W kartotece pracownika uzupełnia się informacje dotyczące pracownika. Program wykorzystuje później wprowadzone dane np. podczas dodawania zdarzeń, wyliczania urlopu, wystawiania list płacowych lub deklaracji. W tym ćwiczeniu zostanie pokazane jak uzupełnić kartotekę pracownika i przygotować się do dodania umowy.
Cele:
- nauczenie się dodawania jednostek organizacyjnych w firmie,
- dodanie pracownika i jego wszystkich danych osobowych,
- uzupełnienie kartotek kadrowych pracownika.
Wymagania:
- zainstalowany RAKSSQL,
- założona firma.
Krok 1: Struktura organizacyjna (działy)
W tym kroku: Zdefiniujemy strukturę organizacyjną w firmie poprzez dodanie odpowiednich działów w Kartotece pracowników. Podział na jednostki organizacyjne pomaga w wyszukiwaniu pracowników, gdy baza zawiera już więcej kontaktów.
Aby dodać dział:
- Uruchom program.
- W oknie logowania, jeżeli ustawione jest inaczej, wybierz Identyfikator ADMIN i moduł Kadry i Płace, a następnie .
- W uruchomionym module Kadry i Płace w menu głównym wybierz Kartoteki, a następnie Pracownicy z rozwijanego menu. Pojawia się okno Pracownicy.
Po lewej stronie okna znajdują się dwie zakładki:- pierwsza zakładka, Struktura kadrowa, odwzorowuje strukturę organizacyjną w firmie i umożliwia filtrowanie pracowników po ich przynależności do określonego działu w firmie,
- druga zakładka, Grupy płacowe, umożliwia przypisanie pracownika do dowolnych grup płacowych i grupowanie pracowników w zależności od różnych potrzeb w firmie.
- W zakładce Struktura kadrowa kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Dodaj, a następnie Dział/Jednostkę organizacyjną.
- Pojawi się okno Dane działu / jednostki organizacyjnej. W polu Nazwa wpisz Dział handlowy, a następnie kliknij .
Informacja: We wszystkich oknach programu należy wypełnić te pola, które są zaznaczone ciemniejszą ramką. Brak danych w tych polach uniemożliwi zapisanie zmian. Wypełnienie pól z jasną ramką nie jest wymagane.
- W zakładce Struktura kadrowa została dodana pozycja reprezentująca dział handlowy. Powtórz punkty 4 – 5, aby dodać jeszcze Dział administracji i Dział produkcji.
Krok 2: Dane osobowe pracownika
W tym kroku: Wprowadzimy dane zatrudnianego właśnie pracownika działu handlowego. Dane pracownika będą zaczytywane do wielu dokumentów, dlatego warto poświęcić chwilę na dokładne uzupełnienie kartoteki pracownika.
Aby dodać pracownika:
- Mając uruchomione okno Pracownicy (z menu głównego Kartoteki → Pracownicy) kliknij w na dole okna.
- Pojawi się okno Dane kontaktu będące kartoteką pracownika. Okno zawiera po lewej stronie zakładki grupujące w kategorie dane dotyczące pracownika. Będziemy je kolejno uzupełniać.
- Identyfikacyjne
- Służbowe i Osobiste
- Kadrowe i Płacowe
- Finansowe i Księgowe
Identyfikacyjne
Wskazówka: Prawidłowo uzupełniony PESEL spowoduje automatyczne uzupełnienie daty urodzenia na zakładce Służbowe i osobiste.
Wskazówka: W kartotece pracownika możemy zdefiniować wiele adresów. W tym celu należy kliknąć prawym klawiszem myszy na pustym polu obok już zdefiniowanego adresu i wybrać Dodaj.
Uwaga: Jeden z adresów może być adresem domyślnym. O domyślności adresu decyduje zaznaczenie opcji w polu Domyślny. Adres domyślny wstawiany jest na wszystkich generowanych dokumentach, takich jak umowa o pracę.
Osobno można ustawić adres do wpisania na deklaracjach (adres zamieszkania). W tym celu należy zaznaczyć opcję w polu Użyj na deklaracjach.
Służbowe i Osobiste
Wskazówka: Aby dodać dane dziecka pracownika kliknij w panelu Dzieci. W oknie Dane dziecka uzupełnij dane osobowe dziecka, a następnie kliknij .
Wskazówka: Podanie danych odnośnie posiadanych dzieci pozwoli w przyszłości ustalić powiązanie z danymi dziecka dla nanoszonych na kalendarz nieobecności typu Zasiłek macierzyński czy Urlop wychowawczy, a w konsekwencji pozwoli na prawidłowe naliczenie składek na FP i FGŚP po powrocie z takich nieobecności.
Kadrowe i Płacowe
Informacja: Status pracownika zostanie oznaczony automatycznie w momencie dodania umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. W tym miejscu możemy zadecydować jedynie, czy pracownik jest kontaktem aktywnym (czy aktualnie pracuje w firmie) czy archiwalnym (pracował wcześniej).
Wskazówka: Data rozpoczęcia obliczeń w systemie służy do prawidłowego wygenerowania bilansów otwarcia. Wszystko po tej dacie powinno już być naliczane w programie. Przeważnie jest to data pierwszego dnia miesiąca, w którym rozpoczynamy naliczenia pracownika w programie.
Informacja: Jeśli w zakładce Koszty uzyskania przychodu nie dodamy żadnego wpisu, program do naliczeń przyjmie kwotę standardowych kosztów uzyskania przychodu, która zostanie pobrana z danych stałych.
Wskazówka: Aby dodać ulgę zaliczki kliknij w zakładce Ulga zaliczki w . W oknie Okres przysługiwania ulgi zaliczki wystarczy podać datę początkową – oznacza to, że ulga będzie obowiązywała aż do odwołania.
Finansowe i Księgowe
Wskazówka: Podanie Urzędu skarbowego pracownika spowoduje, że dane tego urzędu będą automatycznie wpisywane na deklaracjach podatkowych. Aby wybrać urząd z listy zdefiniowanych w programie urzędów, kliknij w przycisk i znajdź odpowiedni urząd na liście i kliknij .
Aby dodać numer konta bankowego w panelu Rachunki bankowe, kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Dodaj. Pojawia się okno Rachunek bankowy.
Informacja: Program weryfikuje poprawność danych i jeżeli wykryje błędy, wyświetli stosowny komunikat. Jeśli wprowadzone dane mają służyć tylko nauce, należy kliknąć Tak i pozwolić zapisać dane mimo błędów. Nie wpłynie to na dalszą pracę programu.
Uzupełnij dane zgodnie z rysunkiem poniżej, a następnie :
Wskazówka: Zaznaczenie opcji Płatność przelewem spowoduje, że każdy nowo generowany dokument umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej będzie miał domyślnie zaznaczone pole sposobu wypłaty wynagrodzenia jako Wypłata przelewem.
Uzupełniliśmy wszystkie możliwe dane w Kartotece Pracownika. Kolejne zakładki będzie można wypełnić wraz z dodaniem umowy (o pracę lub cywilnoprawnej). Kliknij i zwróć uwagę, że pracownik został dodany do listy pracowników.
Krok 3: Kartoteki kadrowe
W tym kroku: Uzupełnimy informacje kadrowe dotyczące dodawanego pracownika, takie jak jego wykształcenie lub ważność badań lekarskich.
Aby uzupełnić kartoteki kadrowe:
- Jeśli nie masz aktywnego okna Pracownicy, to w uruchomionym module Kadry i Płace w menu głównym wybierz Kartoteki, a następnie Pracownicy z rozwijanego menu. Pojawi się okno Pracownicy.
- W dolnej części okna Pracownicy znajduje się zakładka Kartoteki kadrowe, która zawiera w sobie kolejne podzakładki. Omówimy wybrane pozycje:
- Wykształcenie
- Przebieg zatrudnienia
- Badania lekarskie
- Szkolenie BHP.
Uwaga: Należy pamiętać, że kartoteki kadrowe, wyświetlające się w dolnej części okna, dotyczą tego pracownika, który jest zaznaczony na liście pracowników w głównej części okna.
Wskazówka: W każdej zakładce, aby dodać element, należy kliknąć w pusty obszar prawym przyciskiem myszy i wybrać z menu kontekstowego Dodaj. Wtedy pojawi się okno edycyjne właściwe dla danej zakładki.
Można również kliknąć w w dolnej części okna i wybrać odpowiednie polecenie z menu, które się pojawi.
Wykształcenie
Wskazówka: Uzupełnienie panelu Uprawnienia urlopowe spowoduje, że wybrane wykształcenie zostanie użyte przez program podczas wyliczenia wymiaru urlopu.
Przebieg zatrudnienia
Wskazówka: Aby uzupełnić pole Stanowisko, kliknij w przycisk . W oknie Stanowiska pracy kliknij w w następnym oknie wpisz w polu Nazwa Specjalista ds. klientów biznesowych. Kliknij , a następnie .
Informacja: Zaznaczenie opcji dotyczącej wymiaru urlopu wypoczynkowego sprawia, że okres wprowadzonego zatrudnienia zostanie użyty przez program podczas wyliczenia wymiaru urlopu.
Informacja: Liczba godzin urlopu wykorzystana u poprzedniego pracodawcy zostanie przeniesiona i uwzględniona w bilansie otwarcia.
Badania lekarskie
Informacja: Kluczową rolę odgrywa Data ważności badania. Program korzysta z tej daty, aby wyświetlić w Panelu startowym przypomnienie o zbliżającym się terminie upływu ważności badań.
Szkolenie BHP
Wskazówka: Aby uzupełnić pole Nazwa szkolenia, kliknij w przycisk . W oknie Rodzaje szkoleń BHP kliknij w i w następnym oknie wpisz w polu Nazwa szkolenia Szkolenie BHP wstępne praca biurowa. Kliknij , a następnie .
Informacja: Kluczową rolę odgrywa Data ważności szkolenia. Program korzysta z tej daty, aby wyświetlić w Panelu startowym przypomnienie o zbliżającym się terminie upływu ważności szkolenia.