Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • KSEF – informacje
        • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • KSeF – Instrukcja
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy

    Wersja 2025.1.5.1319

    Data publikacji: 24.02.2025

    Księgowość

    Usprawnienie

    Usprawnienie działania parametru służącego do przepisywania danych wskazywanego dekretu do nowego dekretu

    Usprawniono działanie parametru dla roku obrotowego o typie „Księga Handlowa” służącego do przepisywania danych wskazywanego dekretu do nowego dekretu.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pozy zgodnie z zaznaczonym parametrem roku obrotowego „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego”, do nowego dekretu przenosiło się konto oraz znaczniki.

    Co zrobiono?
    Rozbudowano parametr „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego” o parametr podrzędny, o nazwie „Przepisuj ze wskazanego dekretu:”, który daje możliwość wyboru jakie dane użytkownik chce przepisywać do nowego dekretu.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach dokonanych w programie użytkownik dla parametru roku obrotowego „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego” ma możliwość wyboru czy chce przepisywać:
    * „konto”,
    * „znaczniki”,
    * „konto i znaczniki”.
    Dodatkowo została dodana czwarta opcja (pusty wybór) co oznacza, że żadne dane nie będą się przepisywały do nowego dekretu. Jeśli użytkownik miał zaznaczony parametr „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego”, to domyślnie po aktualizacji programu w parametrze podrzędnym będzie miał wybraną opcję przepisywania do nowego dekretu „konto i znaczniki”.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w pliku JPK_KR (v. 1) polegającego na niepotrzebnym rozbijaniu pojedynczego dokumentu księgowego na wiele wpisów w węźle "Dziennik"

    Poprawiono mechanizm generowania pliku JPK_KR (v. 1).

    W szczególnych przypadkach mogło dojść do rozbicia dokumentu księgowego na wiele wpisów w węźle „Dziennik”.

    Przykład takiej sytuacji to wielokrotne edytowanie powielonego dokumentu księgowego, gdzie powielony dokument księgowy ma ten sam numer dowodu źródłowego, co dokument „wyjściowy” i dodawanie w tym powielonym dokumencie księgowym kolejnych dekretów, gdy istniały już „późniejsze” dokumenty księgowe i „późniejsze” dekrety. W efekcie w pliku JPK_KR (v. 1) wykazywane było wiele nagłówków dokumentów księgowych o tych samych datach i numerach, mimo, że w systemie istniał tylko jeden dokument księgowy z wieloma dekretami.

    Poprawka

    Poprawienie sumowania sald kont syntetycznych w "Bilansie Otwarcia" w sytuacji, gdy konto syntetyczne jest dwusaldowe, a konta analityczne są jednosaldowe i występuje przynajmniej jeden pomocniczy rozdział księgowy

    Poprawienie sumowania sald kont syntetycznych w „Bilansie Otwarcia” w sytuacji, gdy konto syntetyczne jest dwusaldowe, a konta analityczne są jednosaldowe i występuje przynajmniej jeden pomocniczy rozdział księgowy

    Kadry i płace

    Nowa cecha

    Wprowadzenie kontroli limitu umów o pracę u pracownika

    W systemie Raks dodano nową funkcjonalność  dla umów na czas określony.  Nowość polega na dodaniu funkcji kontroli limitów umów na czas określony, która nadzoruje  a zarazem ostrzega o przekroczeniu dopuszczalnego limitu  33 miesięcy oraz  limitu liczby 3 umów. System kontroluje limity dla wszystkich umów zawartych na czas określony oraz aneksów,  jakie znajdują się w systemie, a które wynikają z art.  25 1 Kp. Przy limitach uwzględniono datę graniczną tj 22.02.2016,  od której nastąpiła zmiana przepisu odnośnie limitów ale również bierze pod uwagę okres przejściowy dla liczenia limitów związany z ww. datą.  W przypadku przekroczenia granicznych limitów w oknie umowy o pracę pojawi się komunikat informujący o przekroczeniu dopuszczalnego okresu 33 miesięcy lub dopuszczalnej liczbie 3 umów. Mogą pojawić się przy jednej umowie oba komunikaty jeśli oba przekroczenia będą miały miejsce. Komunikat nie ogranicza jednak wprowadzenia umowy na czas określony,  stanowi jedynie informację o przekroczeniu dopuszczalnego limitu.

    Usprawnienie

    Błąd podczas aktualizacji bazy firmowej – duplikacja dnia świątecznego

    Poprawiano skrypt aktualizujący bazę firmową tak, aby nie dodawał ponownie dnia świątecznego Wigilii (2025-12-24), jeśli został wcześniej wprowadzony ręcznie przez użytkownika.

    Poprawka

    Poprawa błędów w obsłudze urlopów- umożliwienie zapisu zdarzeń bez bilansu otwarcia i poprawienie funkcji działania przycisku "NIE"

    Poprawiono zapis urlopu wypoczynkowego z poziomu „Lista zdarzeń” – umożliwiono dodanie zdarzenia nawet w przypadku braku bilansu otwarcia (BO) dla urlopu wypoczynkowego.
    Poprawiono działanie przycisku „NIE” – system prawidłowo wycofuje się do stanu sprzed komunikatu i nie zapisuje urlopu, jeśli użytkownik wybierze opcję „NIE”, zarówno w przypadku braku (BO), jak i przekroczenia limitu urlopu.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w obliczeniu podstawy wymiaru świadczenia chorobowego w sytuacji, gdy wystąpiła przerwa w zatrudnieniu przypadająca na dzień ustawowo wolny.

    Poprawiono błąd w obliczeniu podstawy wymiaru świadczenia chorobowego w sytuacji, gdy wystąpiła krótka przerwa w zatrudnieniu przypadająca na dzień ustawowo wolny lub niedzielę. Jeśli taka przerwa wystąpi system będzie do podstawy ujmował  umowy wcześniejszą i bieżącą. Jeśli natomiast pomiędzy umowami wystąpi przerwa przypadająca na dzień roboczy do podstawy chorobowego nie będzie ujmowane wynagrodzenie  z wcześniejszej umowy a jedynie z umowy po przerwie.

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Dodanie nowych wydruków dla dokumentów magazynowych WZ, RW, MMR z grupowaniem ilościowo jednakowych towarów

    Dodano i udostępniono nowe wydruki dla dokumentów magazynowych WZ, RW, MMR z grupowaniem ilościowo jednakowych towarów.
    Są one dostępne w menu wydruków w oknie:
    – WZ: Wydanie ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I
    – RW: Rozchód ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I
    – MMR: MMR ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I

    Na wydruku tych dokumentów, umożliwiono grupowane tych samych towarów z różną ceną zakupu i pokazywanie ich w jednej pozycji ilościowo. Ma to ułatwić pracę magazynierom podczas wydawania towaru. Użytkownik tak jak dotychczas ma możliwość grupowania pozycji na wydruku i po wybraniu wskazanej opcji, pozycje będą po wybranej kolumnie odpowiednio pogrupowane.
    Na nowych wydrukach nie są widoczne ceny i wartości dla pozycji, natomiast doszła kolumna: „Uwagi kontrolującego”, gdzie osoba odpowiedzialna za wydanie towarów może wpisać tam swoje adnotacje.

    Nowa cecha

    Przyciemnienie tła w pulpitach modułu Sprzedaż

    Przyciemniono tło w pulpitach startowych dla modułu Sprzedaż.

    Usprawnienie

    Udostępnienie "Raportu sprzedaży dla kontrahenta" z poziomu kartoteki kontaktów

    W kartotece kontaktów pod kontrolką „Operacje” udostępniono opcję: „Pokaż raport sprzedaży dla kontrahenta”. Funkcjonalność jest dostępna dla typu kontaktu „Odbiorca” i pokazuje analogiczne dane, które można zobaczyć z poziomu dodawania faktury sprzedaży, w nagłówku dokumentu po wywołaniu ikonki „i” w nazwie skróconej nabywcy lub odbiorcy.
    Po wywołaniu raportu dla kontrahenta, program umożliwia bez zamykania tego okna ustawianie się w kartotece na wybranym innym kontrahencie, zaś dane sprzedażowe w raporcie są uaktualnione i odpowiednio prezentowane.

    Usprawnienie

    Usprawnienie importu zamówień od odbiorców na fakturę sprzedaży dla kontrahenta z przekroczonym limitem kredytowym

    Usprawniono proces importu zamówienia od odbiorców (ZO) na fakturę sprzedaży (okno edycyjne FS>dodaj>importuj z zamówienia) dla kontrahenta z przekroczonym limitem kredytowym.
    Jeżeli użytkownik wystawiający dokument, posiada uprawnienia do omijania blokady wyboru kontrahenta po przekroczeniu limitu kredytowego, to program podczas importu z zamówienia od odbiorców (ZO) uzupełni w danych nagłówkowych faktury dane Nabywcy\Odbiorcy bez potrzeby ręcznego wybierania kontrahenta z kartoteki.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "ibGlowka: Field 'WARTOSC_NETTO_ZAKUPU_PO' not found" podczas zmiany ceny zakupu pozycji na PZ dla artykułu dodanego wcześniej jako składnik na PSP

    Poprawiono błąd „ibGlowka: Field 'WARTOSC_NETTO_ZAKUPU_PO’ not found”, który pokazywał się podczas wykonywania: „Operacje>Zmień ceny zakupu pozycji” na PZ dla artykułu dodanego wcześniej jako składnik na dokumencie protokołu szybkiej produkcji (PSP) i uniemożliwiał ostatecznie zmianę ceny zakupu dla pozycji.

    Poprawka

    Poprawienie błędu "Dynamic SQL Error SQL error code = -206 Column unknown CENA_ZAKUPU..." przy próbie dodania/edycji ustawień cen i rabatów dla grupy artykułów/kontrahentów

    Poprawiono błąd „Dynamic SQL Error SQL error code = -206 Column unknown CENA_ZAKUPU At line 13, column 3”, który pokazywał się w kartotece artykułów/kontrahentów podczas edycji/dodania ustawień cen i rabatów dla grupy artykułów/kontrahentów w oknie: „Ceny i rabaty wewnątrz grupy artykułów/kontrahentów”.

    Poprawka

    Na pulpicie menadżera i menadżera CRM poprawiono grupowanie danych dla dokumentów pochodzących z importu

    Wprowadzono poprawki dla dwóch pulpitów, grupujących dane po „Użytkowniku” (pulpit menadżera i pulpit menadżera CRM).

    Jak to działało do tej pory?
    Nie pojawiała się „Nazwa użytkownika” w zestawieniu „Sprzedaż” (pulpit menadżera) i zestawieniu „CRM” (pulpit menadżera CRM) dla zgrupowanych danych, pochodzących z dokumentów, które były importowane do systemu RaksSQL poprzez np. integrację z Baselinkerem. Kolumna „Nazwa użytkownika” była pusta.

    Jak to działa po zmianach?
    W kolumnie „Nazwa użytkownika” we wskazanych zestawieniach, pojawia się nazwa „Operatora”, która widnieje na dokumentach pochodzących z zewnętrznego importu np. z integracji z portalem Baselinker. Operatorem dla importowanych dokumentów jest „API” (w przypadku integracji z Baselinker) i pojawia się w grupowanych danych w kolumnie „Nazwa użytkownika” w zestawieniu „Sprzedaż” (pulpit menadżera) i zestawieniu „CRM” (pulpit menadżera CRM).

    Usprawnienie

    Dodano opcję "Powiel dokument" dla typu dokumentu "Oferta"

    W module CRM, dodano możliwość powielania zapisanego w systemie dokumentu typu Oferta. Opcja dostępna jest poprzez operację Dodaj – Powiel dokument (ALT+Ins) lub Operacje – Powiel dokument.
    Przy powielaniu dokumentu należy określić datę wystawienia i termin ważności nowej, powielonej oferty a także w trybie edycji dokumentu powiązać Ofertę z wybraną Szansą Sprzedaży.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w „RaksSQL”

    Usprawnienie

    Umożliwienie drukowania "Potwierdzeń sald" z poziomu menu: "Rozrachunki" na 2 sposoby: 1. najpierw wszystkie odcinki A, potem wszystkie odcinki B, 2. naprzemienny układ odcinków: A i B i znowu A i B

    Dodano możliwość drukowania „Potwierdzeń sald” z poziomu menu: „Rozrachunki” na 2 sposoby: pierwszy sposób to: najpierw wszystkie odcinki A, potem wszystkie odcinki B, drugi sposób to: wiele wydruków z naprzemiennym układem odcinków: A i B

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory przy generowaniu „Potwierdzeń sald”, użytkownik otrzymywał wiele wydruków odcinków A i B i nie miał możliwości wydruku w jednym wydruku wszystkich odcinków A i B.

    Co zrobiono?
    W oknie parametrów wydruku „Potwierdzenie sald”, w części „Parametry zestawienia” dodano nowy parametr z możliwością wyboru o nazwie „Wersja wydruku”.

    Jak to działa po zmianach?
    Po zmianach dokonanych w programie, użytkownik podczas próby wygenerowania „Potwierdzeń sald” z poziomu menu „Rozrachunki” może zdecydować, z jakiej wersji wydruku chce skorzystać. Ma do wyboru dwie opcje: jeden wydruk a na nim wszystkie odcinki A i następnie wszystkie odcinki B (wybór o nazwie: „Jeden wydruk z odcinkami: A-A-A-B-B-B”) lub wiele wydruków z naprzemiennym układem odcinków: A i B (wybór o nazwie: „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”). Domyślnie zaproponowaną opcją jest „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”. Użytkownik może też wysłać pocztą elektroniczną „Potwierdzenie sald” bezpośrednio z programu, lecz ta opcja zarezerwowana jest tylko dla wersji wydruku „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”. Gdy użytkownik będzie próbował wysłać pocztą elektroniczną „Jeden wydruk z odcinkami: A-A-A-B-B-B”, otrzyma informację, że tej wersji wydruku nie można wysłać za pomocą poczty elektronicznej.

    Poprawka

    Poprawienie błędu w eksporcie poleceń przelewów do "mBanku" w sytuacji, gdy w eksportowanym "Poleceniu przelewu", w nazwie zleceniodawcy, znalazł się niedozwolony znak: "&", "<" bądź ">"

    Poprawiono błąd eksportu poleceń przelewów do „mBanku” w sytuacji, gdy w eksportowanym „Poleceniu przelewu”, w nazwie zleceniodawcy, znalazł się niedozwolony znak: „&”, „<” bądź „>”.

    Wspólne

    Usprawnienie

    Archiwizator - narzędzie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych baz danych RaksSQL

    Archiwizator to serwis aplikacyjny pozwalający na automatyczne (bez udziału użytkownika) tworzenie codziennie (o zadanej godzinie) kopii zapasowych baz danych systemu Raks SQL. Przy odpowiednim ustawieniu trybu pracy można również zweryfikować fizyczną strukturę baz danych przed wykonywanym backup’em. Narzędzie automatycznie usuwa również pliki kopii baz danych, które spełnią zadane przez użytkownika kryterium daty.
    Archiwizator jest konfigurowalny z poziomu modułu Raks SQL Administrator (nowa zakładka Automatyczna kopia zapasowa – Ustawienia). Z tego samego miejsca użytkownik ma dostęp do Dziennika operacji, który prezentuje wszystkie operacje wykonane przez Archiwizator.
    Narzędzie Archiwizator jest dodatkową funkcją programu Raks SQL. Żeby móc korzystać z automatycznych kopii zapasowych należy posiadać w licencji pozycję Automatyczna kopia zapasowa.

    Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: https://raks.pl/pomoc/archiwizator-automatyczne-kopie-baz-danych/

    Poprawka

    Poprawienie procedur zamykania RAKSSQL

    Poprawiono procedury zamykania programu RAKSSQL. W niektórych przypadkach, podczas zamykania programu, pojawiał się błąd, który spowodowany był niezamkniętymi wątkami pulpitu startowego.

    Nowa cecha

    Możliwość zarchiwizowania definicji firmy

    Dodano możliwość zarchiwizowania definicji firmy.

    Jak to działało do tej pory?
    Do tej pory zdefiniowane w systemie firmy podpowiadały się na wszystkich listach wyboru firm (w miejscach, gdzie możliwy jest wybór firmy innej niż zalogowana). Nie można było „skrócić” listy firm, proponowanych do wyboru, nawet w sytuacji, gdy np. biuro rachunkowe zakończyło współpracę z daną firmą i przestało ją obsługiwać, więc dane takiej firmy, z punktu widzenia biura rachunkowego, stawały się archiwalne i użytkownicy systemu przestali mieć potrzebę logowania się do takiej firmy, czy też wybierania jej np. do deklaracji, zestawień, plików JPK.

    Co zrobiono?
    1. W module „Administrator”, w oknie edycyjnym firmy, w sekcji „Rodzaj”, dodano nowe pole „Firma archiwalna”.
    2. W module „Administrator”, w oknie z listą firm:
    a). w prawym górnym rogu dodano ikonkę „lejka” za pomocą której można filtrować listę firm. Filtr prezentuje 2 opcje:
    – „Pokaż firmy aktywne”,
    – „Pokaż firmy archiwalne”.
    b). w prawym górnym rogu dodano ikonkę umożliwiającą zaznaczenie wielu pozycji (wielu firm)
    c). dodano 3 nowe kolumny:
    – „Archiwalna”,
    – „Data archiwizacji”,
    – „Zarchiwizował”.
    d). dodano 2 nowe operacje:
    – „Oznacz zaznaczone firmy jako archiwalne”,
    – „Oznacz zaznaczone firmy jako aktywne”.

    3. W module „Administrator”, w liście uprawnień, dodano uprawnienie „Archiwizacja firm”

    Jak to działa po zmianach?
    Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: https://raks.pl/pomoc/archiwizacja-firm/

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook