Księgowość
Obsłużenie nowej wersji pliku JPK_PKPiR (v. 3), obsłużenie wstępnej walidacji ww. pliku, jego wysyłki, sprawdzania statusu i odbioru UPO
Wprowadzono nową wersję struktury „JPK_PKPiR” w wersji 3.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas plik JPK_PKPiR (w wersji 1. i 2.) składany był tylko na żądanie organów skarbowych.
Co zrobiono?
Obsłużono nową wersję struktury JPK_PKPiR w wersji 3.
Dotychczasowy plik JPK_PKPiR (v. 2) obowiązuje od 1 stycznia 2017 roku. Przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2025 roku, czyli raportując dane za rok 2025 użytkownik będzie posługiwał się wersją 2. pliku JPK_PKPiR.
Nowy plik JPK_PKPiR (v. 3) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Oznacza to, że po raz pierwszy plik będzie wysłany w 2027 roku z danymi za 2026 rok.
Dotychczasowa wersja pliku będzie aktywna, raportując okresy z danymi sprzed 1 stycznia 2026 roku, użytkownik będzie mógł posługiwać się wersją 2. pliku JPK_PKPiR.
Jak to działa po zmianach?
W wersji 3. pliku JPK_PKPiR, na oknie parametrów pojawiły się dodatkowe cele złożenia i aktualnie będą obsłużone trzy:
– złożenie JPK na żądanie
– złożenie JPK po raz pierwszy
– złożenie korekty JPK
Domyślnie jest wybrana opcja „Złożenie po raz pierwszy”.
Okno parametrów z trzema celami złożenia pojawia się tylko po wybraniu najnowszej wersji JPK_PKPiR (v. 3).
Po wybraniu poprzednich wersji tego pliku, okno parametrów wygląda jak dotychczas.
Na oknie parametrów pliku JPK_PKPiR w wersji 3. pojawiło się kilka nowych danych:
– kontrolka z adresem e-mail,
– kontrolka z numerem telefonu.
Obie dane są nieobowiązkowe do uzupełnienia.
Adres e-mail oraz numeru telefonu w oknie parametrów zapamiętują się z ostatnio uzupełnionego okna parametrów pliku JPK.
UWAGA! Przy pierwszym uruchomieniu okna parametrów pliku JPK, nie naczytują się dane: e-mail, telefon, które są wprowadzone w module Administrator, w danych firmowych.
– znacznik „PIT kasowy” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana będzie informacja, iż plik dotyczy podatnika rozliczającego podatek metodą kasową. Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.
– znacznik „Rolnik PIT” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana zostanie informacja, iż plik dotyczy podatnika, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. 2019 poz. 2544). Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.
W pliku JPK_PKPiR w wersji 3. pojawiły się nowe dane:
– pole zawierające numer identyfikujący fakturę przy użyciu KSeF (numer KSeF). Nie jest to pole obowiązkowe do uzupełnienia. Dane dotyczące numeru KSeF będą się pobierały do pliku JPK z dokumentu księgowego, z sekcji „Dane z KSeF”, z pola „Nr faktury”.
W sekcji „Dane z KSeF” znajduje się m.in. kontrolka dotyczące numeru identyfikującego fakturę przy użyciu KSeF – „Nr faktury”.
Widoczność sekcji KSeF na dokumencie księgowym jest uzależniona od wybrania odpowiedniego typu dowodu źródłowego.
Poniżej typy dowodów, w ramach których obsłużono m.in. kontrolkę dotyczącą numeru faktury KSeF:
-> faktura sprzedaży – FS
-> korekta sprzedaży – KS
-> faktura zaliczkowe – FZL
-> korekta faktur zaliczkowych – KZL
-> faktura zakupu – FZ
-> korekta zakupu – KZ
-> faktura WDT – trójstronna – WDTT
-> korekta faktury WDT – trójstronnej – KWDTT
-> faktura VAT RR – FRR
-> korekta faktur VAT RR – KRR
-> faktura sprzedaży – odwrotne obciążenie – FO
-> korekta sprzedaży – odwrotne obciążenie – KFO
UWAGA!
W przypadku wyboru w parametrach roku opcji „Alternatywny sposób wprowadzania danych”, w oknie dokumentu księgowego nie widać elementów zawierających dane dotyczące KSeF. Jeżeli użytkownik wprowadza dane przy włączonej tej opcji, nie będzie miał możliwości wprowadzenia numeru KSeF, a tym samym pole z numerem KSeF nie będzie uzupełnione w pliku JPK_PKPiR w wersji 3.
Dlatego zaleca się wyłączenie opcji „Alternatywny sposób wprowadzania danych” w szczególności dla dokumentów, które wymagają podania danych związanych z KSeF.
– numer identyfikacji podatkowej kontrahenta (NIP). Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierają się z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „NIP”.
– pole dotyczące kodu kraju nadania identyfikatora podatkowego. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierane są z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „Kod NIP UE”.
– pole dotyczące przychodu dla rolników prowadzących działalność gospodarczą. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Aby do tego pola przeniosła się wartość przychodów, zaewidencjonowana w dokumentach księgowych, na oknie parametrów pliku JPK należy zaznaczyć znacznik „Rolnik PIT”
– pole dotyczące wydatków (kosztów) dla rolników prowadzących działalność gospodarczą. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Aby do tego pola przeniosła się wartość wydatków, zaewidencjonowana w dokumentach księgowych, na oknie parametrów pliku JPK należy zaznaczyć znacznik „Rolnik PIT”.
Utrwalony plik JPK_PKPiKR w wersji 3. można:
– usunąć (o ile nie został wysłany na serwer MF),
– wstępnie zwalidować,
– eksportować do formatu XML,
– podpisać elektronicznie i wysłać na serwer MF,
– sprawdzić status jego przetwarzania,
– pobrać i wydrukować UPO, pobrane po skutecznej wysyłce na serwer MF.
Obsłużenie nowej wersji pliku JPK_EWP (v. 4), obsłużenie wstępnej walidacji ww. pliku, jego wysyłki, sprawdzania statusu i odbioru UPO
Wprowadzono nową wersję struktury „JPK_EWP” w wersji 4.
Jak to działało do tej pory?
Dotychczas plik JPK_EWP (w wersjach poprzednich) składany był tylko na żądanie organów skarbowych.
Co zrobiono?
Obsłużono nową wersję struktury JPK_EWP w wersji 4.
Dotychczasowy plik JPK_EWP (v. 3) obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2025 roku, czyli raportując dane za rok 2025 użytkownik będzie posługiwał się wersją 3. pliku JPK_EWP.
Nowy plik JPK_EWP (v. 4) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Oznacza to, że po raz pierwszy plik będzie wysłany w 2027 roku z danymi za 2026 rok.
Dotychczasowa wersja pliku będzie aktywna. Raportując okresy z danymi sprzed 1 stycznia 2026 roku, użytkownik będzie mógł posługiwać się wersją 3. pliku JPK_EWP.
Jak to działa po zmianach?
W wersji 4. pliku JPK_EWP, na oknie parametrów pojawiły się dodatkowe cele złożenia i aktualnie będą obsłużone trzy:
– złożenie JPK na żądanie,
– złożenie JPK po raz pierwszy,
– złożenie korekty JPK.
Domyślnie jest wybrana opcja „Złożenie po raz pierwszy”.
Okno parametrów z trzema celami złożenia pojawia się tylko po wybraniu najnowszej wersji JPK_EWP (v. 4).
Po wybraniu poprzednich wersji tego pliku, okno parametrów wygląda jak dotychczas.
Na oknie parametrów pliku JPK_EWP w wersji 4. pojawiło się kilka nowych danych:
– kontrolka z adresem e-mail,
– kontrolka z numerem telefonu.
Obie dane są nieobowiązkowe do uzupełnienia.
Adres e-mail oraz numeru telefonu w oknie parametrów zapamiętują się z ostatnio uzupełnionego okna parametrów pliku JPK.
UWAGA! Przy pierwszym uruchomieniu okna parametrów pliku JPK, nie naczytują się dane: e-mail, telefon, które są wprowadzone w module Administrator, w danych firmowych.
– znacznik „PIT kasowy” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana będzie informacja, iż plik dotyczy podatnika rozliczającego podatek metodą kasową.
Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.
W pliku JPK_EWP w wersji 4. pojawiły się nowe dane:
– pole zawierające numer identyfikujący fakturę przy użyciu KSeF (numer KSeF). Nie jest to pole obowiązkowe do uzupełnienia. Dane dotyczące numeru KSeF będą się pobierały do pliku JPK z dokumentu księgowego, z sekcji „Dane z KSeF”, z pola „Nr faktury”.
W sekcji „Dane z KSeF” znajduje się m.in. kontrolka dotycząca numeru identyfikującego fakturę przy użyciu KSeF – „Nr faktury”.
Widoczność sekcji KSeF na dokumencie księgowym jest uzależniona od wybrania odpowiedniego typu dowodu źródłowego.
Poniżej typy dowodów, w ramach których obsłużono m.in. kontrolkę dotyczącą numeru faktury KSeF:
-> faktura sprzedaży – FS
-> korekta sprzedaży – KS
-> faktura zaliczkowe – FZL
-> korekta faktur zaliczkowych – KZL
-> faktura zakupu – FZ
-> korekta zakupu – KZ
-> faktura WDT – trójstronna – WDTT
-> korekta faktury WDT – trójstronnej – KWDTT
-> faktura VAT RR – FRR
-> korekta faktur VAT RR – KRR
-> faktura sprzedaży – odwrotne obciążenie – FO
-> korekta sprzedaży – odwrotne obciążenie – KFO
– numer identyfikacji podatkowej kontrahenta (NIP). Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierają się z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „NIP”.
– pole dotyczące kodu kraju nadania identyfikatora podatkowego. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierane są z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „Kod NIP UE”.
Utrwalony plik JPK_EWP w wersji 4. można:
– usunąć (o ile nie został wysłany na serwer MF),
– wstępnie zwalidować,
– eksportować do formatu XML,
– podpisać elektronicznie i wysłać na serwer MF,
– sprawdzić status jego przetwarzania,
– pobrać i wydrukować UPO, pobrane po skutecznej wysyłce na serwer MF.
Optymalizacja wydajności działania programu przy zmianie statusu dokumentów księgowych
Zoptymalizowano wydajność działania programu przy zmianie statusu dokumentów księgowych w przypadku firmy z dużą liczbą dokumentów księgowych (rzędu kilku milionów dokumentów).
Umożliwienie dodania pola bazodanowego z opisem operacji do wydruku "Ewidencja Przychodów" oraz kolumny z opisem operacji na oknie przeglądowym dokumentów księgowych
Dodano kolumnę „Opis operacji” na oknie przeglądowym dokumentów księgowych (do zasobnika kolumn) oraz umożliwiono dodanie pola bazodanowego „Opis operacji” do wydruku „Ewidencja Przychodów”.
Do kolumny „Opis operacji” na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, będą naczytywały się dane wprowadzone na dokumencie księgowym, w „Danych dodatkowych”, w zakładce „Ewidencja Przychodów”, w kontrolce „Opis operacji”, w roku o typie „Ryczałt”.
Kadry i płace
Poprawienie wymiaru etatu pracownika na zaświadczeniu ZUS Z-3
W zaświadczeniu ZUS Z-3 w pozycji „W wymiarze czasu pracy” w zakładce „Informacja o pracowniku (1/3)” została zmieniona liczbę znaków po przecinku, z 2 znaków do 3 znaków po przecinku. Dzięki temu wymiar etatu w RCA podany w formie ułamka zwykłego będzie odpowiadał ułamkowi podanemu w formie dziesiętnej w zaświadczeniu ZUS Z-3. Po dokonaniu tej zmiany weryfikacja dokumentu przez system ZUS powinna działać prawidłowo.
Sprzedaż
Dodanie nowej zakładki "Pozycje" w oknach przeglądowych dokumentów
W dolnej części, w oknach przeglądowych dokumentów, dodano zakładkę „Pozycje”, która prezentuje dane dotyczące pozycji we wskazanym dokumencie. Nowa zakładka usprawnia i przyspiesza przeglądanie pozycji, bez konieczności edycji każdego dokumentu z osobna.
Dodanie możliwości oznaczania dokumentów sprzedaży jako "metoda kasowa" z poziomu wystawianego dokumentu
Dodano możliwość oznaczania wybiórczo poszczególnych dokumentów sprzedaży VAT i ich korekt (FS, KS, KS do faktury niezarejestrowanej w systemie), poprzez oznaczenie w nagłówku wystawianego dokumentu „Metoda kasowa”, bez konieczności zmiany w definicji firmy z poziomu modułu Administrator.
Do tej pory dokumenty wystawiane jako „metoda kasowa” były możliwie tylko po oznaczeniu w Administrator- Firma parametru „Mały podatnik VAT – metoda kasowa”, przez co wszystkie faktury sprzedaży VAT i korekty do tych faktur były wystawiane w trybie „metoda kasowa”.
Dodanie w parametrach firmy nowego parametru dotyczącego pola "Data sprzedaży" na dokumentach handlowych sprzedaży
W parametrach firmy dla modułu Sprzedaż w sekcji: „Dokumenty” dodano parametr: Czy wymagać wprowadzania daty sprzedaży na dokumentach sprzedaży?
Do wyboru są trzy opcje:
- Nie wymagaj (nie jest wymagane uzupełnienie daty sprzedaży na dokumentach sprzedaży i nie pokazuje się żaden komunikatu przy zapisie dokumentu bez uzupełnionej daty – ustawienie domyślne jak dotychczas)
- Wyświetl ostrzeżenie (program będzie generował komunikat przy zapisie dokumentu bez uzupełnionej daty sprzedaży. Użytkownik będzie mógł zadecydować na tym poziomie czy chce wystawiać dokument z datą sprzedaży, czy też bez tej daty)
- Wymagaj (wystąpi blokada zapisu dokumentu bez uzupełnionej daty sprzedaży i wyświetli się właściwy komunikat, aby tę datę podać)
Ukrycie widoczności archiwalnych cen sprzedaży w kartotece artykułów w dolnej zakładce "Ceny sprzedaży"
W kartotece artykułów w dolnej części okna, na zakładce: „Ceny sprzedaży” ukryto widoczność archiwalnych cen sprzedaży.
Poprawienie błędu: "Access violation" w zestawieniu: "Zapasy Artykułów" wykonywanym w nowym generatorze raportów
Poprawiono błąd: „Access violation” w: Zestawienia – generator raportów i analiz>Magazyn>Zapasy Artykułów, który występował jeżeli w oknie parametrów zestawienia była zaznaczona opcja: Wyświetl każdy rozmiar artykułu osobno.
Finanse
Uaktualnienie słownika banków
Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.
Wspólne
Integrator - wprowadzenie dodatkowych kontrolek do konfiguracji Archiwizatora: "Użytkownik" i "Hasło" do bazy danych i szyfrowanie odczytanego z bazy danych hasła
Uwaga! Przy aktualizacji RaksSQL do wersji 2025.1.20.1334, konieczna jest aktualizacja Integratora (Archiwizator i Integrator Baselinker) do najnowszej wersji 6.59.1084.
W pliku konfiguracyjnym Integratora api.settings.json pole „Password” zostało zastąpione nowym polem „PasswordEncrypted” – szyfrowane hasło odczytywane z bazy RaksSQL. W oknie „Ustawienia automatycznych kopii” wprowadzono dodatkowe kontrolki „Użytkownik” i „Hasło” w sekcji „Serwer baz danych”.