Przejdź do treści

Main Navigation

Ikona menu Ikona menu
Baza wiedzy RAKS
Baza wiedzy RAKS
Ikona search Ikona loading
    • Strona główna
    • Administrator
      • Instalacja
      • Pierwsze uruchomienie
      • Administrator
      • Zarządzanie dostępem do programu
      • Migracja Firebird 2.5 do 4.0
        • Instrukcja migracji Firebird 2.5 do 4.0
        • Migracja Firebird  2.5 do 4.0 dla biur rachunkowych         
        • Instrukcja powrotu po Migracji Firebird z 4.0 do 2.5
    • Chmura RAKS
      • Przed uruchomieniem usługi RAKS w chmurze
      • Dostęp przez przeglądarkę internetową
      • Dostęp z wykorzystaniem aplikacji
      • Zmiana hasła dostępu
      • Aktualizacja RAKS w usłudze zdalnego dostępu (Chmura RAKS)
      • Instrukcja logowania do chmury z użyciem uwierzytelniania dwuskładnikowego 2FA
    • KSeF – Wskazówki, Instrukcje, Podręczniki
      • Data wystawienia i otrzymania faktury w KSeF
      • e-Faktura KSeF
      • KSEF – Informacje MF
      • KSeF w RAKS!
      • KSeF – Informacje
      • KSeF – Konfiguracja połączenia.
      • KSEF – przepisy
      • KSeF – Pytania i Odpowiedzi
      • Procedury VAT – dostosowanie do KSeF
    • Księga Handlowa, Środki Trwałe
      • Ustawienia FK
      • Parametry FK
      • Kontrahenci
      • Środki Trwałe
      • Księgowanie
      • Deklaracje i raporty
      • Kontrola płatności z uwagi na KUP i VAT
      • Sprzedaż walutowa i różnice kursowe
      • Wzorce księgowań
        • Plik wzorców księgowań
        • Faktura sprzedaży
        • Wyciąg bankowy
        • Lista płac
    • KPiR
      • Ustawienia FK KPiR
      • Kontakty
      • Środki trwałe
      • Księgowanie KPiR
      • Wydruk księgi i deklaracje
    • Ryczałt
      • Ustawienia FK Ryczałt
      • Odbiorcy i pracownicy
      • Ewidencja przychodów
      • Wydruk ewidencji i deklaracje
    • Finanse i Księgowość
      • Rozrachunki
        • Generowanie rozrachunków
        • Rozliczanie rozrachunków
      • Archiwizacja rozrachunków
      • Współpraca z bankiem
      • Magazyn walut
        • Uprawnienia
        • Definiowanie magazynu walut
    • Kadry i Płace
      • Ustawienia KP
      • Pracownicy
      • Umowy o pracę
        • Umowa o pracę
        • Bilanse otwarcia
        • Zdarzenia
        • Lista płatnicza dla umów o pracę
      • Umowy cywilnoprawne
        • Umowa cywilnoprawna
        • Lista płatnicza dla umowy cywilnoprawnej
      • Umowa o pracę cd.
      • Umowa cywilnoprawna cd.
      • Deklaracje PIT-11
        • PIT-11 za 2022 rok – sprawdzenie
      • Wyliczanie wynagrodzeń
        • Przykłady
      • E-Pracownik
        • Wymagania techniczne
        • Instalacja aplikacji
          • Informacje ogólne
          • Przykład instalacji i aktualizacji
          • Aktualizacja aplikacji
            • Odinstalowywanie poprzedniej wersji XAMPP
            • Instalowanie nowej wersji  XAMPP
            • Konfiguracja encodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
          • Nowa instalacja aplikacji E-Pracownik
            • Instalacja bibliotek VC_redist.x64
            • Instalacja serwera http Apache2.4 x64
            • Konfiguracja enkodera PHP
            • Instalacja E-Pracownika
        • Konfiguracja i wdrożenie
          • Zarządzanie aplikacją
          • Przydzielanie firm, dodawanie roli księgowej
          • Parametry i informacje o aplikacji
          • Logowanie do programu
          • Zarządzanie użytkownikami
          • Tworzenie struktury organizacyjnej
          • Tworzenie struktury akceptantów i podwładnych
          • Zarządzanie paskami wynagrodzeń pracowników
        • Dodawanie wniosków urlopowych przez pracownika
          • Pulpit pracownika
        • Zarządzanie wnioskami urlopowymi
          • Kierownik
          • Akceptant
          • Kadrowa i Księgowa
        • Lista obecności
        • Grafik urlopów i nieobecności
        • Pasek pracownika (wynagrodzenia)
        • Obsługa prac. cywilno-prawnych i B2B
        • Historia wersji
      • Praca za granicą (UE)
    • Sprzedaż, Magazyn, Produkcja
      • Sprzedaż usług
        • Ustawienia modułu
        • Usługi
        • Sprzedaż usług
      • Sprzedaż towarów i usług
        • Ustawienia
        • Dostawcy i odbiorcy
        • Towary
        • Magazyn
        • Zakup towarów
        • Sprzedaż towarów
      • EDI w formacie ecod
      • Cenniki
        • Cenniki zakupowe
        • Cenniki sprzedażowe
      • Zarządzanie produkcją
        • Etap 1: Uzupełnienie słowników zasobów
        • Etap 2: Zdefiniowanie technologii produkcji
        • Etap 3: Planowanie produkcji
        • Etap 4: Wykonanie produkcji
      • BaseLinker
        • Instrukcja użytkowa
          • Integrator
          • Konfiguracja
          • Automatyczne wiązanie produktów BaseLinker z towarami w RAKSSQL
          • Dostosowanie RAKSSQL do potrzeb integracji z BaseLinker
          • Komunikowanie efektów synchronizacji danych
          • Przygotowanie do pracy – wysłanie danych do BaseLinker
          • Pobranie kategorii i produktów z BaseLinker
          • Porównywanie adresów
          • Rozdzielenie adresu BaseLinker
          • Stany magazynowe
          • Synchronizacja zamówień
          • Synchronizacja dokumentów sprzedaży
          • Ukryte parametry JSON
          • Uruchomienie integracji (krok po kroku)
        • Instrukcja techniczna
          • Integrator Baselinker jako usługa Windows
          • Katalog roboczy Integratora
          • Pliki konfiguracyjne
          • Bazy danych SQLite
          • API Integratora
          • Pliki konfiguracyjne 3.0
    • CRM
      • Logowanie do modułu CRM
      • Kontakty w CRM
      • Terminarze
      • Zarządzanie pracą
      • Zarządzanie sprzedażą
    • Filmy instruktażowe
      • Księgowość
      • Kadry i płace
      • Sprzedaż
      • Ogólne
      • Administrator
      • Moduły dodatkowe
      • JPK
    • Wskazówki
      • Księgowość
        • Aktualizacja składek zdrowotnych
        • Automatyczna numeracja kont
        • Automatyczne zapisanie Urzędu Skarbowego jako kontrahenta
        • Bezpłatne bazy wzorcowe dla modułu KPIR
        • Bilans – niepoprawny wynik finansowy
        • Brak danych Udziałowca na deklaracji
        • Brak imienia właściciela na deklaracjach
        • Brak kodu dokumentu dla wyciągu bankowego WB
        • Brak komunikacji z systemem e-deklaracji
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak rozrachunków do rozliczenia ze wskazanym
        • Brak zapisów księgowych dla wpisów do rejestru VAT- wyłączenie komunikatu o braku zgodności
        • Brak zgodności VAT/rozrachunków i księgowań
        • Część deklaracyjna oraz część ewidencyjna JPK V7
        • Dane udziałowca i udziały w źródłach
        • Deklaracja – brak widoczności na liście.
        • Deklaracja VIU-DO
        • Dodane wydarzenia w ST – niewidoczne na liście dokumentów księgowych
        • Dodanie nowej kasy z bilansem otwarcia
        • Dodawanie kodu kraju
        • Dodawanie udziałowców i źródeł przychodów
        • Eksport BO i RZiS do E-sprawozdania
        • E-sprawozdania – najczęstsze problemy techniczne
        • E-sprawozdania – zapisywanie, kopia bezpieczeństwa
        • Ewidencja PIT kasowy
        • Grupy VAT – obsługa w RAKSSQL
        • Import dokumentów księgowych błędy przy korzystaniu z oznaczeń D lub O
        • Import planu kont z poprzedniego roku
        • Import schematu księgowego
        • Import Wyciągów bankowych
        • Jak dodać roczny plan amortyzacji ŚT
        • Jak dodać ulgę na złe długi
        • Jak wystawić notę korygującą
        • Jak zaliczyć składkę zdrowotną w koszty – KPIR
        • JPK PD – Grupy podmiotów i znaczniki kont
        • JPK ST KR – instrukcja
        • JPK V7 – Informacje
        • JPK V7 – od 2022 r.
        • JPK V7 – Deklaracje 2022
        • JPK V7 – weryfikacja negatywna
        • Kasowy PIT – zawieszenie działalności, składka zdrowotna.
        • Komunikat – brak licencji e-Sprawozdania
        • Komunikat – lock conflict on no wait transaction – przy usunięciu dok. RMK
        • Komunikat – Nie można zaksięgować dokumentu. Dokument źródłowy został zmodyfikowany
        • Komunikat – Nie można usunąć dokumentu księgowego
        • Komunikat przy próbie dodania konta analitycznego:
        • KONTA NKUP – definiowanie
        • Kontrahent – nie nadaje się kolejny nr analityki – podpowiada się istniejący
        • Korekta amortyzacji środka trwałego
        • Korekta JPK V7
        • Księgowanie VAT marża
        • Nie liczy się podatek dla udziałowca
        • Nie można wygenerować rozliczenia miesięcznego
        • Nie widać dokumentów niezarejestrowanych
        • Nowe wzory Rachunku Zysków i Strat
        • Numer powielonego dokumentu źródłowego nie podświetla się na czerwono
        • Obsługa zwolnienia z PDOF
        • Otwarcie roku obrotowego
        • Podświetlanie na czerwono zdublowanego numeru dowodu źródłowego FK
        • Podwójny wynik finansowy w Bilansie
        • Procedury WSTO_EE oraz IED
        • Przenoszenie wzorców księgowań do bazy załączników
        • Przenoszenie wzorców księgowych między firmami
        • Puste zestawienie – brak danych
        • RZiS lub Bilans w kolumnie poprzedni rok jest pusty (zerowe wartości)
        • Składka zdrowotna w modułach FK
        • Składki ZUS i DRA w module FK
        • Spis z natury – remanent w KPiR
        • Status 300 – wysyłka deklaracji
        • Stan kasy
        • Stan rachunków bankowych
        • Środki Trwałe – Tworzenie dokumentów do wydarzeń
        • Środki Trwałe – zmiana wartości
        • Ulga na złe długi – nowe pola, daty
        • Ustawienie współczynników i prewspółczynników -księgowanie
        • Wakacje składkowe
        • Wprowadzenie tabel odsetkowych
        • Wydruk KPiR nie mieści się na stronie
        • Wysyłka deklaracji – komunikat o środowisku testowym
        • Zerowy – RZiS lub Bilans
        • Zmiana sposobu opodatkowania Ryczałt na KPIR
        • ZUS DRA w modułach księgowych
        • VAT do rozliczenia w przyszłych okresach
      • Kadry i Płace
        • Archiwizacja pracownika
        • Automatyczne wyliczanie dodatku stażowego
        • Bilans urlopowy – automatycznie
        • Bilans urlopowy pracownika
        • Błędy przy dodawaniu realizacji
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla zamkniętej listy płatniczej
        • Data rozpoczęcia rozliczeń w programie
        • Definicja dnia o identyfikatorze 0
        • Dodanie paramentów do wzorców dla List płatniczych.
        • Dodawanie i naliczanie zasiłków dla umów cywilnoprawnych
        • Dzień wolny za święto w sobotę
        • Eksport do Płatnika
        • Eksport do Płatnika – brak PESEL, nr dok.
        • Eksport składek PPK do pliku XML
        • Ekwiwalent za urlop
        • Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy – naliczenie za pomocą zdarzenia w kalendarzu
        • Imię i nazwisko osoby wystawiającej PIT-y
        • Jak zaktualizować dane pracownika w umowie, aneksie?
        • Jak ustawić dzień wolny dla wszystkich pracowników
        • Jedna umowa kończy się w środku miesiąca i druga jako kontynuacja zaczyna się od kolejnego dnia – przy naliczaniu KUP i ulga naliczają się na obu – jak temu zapobiec?
        • Komunikat – Cannot perform this operation on a closed dataset (Błąd SS_godziny nocne)
        • Kolejność działań przy naliczaniu list płac
        • Kwota potracenia chorobowego od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Kwota potrącenia za urlop wypoczynkowy od składników zryczałtowanych z poprzednich miesięcy
        • Nadgodziny dla pracownika
        • Naliczanie płac – Rozporządzenie 07.01.22 r.
        • Naliczanie umów cywilnoprawnych godzinowych
        • Nie nalicza się Fundusz Pracy
        • Nie nalicza się ulga zaliczki oraz koszty uzyskania – co należy sprawdzić
        • Nie naliczają się składki ZUS
        • Nie potrąca zaliczki od listy podatkowej PPK
        • Nie udało się odczytać definicji dnia o identyfikatorze 0
        • Otwieranie nowego okresu płatniczego
        • Odprawa emerytalna/pośmiertna
        • Podatek dla osoby do 26 roku życia
        • Pobieranie danych stałych
        • Podwójna kwota wynagrodzenia
        • POLSKI ŁAD – Kadry i Płace
        • PPK – autozapis 2023
        • PPK – licencja nie pozwala na uruchomienie
        • Przelewy do listy płatniczej
        • Przenoszenie składników wynagrodzenia
        • Składka zdrowotna niższa niż 9%
        • Składki ZUS i DRA w module KP
        • Składki ZUS właściciela
        • Suma rachunków przekroczyła kwotę umowy – błąd przy naliczaniu rachunku
        • Tworzenie wzorca kalendarza
        • Tworzenie umowy o pracę na okres próbny
        • Ulga dla klasy średniej – ujemna kwota
        • Urząd Skarbowy pracownika
        • Wydruk świadectwa pracy – rozwiązana umowa
        • Wysyłka PIT-11 e-mailem do pracownika.
        • Wyrównanie realizacji pracownika, do kwoty wynagrodzenia minimalnego
        • Zasiłki wypłaca ZUS- gdzie wyłączyć naliczanie
        • Zdarzenie nadgodzin nie zapisuje się
        • Zdarzenie na kalendarzu – oznaczenie jako obce
        • ZUS Z-3
        • ZUS Z-3 – problem z wydrukiem
      • Sprzedaż i Magazyn
        • Archiwizacja kontrahenta
        • Automatyczna numeracja nowych towarów w kartotece
        • Automatyczne pobieranie tabel kursowych NBP.
        • Brak kontrahentów przy dodawaniu dokumentu
        • Brak okna GUS przy dodawaniu kontrahenta
        • Brak towaru na magazynie
        • Cena sprzedaży/zakupu równa zero
        • Co zrobić aby nie tworzyły się rozrachunki dla faktury
        • Data sprzedaży i jej widoczność na wydruku faktury sprzedaży
        • Dodanie numeru BDO na fakturze
        • Dodawanie remanentu. Zmiana daty utworzenia
        • Domyślne parametry na fakturze – sposób liczenia, sposób płatności itp.
        • E-paragony
        • Import dokumentów z KSeF
        • Faktura do paragonu
        • Faktura – nie drukuje się NIP w formacie europejskim
        • Faktura – niezgodność kwot, różnice groszowe
        • Faktura zaliczkowa do zamówienia
        • Faktura pro forma
        • Firmy kurierskie – obsługa listów przewozowych
        • Fiskalizacja paragonów – ustawienia automatycznej fiskalizacji
        • Komunikat – Brak domyślnego kodu dokumentu
        • Korekta faktury na wartość „0”
        • Korekta WNT – uwzględniona w magazynie
        • Korekty faktury zakupu niezarejestrowanej w systemie
        • Lista wspieranych drukarek fiskalnych
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o braku zdefiniowanego kodu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o nieunikalnej masce dokumentu.
        • Nie można wystawić dokumentu – komunikat o wyczerpaniu maski
        • Nie przenoszą się dane na Intrastat
        • Nie zdefiniowano kodu dla dokumentu.
        • Nowe TAX FREE – od 01.2022 r.
        • Opakowania zwrotne, kaucjonowane
        • Parametry drukarek fiskalnych
        • Podpis osoby wystawiającej fakturę
        • Po zapisaniu faktury nie zapisują się uwagi do pozycji
        • Pozycje na fakturze – poprawne sortowanie
        • Realizacja zamówienia
        • Sposób liczenia cen netto i brutto
        • Ten sam towar na fakturze jest rozbity na kilka pozycji.
        • Ukrycie cen zakupu dla użytkowników
        • Ustawienie automatycznego podpowiadania innego nabywcy dla kontrahenta.
        • Ustawienie płatność z rozrachunkiem dla innego kontrahenta
        • Ustawienie podzielnej jednostki miary
        • Usuwanie rezerwacji na towarze
        • Zbiorcza edycja kartotek artykułów
        • Zmiana daty wystawienia na zapisanych fakturach zakupu/sprzedaży
        • Zmiana ilości miejsc po przecinku
        • Zmiana rachunku bankowego na fakturze
        • Zmiana waluty na fakturze – brak wyboru
        • Zły rachunek bankowy na fakturze
      • Administracja
        • Access violation at address […] in module „[…]’.
        • Aktualizacja programu RAKS
        • Analizator Excel – połączenie z bazą RAKSSQL
        • Archiwizacja firm
        • Archiwizator – automatyczne kopie baz danych
        • Błąd AD_0037
        • Błąd AD_0039
        • Błąd: Nie można ustanowić połączenia z serwerem baz danych „Unable to complete request to host…” przy połączeniu z serwerem/stanowiskiem
        • Błędy związane z nieuaktualnieniem wersji modułu dodatkowego.
        • Brak dostępu do modułów po zainstalowaniu modułu dodatkowego
        • Brak identyfikatora logowania w oknie logowania.
        • Brak górnego paska z zakładkami
        • Dodawanie użytkowników systemu -hasła, profile logowania, logowanie
        • Format daty w programie
        • Instalacja programu RAKS
        • Instrukcja przesłania bazy w formacie FDB na serwer FTP
        • Jak dodać nową pozycję menu wydruków i podpiąć pod nią szablon
        • Konfiguracja połączenia z bazą danych
        • Konfiguracja pracy zdalnej
        • Komunikat – Brak dostępnych miejsc lub funkcjonalności
        • Komunikat – brak funkcjonalności przy wchodzeniu do programu
        • Komunikat – Could not convert variant of type (OleStr) into type (Double), przy próbie wejścia w okno programu RAKS.
        • Komunikat – Wystąpił błąd z połączeniem bazy uprzednio otwartej przez użytkownika.
        • Możliwe problemy podczas tworzenia kopii zapasowej
        • Nadawanie uprawnień użytkownikom
        • Nie widać menu zestawień
        • Niezgodność wersji baz danych globalnych z wymaganą wersją programu
        • Odtworzenie kopii zapasowej
        • Przeniesienie programu na nowy komputer
        • Przygotowanie pliku XML do importu danych.
        • Przywracanie ustawień domyślnych dla użytkownika
        • Pulpit informacyjny – Sprzedaż
        • Tworzenie drugiej konfiguracji
        • Tworzenie firm. Oznaczanie firm jako testowe. Numeracja firm.
        • Ustawienia połączeń wychodzących
        • Usuwanie ustawień użytkownika
        • Wgranie licencji
        • Wolno działająca baza danych Firebird
        • Wysyłka email z systemu RAKS
        • Zablokowany użytkownik, zablokowane połączenie z bazą danych
        • Zmiana danych firmy prowadzonej w programie
        • Zniknął dolny pasek
        • XML – zmiany
    • Opis zmian RAKSSQL
      • 2025
        • Wersja 2025.1.20.1334 – 06.10.2025
        • Wersja 2025.1.19.1333 – 03,09.2025
        • Wersja 2025.1.18.1332 – 05.08.2025
        • Wersja 2025.1.17.1331 – 14.07.2025
        • Wersja 2025.1.16.1330 – 27.06.2025
        • Wersja 2025.1.15.1329 – 12.06.2025
        • Wersja 2025.1.14.1328 – 29.05.2025
        • Wersja 2025.1.13.1327 – 24.04.2025
        • Wersja 2025.1.12.1326 – 15.04.2025
        • Wersja 2025.1.11.1325 – 31.03.2025
        • Wersja 2025.1.10.1324 – 28.03.2025
        • Wersja 2025.1.9.1323 – 19.03.2025
        • Wersja 2025.1.8.1322 – 10.03.2025
        • Wersja 2025.1.6.1320 – 27.02.2025
        • Wersja 2025.1.5.1319 – 24.02.2025
        • Wersja 2025.1.4.1318 – 29.01.2025
        • Wersja 2025.1.3.1317 – 23.01.2025
        • Wersja 2025.1.2.1316 – 09.01.2025
        • Wersja 2025.1.1.1315 – 19.12.2024
      • 2024
        • Wersja 2024.1.34.1314 – 16.12.2024
        • Wersja 2024.1.33.1313 – 04.12.2024
        • Wersja 2024.1.31.1311 – 28.11.2024
        • Wersja 2024.1.30.1310 – 20.11.2024
        • Wersja 2024.1.29.1309 – 04.11.2024
        • Wersja 2024.1.28.1308 – 15.10.2024
        • Wersja 2024.1.27.1307 – 08.10.2024
        • Wersja 2024.1.26.1306 – 12.09.2024
        • Wersja 2024.1.25.1305 – 02.09.2024
        • Wersja 2024.1.24.1304 – 27.08.2024
        • Wersja 2024.1.22.1302 – 07.08.2024
        • Wersja 2024.1.20.1300 – 23.07.2024
        • Wersja 2024.1.19.1299 – 16.07.2024
        • Wersja 2024.1.18.1298 – 10.07.2024
        • Wersja 2024.1.17.1297 – 1.07.2024
        • Wersja 2024.1.16.1296 – 27.06.2024
        • Wersja 2024.1.14.1294 – 13.06.2024
        • Wersja 2024.1.13.1291 – 29.05.2024
        • Wersja 2024.1.12.1290 – 27.05.2024
        • Wersja 2024.1.11.1289 – 13.05.2024
        • Wersja 2024.1.10.1288 – 25.04.2024
        • Wersja 2024.1.9.1287 – 26.03.2024
        • Wersja 2024.1.7.1285 – 18.03.2024
        • Wersja 2024.1.6.1284 – 27.02.2024
        • Wersja 2024.1.5.1283 – 15.02.2024
        • Wersja 2024.1.4.1282 – 31.01.2024
        • Wersja 2024.1.3.1281 – 15.01.2024
        • Wersja 2024.1.1.1279 – 21.12.2023
      • 2023
        • Wersja 2023.1.40.1278 – 11.12.2023
        • Wersja 2023.1.39.1277 – 23.11.2023
        • Wersja 2023.1.38.1276 – 15.11.2023
        • Wersja 2023.1.36.1274 – 10.10.2023
        • Wersja 2023.1.35.1273 – 02.10.2023
        • Wersja 2023.1.34.1272 – 13.09.2023
        • Wersja 2023.1.33.1271 – 04.09.2023
        • Wersja 2023.1.30.1268 – 16.08.2023
        • Wersja 2023.1.29.1267 – 04.08.2023
        • Wersja 2023.1.28.1266 – 28.07.2023
        • Wersja 2023.1.27.1265 – 21.07.2023
        • Wersja 2023.1.26.1264 – 10.07.2023
        • Wersja 2023.1.23.1261 – 28.06.2023
        • Wersja 2023.1.22.1260 – 21,06.2023
        • Wersja 2023.1.21.1259 – 01.06.2023
        • Wersja 2023.1.20.1258 – 26.05.2023
        • Wersja 2023.1.19.1257 – 23.05.2023
        • Wersja 2023.1.18.1256 – 08.05.2023
        • Wersja 2023.1.17.1255 – 27.04.2023
        • Wersja 2023.1.15.1253 – 18.04.2023
        • Wersja 2023.1.14.1252 – 05.04.2023
        • Wersja 2023.1.13.1251 – 20.03.2023
        • Wersja 2023.1.12.1250 – 14.03.2023
        • Wersja 2023.1.10.1248 – 08.03.2023
        • Wersja 2023.1.9.1247 – 06.03.2023
        • Wersja 2023.1.8.1246 – 24.02.2023
        • Wersja 2023.1.7.1245 – 16.02.2023
        • Wersja 2023.1.6.1244 – 30.01.2023
        • Wersja 2023.1.5.1243 – 25.01.2023
        • Wersja 2023.1.4.1242 – 23.01.2023
        • Wersja 2023.1.3.1241 – 16.01.2023
        • Wersja 2023.1.2.1240 – 30.12.2022
        • Wersja 2023.1.1.1239 – 20.12.2022
      • 2022
        • Wersja 2022.1.49.1238 – 16.12.2022
        • Wersja 2022.1.47.1236 – 12.12.2022
        • Wersja 2022.1.45.1234 – 25.10.2022
        • Wersja 2022.1.44.1233 – 17.10.2022
        • Wersja 2022.1.43.1232 – 16.09.2022
        • Wersja 2022.1.42.1231 – 09.09.2022
        • Wersja 2022.1.41.1230 – 26.08.2022
        • Wersja 2022.1.39.1228 – 18.08.2022
        • Wersja 2022.1.38.1227 – 08.08.2022
        • Wersja 2022.1.37.1226 – 29.07.2022
        • Wersja 2022.1.36.1225 – 27.07.2022
        • Wersja 2022.1.35.1224 – 18.07.2022
        • Wersja 2022.1.34.1223 – 11.07.2022
        • Wersja 2022.1.33.1222 – 04.07.2022
        • Wersja 2022.1.32.1221 – 01.07.2022
        • Wersja 2022.1.31.1220 – 24.06.2022
        • Wersja 2022.1.29.1218 – 13.06.2022
        • Wersja 2022.1.26.1215 – 24.05.2022
        • Wersja 2022.1.25.1214 – 10.05.2022
        • Wersja 2022.1.23.1212 – 28.04.2022
        • Wersja 2022.1.22.1211 – 12.04.2022
        • Wersja 2022.1.21.1210 – 07.04.2022
        • Wersja 2022.1.19.1208 – 10.03.2022
        • Wersja 2022.1.17.1206 – 08.03.2022
        • Wersja 2022.1.16.1205 – 24.02.2022
        • Wersja 2022.1.12.1201 – 15.02.2022
        • Wersja 2022.1.10.1199 – 10.02.2022
        • Wersja 2022.1.9.1198 – 04.02.2022
        • Wersja 2022.1.8.1197 – 31.01.2022
        • Wersja 2022.1.6.1195 – 24.01.2022
        • Wersja 2022.1.5.1194 – 19.01.2022
        • Wersja 2022.1.3.1192 – 31.12.2021
        • Wersja 2022.1.1.1190 – 22.12.2021
      • 2021
        • Wersja 2021.1.41.1189 – 02.12.2021
        • Wersja 2021.1.40.1188 – 25.11.2021
        • Wersja 2021.1.39.1187 – 08.11.2021
    • Moduły dodatkowe – opisy zmian
      • Analizator Excel
      • E-Pracownik – opis zmian
      • Import kalendarzy i zdarzeń
      • Import z UBER’a
      • Importer JPK
      • Integrator Baselinker
      • Łącznik JPK
      • Pulpit Księgowego
      • RMK
      • Rozdzielnik płac
      • Windykator
      • Zestawienia i analizy dla KP
      • ZSMOPL
    • Regulaminy
    • Konfiguracja enkodera PHP

    Wersja 2025.1.20.1334

    Data publikacji: 06.10.2025

    Księgowość

    Nowa cecha

    Obsłużenie nowej wersji pliku JPK_PKPiR (v. 3), obsłużenie wstępnej walidacji ww. pliku, jego wysyłki, sprawdzania statusu i odbioru UPO

    Wprowadzono nową wersję struktury „JPK_PKPiR” w wersji 3.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas plik JPK_PKPiR (w wersji 1. i 2.) składany był tylko na żądanie organów skarbowych.

    Co zrobiono?
    Obsłużono nową wersję struktury JPK_PKPiR w wersji 3.
    Dotychczasowy plik JPK_PKPiR (v. 2) obowiązuje od 1 stycznia 2017 roku. Przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2025 roku, czyli raportując dane za rok 2025 użytkownik będzie posługiwał się wersją 2. pliku JPK_PKPiR.
    Nowy plik JPK_PKPiR (v. 3) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Oznacza to, że po raz pierwszy plik będzie wysłany w 2027 roku z danymi za 2026 rok.
    Dotychczasowa wersja pliku będzie aktywna, raportując okresy z danymi sprzed 1 stycznia 2026 roku, użytkownik będzie mógł posługiwać się wersją 2. pliku JPK_PKPiR.

    Jak to działa po zmianach?
    W wersji 3. pliku JPK_PKPiR, na oknie parametrów pojawiły się dodatkowe cele złożenia i aktualnie będą obsłużone trzy:
    – złożenie JPK na żądanie
    – złożenie JPK po raz pierwszy
    – złożenie korekty JPK

    Domyślnie jest wybrana opcja „Złożenie po raz pierwszy”.

    Okno parametrów z trzema celami złożenia pojawia się tylko po wybraniu najnowszej wersji JPK_PKPiR (v. 3).
    Po wybraniu poprzednich wersji tego pliku, okno parametrów wygląda jak dotychczas.

    Na oknie parametrów pliku JPK_PKPiR w wersji 3. pojawiło się kilka nowych danych:

    – kontrolka z adresem e-mail,

    – kontrolka z numerem telefonu.

    Obie dane są nieobowiązkowe do uzupełnienia.
    Adres e-mail oraz numeru telefonu w oknie parametrów zapamiętują się z ostatnio uzupełnionego okna parametrów pliku JPK.
    UWAGA! Przy pierwszym uruchomieniu okna parametrów pliku JPK, nie naczytują się dane: e-mail, telefon, które są wprowadzone w module Administrator, w danych firmowych.

    – znacznik „PIT kasowy” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana będzie informacja, iż plik dotyczy podatnika rozliczającego podatek metodą kasową. Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.

    – znacznik „Rolnik PIT” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana zostanie informacja, iż plik dotyczy podatnika, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. 2019 poz. 2544). Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.

    W pliku JPK_PKPiR w wersji 3. pojawiły się nowe dane:

    – pole zawierające numer identyfikujący fakturę przy użyciu KSeF (numer KSeF). Nie jest to pole obowiązkowe do uzupełnienia. Dane dotyczące numeru KSeF będą się pobierały do pliku JPK z dokumentu księgowego, z sekcji „Dane z KSeF”, z pola „Nr faktury”.

    W sekcji „Dane z KSeF” znajduje się m.in. kontrolka dotyczące numeru identyfikującego fakturę przy użyciu KSeF – „Nr faktury”.

    Widoczność sekcji KSeF na dokumencie księgowym jest uzależniona od wybrania odpowiedniego typu dowodu źródłowego.
    Poniżej typy dowodów, w ramach których obsłużono m.in. kontrolkę dotyczącą numeru faktury KSeF:
    -> faktura sprzedaży – FS
    -> korekta sprzedaży – KS
    -> faktura zaliczkowe – FZL
    -> korekta faktur zaliczkowych – KZL
    -> faktura zakupu – FZ
    -> korekta zakupu – KZ
    -> faktura WDT – trójstronna – WDTT
    -> korekta faktury WDT – trójstronnej – KWDTT
    -> faktura VAT RR – FRR
    -> korekta faktur VAT RR – KRR
    -> faktura sprzedaży – odwrotne obciążenie – FO
    -> korekta sprzedaży – odwrotne obciążenie – KFO

    UWAGA!
    W przypadku wyboru w parametrach roku opcji „Alternatywny sposób wprowadzania danych”, w oknie dokumentu księgowego nie widać elementów zawierających dane dotyczące KSeF. Jeżeli użytkownik wprowadza dane przy włączonej tej opcji, nie będzie miał możliwości wprowadzenia numeru KSeF, a tym samym pole z numerem KSeF nie będzie uzupełnione w pliku JPK_PKPiR w wersji 3.
    Dlatego zaleca się wyłączenie opcji „Alternatywny sposób wprowadzania danych” w szczególności dla dokumentów, które wymagają podania danych związanych z KSeF.

    – numer identyfikacji podatkowej kontrahenta (NIP). Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierają się z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „NIP”.

    – pole dotyczące kodu kraju nadania identyfikatora podatkowego. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierane są z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „Kod NIP UE”.

    – pole dotyczące przychodu dla rolników prowadzących działalność gospodarczą. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Aby do tego pola przeniosła się wartość przychodów, zaewidencjonowana w dokumentach księgowych, na oknie parametrów pliku JPK należy zaznaczyć znacznik „Rolnik PIT”

    – pole dotyczące wydatków (kosztów) dla rolników prowadzących działalność gospodarczą. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Aby do tego pola przeniosła się wartość wydatków, zaewidencjonowana w dokumentach księgowych, na oknie parametrów pliku JPK należy zaznaczyć znacznik „Rolnik PIT”.

    Utrwalony plik JPK_PKPiKR w wersji 3. można:
    – usunąć (o ile nie został wysłany na serwer MF),
    – wstępnie zwalidować,
    – eksportować do formatu XML,
    – podpisać elektronicznie i wysłać na serwer MF,
    – sprawdzić status jego przetwarzania,
    – pobrać i wydrukować UPO, pobrane po skutecznej wysyłce na serwer MF.

    Nowa cecha

    Obsłużenie nowej wersji pliku JPK_EWP (v. 4), obsłużenie wstępnej walidacji ww. pliku, jego wysyłki, sprawdzania statusu i odbioru UPO

    Wprowadzono nową wersję struktury „JPK_EWP” w wersji 4.

    Jak to działało do tej pory?
    Dotychczas plik JPK_EWP (w wersjach poprzednich) składany był tylko na żądanie organów skarbowych.

    Co zrobiono?
    Obsłużono nową wersję struktury JPK_EWP w wersji 4.
    Dotychczasowy plik JPK_EWP (v. 3) obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2025 roku, czyli raportując dane za rok 2025 użytkownik będzie posługiwał się wersją 3. pliku JPK_EWP.

    Nowy plik JPK_EWP (v. 4) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Oznacza to, że po raz pierwszy plik będzie wysłany w 2027 roku z danymi za 2026 rok.
    Dotychczasowa wersja pliku będzie aktywna. Raportując okresy z danymi sprzed 1 stycznia 2026 roku, użytkownik będzie mógł posługiwać się wersją 3. pliku JPK_EWP.

    Jak to działa po zmianach?
    W wersji 4. pliku JPK_EWP, na oknie parametrów pojawiły się dodatkowe cele złożenia i aktualnie będą obsłużone trzy:
    – złożenie JPK na żądanie,
    – złożenie JPK po raz pierwszy,
    – złożenie korekty JPK.

    Domyślnie jest wybrana opcja „Złożenie po raz pierwszy”.

    Okno parametrów z trzema celami złożenia pojawia się tylko po wybraniu najnowszej wersji JPK_EWP (v. 4).
    Po wybraniu poprzednich wersji tego pliku, okno parametrów wygląda jak dotychczas.

    Na oknie parametrów pliku JPK_EWP w wersji 4. pojawiło się kilka nowych danych:

    – kontrolka z adresem e-mail,

    – kontrolka z numerem telefonu.

    Obie dane są nieobowiązkowe do uzupełnienia.
    Adres e-mail oraz numeru telefonu w oknie parametrów zapamiętują się z ostatnio uzupełnionego okna parametrów pliku JPK.
    UWAGA! Przy pierwszym uruchomieniu okna parametrów pliku JPK, nie naczytują się dane: e-mail, telefon, które są wprowadzone w module Administrator, w danych firmowych.

    – znacznik „PIT kasowy” – po zaznaczeniu znacznika, wraz z JPK przekazana będzie informacja, iż plik dotyczy podatnika rozliczającego podatek metodą kasową.
    Domyślnie znacznik nie jest zaznaczony.

    W pliku JPK_EWP w wersji 4. pojawiły się nowe dane:

    – pole zawierające numer identyfikujący fakturę przy użyciu KSeF (numer KSeF). Nie jest to pole obowiązkowe do uzupełnienia. Dane dotyczące numeru KSeF będą się pobierały do pliku JPK z dokumentu księgowego, z sekcji „Dane z KSeF”, z pola „Nr faktury”.

    W sekcji „Dane z KSeF” znajduje się m.in. kontrolka dotycząca numeru identyfikującego fakturę przy użyciu KSeF – „Nr faktury”.

    Widoczność sekcji KSeF na dokumencie księgowym jest uzależniona od wybrania odpowiedniego typu dowodu źródłowego.
    Poniżej typy dowodów, w ramach których obsłużono m.in. kontrolkę dotyczącą numeru faktury KSeF:
    -> faktura sprzedaży – FS
    -> korekta sprzedaży – KS
    -> faktura zaliczkowe – FZL
    -> korekta faktur zaliczkowych – KZL
    -> faktura zakupu – FZ
    -> korekta zakupu – KZ
    -> faktura WDT – trójstronna – WDTT
    -> korekta faktury WDT – trójstronnej – KWDTT
    -> faktura VAT RR – FRR
    -> korekta faktur VAT RR – KRR
    -> faktura sprzedaży – odwrotne obciążenie – FO
    -> korekta sprzedaży – odwrotne obciążenie – KFO

    – numer identyfikacji podatkowej kontrahenta (NIP). Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierają się z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „NIP”.

    – pole dotyczące kodu kraju nadania identyfikatora podatkowego. Jest to pole nieobowiązkowe do wypełnienia. Dane do tego pola pobierane są z dokumentu księgowego, z sekcji „Dowód źródłowy”, z kontrolki „Kod NIP UE”.

    Utrwalony plik JPK_EWP w wersji 4. można:
    – usunąć (o ile nie został wysłany na serwer MF),
    – wstępnie zwalidować,
    – eksportować do formatu XML,
    – podpisać elektronicznie i wysłać na serwer MF,
    – sprawdzić status jego przetwarzania,
    – pobrać i wydrukować UPO, pobrane po skutecznej wysyłce na serwer MF.

    Usprawnienie

    Optymalizacja wydajności działania programu przy zmianie statusu dokumentów księgowych

    Zoptymalizowano wydajność działania programu przy zmianie statusu dokumentów księgowych w przypadku firmy z dużą liczbą dokumentów księgowych (rzędu kilku milionów dokumentów).

    Usprawnienie

    Umożliwienie dodania pola bazodanowego z opisem operacji do wydruku "Ewidencja Przychodów" oraz kolumny z opisem operacji na oknie przeglądowym dokumentów księgowych

    Dodano kolumnę „Opis operacji” na oknie przeglądowym dokumentów księgowych (do zasobnika kolumn) oraz umożliwiono dodanie pola bazodanowego „Opis operacji” do wydruku „Ewidencja Przychodów”.

    Do kolumny „Opis operacji” na oknie przeglądowym dokumentów księgowych, będą naczytywały się dane wprowadzone na dokumencie księgowym, w „Danych dodatkowych”, w zakładce „Ewidencja Przychodów”, w kontrolce „Opis operacji”, w roku o typie „Ryczałt”.

    Kadry i płace

    Poprawka

    Poprawienie wymiaru etatu pracownika na zaświadczeniu ZUS Z-3

    W zaświadczeniu ZUS Z-3 w pozycji „W wymiarze czasu pracy” w zakładce „Informacja o pracowniku (1/3)” została zmieniona liczbę znaków po przecinku,  z 2 znaków do 3 znaków po przecinku. Dzięki temu wymiar etatu w RCA podany w formie ułamka zwykłego będzie odpowiadał ułamkowi podanemu w formie dziesiętnej w zaświadczeniu ZUS Z-3. Po dokonaniu tej zmiany weryfikacja dokumentu przez system ZUS powinna działać prawidłowo.

    Sprzedaż

    Nowa cecha

    Dodanie nowej zakładki "Pozycje" w oknach przeglądowych dokumentów

    W dolnej części, w oknach przeglądowych dokumentów, dodano zakładkę „Pozycje”, która prezentuje dane dotyczące pozycji we wskazanym dokumencie. Nowa zakładka usprawnia i przyspiesza przeglądanie pozycji, bez konieczności edycji każdego dokumentu z osobna.

    Usprawnienie

    Dodanie możliwości oznaczania dokumentów sprzedaży jako "metoda kasowa" z poziomu wystawianego dokumentu

    Dodano możliwość oznaczania wybiórczo poszczególnych dokumentów sprzedaży VAT i ich korekt (FS, KS, KS do faktury niezarejestrowanej w systemie), poprzez oznaczenie w nagłówku wystawianego dokumentu „Metoda kasowa”, bez konieczności zmiany w definicji firmy z poziomu modułu Administrator.

    Do tej pory dokumenty wystawiane jako „metoda kasowa” były możliwie tylko po oznaczeniu w Administrator- Firma parametru „Mały podatnik VAT – metoda kasowa”, przez co wszystkie faktury sprzedaży VAT i korekty do tych faktur były wystawiane w trybie „metoda kasowa”.

    Usprawnienie

    Dodanie w parametrach firmy nowego parametru dotyczącego pola "Data sprzedaży" na dokumentach handlowych sprzedaży

    W parametrach firmy dla modułu Sprzedaż w sekcji: „Dokumenty” dodano parametr: Czy wymagać wprowadzania daty sprzedaży na dokumentach sprzedaży?
    Do wyboru są trzy opcje:

    • Nie wymagaj (nie jest wymagane uzupełnienie daty sprzedaży na dokumentach sprzedaży i nie pokazuje się żaden komunikatu przy zapisie dokumentu bez uzupełnionej daty – ustawienie domyślne jak dotychczas)
    • Wyświetl ostrzeżenie (program będzie generował komunikat przy zapisie dokumentu bez uzupełnionej daty sprzedaży. Użytkownik będzie mógł zadecydować na tym poziomie czy chce wystawiać dokument z datą sprzedaży, czy też bez tej daty)
    • Wymagaj (wystąpi blokada zapisu dokumentu bez uzupełnionej daty sprzedaży i wyświetli się właściwy komunikat, aby tę datę podać)
    Usprawnienie

    Ukrycie widoczności archiwalnych cen sprzedaży w kartotece artykułów w dolnej zakładce "Ceny sprzedaży"

    W kartotece artykułów w dolnej części okna, na zakładce: „Ceny sprzedaży” ukryto widoczność archiwalnych cen sprzedaży.

    Usprawnienie

    Poprawienie błędu: "Access violation" w zestawieniu: "Zapasy Artykułów" wykonywanym w nowym generatorze raportów

    Poprawiono błąd: „Access violation” w: Zestawienia – generator raportów i analiz>Magazyn>Zapasy Artykułów, który występował jeżeli w oknie parametrów zestawienia była zaznaczona opcja: Wyświetl każdy rozmiar artykułu osobno.

    Finanse

    Nowa cecha

    Uaktualnienie słownika banków

    Uaktualniono słownik banków dystrybuowany w RAKSSQL.

    Wspólne

    Usprawnienie

    Integrator - wprowadzenie dodatkowych kontrolek do konfiguracji Archiwizatora: "Użytkownik" i "Hasło" do bazy danych i szyfrowanie odczytanego z bazy danych hasła

    Uwaga! Przy aktualizacji RaksSQL do wersji 2025.1.20.1334, konieczna jest aktualizacja Integratora (Archiwizator i Integrator Baselinker) do najnowszej wersji 6.59.1084.

    W pliku konfiguracyjnym Integratora api.settings.json pole „Password” zostało zastąpione nowym polem „PasswordEncrypted” – szyfrowane hasło odczytywane z bazy RaksSQL. W oknie „Ustawienia automatycznych kopii” wprowadzono dodatkowe kontrolki „Użytkownik” i „Hasło” w sekcji „Serwer baz danych”.

    Drukuj
    Table of Contents
    Privacy policy
    Baza wiedzy RAKS © 2021 | created by Thenewlook