Przygotowanie pliku XML do importu danych do programu RAKS – przydatne informacje.
Wymiana danych w programie RAKS odbywa się w większości przypadków za pomocą plików XML o strukturze odpowiadającej danemu typowi dokumentu (np. faktura VAT lub dokument WZ).
Użytkownik chcąc przygotować plik do importu do RAKS, może samodzielnie uzyskać opis struktury pól XML wymaganych w danym typie importowanego dokumentu.
Chcąc uzyskać informacje o danej strukturze pliku należy wyeksportować wybrany element – kartotekę kontrahenta, towaru, dokument, itp. do formatu XML i po otwarciu takiego pliku w formacie *.xml, w sekcji “METADANE” odnajdą Państwo informację o strukturze pliku, w jakiej należy przygotować plik źródłowy (plik pozwalający zaimportować dane zewnętrzne).
Eksport znajduje się w prawym górnym rogu danego okna pod ikoną „Pokaż menu eksportów” lub po kliknięciu prawym klawiszem myszy na dany rekord w menu kontekstowym widoczna opcja „Eksport/Import”.
Uwaga.
W przypadku modułów Finanse i Księgowość, Kadry i Płace oraz w przypadku kartotek, aby zaimportować plik w wybranej strukturze, należy wyeksportować plik tego samego typu, np.: jeśli chcemy importować dokumenty księgowe, w celu uzyskania struktury eksportujemy dokument księgowy. Aby zaimportować kartotekę towaru, eksportujemy kartotekę towaru.
Wyjątek od tej reguły stanowi część dokumentów w module Sprzedaż:
Aby zaimportować Fakturę sprzedaży, plik importu musi mieć strukturę dokumentu „Zamówienie od odbiorcy” i w celu otrzymania struktury należy wyeksportować „Zamówienie od odbiorcy”.
Na tej podstawie odpowiednio:
Faktura sprzedaży -> Wymagana struktura: Zamówienie od odbiorcy
Faktura zakupu -> Faktura Sprzedaży
Wydanie zewnętrzne -> Zamówienie do dostawcy
Przychód zewnętrzny -> Wydanie zewnętrzne
Przesunięcie magazynowe przychodowe (MMP) -> Przesunięcie magazynowe rozchodowe (MMR)
Remanent -> Stan magazynu