Księgowość
Usprawnienie działania parametru służącego do przepisywania danych wskazywanego dekretu do nowego dekretu
Usprawniono działanie parametru dla roku obrotowego o typie „Księga Handlowa” służącego do przepisywania danych wskazywanego dekretu do nowego dekretu.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pozy zgodnie z zaznaczonym parametrem roku obrotowego „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego”, do nowego dekretu przenosiło się konto oraz znaczniki.
Co zrobiono?
Rozbudowano parametr „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego” o parametr podrzędny, o nazwie „Przepisuj ze wskazanego dekretu:”, który daje możliwość wyboru jakie dane użytkownik chce przepisywać do nowego dekretu.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach dokonanych w programie użytkownik dla parametru roku obrotowego „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego” ma możliwość wyboru czy chce przepisywać:
* „konto”,
* „znaczniki”,
* „konto i znaczniki”.
Dodatkowo została dodana czwarta opcja (pusty wybór) co oznacza, że żadne dane nie będą się przepisywały do nowego dekretu. Jeśli użytkownik miał zaznaczony parametr „Przepisuj dane wskazywanego dekretu do nowego”, to domyślnie po aktualizacji programu w parametrze podrzędnym będzie miał wybraną opcję przepisywania do nowego dekretu „konto i znaczniki”.
Poprawienie błędu w pliku JPK_KR (v. 1) polegającego na niepotrzebnym rozbijaniu pojedynczego dokumentu księgowego na wiele wpisów w węźle "Dziennik"
Poprawiono mechanizm generowania pliku JPK_KR (v. 1).
W szczególnych przypadkach mogło dojść do rozbicia dokumentu księgowego na wiele wpisów w węźle „Dziennik”.
Przykład takiej sytuacji to wielokrotne edytowanie powielonego dokumentu księgowego, gdzie powielony dokument księgowy ma ten sam numer dowodu źródłowego, co dokument „wyjściowy” i dodawanie w tym powielonym dokumencie księgowym kolejnych dekretów, gdy istniały już „późniejsze” dokumenty księgowe i „późniejsze” dekrety. W efekcie w pliku JPK_KR (v. 1) wykazywane było wiele nagłówków dokumentów księgowych o tych samych datach i numerach, mimo, że w systemie istniał tylko jeden dokument księgowy z wieloma dekretami.
Poprawienie sumowania sald kont syntetycznych w "Bilansie Otwarcia" w sytuacji, gdy konto syntetyczne jest dwusaldowe, a konta analityczne są jednosaldowe i występuje przynajmniej jeden pomocniczy rozdział księgowy
Poprawienie sumowania sald kont syntetycznych w „Bilansie Otwarcia” w sytuacji, gdy konto syntetyczne jest dwusaldowe, a konta analityczne są jednosaldowe i występuje przynajmniej jeden pomocniczy rozdział księgowy
Kadry i płace
Wprowadzenie kontroli limitu umów o pracę u pracownika
W systemie Raks dodano nową funkcjonalność dla umów na czas określony. Nowość polega na dodaniu funkcji kontroli limitów umów na czas określony, która nadzoruje a zarazem ostrzega o przekroczeniu dopuszczalnego limitu 33 miesięcy oraz limitu liczby 3 umów. System kontroluje limity dla wszystkich umów zawartych na czas określony oraz aneksów, jakie znajdują się w systemie, a które wynikają z art. 25 1 Kp. Przy limitach uwzględniono datę graniczną tj 22.02.2016, od której nastąpiła zmiana przepisu odnośnie limitów ale również bierze pod uwagę okres przejściowy dla liczenia limitów związany z ww. datą. W przypadku przekroczenia granicznych limitów w oknie umowy o pracę pojawi się komunikat informujący o przekroczeniu dopuszczalnego okresu 33 miesięcy lub dopuszczalnej liczbie 3 umów. Mogą pojawić się przy jednej umowie oba komunikaty jeśli oba przekroczenia będą miały miejsce. Komunikat nie ogranicza jednak wprowadzenia umowy na czas określony, stanowi jedynie informację o przekroczeniu dopuszczalnego limitu.
Błąd podczas aktualizacji bazy firmowej – duplikacja dnia świątecznego
Poprawiano skrypt aktualizujący bazę firmową tak, aby nie dodawał ponownie dnia świątecznego Wigilii (2025-12-24), jeśli został wcześniej wprowadzony ręcznie przez użytkownika.
Poprawa błędów w obsłudze urlopów- umożliwienie zapisu zdarzeń bez bilansu otwarcia i poprawienie funkcji działania przycisku "NIE"
Poprawiono zapis urlopu wypoczynkowego z poziomu „Lista zdarzeń” – umożliwiono dodanie zdarzenia nawet w przypadku braku bilansu otwarcia (BO) dla urlopu wypoczynkowego.
Poprawiono działanie przycisku „NIE” – system prawidłowo wycofuje się do stanu sprzed komunikatu i nie zapisuje urlopu, jeśli użytkownik wybierze opcję „NIE”, zarówno w przypadku braku (BO), jak i przekroczenia limitu urlopu.
Poprawienie błędu w obliczeniu podstawy wymiaru świadczenia chorobowego w sytuacji, gdy wystąpiła przerwa w zatrudnieniu przypadająca na dzień ustawowo wolny.
Poprawiono błąd w obliczeniu podstawy wymiaru świadczenia chorobowego w sytuacji, gdy wystąpiła krótka przerwa w zatrudnieniu przypadająca na dzień ustawowo wolny lub niedzielę. Jeśli taka przerwa wystąpi system będzie do podstawy ujmował umowy wcześniejszą i bieżącą. Jeśli natomiast pomiędzy umowami wystąpi przerwa przypadająca na dzień roboczy do podstawy chorobowego nie będzie ujmowane wynagrodzenie z wcześniejszej umowy a jedynie z umowy po przerwie.
Sprzedaż
Dodanie nowych wydruków dla dokumentów magazynowych WZ, RW, MMR z grupowaniem ilościowo jednakowych towarów
Dodano i udostępniono nowe wydruki dla dokumentów magazynowych WZ, RW, MMR z grupowaniem ilościowo jednakowych towarów.
Są one dostępne w menu wydruków w oknie:
– WZ: Wydanie ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I
– RW: Rozchód ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I
– MMR: MMR ilościowo – kontrola Shift+Ctrl+I
Na wydruku tych dokumentów, umożliwiono grupowane tych samych towarów z różną ceną zakupu i pokazywanie ich w jednej pozycji ilościowo. Ma to ułatwić pracę magazynierom podczas wydawania towaru. Użytkownik tak jak dotychczas ma możliwość grupowania pozycji na wydruku i po wybraniu wskazanej opcji, pozycje będą po wybranej kolumnie odpowiednio pogrupowane.
Na nowych wydrukach nie są widoczne ceny i wartości dla pozycji, natomiast doszła kolumna: „Uwagi kontrolującego”, gdzie osoba odpowiedzialna za wydanie towarów może wpisać tam swoje adnotacje.
Przyciemnienie tła w pulpitach modułu Sprzedaż
Przyciemniono tło w pulpitach startowych dla modułu Sprzedaż.
Udostępnienie "Raportu sprzedaży dla kontrahenta" z poziomu kartoteki kontaktów
W kartotece kontaktów pod kontrolką „Operacje” udostępniono opcję: „Pokaż raport sprzedaży dla kontrahenta”. Funkcjonalność jest dostępna dla typu kontaktu „Odbiorca” i pokazuje analogiczne dane, które można zobaczyć z poziomu dodawania faktury sprzedaży, w nagłówku dokumentu po wywołaniu ikonki „i” w nazwie skróconej nabywcy lub odbiorcy.
Po wywołaniu raportu dla kontrahenta, program umożliwia bez zamykania tego okna ustawianie się w kartotece na wybranym innym kontrahencie, zaś dane sprzedażowe w raporcie są uaktualnione i odpowiednio prezentowane.
Usprawnienie importu zamówień od odbiorców na fakturę sprzedaży dla kontrahenta z przekroczonym limitem kredytowym
Usprawniono proces importu zamówienia od odbiorców (ZO) na fakturę sprzedaży (okno edycyjne FS>dodaj>importuj z zamówienia) dla kontrahenta z przekroczonym limitem kredytowym.
Jeżeli użytkownik wystawiający dokument, posiada uprawnienia do omijania blokady wyboru kontrahenta po przekroczeniu limitu kredytowego, to program podczas importu z zamówienia od odbiorców (ZO) uzupełni w danych nagłówkowych faktury dane Nabywcy\Odbiorcy bez potrzeby ręcznego wybierania kontrahenta z kartoteki.
Poprawienie błędu "ibGlowka: Field 'WARTOSC_NETTO_ZAKUPU_PO' not found" podczas zmiany ceny zakupu pozycji na PZ dla artykułu dodanego wcześniej jako składnik na PSP
Poprawiono błąd „ibGlowka: Field 'WARTOSC_NETTO_ZAKUPU_PO’ not found”, który pokazywał się podczas wykonywania: „Operacje>Zmień ceny zakupu pozycji” na PZ dla artykułu dodanego wcześniej jako składnik na dokumencie protokołu szybkiej produkcji (PSP) i uniemożliwiał ostatecznie zmianę ceny zakupu dla pozycji.
Poprawienie błędu "Dynamic SQL Error SQL error code = -206 Column unknown CENA_ZAKUPU..." przy próbie dodania/edycji ustawień cen i rabatów dla grupy artykułów/kontrahentów
Poprawiono błąd „Dynamic SQL Error SQL error code = -206 Column unknown CENA_ZAKUPU At line 13, column 3”, który pokazywał się w kartotece artykułów/kontrahentów podczas edycji/dodania ustawień cen i rabatów dla grupy artykułów/kontrahentów w oknie: „Ceny i rabaty wewnątrz grupy artykułów/kontrahentów”.
Na pulpicie menadżera i menadżera CRM poprawiono grupowanie danych dla dokumentów pochodzących z importu
Wprowadzono poprawki dla dwóch pulpitów, grupujących dane po „Użytkowniku” (pulpit menadżera i pulpit menadżera CRM).
Jak to działało do tej pory?
Nie pojawiała się „Nazwa użytkownika” w zestawieniu „Sprzedaż” (pulpit menadżera) i zestawieniu „CRM” (pulpit menadżera CRM) dla zgrupowanych danych, pochodzących z dokumentów, które były importowane do systemu RaksSQL poprzez np. integrację z Baselinkerem. Kolumna „Nazwa użytkownika” była pusta.
Jak to działa po zmianach?
W kolumnie „Nazwa użytkownika” we wskazanych zestawieniach, pojawia się nazwa „Operatora”, która widnieje na dokumentach pochodzących z zewnętrznego importu np. z integracji z portalem Baselinker. Operatorem dla importowanych dokumentów jest „API” (w przypadku integracji z Baselinker) i pojawia się w grupowanych danych w kolumnie „Nazwa użytkownika” w zestawieniu „Sprzedaż” (pulpit menadżera) i zestawieniu „CRM” (pulpit menadżera CRM).
Dodano opcję "Powiel dokument" dla typu dokumentu "Oferta"
W module CRM, dodano możliwość powielania zapisanego w systemie dokumentu typu Oferta. Opcja dostępna jest poprzez operację Dodaj – Powiel dokument (ALT+Ins) lub Operacje – Powiel dokument.
Przy powielaniu dokumentu należy określić datę wystawienia i termin ważności nowej, powielonej oferty a także w trybie edycji dokumentu powiązać Ofertę z wybraną Szansą Sprzedaży.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w „RaksSQL”
Umożliwienie drukowania "Potwierdzeń sald" z poziomu menu: "Rozrachunki" na 2 sposoby: 1. najpierw wszystkie odcinki A, potem wszystkie odcinki B, 2. naprzemienny układ odcinków: A i B i znowu A i B
Dodano możliwość drukowania „Potwierdzeń sald” z poziomu menu: „Rozrachunki” na 2 sposoby: pierwszy sposób to: najpierw wszystkie odcinki A, potem wszystkie odcinki B, drugi sposób to: wiele wydruków z naprzemiennym układem odcinków: A i B
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory przy generowaniu „Potwierdzeń sald”, użytkownik otrzymywał wiele wydruków odcinków A i B i nie miał możliwości wydruku w jednym wydruku wszystkich odcinków A i B.
Co zrobiono?
W oknie parametrów wydruku „Potwierdzenie sald”, w części „Parametry zestawienia” dodano nowy parametr z możliwością wyboru o nazwie „Wersja wydruku”.
Jak to działa po zmianach?
Po zmianach dokonanych w programie, użytkownik podczas próby wygenerowania „Potwierdzeń sald” z poziomu menu „Rozrachunki” może zdecydować, z jakiej wersji wydruku chce skorzystać. Ma do wyboru dwie opcje: jeden wydruk a na nim wszystkie odcinki A i następnie wszystkie odcinki B (wybór o nazwie: „Jeden wydruk z odcinkami: A-A-A-B-B-B”) lub wiele wydruków z naprzemiennym układem odcinków: A i B (wybór o nazwie: „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”). Domyślnie zaproponowaną opcją jest „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”. Użytkownik może też wysłać pocztą elektroniczną „Potwierdzenie sald” bezpośrednio z programu, lecz ta opcja zarezerwowana jest tylko dla wersji wydruku „Wiele wydruków z odcinkami: A-B-A-B-A-B”. Gdy użytkownik będzie próbował wysłać pocztą elektroniczną „Jeden wydruk z odcinkami: A-A-A-B-B-B”, otrzyma informację, że tej wersji wydruku nie można wysłać za pomocą poczty elektronicznej.
Poprawienie błędu w eksporcie poleceń przelewów do "mBanku" w sytuacji, gdy w eksportowanym "Poleceniu przelewu", w nazwie zleceniodawcy, znalazł się niedozwolony znak: "&", "<" bądź ">"
Poprawiono błąd eksportu poleceń przelewów do „mBanku” w sytuacji, gdy w eksportowanym „Poleceniu przelewu”, w nazwie zleceniodawcy, znalazł się niedozwolony znak: „&”, „<” bądź „>”.
Wspólne
Archiwizator - narzędzie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych baz danych RaksSQL
Archiwizator to serwis aplikacyjny pozwalający na automatyczne (bez udziału użytkownika) tworzenie codziennie (o zadanej godzinie) kopii zapasowych baz danych systemu Raks SQL. Przy odpowiednim ustawieniu trybu pracy można również zweryfikować fizyczną strukturę baz danych przed wykonywanym backup’em. Narzędzie automatycznie usuwa również pliki kopii baz danych, które spełnią zadane przez użytkownika kryterium daty.
Archiwizator jest konfigurowalny z poziomu modułu Raks SQL Administrator (nowa zakładka Automatyczna kopia zapasowa – Ustawienia). Z tego samego miejsca użytkownik ma dostęp do Dziennika operacji, który prezentuje wszystkie operacje wykonane przez Archiwizator.
Narzędzie Archiwizator jest dodatkową funkcją programu Raks SQL. Żeby móc korzystać z automatycznych kopii zapasowych należy posiadać w licencji pozycję Automatyczna kopia zapasowa.
Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: https://raks.pl/pomoc/archiwizator-automatyczne-kopie-baz-danych/
Poprawienie procedur zamykania RAKSSQL
Poprawiono procedury zamykania programu RAKSSQL. W niektórych przypadkach, podczas zamykania programu, pojawiał się błąd, który spowodowany był niezamkniętymi wątkami pulpitu startowego.
Możliwość zarchiwizowania definicji firmy
Dodano możliwość zarchiwizowania definicji firmy.
Jak to działało do tej pory?
Do tej pory zdefiniowane w systemie firmy podpowiadały się na wszystkich listach wyboru firm (w miejscach, gdzie możliwy jest wybór firmy innej niż zalogowana). Nie można było „skrócić” listy firm, proponowanych do wyboru, nawet w sytuacji, gdy np. biuro rachunkowe zakończyło współpracę z daną firmą i przestało ją obsługiwać, więc dane takiej firmy, z punktu widzenia biura rachunkowego, stawały się archiwalne i użytkownicy systemu przestali mieć potrzebę logowania się do takiej firmy, czy też wybierania jej np. do deklaracji, zestawień, plików JPK.
Co zrobiono?
1. W module „Administrator”, w oknie edycyjnym firmy, w sekcji „Rodzaj”, dodano nowe pole „Firma archiwalna”.
2. W module „Administrator”, w oknie z listą firm:
a). w prawym górnym rogu dodano ikonkę „lejka” za pomocą której można filtrować listę firm. Filtr prezentuje 2 opcje:
– „Pokaż firmy aktywne”,
– „Pokaż firmy archiwalne”.
b). w prawym górnym rogu dodano ikonkę umożliwiającą zaznaczenie wielu pozycji (wielu firm)
c). dodano 3 nowe kolumny:
– „Archiwalna”,
– „Data archiwizacji”,
– „Zarchiwizował”.
d). dodano 2 nowe operacje:
– „Oznacz zaznaczone firmy jako archiwalne”,
– „Oznacz zaznaczone firmy jako aktywne”.
3. W module „Administrator”, w liście uprawnień, dodano uprawnienie „Archiwizacja firm”
Jak to działa po zmianach?
Szczegółowy opis funkcjonalności jest dostępny tutaj: https://raks.pl/pomoc/archiwizacja-firm/