawania nowego roku obrotowego (o typie „Księga handlowa”), w przypadku zaznaczenia opcji importu „Planu Kont”.

    Jak to działa po zmianach?
    Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: Przejdź do artykułu >>

    UWAGA: Dodanie nowych pól w oknie edycyjnym konta księgowego spowodowało zmianę w strukturze i wersji eksportu pliku „RaksR3”, gdzie nowa wersja eksportu ma numer 78. Dostawcy rozwiązań bazujących na eksporcie/imporcie danych z wykorzystaniem pliku „RaksR3” powinni dostosować swoje rozwiązania do powyższej zmiany, żeby eksport/import przebiegał prawidłowo.

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Uwzględnienie "WIGILIA" w nowych wartości danych stałych obowiązujących w 2025 r.

    W programie RAKS zostały wprowadzone zmiany związane z ustanowieniem 24 grudnia (Wigilii Bożego Narodzenia) dniem ustawowo wolnym od pracy.

    Co zostało zrobione:

    – Aktualizacja wskaźników i stawek

    W menu Słowniki › Dane stałe › Globalne › w kolumnie „Współczynnik do ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy” dodano nową wartość 20,75 z datą obowiązywania od 2025-02-01.

    – Zmiana liczby dni w miesiącu

    W menu Słowniki › Dane stałe › Globalne › Liczba dni w miesiącu zaktualizowano liczbę dni roboczych w grudniu 2025 roku z 21 na 20.

    – Dodanie Wigilii do dni świątecznych

    W menu Słowniki › Dni Świąteczne wprowadzono nowy wpis z datą 2025-12-24 i opisem „Wigilia”.

    Uwaga!!!
    Program nie ustawia automatycznie „Wigilii” jako dnia wolnego na kalendarzach wygenerowanych przed aktualizacją. Aby wprowadzić zmiany, należy :

    – Aktualizacja kalendarzy wzorcowych:

    1. Przejść do zakładki: Kadry › Kalendarz-definicje › Wzorcowe.

    2.Wybrać i edytować dany kalendarz.

    3. W otwartym oknie kalendarza: Kliknąć „Operacje”,  następnie wybrać opcję „Generuj kalendarz”. Wskazać odpowiedni wzorzec kalendarza i zatwierdzić .

    Zmiany zostaną zapisane, a Wigilia jako dzień wolny zostanie automatycznie przypisana do kalendarza wszystkich pracowników korzystających z tego wzorca.

    – Aktualizacja kalendarzy indywidualnych:

    Jeżeli pracownicy nie korzystają z kalendarza wzorcowego lub mają różne dni wolne:

    1. Przejść do zakładki: Kadry › Kalendarz-definicje › Pracownicze.

    2. Zaznaczyć kalendarz danego pracownika.

    3. Wykonać kroki analogiczne jak w przypadku kalendarza wzorcowego (Operacje › Generuj kalendarz).

    Po wykonaniu tych czynności Wigilia zostanie prawidłowo uwzględniona jako dzień wolny w systemie.

    Nowa cecha

    Dostosowanie SODiR do zmiany formularzy INF-D-P oraz Wn-D

    Dostosowano eksport do SODIR (WND) do struktury pliku Inf-D-P wersja 10

    Usprawnienie

    Poprawienie wyświetlania składników w oknie "Składniki wynagrodzenia dla realizacji"

    Zaktualizowano sposób wyświetlania składników wynagrodzenia w oknie „Składniki wynagrodzenia dla realizacji” dla umów cywilnoprawnych i umów o pracę.

    Opis problemu:
    Podczas dodawania składników wynagrodzenia w oknie, oprócz składników przypisanych do danego typu umowy, wyświetlane były również te, które przeznaczone są dla innego typu umowy, co mogło powodować błędy i nieścisłości.

    Co zrobiono:
    Wprowadzono poprawki, które eliminują ten problem, zapewniając wyświetlanie jedynie składników odpowiednich dla wybranego typu umowy (umowa cywilnoprawna lub umowa o pracę). Dzięki temu proces dodawania składników wynagrodzenia jest bardziej intuicyjny i precyzyjny.

    Poprawka

    Komunikat o błędzie podczas generowania rachunku do umowy cywilnoprawnej.

    Poprawiono działanie parametrów podczas generowania rachunku do umowy cywilnoprawnej.

    Poprawka

    Poprawienie funkcjonalności zakładki "wspólne opodatkowanie małżonków".

    Poprawiono funkcjonalność zakładki „Wspólne opodatkowanie małżonków”
    Do zakładki  dodano nowe pole o nazwie  „Data zakończenia”. Jeśli pole to nie zostanie wypełnione, wprowadzony wpis będzie obowiązywał bezterminowo

    Poprawka

    Dostosowanie składnika DODATEK_FUNKCYJNY do podstawy wyliczenia składników DODATEK_ZA_GODZINY_NADLICZBOWE_50 i DODATEK_ZA_GODZINY_NADLICZBOWE_100

    W programie dokonano modyfikacji sposobu wyliczania dodatków za nadgodziny, aby uwzględnić DODATEK_FUNKCYJNY w podstawie wyliczeń składników DODATEK_ZA_GODZINY_NADLICZBOWE_50 oraz DODATEK_ZA_GODZINY_NADLICZBOWE_100. Wprowadzono zmiany, które umożliwiają doliczenie dodatku funkcyjnego do wynagrodzenia zasadniczego, co zapewnia dokładniejsze wyliczenie wartości nadgodzin. W tym celu utworzono nowy znacznik ZS_WCHODZI_DO_DODATKU_ZA_NADGODZINY. Nie dokonywano zmian w obecnym składniku systemowy DODATEK_ FUNKCYJNY tak więc aby system uwzględniał dodatek funkcyjny w podstawie wyliczeń w podstawie dodatku za godziny nadliczbowe należy utworzyć nowy składnik użytkownika SU_DODATEK_FUNKCYJNY na podstawie już istniejącego składnika systemowego a w znacznikach dodać nowy znacznik ZS_WCHODZI_DO_DODATKU_ZA_NADGODZINY.

    Poprawka

    Poprawa uwzględniania "Nieobecność usprawiedliwionej płatnej związanej z powodzią art 8 ust 2.u." w obliczaniu podstawy średniej chorobowej.

    Poprawiono uwzględnianie „Nieobecność usprawiedliwionej płatnej związanej z powodzią art 8 ust 2.u.” w obliczaniu podstawy średniej chorobowej.

    Poprawka

    Poprawienie wyliczania składnika "SS_TRZYNASTKA_DODATKOWE_WYNAGRODZENIE" w przypadku nieobecności pracownika ( urlop okolicznościowy)

    Poprawiono błąd wyliczania składnika „SS_TRZYNASTKA_DODATKOWE_WYNAGRODZENIE” w przypadku nieobecności pracownika ( urlop okolicznościowy, zwolnienie z art 188 kp)

    Poprawka

    Poprawienie błędnego wyliczania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, w przypadku nowego pracownika wynagradzanego stawka godzinową

    Poprawiono błąd w obliczeniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego dla pracownika wynagradzanego stawką godzinową, który przebywał na zwolnieniu lekarskim od pierwszego dnia zatrudnienia.

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Dostosowanie modułu Raks SQL Sprzedaż do przepisów związanych z wprowadzeniem procedury SME (Small Medium-sized Enterprise)

    Procedura SME (Small Medium-sized Enterprise) to udogodnienie dla przedsiębiorców z krajów członkowskich UE, która umożliwia im korzystanie ze zwolnienia podmiotowego VAT nie tylko w kraju, gdzie firma ma siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich UE.
    Procedura SME to rozwiązanie skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, wynikające z unijnej dyrektywy 2020/285 z dnia 18 lutego 2020 r., które obliguje państwa członkowskie do wprowadzenia możliwości korzystania ze zwolnień VAT podatnikom z krajów UE.
    W Polsce rozporządzenia te weszły w życie w styczniu 2025 roku.

    Aby skorzystać z procedury, trzeba spełnić kilka warunków m.in:
    – nieprzekroczenie progu obrotu w UE – łączny obrót firmy na terenie UE musi wynosić mniej niż 100 tys. EUR rocznie;
    – przestrzeganie lokalnego prawa – w każdym kraju UE mogą obowiązywać różne szczegółowe przepisy dotyczące zwolnienia z VAT;
    – uzyskanie numeru EX – jest to specjalny numer identyfikacyjny, który pozwala korzystać z tego rozwiązania w innych państwach członkowskich;
    – powiadomienie odpowiednich organów o chęci korzystania z procedury SME;
    – spełnienie wymogów do zwolnienia, obowiązujących w państwie Unii Europejskiej, w którym przedsiębiorca chce skorzystać z SME.

    W związku z powyższymi zmianami prawnymi, dostosowano moduł Raks SQL Sprzedaż do procedury Small Medium-sized Enterprise (SME).
    W Administratorze w definicji firmy w sekcji: „Dane identyfikacyjne” oraz w  Kartoteki>Filie w oknie edycyjnym: Firma/Filia dodano nowe pole: Nr EX.
    Funkcja: „Numer_EX” udostępniona została w generatorze raportów w projektancie wydruków i jest możliwe jej wyciągnięcie na wydruki faktur sprzedaży FS, FO, WDT, FE, FS do PA, PA i na ich korektach sprzedaży oraz na FZL i KZL, w danych nagłówkowych sprzedawcy.

    Użytkownicy, którzy będą chcieli skorzystać z możliwości, która daje procedura SME, powinni:
    – uzupełnić w Administratorze lub w Filii: Nr EX.
    – na wydruku faktury sprzedaży i jej korekty w sekcji „Sprzedawca” w projektancie wydruków dodać odpowiednio funkcję „Numer_EX”
    – podczas wystawiania faktury w danych nagłówkowych w sekcji: Podstawa prawna zwolnienia z podatku VAT>Podstawa, dodać w słowniku i wybrać podstawę prawną zwolnienia, która dotyczy tej procedury SME.
    Po wystawieniu faktury wprowadzone dane znajdą się na jej wydruku.

    Usprawnienie

    Umożliwienie powielania dokumentu: Protokół Szybkiej Produkcji (PSP)

    Dodano możliwość powielania dokumentu: Protokół Szybkiej Produkcji (Dodaj>Powiel dokument Alt+Ins).
    Po wywołaniu opcji, pokazuje się okno: „Data wystawienia nowego dokumentu”, gdzie użytkownik wskazuje odpowiednią datę. Po zatwierdzeniu w oknie: Protokół Szybkiej Produkcji (PSP), powielane są: „Składniki”, „Produkty”, „Uwagi”, „Znaczniki”, w danych nagłówkowych:  „Lokalizacja”, „Kod dokumentu”, „Sygnatura”.

    Usprawnienie

    Dodano wymóg unikalności nazwy raportu w generatorze raportów

    W generatorze raportów dodano wymóg unikalności nazwy raportu. Podczas tworzenia nowego raportu, edycji istniejącego czy powielaniu, nie ma możliwości zapisania go z nazwą, która już istnieje w generatorze raportów.

    Usprawnienie

    Dodanie kolumny "Wartość składników" i przezwanie kolumny: "Wartośc netto" na "Wartość produktów" w oknie głównym szybkiej produkcji PSP

    W oknie głównym szybkiej produkcji PSP dla lepszej czytelności dodano nową kolumnę „Wartość składników” oraz zmieniono nazwę obecnej kolumny z: „Wartość netto” na „Wartość produktów”.
    Zmiany są również w xml dla danych nagłówkowych wyeksportowanego dokumentu PSP.
    Doszło tam nowe pole: WARTOSC_SKLADNIKOW, natomiast pole WARTOSC_NETTO_ZAKUPU_PO zmieniono na WARTOSC_PRODUKTOW

    Usprawnienie

    Odblokowanie słownika "Dodatkowe koszty zakupu" z obostrzeń licencyjnych

    W słownikach odblokowano widoczność i możliwość dodania\edycji\ usunięcia „Dodatkowych kosztów zakupu”, dla użytkowników nie mających licencji „Współpraca z zagranicą”.

    Usprawnienie

    Dodanie znaku "+" do znaków dozwolonych przy weryfikacji poprawności adresu e-mail w mechanizmie wysyłki e-mail

    Dodano znak „+” do znaków dozwolonych przy weryfikacji poprawności adresu e-mail w części adresu dotyczącej nazwy konta.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL

    Poprawka

    Poprawienie błędu i usprawnienie dopisywania numerów rachunków bankowych kontrahentom, w przypadku importu walutowych "Wyciągów bankowych" z formatu mt940

    Poprawiono błąd i usprawniono dopisywanie numerów rachunków bankowych kontrahentom, w przypadku importu walutowych „Wyciągów bankowych” z formatu mt940, w następujący sposób:

    1. System dodaje do kartoteki kontrahenta rachunek bankowy, przeniesiony z opisu operacji (jeśli nie odnajdzie takiego samego, już istniejącego), ale dodaje go nie z domyślną walutą „PLN”, jak to było do tej pory, a z walutą zgodną z importowanym „Wyciągiem bankowym” (przyjęto założenie, że jest to ta sama waluta, w jakiej zdefiniowano rachunek bankowy, do jakiego jest się zalogowanym w momencie importu „Wyciągu bankowego”, czyli w przypadku walutowych rachunków bankowych jest to np. EUR, USD, itp.).
    2. Rachunek bankowy, który ma przedrostek „PL”, zostaje dodany do kartoteki kontrahenta bez tego przedrostka, tak, by podczas edycji takiego rachunku bankowego system nie wyświetlał komunikatu o nieprawidłowej sumie kontrolnej, czyli np. rachunek „PL64109025900000000153169799” zostaje dodany z numerem „64109025900000000153169799”. Warunkiem pomijania przedrostka „PL” jest to, że numer rachunku bankowego, figurujący w opisie operacji bankowej i przenoszony do kartoteki kontrahenta, ma 28 znaków i dwa pierwsze znaki to właśnie „PL”, w innych przypadkach system przenosi do kartoteki kontrahenta cały numer rachunku bankowego.
    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook